Teknologi og nye forretningsmodeller

Finanstilsynet henleder i lighed med tidligere år bestyrelsens opmærksomhed på et område, som har væsentlig indvirkning på selskabernes drift.

Den teknologiske udvikling spiller allerede nu en vigtig rolle i forsikrings- og pensionssektoren og påvirker selskabernes nuværende forretningsmodel og konkurrencesituationen. Eksempler herpå er øget brug af automatiserede processer, ”big data” og anvendelsen af telematics i relation til bilforsikringer.

Finanstilsynet forventer, at påvirkningen for forsikringsselskaberne af den teknologiske udvikling bliver større i fremtiden, og det er bestyrelsernes fokus og parathed over for disse udfordringer, som Finanstilsynet ønsker at få afdækket med dette års julebrev.

Den teknologiske udvikling gør det muligt for selskaberne at indsamle store mængder kundedata. De indsamlede datas anvendelighed for selskabet afhænger bl.a. af den aftale, som er indgået med kunden, f.eks. om kunden har givet samtykke til, at selskabet kan benytte data til de formål, som det ønsker. Det er selskabets ansvar at sikre, at kunden forstår rækkevidden af samtykket. Det er også selskabets ansvar at sikre, at kundens data kun bliver brugt til de formål, som kunden har givet samtykke til.

Selskabet bør overveje, om det er tilstrækkeligt gearet til at håndtere de store mængder data på en sådan måde, at bl.a. risikoen for datatyveri og udefra kommende manipulation med data minimeres.

I maj 2018 træder Persondataforordningen i kraft. Den indeholder nye skærpede krav til, hvordan man som databehandler skal håndtere personlige data. Derudover indeholder forordningen regler der, som noget nyt, giver personer retten til at ”blive glemt” og ret til at tage automatisk indsamlede data med sig, hvis de f.eks. flytter en forsikring fra et selskab til et andet.

Det er Finanstilsynets opfattelse, at det er væsentligt løbende at overveje, i hvilken grad udnyttelsen af den teknologiske udvikling medfører nye og ændrede risici af f.eks. operationel eller omdømmemæssig karakter for selskaberne.

Anmodning om redegørelse fra bestyrelsen
Bestyrelsen bedes indsende en redegørelse til Finanstilsynet, der indeholder en stillingtagen til følgende spørgsmål:

  • Har bestyrelsen en strategi, der involverer anvendelsen af nye muligheder, som den teknologiske udvikling fører med sig?
  • Hvad er konsekvensen af ny teknologi for selskabets forretningsmodel generelt, og hvilke konkrete tiltag har selskabet gjort eller påtænker at gøre?
  • Hvilke risici ser selskabet på længere sigt i forhold til forretningsmodellen og den teknologiske udvikling?
  • Er der de fornødne kompetencer i selskabet, herunder i direktion og bestyrelse, i forhold til at håndtere påtænkte ændringer af forretningsmodellen som følge af den teknologiske udviklings muligheder?
  • Hvordan sikrer selskabet, at de store mængder kundedata bliver håndteret på en betryggende måde?
  • Hvilke overvejelser har selskabet gjort sig i forhold til at sikre, at kunder er fuldt informerede, når de giver samtykke til anvendelse af data?
  • Hvad er bestyrelsens kompetencer og selskabets forberedelser frem mod 2018 i forhold til at sikre, at selskabet kan leve op til persondataforordningens krav?

Selskabet bedes sende redegørelsen, så den er Finanstilsynet i hænde senest den 3. juli 2017.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne anmodning bedes rettet til Simon Schou Simonsen på tlf. 33 55 84 30 eller på mail sis@ftnet.dk.

 

Med venlig hilsen

Birgitta Nielsen                                                                                                        Ulla Brøns Petersen

kontorchef                                                                                                                  kontorchef