Redegørelse om inspektion og regnskabskontrol i Sparekassen Kronjylland

1. Indledning

Finanstilsynet var i oktober/november 2010 på inspektion i Sparekassen Kronjylland.

 

Inspektionen var en ordinær undersøgelse, hvor alle sparekassens væsentlige områder blev gennemgået ud fra en risikobaseret vurdering, hvor der blev lagt størst vægt på de områder, der havde den største risiko.

 

Denne redegørelse fra inspektionen offentliggøres, jf. punkt 2, efter reglerne i bekendtgørelse om penge- og realkreditinstitutters pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af instituttet § 2, stk. 1.

 

Finanstilsynet har endvidere gennemført en regnskabskontrol af sparekassens årsrapport for 2009.

 

Denne redegørelse fra regnskabskontrollen offentliggøres, jf. punkt 3, efter reglerne i bekendtgørelse om penge- og realkreditinstitutters pligt til at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af instituttet § 2, stk. 2.

2. Sammenfatning og risikovurdering i relation til inspektionen

På inspektionen gennemgik Finanstilsynet sparekassens 46 største udlånsengagementer samt en stikprøve på 255 af sparekassens øvrige udlånsengagementer. Derudover blev samtlige engagementer med sparekas-sens direktion og bestyrelse gennemgået.

 

Finanstilsynet vurderer, at sparekassens kreditkvalitet er bedre end i sammenlignelige institutter. 65 procent af de største udlånsengagementer udviser således normal kreditrisiko uden svaghedstegn. Samtidig er der en god spredning i engagementerne med en højere andel af udlån til privatkunder i forhold til sammenlignelige institutter, ligesom udlånene generelt er ydet til kunder i sparekassens naturlige markedsområde. Sparekassen har dog også et ikke ubetydeligt antal udlånsengagementer, hvor der har været behov for at foretage nedskrivninger, særligt indenfor finansiering af ejendomme og landbrug.

 

Finanstilsynet vurderer, at sparekassen – trods en generelt god risikoforståelse – i visse tilfælde identificerer nedskrivningsbehovet sent, og på enkelte ejendomme har en lidt for optimistisk vurdering af ejendommenes værdier. Finanstilsynet vurderede derfor, at sparekassen skal foretage yderligere nedskrivninger i niveauet knap 40 mio. kr. på enkelte engagementer.

 

Derudover er det Finanstilsynets vurdering, at værdiansættelsen af to af sparekassens investeringsejendomme var værdiansat for højt med samlet ca. 18 mio. kr.

 

Finanstilsynet gav endvidere sparekassen påbud om, at bestyrelsen skal tage stilling til sparekassens kreditpolitiske profil og målsætninger, ligesom bestyrelsen skal tage stilling til sparekassens maksimale eksponering inden for udvalgte erhvervskategorier samt kriterier for, hvornår sparekassen vil lade kunderne finansiere sig i fremmed valuta.

 

Finanstilsynet konstaterede, at sparekassens periodiske rapporteringer til bestyrelsen om udviklingen i sparekassens udlån kunne forbedres. Sparekassen blev derfor påbudt, at den løbende rapportering til bestyrelsen i højere grad skal koncentrere sig om den porteføljemæssige udvikling i kreditboniteten. Rapporteringen skal følge op på, om kreditpolitikken efterleves.

 

Sparekassen fik desuden påbud om, at bestyrelsen skulle udarbejde en egentlig markedsrisikopolitik for sparekassens markedsrisikobehæftede aktiviteter.

 

Finanstilsynet fandt, at solvensbehovet skulle øges i forhold til de 8,8 procent, som sparekassen havde opgjort pr. ultimo september 2010. Sparekassen har efterfølgende meddelt Finanstilsynet, at det individuelle solvensbehov er øget til 9,8 procent. Det forøgede solvensbehov adresserer efter Finanstilsynets vurdering de yderligere risici, som blev identificeret ved inspektionen. Sparekassens faktiske solvensprocent pr. 30. september 2010 var 15,4.

 

Sparekassen har en tilstrækkelig kapitalstyrke i forhold til risikoprofilen henset til, at kapitalgrundlaget næsten fuldt ud består af egenkapital. Ligeledes konstaterede Finanstilsynet, at sparekassen har bedre likviditets-nøgletal end gennemsnittet i sammenlignelige institutter, ligesom sparekassen har genoprettet sit indlånsoverskud.


 

3. Sammenfatning i relation til regnskabskontrollen

Finanstilsynet har endvidere gennemført en regnskabskontrol af sparekassens årsrapport for 2009. Finanstilsynet konstaterede ved kontrollen en række fejl og mangler i sparekassens årsrapport, herunder at sparekassen havde modregnet opskrivninger på investeringsejendomme på 31,8 mio. kr. i resultatposten ”Nedskrivninger og tab på udlån”. Dette medførte en forkert præsentation af sparekassens resultatopgørelse, så det fremgik, at nedskrivningerne var mindre end de reelt var. Herudover var der fejl vedrørende forkert indregning af godtgørelse til sparekassens kunder for tab på obligationer samt præsentations- og målingsfejl og mangelfulde oplysninger på en række områder. Endvidere vedrørte en del af værdiansættelsen af ejendommene, jf. det ovenfor anførte om værdiansættelsen af ejendomme, også sparekassens årsrapport for 2009. En række af de fejl, der blev identificeret i regnskabskontrollen af årsrapporten for 2009, påvirkede også sparekassens halvårsrapport for 2010.

 

Sparekassen har som følge af Finanstilsynets regnskabskontrol af årsrapporten 2009 frivilligt valgt at offentliggøre korrigerende/supplerende oplysninger vedrørende årsrapporten 2009 og halvårsrapporten for 2010. Sparekassen har derfor modtaget en påtale for, at årsrapporten for 2009 og halvårsrapporten for 2010 indeholdt fejl.