Inden du klager
Inden du klager over en finansiel virksomhed, bør du som det første forsøge at finde en løsning med virksomheden. Ankenævnene kræver nemlig, at man har forsøgt at finde en løsning med virksomheden, inden de vil behandle din klage.
Alle finansielle virksomheder, som har private kunder (forbrugere), skal have en klageansvarlig. Det skal fremgå af virksomhedernes hjemmeside, hvem der er virksomhedens klageansvarlige og hvordan man kan klage dertil. Der skal også være en klagevejledning over hvilke klagemuligheder der er, hvis det ikke har været muligt med hjælp fra virksomhedens klageansvarlige at finde en løsning.
Klagemuligheder hos godkendte ankenævn efter finansielle virksomhedstyper
Pengeinstitutter
- Det finansielle ankenævn (www.fanke.dk).
Realkreditinstitutter
- Det finansielle ankenævn (www.fanke.dk).
Forsikringsselskaber
- Ankenævnet for forsikring (www.ankeforsikring.dk).
Pensionskasser
- Ankenævnet for forsikring (www.ankeforsikring.dk).
Børsmæglerselskaber
- Det finansielle ankenævn (www.fanke.dk).
Fondsmæglerselskaber
- Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber (www.fanke.dk/ankenaevnet-for-fondsmaeglerselskaber/).
Investeringsforeninger, hedgeforeninger m.v.
- Det finansielle ankenævn (www.fanke.dk).
Forsikringsformidlere, forsikringsmæglere
- Nævnenes Hus (www.naevneneshus.dk).
Betalingsinstitutter, e-pengeinstitutter, forbrugslånsvirksomheder og ikke-finansiel virksomhed
- Nævnenes Hus (www.naevneneshus.dk).
Hvis du er i tvivl om hvilken virksomhedstype en finansiel virksomhed er, så kan dette ses i Finanstilsynets virksomhedsregister