Redegørelse om funktionsinspektion vedrørende registrerede aktiver i Pensam Pension

03-07-2025

Finanstilsynet gennemførte i marts 2025 en funktionsinspektion i Pensam Pension med fokus på, hvordan selskabet håndterer de registrerede aktiver.

Sammenfatning og risikovurdering

Pensam Pension administrerer arbejdsmarkedspensioner til FOA’s faggrupper. PenSams produkter er gennemsnitsrenteprodukter med forskellige niveauer af garanti eller uden garanti. Pensam har ca. 510.000 medlemmer og forvalter ca. 206 mia. kroner.

Et livsforsikringsselskab skal have en gruppe aktiver, hvis samlede værdi til enhver tid mindst svarer til værdien af selskabets samlede forsikringsmæssige hensættelser. For at sikre tilstedeværelsen af tilstrækkelige aktiver skal selskabet føre et register over aktiverne. Reglerne har primært til formål at sikre forsikringstagerne i en krisesituation. Det forudsætter, at selskabet har foretaget sikringsakten, som består i at føre et fyldestgørende register, hvor aktiverne bl.a. er individualiseret, og hvor de er frie og ubehæftede.

Finanstilsynet konstaterede, at selskabet opgjorde de registrerede aktiver ved udgangen af hvert kvartal, og at registeret ikke mellem opgørelserne blev opdateret, hvis f.eks. et aktiv, der indgik i registeret, blev handlet eller brugt som sikkerhedsstillelse. Finanstilsynet bad som led i inspektionen selskabet om at foretage en 24-timers opgørelse af registeret, hvor Finanstilsynet konstaterede, at der i selskabets register på opgørelsesdagen indgik aktiver, der var solgt, og aktiver, der var anvendt som sikkerhedsstillelse. Det indebar, at der på opgørelsesdagen kun var registreret aktiver svarende til ca. 96 % af selskabets forsikringsmæssige hensættelser. Selskabet rådede samlet set over tilstrækkelige aktiver til at leve op til sine forpligtelser, men der indgik ikke i registeret tilstrækkelige aktiver til at dække de forsikringsmæssige hensættelser, som reglerne forudsætter.

Selskabet var på tidspunktet for inspektionen ved at implementere et nyt setup for registrering af aktiver, som kan understøtte en daglig opgørelse af registeret, der tager højde for de ændringer, som løbende sker i forhold til de aktiver, der indgår i registeret. Systemet var dog ikke taget i brug, og selskabets forretningsgange og retningslinjer var ikke opdateret i forhold til den nye tilgang.

Finanstilsynet vurderede, at selskabets eksisterende procedurer ikke sikrer, at registeret til enhver tid indeholder tilstrækkelige aktiver, som kan tjene til fyldestgørelse af forsikringstagerne i en krisesituation. Finanstilsynet har derfor påbudt selskabet at sikre, at der føres et register, som til enhver tid indeholder samtlige aktiver, der omfattes af registreringen, samt at sikre, at relevante retningslinjer og forretningsgange medvirker til dette. Det indebærer at sikre, at registeret løbende opgøres uden inddragelse af solgte aktiver og aktiver, som er stillet til sikkerhed, så registeret til enhver tid rummer tilstrækkelige aktiver[1] i forhold til selskabets forsikringsmæssige hensættelser.

 

[1] Jf. lov om forsikringsvirksomhed § 219 og bekendtgørelse om registrering af aktiver i livsforsikringsselskaber, tværgående pensionskasser og firmapensionskasser § 6 og §§ 7-8