Har intern viden altid en resultatmæssig påvirkning?

Flere udstedere lægger vægt på en eventuel påvirkning af resultatet, når de vurderer, om en oplysning kan være intern viden. Oplysninger kan dog sagtens være intern viden, uden at de påvirker resultatet hos den enkelte udsteder.

Udstedere lægger ofte for stor vægt på, om oplysninger kan påvirke resultatet, når de vurderer intern viden. Oplysninger behøver dog ikke at kunne påvirke resultatet for at være intern viden. Det afgørende er, om oplysningerne kan have betydning for en potentiel investors interesse i eller tro på udstederen.

Specifik viden

Oplysningerne skal være tilstrækkeligt præcise til, at der kan drages en konklusion med hensyn til indvirkning på kursen på det finansielle instrument. Løse og udokumenterede rygter og andre former for usikker viden vil altså ikke kunne udgøre intern viden.

Det afgørende kriterium for, om der er tale om specifik viden om fremtidige forhold og hændelser, er, om det med rimelighed kan forventes, eller om der er en reel mulighed for, at sådanne forhold og hændelser vil indtræde. Udsteder skal vurdere oplysningerne i forhold til virksomheden og den konkrete situation.

Oplysningerne skal have en karakter, der gør, at det er muligt at drage en konklusion med hensyn til den forventede positive eller negative indvirkning på de finansielle instrumenters kurs. Dette kan være tilfældet i to situationer:

  • Oplysningerne tillader investor at tage en investeringsbeslutning, fordi vedkommende med høj grad af sikkerhed kan bedømme, hvordan kursen vil blive påvirket af oplysningerne. Det kan f.eks. være oplysninger om, at udstederen får en ordre eller sælger en fodboldspiller.
  • Oplysningerne har en karakter, der gør, at de formentlig vil blive udnyttet øjeblikkeligt af markedet som basis for handler. Det kan f.eks. være oplysninger om, at udstederen har fået et afslag fra en myndighed eller lancerer et nyt produkt.

Mærkbarhedskriteriet

Hvilke oplysninger, der er egnede til mærkbart at kunne påvirke kursen på udstederens finansielle instrumenter, indgår i en samlet vurdering af, hvad fornuftige investorer baserer deres investeringsbeslutninger på.

Udstederne konkluderer ofte, at de potentielle (fornuftige) investorer eksempelvis ikke vil lægge en samarbejdsaftale eller en stor ordre til grund for deres investeringsbeslutninger, hvis den pågældende samarbejdsaftale eller ordre ikke påvirker resultatet i det indeværende regnskabsår, eller hvis den pågældende samarbejdsaftale eller ordre slet ikke har nogen resultatmæssig påvirkning.

Finanstilsynet forventer, at udstederen inddrager andre faktorer i vurderingen af oplysningernes kurspåvirkende effekt. Det kan f.eks. være oplysningernes relevans i forhold til de vigtigste faktorer, der har den største indflydelse på kursen af udstedernes finansielle instrumenter, herunder f.eks oplysninger om en samarbejdsaftale, modtagelse af en ordre, eller lancering og annulleringen af et nyt produkt. Udstederne skal inddrage andre oplysninger, der kan have betydning for en potentiel investors interesse i udstederen eller en fornuftig investors tro på udstederen. Det kan f.eks. være oplysninger om, at udstederens produkt skal indgå i en stor international udstilling, eller at ordren er den første fra en kunde på et nyt marked.