Redegørelse om inspektion i Sydbank A/S (kreditområdet mv.)

Værd at vide

Tilsynsreaktioner er en samlebetegnelse for Finanstilsynets reaktioner over for lovovertrædelser eller forøget risiko i virksomheder under tilsyn.


Tilsynsreaktioner omfatter påbud, påtaler, risikooplysninger, tvangsbøder og politianmeldelser.

Indledning

Finanstilsynet var i november og december 2013 på inspektion i Sydbank A/S. Inspektionen var en funktionsundersøgelse, det vil sige en undersøgelse af et eller flere udvalgte områder.

På inspektionen gennemgik Finanstilsynet kreditområdet vedrørende bankens større erhvervskunder. Endvidere gennemgik Finanstilsynet bankens anvendelse af interne ratingbaserede modeller (IRB-modeller) til solvensformål samt bankens fælles funding med BRFkredit.

Formålet med inspektionen var at vurdere bankens nedskrivninger, solvensbehov, kreditstyring, anvendelse af IRB-modeller og fælles funding.

Sammenfatning og risikovurdering

Finanstilsynet havde til inspektionen udvalgt 142 engagementer fordelt på henholdsvis tilfældigt udvalgte stikprøver på i alt 100 erhvervsengagementer i størrelsesintervallet 10-150 mio. kr. og 42 subjektivt udvalgte engagementer, som var større end 150 mio. kr. Inspektionen omfattede derudover også alle engagementer med bankens bestyrelse og direktion.

Risiciene knyttet til bankens udlån er på niveau med andre større bankers risici, men Finanstilsynet vurderede, at bankens governance medførte risici, som ikke er acceptable i en bank af denne størrelse. Som eksempel gav Finanstilsynet i forbindelse med en landbrugsundersøgelse i 2012 Sydbank påbud om at ændre værdiansættelserne af jord og driftsanlæg, fordi de var for positive set i forhold til markedsværdierne og de øvrige større bankers værdiansættelser. Banken havde i første omgang ændret værdiansættelserne i henhold til dette påbud. Efterfølgende havde banken dog på ny ændret principper, således at værdiansættelserne af driftsanlæg igen blev for positive. Denne beslutning var truffet udenom dele af direktionen og uden at inddrage kreditkomiteen og bestyrelsen.

Finanstilsynet gav derfor banken påbud om at iværksætte tilstrækkelige tiltag for at sikre en betryggende governance, herunder sikre en fyldestgørende rapportering til bestyrelsen. Endvidere skønnede Finanstilsynet, at der som følge af disse svagheder i bankens governance var en særlig operationel risiko og derfor skulle foretages et tillæg på mindst 250 mio. kr. til solvensbehovet. Banken fik påbud om et sådant tillæg, indtil det er klart, at bankens governance er betryggende.

Finanstilsynet fandt, at der i alt var behov for at øge nedskrivningerne med 750 mio. kr. på engagementer over 10 mio. kr. i forhold til nedskrivningerne pr. 30. september 2013. Dette er 75 mio. kr. højere end ved bankens fondsbørsmeddelelse af den 5. december 2013, hvor bankens gennemgang af landbrugsengagementer ikke var afsluttet.

Den væsentligste årsag til mernedskrivningerne var, at banken havde værdiansat landbrugsaktiver for højt. Andre årsager var, at banken havde værdiansat ejendomme for højt, ikke havde konstateret objektiv indikation for værdiforringelse (OIV) og havde indregnet for høj værdi af dividende og kunders ejerandele i deres koncerninterne selskaber.

Bankens nedskrivningsberegninger manglede dokumentation for, at banken havde foretaget en konkret og opdateret værdiansættelse af sikkerhederne. Finanstilsynet påbød derfor banken at sikre, at nedskrivningsberegningerne er sandsynliggjorte.

Banken fik endvidere påbud om i alle relevante sager at tage stilling til værdien af kundens ejendomme baseret på alle relevante oplysninger og løbende at foretage en fyldestgørende, opdateret og forsigtig værdiansættelse af pantsatte ejendomme.

Banken havde ikke fyldestgørende skriftlige handlingsplaner for svage engagementer. Endvidere var der særligt i nogle af de større eller komplekse engagementer behov for et bedre overblik. Banken fik et påbud om at sikre, at kreditbeslutningsgrundlaget samlet set er betryggende.

Finanstilsynet vurderede, at der ved opgørelsen af bankens solvensbehov efter 8+ metoden ikke var taget højde for særlige kreditrisici ved svage engagementer, der var mindre end 2 pct. af bankens basiskapital. Banken fik derfor påbud om at foretage et tillæg på mindst 350 mio. kr. til solvensbehovet.

I 18 pct. af de gennemgåede engagementer var det tilsynets vurdering, at bankens rating ikke var retvisende. I de fleste tilfælde var der tale om en for positiv rating som følge af en for positiv vurdering af kundens landbrugsaktiver, ejendomme eller andre aktiver. Finanstilsynet påbød banken at sikre, at ratingen af kunderne er retvisende.

Bankens interne ratingbaserede modeller (IRB-modeller) fungerede derudover generelt tilfredsstillende. Bankens seneste valideringsrapporter udviste ingen væsentlige svaghedstegn.

Undersøgelsen af bankens fælles funding med BRFkredit gav ikke anledning til nogen tilsynsmæssige reaktioner.

Sydbankkoncernen har opgjort sit solvensbehov pr. 30. september 2013 til 9,5 procent. Den faktiske solvens pr. 30. september 2013 var 16,9 procent. Inspektionen gav anledning til en forøgelse af solvensbehovet til 10,4 procent opgjort pr. 30. september 2013.