Flere banker stiller krav om, at kunder tegner en livsforsikring eller en forsikring mod tab af erhvervsevne for at kunne optage et boliglån. Finanstilsynet har derfor undersøgt seks bankers praksis for at vurdere, om de overholder reglerne i § 30, stk. 5, i bekendtgørelsen om god skik for boligkredit.
"Når man som forbruger ønsker et boliglån, må banken i visse tilfælde gerne stille krav om, at man tegner en forsikring – men kun hvis det er relevant for at sikre tilbagebetalingen af lånet. Banken må derimod ikke kræve, at man tegner forsikringen hos et bestemt selskab," siger kontorchef Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynets forbrugerkontor.
Forsikringskrav må kun stilles ved reel risiko
Banker må kun kræve, at en kunde tegner en forsikring, hvis forsikringen dækker en risiko for, at kunden ikke kan tilbagebetale boliglånet, eller hvis forsikringen beskytter værdien af den bolig, som banken får pant i. Et generelt krav til f.eks. alle førstegangskøbere om at tegne en livsforsikring opfylder ikke kravet om, at forsikringen skal være relevant. Hvis det er relevant at kræve en forsikring, men kunden allerede har en passende forsikring, må banken ikke afvise den – heller ikke selvom forsikringen er tegnet hos et andet selskab.
"Hvis din bank kræver, at du tegner en forsikring for at få et boliglån, skal du altid spørge, hvorfor det er nødvendigt – og husk, at hvis du har eller kan få en forsikring, der lever op til bankens krav, så er du ikke tvunget til at bruge bankens samarbejdspartner", siger kontorchef Ulla Brøns Petersen.