Redegørelse om inspektion i Rønde Sparekasse

Værd at vide

Tilsynsreaktioner er en samlebetegnelse for Finanstilsynets reaktioner over for lovovertrædelser eller forøget risiko i virksomheder under tilsyn.


Tilsynsreaktioner omfatter påbud, påtaler, risikooplysninger, tvangsbøder og politianmeldelser.

Indledning

Finanstilsynet var i december 2013 på inspektion i Rønde Sparekasse.

Undersøgelsen var en fuld undersøgelse, hvor alle væsentlige områder i sparekassen blev undersøgt.

Sammenfatning og risikovurdering

Rønde Sparekasses forretningsmodel er primært at udøve traditionel pengeinstitutvirksomhed med almindelige indlåns- og udlånsprodukter. Sparekassens kunder er hovedsageligt privatkunder samt mindre erhvervsdrivende. Det primære forretningsområde er Djursland. I kraft af blandt andet sparekassens overtagelse af Helgenæs Sparekasse i 2012, hvorved sparekassens udlån voksede med næsten 50 pct., har sparekassen dog efterhånden opnået en ikke uvæsentlig eksponering uden for det primære forretningsområde på ca. 30 pct. af det samlede udlån.

Sparekassens udlån til private udgør ca. 61 pct. af de samlede udlån og garantier, mens udlån til erhverv udgør ca. 39 pct. Handel er med ca. 9 pct. af udlånsmassen sparekassens største branche. Sparekassen har ingen engagementer, der udgør mere end 10 pct. af basiskapitalen.

Finanstilsynet gennemgik på undersøgelsen alle engagementer over 2 pct. af sparekassens basiskapital, i alt 53 engagementer, svarende til ca. 39 pct. af de samlede udlån. Derudover gennemgik Finanstilsynet alle engagementer med direktionen og bestyrelsen. Blandt de 53 største engagementer var der svaghedstegn i 30 engagementer, svarende til 54 pct. målt på volumen, samt objektiv indikation for værdiforringelse (OIV) i 10 engagementer, svarende til 23 pct. målt på volumen.

Finanstilsynet vurderer på baggrund af gennemgangen af de største engagementer, at sparekassens andel af engagementer med svaghedstegn samt engagementer med OIV er højere end i sammenlignelige institutter. Dette afspejles også i sparekassens relativt høje solvensbehov.

Finanstilsynet var dog generelt enig i sparekassens vurderinger af boniteten og nedskrivningsbehovet på de gennemgåede engagementer. Finanstilsynet fandt i alt yderligere nedskrivninger for ca. ½ mio. kr. i de gennemgåede engagementer.

Finanstilsynet foretog endvidere en vurdering af værdien af sparekassens ejendomme, og på den baggrund modtog sparekassen et påbud om at nedskrive den bogførte værdi på to af sparekassens ejendomme, herunder sparekassens domicilejendom, med i alt ca. 1,8 mio. kr.

Sparekassen modtog herudover enkelte påbud på ledelsesområdet, herunder påbud om at sikre, at bestyrelsens forhandlingsprotokol afspejler bestyrelsesmødernes drøftelser og beslutninger.

Finanstilsynet gav desuden en række påbud om at opdatere og ændre sparekassens skriftlige retningslinjer.

Endeligt gav Finanstilsynet en risikooplysning om, at sparekassen bør udvise særlig forsigtighed i forhold til en række særligt økonomisk udfordrede kunder, som sparekassen har overtaget i forbindelse med sammenlægningen med Helgenæs Sparekasse.

Sparekassen havde inden undersøgelsen opgjort sit individuelle solvensbehov til 14,9 pct., mens den faktiske solvens var opgjort til 23,9 pct. Sparekassen har efterfølgende opgjort solvensbehovet til 16,2 pct., hvilket Finanstilsynet finder er tilstrækkeligt. Efter de yderligere nedskrivninger på sparekassens ejendomme og engagementer, som er affødt af undersøgelsen, vil sparekassen faktiske solvens kunne opgøres til ca. 23,3 pct.