Indledning
Inspektionen var en ordinær inspektion, hvor fondsmæglerselskabets væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering og med fokus på investorbeskyttelse.
Sammenfatning og risikovurdering
Selskabets forretningsmodel baserer sig på at yde skønsmæssig porteføljepleje til detailkunder. Investeringssammensætningen er primært danske og udenlandske aktier samt danske og udenlandske realkredit- og statsobligationer.
Det er Finanstilsynets vurdering, at selskabet ikke fuldt ud lever op til reglerne om investorbeskyttelse, og at selskabets compliancefunktion burde have opdaget disse mangler. Årsagen er efter Finanstilsynets opfattelse, at selskabets compliancefunktion ikke fungerer uafhængigt og mangler de nødvendige ressourcer.
Inspektionen viste således, at selskabet ikke konsekvent har indhentet de nødvendige oplysninger før den gennemførte egnethedstest af detailkunder.
Herudover konstaterede Finanstilsynet, at der aftales ret vide investeringsretningslinjer med kunderne, og at selskabet ikke i alle tilfælde har registreret aftalte ændringer i det oprindelige aftalegrundlag mellem selskabet og kunderne. Dette kan indebære en risiko for, at kundernes porteføljer ikke er i overensstemmelse med, hvad kunderne ønsker og forventer, samt hvad der er egnet for de pågældende kunder.
Finanstilsynet har endvidere konstateret, at selskabet ikke giver sine porteføljeplejekunder tilstrækkelige periodiske oversigter om porteføljeplejen. Dette indebærer, at kunderne ikke er tilstrækkeligt oplyste om udviklingen i deres porteføljer, herunder i forhold til det aftalte benchmark.
Finanstilsynet gav derfor påbud om, at selskabet skal indhente og dokumentere de nødvendige oplysninger forud for udførelse af egnethedstest af detailkunder, som modtager skønsmæssig porteføljepleje.
Selskabet modtog endvidere påbud om at sikre, at dets porteføljeplejekunder minimum hver sjette måned modtager en samlet periodisk oversigt indeholdende alle de relevante oplysninger i henhold til investorbeskyttelsesbekendtgørelsen, herunder en sammenligning af resultatet med det aftalte benchmark samt oplysninger om kontantsaldoen ved periodens start. Hvis der er tale om en gearet portefølje, skal kunderne modtage de periodiske oversigter mindst én gang om måneden.
Finanstilsynet gav herudover påbud om, at selskabet skal sikre, at selskabets compliancefunktion fungerer uafhængigt, har de nødvendige ressourcer og den nødvendige kompetence og sagkundskab.