Lov om finansiel virksomhed § 43 og § 3 i bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder – Uretmæssig flytning af NemKonto

24-07-2003

Finanstilsynets afgørelse af 13. september 2007

 

Sagsfremstilling


En privat kunde har efter overførslen af sin NemKonto til et nyt pengeinstitut, to gange oplevet, at det tidligere pengeinstitut har ændret NemKontoen tilbage uden kundens anmodning herom. Pengeinstituttet har overfor Finanstilsynet oplyst, at ændringerne beror på beklagelige fejltagelser, herunder en medarbejders manglende systemmæssige kendskab.

Afgørelse og begrundelse

Det følger af § 43 i lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1045 af 22. august 2007, og af § 3 i bekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2007 om god skik for finansielle virksomheder, at de finansielle virksomheder, herunder pengeinstitutter, skal handle redeligt og loyalt overfor deres kunder.

Finanstilsynet finder, at det er i strid med reglerne om god skik for finansielle virksomheder, at en NemKonto ændres uden kundens anmodning herom. En sådan ændring forudsætter kundens samtykke.

Det er derfor Finanstilsynets vurdering, at det pågældende pengeinstitut har handlet i strid med god skik ved at foretage uanmodet ændring af kundens NemKonto. Endvidere har pengeinstituttet ikke i tilstrækkelig grad sikret sig medarbejdernes overholdelse af instituttets forretningsgang vedrørende indberetning og ændring af en kundes NemKonto. Finanstilsynet har derfor givet pengeinstituttet en påtale.

 

Senest opdateret 20-09-2007