Sagsfremstilling:
Et pengeinstitut havde oplyst, at det hvert år arrangerede en tur en tur til Djurs Sommerland for sine kunder og sit personale samt deres familier. Instituttets personale kom gratis med som en del af instituttets personalepleje, mens kunderne købte billetterne i sparekassen. Sparekassen bekostede i denne forbindelse underholdning samt en gave til de deltagende børn, og de samlede omkostninger i forbindelse med turen var på ca. 350.000 kr.
Herudover havde instituttet formidlet salg af billetter til diverse kulturelle arrangementer, som var arrangeret af lokale institutioner. Instituttets motiv herfor var, at de ønskede at støtte sådanne lokale tiltag, og instituttet beregnede sig derfor ikke gebyr eller modtog anden betaling fra institutionerne ved formidlingen af billetsalget for disse. Instituttet havde i øvrigt oplyst, at de ikke generelt var sponsor for de arrangementer, de formidler billetsalget for.
Pengeinstituttet anså selv disse aktiviteter som en del af instituttets samlede markedsføring.
Efter lov om finansiel virksomhed (FIL) § 7, stk. 1, 2. pkt. må pengeinstitutter kun udøve virksomhed som nævnt i bilag 1 til lov om finansiel virksomhed samt virksomhed efter lovens §§ 24-26.
Efter lov om finansiel virksomhed § 24 kan pengeinstitutter drive virksomhed, der er accessorisk til den virksomhed, der er givet tilladelse til.
Efter § 3 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder skal en virksomhed handle redeligt og loyalt over for sine kunder. Denne bestemmelse suppleres af § 4, hvorefter vildledende, aggressiv og utilbørlig markedsføring, som er egnet til at forvride kundernes økonomiske adfærd ikke er tilladt.
Afgørelse/begrundelse:
Efter bestemmelserne i FIL § 7, stk. 1 og § 24, stk. 1 samt Finanstilsynets afgørelse af 13. december 2004 kan man inddele pengeinstitutters virksomhed i fire dele:
- Pengeinstitutvirksomhed efter bilag 1 til lov om finansiel virksomhed, jfr. FIL § 7, stk. 1.
- Accessorisk virksomhed til pengeinstitutvirksomhed efter FIL § 24, stk. 1.
- Lovlig markedsføring inden for den generelle markedsføringslovgivnings rammer.
- Ikke tilladt virksomhed.
Det Finansielle Virksomhedsråd fandt, at instituttets virksomhed hverken var omfattet af begrebet lovlig pengeinstitutvirksomhed i lov om finansiel virksomhed § 7, stk. 1, jfr. bilag 1 til loven, eller begrebet accessorisk virksomhed til pengeinstitutvirksomhed efter lov om finansiel virksomhed § 24, stk. 1. Virksomheden var derimod en del af sparekassens samlede markedsføring.
Finanstilsynet vurderede, at de nævnte markedsføringsaktiviteter ikke var i strid med § 3 og § 4 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder, hvorfor markedsføringsspørgsmålet ikke blev forelagt for Det Finansielle Virksomhedsråd.
Det Finansielle Virksomhedsråd fandt, at instituttets virksomhed hverken var omfattet af begrebet lovlig pengeinstitutvirksomhed i lov om finansiel virksomhed § 7, stk. 1, jfr. bilag 1 til loven, eller begrebet accessorisk virksomhed til pengeinstitutvirksomhed efter lov om finansiel virksomhed § 24, stk. 1. Virksomheden var derimod en del af sparekassens samlede markedsføring.Finanstilsynet vurderede, at de nævnte markedsføringsaktiviteter ikke var i strid med § 3 og § 4 i bekendtgørelse nr. 1222 af 19. oktober 2007 om god skik for finansielle virksomheder, hvorfor markedsføringsspørgsmålet ikke blev forelagt for Det Finansielle Virksomhedsråd.