Påbud om udarbejdelse og implementering af en forretningsgang for selskabets kontakt til de kunder, der har opsagt deres aftale

Påbud

Finanstilsynet påbyder, jf. § 11, stk. 2, i bekendtgørelse af 18. december 2014 om god skik for forsikringsmæglervirksomheder Aon Privat Consulting at udarbejde og implementere en forretningsgang for kontakt til de kunder, der kontaktes i forbindelse med dennes opsigelse, så at det sikres, at opsigelsen umiddelbart anerkendes og at kunden ikke oplever et pres for at trække opsigelsen tilbage.

Baggrund

Finanstilsynet har anmodet Aon Privat Consulting A/S om en redegørelse for sine procedurer i forbindelse med en kundes opsigelse. Selskabet har oplyst følgende:

Når en kunde ønsker at opsige en aftale, skal dette ske skrifteligt til selskabet. Selskabet anerkender skriftligt opsigelsen uden ugrundet ophold over for kunden, og herefter kontakter kundens pensionsrådgiver kunden for at tilbyde en undersøgelse af kundens nye placering i forhold til andre alternativer på markedet, herunder selskabets egne produkter. Hvis kunden efter denne samtale fastholder, at opsigelsen er definitiv, vil opsigelsen gælde fra datoen for modtagelsen af den skriftelige opsigelse.

Retligt lovgrundlag

Efter § 19 i bekendtgørelse nr. 1065 af 22. august 2014 om forsikringsformidling følger det, at forsikringsmæglervirksomhed skal drives i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksomhedsområdet. Dette er nærmere defineret i bekendtgørelse om god skik for forsikringsmæglervirksomheder. Heraf følger det i § 3, stk. 2, at det ikke er tilladt at have en markedsføring, der i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter kunderne for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride deres økonomiske adfærd.

Bekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2013 om god skik for finansielle virksomheder indeholder i § 4, stk. 2, et tilsvarende forbud mod markedsføring, som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter kunderne for en utilbørlig påvirkning, og af vejledningen til denne bekendtgørelse følger det, at det vil være i strid med dette forbud, hvis den finansielle virksomhed opstiller byrdefulde og uforholdsmæssig omfattende hindringer, som ikke er af kontraktuel karakter, når kunden ønsker at udøve sine rettigheder i forbindelse med en kontrakt, herunder at ophæve denne eller vælge et andet produkt.

Finanstilsynets vurdering

Generelt må forsikringsmæglervirksomheder ikke opstille byrdefulde og uforholdsmæssig omfattende hindringer for, at kunden kan ophæve sin aftale med selskabet. Dette betyder efter tilsynets opfattelse, at forsikringsmæglervirksomheder uden ugrundet ophold skal ankerkende kundens opsigelse af aftalen.

Det betyder samtidig, at såfremt forsikringsmæglervirksomheden tager kontakt til de kunder, der har opsagt aftalen, skal selskabet sørge for, at denne kontakt ikke må kunne opfattes som om, at selskabet reelt ikke har anerkendt opsigelsen.

Aon Privat Consulting har oplyst, at det ikke er et krav for opsigelsen, at kunden går i dialog med selskabet efter opsigelse. Da selskabet imidlertid forsøger at tilbyde forsikringsmægling i forhold til kundens nye placering og dermed forsøger på ny at tilbyde kunden ydelser, er det tilsynets opfattelse, at denne dialog let kan komme til at virke som et utilbørligt forsøg på at påvirke kundens adfærd. Det forhold, at en kunde kan føle sig forpligtet til at skulle starte en dialog om, hvorfor aftalen er opsagt, kan efter tilsynets opfattelse også udgøre en byrdefuld hindring for opsigelsen.

For at undgå en overtrædelse af § 3, stk. 2, i bekendtgørelse af god skik for forsikringsmæglervirksomheder er det tilsynets vurdering, at en forsikringsmæglervirksomhed, der uanmodet ønsker at tage kontakt til en kunde i forbindelse med at denne har opsagt aftalen, skal have en fast forretningsgang for dette, så det sikres, at kunden ikke oplever henvendelse som om, at opsigelsen ikke er blevet anerkendt eller som et pres for at trække opsigelsen tilbage.

Det er tilsynets vurdering, at Aon Privat Consulting ikke har kunnet redegøre for, at selskabet på en tilstrækkelig måde har sikret sig, at henvendelse ikke bliver opfattet som om, at opsigelsen ikke er anerkendt eller at kunden bliver udsat for et pres for at trække sin opsigelse tilbage.

På baggrund af ovenstående påbyder Finanstilsynet, jf. § 11, stk. 2, i bekendtgørelsen om god skik for forsikringsmæglervirksomheder Aon Privat Consulting at udarbejde og implementere en forretningsgang for kontakt til de kunder, der i forbindelse med dens opsigelse, så at det sikres, at opsigelsen umiddelbart anerkendes og at kunden ikke oplever et pres for at trække opsigelsen tilbage.

Aon Privat Consulting skal inden 3 måneder oplyse tilsynet om, hvordan påbuddet er efterlevet.

Klagevejledning

Finanstilsynets påbud kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget, indbringes for Erhvervsankenævnet, Kampmannsgade 1, Postboks 2000, 1780 København V, tlf. 33 30 76 22, jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Finanstilsynet skal gøre opmærksom på, at det kan være forbundet med et gebyr at klage.

Offentliggørelse 

Det følger af § 49b i bekendtgørelse af lov om forsikringsformidling, at Finanstilsynet skal orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Finanstilsynet, og som er af almen interesse. Finanstilsynet finder, at denne sag er af almen interesse, og påbuddet vil derfor blive offentliggjort på Finanstilsynets hjemmeside.