Redegørelse om temainspektion af bestyrelsens overvågning og håndtering af afkast og omkostninger i Investeringsforeningen Nordea Invest

Finanstilsynet gennemførte i 2022/2023 en temainspektion vedrørende bestyrelsens overvågning og håndtering af afkast og omkostninger i Investeringsforeningen Nordea Invest, afdeling Aktier II KL.

Formålet med inspektionen var at få belyst, hvorvidt bestyrelser i danske investeringsforeninger og værdipapirfonde foretager en tilstrækkelig evaluering af afkast og omkostninger i foreningernes/værdipapirfondenes afdelinger med henblik på at sikre, at investorernes interesser er varetaget betryggende. 

Bestyrelsen i Investeringsforeningen Nordea Invest har besluttet at delegere investeringsforvaltningen. Bestyrelsen skal modtage rapportering, der giver bestyrelsen mulighed for at evaluere, hvorvidt investorerne får et tilstrækkeligt afkast på deres investering, og om de omkostninger, som investorerne betaler, er rimelige. Hvis investorerne ikke får et tilstrækkeligt afkast eller betaler for høje omkostninger, er bestyrelsen i investeringsforeningen forpligtet til at forholde sig til dette og foretage de nødvendige tilpasninger, herunder eventuelt at udskifte porteføljeforvalteren. 

Tilstrækkelig evaluering af afkast forudsætter, at bestyrelsen har styringsdokumenter, der indeholder dækkende krav til rapportering, har klare vurderingskriterier for afdelingernes afkast, og som indeholder objektive målbare parametre for, hvornår bestyrelsen er forpligtet til at handle og reaktionsmuligheder herfor. Det bør indgå i overvejelsen om en passende reaktionsmulighed, hvor lang tid en afdeling har leveret et afkast under målsætningen. 

Finanstilsynet konstaterede, at styringsdokumenterne ikke i et tilstrækkeligt omfang indeholder objektive målbare parametre for, hvornår bestyrelsen er forpligtet til at handle, og ikke i et tilstrækkeligt omfang indeholder en beskrivelse af hvilke reaktionsmuligheder bestyrelsen skal overveje, når afdelingen har et utilfredsstillende afkast. Finanstilsynet har derfor givet påbud herfor. 

Bestyrelser skal sikre, at de beløb, som investeringsforeningerne løbende betaler til samarbejdspartnere (koncernforbundne selskaber) for de leverede ydelser, herunder betaling for porteføljepleje, distribution og administration er markedskonforme og konkurrencedygtige. Dette forudsætter, at bestyrelsen har styringsdokumenter, der fastlægger indholdet af rapporteringen vedrørende omkostninger og vurderingskriterier for det samlede omkostningsniveau og de væsentligste individuelle omkostningselementer f.eks. porteføljeplejeomkostninger, distributionsomkostninger og administrationsomkostninger. 

Finanstilsynet konstaterede, at bestyrelsen alene modtog rapportering om det samlede managementhonorar og ikke modtog særskilt rapportering om omkostninger forbundet med distribution og administration, og at styringsdokumenterne i øvrigt ikke indeholdt vurderingskriterier for de væsentligste individuelle omkostningselementer. 

Finanstilsynet har derfor påbudt bestyrelsen at have styringsdokumenter, der indeholder krav om rapportering om de væsentligste individuelle omkostningselementer, herunder porteføljeplejehonorar, distributionshonorar og administrationshonorar, og klare vurderingskriterier for evaluering heraf.  

Vurderer bestyrelsen, at en afdelings afkast ikke er tilfredsstillende, og/eller ikke har markedskonforme og konkurrencedygtige omkostninger, er bestyrelsen forpligtet til at følge op på kritiske forhold og i et nødvendigt omfang træffe beslutninger for at rette op på disse, f.eks. ved udskiftning af porteføljeforvalter, genforhandling af omkostninger, likvidation m.v. Der er tale om helt centrale pligter for en bestyrelse i en investeringsforening i forhold til at varetage investorernes interesser.

Afdelingen har som målsætning at give et positivt merafkast i forhold til benchmark over en løbende 12 måneders periode. Afkastet var i årene 2017 til 2021 mellem 3,2 og 0,3 procentpoint lavere end benchmark. Afdelingen havde i ni ud af ti år fra 2012 til 2022 leveret et afkast, der var lavere end benchmark, og ét år leveret et afkast der svarede til benchmark.  

Afdelingens omkostninger udgør 1,43 pct., hvilket svarer til gennemsnittet for aktivt forvaltede afdelinger og børsnoterede afdelinger, der tilhører kategorien ”Globale Aktier” i Finans Danmarks omkostningsstatistikker. 

Finanstilsynet konstaterede, at bestyrelsen ikke havde forholdt sig til afdelingens afkast i årene 2020 og 2021 til trods for, at afdelingen i rapporteringen til bestyrelsen var blevet flaget for utilfredsstillende performance. Finanstilsynet har derfor påbudt bestyrelsen at foretage en tilstrækkelig evaluering af afdelingens afkast, og sikre at bestyrelsens drøftelser protokolleres.