Temaundersøgelse om omkostnings- og gebyroplysninger

Finanstilsynet har i 2022-2023 gennemført en temaundersøgelse af pengeinstitutters årlige oplysninger til kunder om omkostninger og gebyrer. En ny temarapport opsummerer de væsentligste observationer og Finanstilsynets anbefalinger til god praksis på området.

Pengeinstitutter skal årligt sende en opgørelse til sine kunder over de omkostninger og gebyrer, som kunden har betalt i forbindelse med investeringer gennem instituttet. Reglerne udgør en væsentlig del af investorbeskyttelsen, idet de skal skabe gennemsigtighed for investorer, så de kan træffe investeringsbeslutninger på et informeret grundlag.

De årlige oplysninger skal være korrekte og dække samtlige omkostninger og gebyrer betalt i løbet året. Opgørelsen skal desuden være klar og let at forstå og sat op på en måde, så oplysningerne så vidt muligt kan sammenlignes på tværs af forskellige pengeinstitutter. Dertil skal kunderne modtage oplysningerne hurtigst muligt efter årets afslutning, så de i tide har mulighed for at agere på baggrund af oplysningerne.

Finanstilsynet har gennemført en temainspektion i form af funktionsinspektioner i seks pengeinstitutter med fokus på institutternes overholdelse af kravene til udarbejdelse, udsendelse og kontrol af årlige rapporter med oplysninger om omkostninger og gebyrer.

Inspektionen viste, at pengeinstitutterne skal styrke de interne processer, herunder sikre forankring af udarbejdelsen af rapporterne i forretningsgange og særligt styrke kontrollen af rapporterne.

Der er også behov for, at rapporterne bliver lettere at forstå, således at det er klart af rapporten, hvorfor kunden har betalt de forskellige omkostninger og gebyrer. Bl.a. er ikke alle begreber forklarede, og det fremgår ikke klart, hvad en omkostning går til at dække, og om der er tale om engangsomkostninger eller løbende omkostninger.

Inspektionen viste også, at der indenfor lovgivningens rammer kan være forskelle institutterne imellem med hensyn til anvendte betegnelser og inddeling og udspecificering af omkostninger og gebyrer. Det gør det vanskeligt for kunder at sammenligne på tværs. Endvidere er der plads til forbedring af illustrationen af, hvilken betydning tallene i omkostningsrapporten har for kundens afkast på sin investering. Disse forhold kunne derfor med fordel have fokus i branchens arbejde på området.

På baggrund af undersøgelsen har Finanstilsynet udarbejdet en rapport med observationer og god praksis på området. Rapporten er relevant for såvel pengeinstitutter som fondsmæglerselskaber.

Læs temarapporten.

Læs de seks inspektionsredegørelser:

Danske Bank
Fynske Bank
Saxo Bank
Spar Nord Bank
Sparekassen Kronjylland
Sparekassen Sjælland-Fyn