Lov om værdipapirhandel mv. § 38, stk. 4 - Vedrørende beslutning om accepteret markedspraksis

24-07-2003

Finanstilsynets beslutning af 31. oktober 2005

   

Indledning

Finanstilsynet skal i henhold § 38, stk. 4, i værdipapirhandelsloven, jf. lov nr. 843 af 7. september 2005, træffe beslutning om accept af markedspraksis. En accepteret markedspraksis er en praksis, der umiddelbart falder ind under forbuddet mod kursmanipulation, men som alligevel må accepteres. I den forbindelse har tilsynet anmodet branchen om at indsende bidrag, der kan belyse eksistensen af eventuelle relevante markedspraksis i Danmark.
 
For overskuelighedens skyld vil dette dokument beskrive accepteret markedspraksis nærmere, mens beskrivelserne af de enkelte praksis samt vurderingerne heraf er vedlagt som links, der kan findes i bunden af dokumentet.
 

Struktur

En nærmere definition af begrebet accepteret markedspraksis findes i bemærkningerne til værdipapirhandelslovens § 38, stk. 5, 2. pkt., hvor det er anført, at:
 
"Det er alene de former for praksis, der umiddelbart falder ind under den foreslåede definition af kursmanipulation i stk. 1, men som alligevel må accepteres, som omfattes af begrebet."
 
CESR[1] har endvidere i sit Level 3-papir[2] til markedsmisbrugsdirektivet[3] givet følgende bidrag til fortolkningen af accepteret markedspraksis. 

"2.10 CESR has consistently made a distinction between practices and activities carried out in financial markets…'Activities' would cover different types of operations or strategies that may be undertaken such as arbitrage, hedging and short selling. On the other hand, market 'practices' would cover the way these activities are handled and executed in the market."
 
"2.11 ...'activities' are considered to be too broad to qualify for the status of accepted market practices..."
 
"2.12 ...conduct of the practice in conformity with the rules of the relevant regulated market would be sufficient in itself to promote market integrity and therefore the question of giving the practice accepted market practice status would not arise."
 
CESR's Level 3-papir opregner endvidere en række faktorer, der skal inddrages ved vurderingen af de enkelte markedspraksis samt giver eksempler på 'practices', der anses for kursmanipulation.
 
På baggrund af ovennævnte vil tilsynet anvende følgende struktur ved vurderingen af, om de indsendte bidrag skal accepteres som markedspraksis. Vurderingen foretages for hvert enkelt emne:
 
I første omgang skal det fastlægges, om der er tale om en 'activity' eller en 'practice'. De bidrag, der defineres som 'activities' vil herefter ikke komme videre i vurderingen.
 
Derefter skal der vurderes, om de fundne 'practices' umiddelbart falder ind under definitionen af kursmanipulation i værdipapirhandelslovens § 38, stk. 1. Som baggrund for denne vurdering anvendes bemærkningerne til loven samt CESR's Level 3-papir. Endvidere vil indikationerne på kursmanipulation i § 17 i bekendtgørelse nr. 126 af 28. februar 2005 om markedsmisbrug blive inddraget i vurderingen. 'Practices', der ikke umiddelbart anses som omfattet af definitionen af kursmanipulation vil herefter ikke komme videre i vurderingen.
 
Til slut skal det vurderes, om de 'practices', der umiddelbart falder ind under definitionen af kursmanipulation, skal have status som accepteret markedspraksis.

[1] The Committee of European Securities Regulators
[2] Market Abuse Directive, Level 3  first set of guidance and information on the common operation of the Directive, CESR/04-505b.
[3] Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/6/EF af 29. januar 2003 om insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug), EU-Tidende 2003 L 96, s. 16.
 

Konklusion

Finanstilsynet har modtaget bidrag fra branchen vedrørende markedspraksis, der eventuelt skal have status som accepteret markedspraksis. På baggrund af de indkomne bidrag har Finanstilsynet ikke fundet anledning til at træffe beslutning om accept af markedspraksis.
 
Der er dog tale om et område, der kan udvikle sig i takt værdipapirmarkedet, hvorfor Finanstilsynet eventuelt på et senere tidspunkt træffer beslutning om accept af markedspraksis.
 

Vurdering af de indkomne bidrag

Her findes links til beskrivelser og vurderinger af de modtagne bidrag.
 
'Illikvide papirer'
'Repoforretninger mv.'
'Book-building'
'Market Maker-funktionen og spreadhandler'
'Afregning til lukkekurs'
'Efterindberetning af VWAP-handler'
'Stabilisering'
'Hedge af derivater'
'Kundeønske om aggressiv eksekvering'
'Prisstillelse i investeringsbeviser'
'Prisstillelse i realkreditobligationer'


Senest opdateret 08-11-2005