Redegørelse om påbud til Danske Bank A/S om produktgodkendelsesprocedurer og –styringsordninger

Finanstilsynet har i 2020-21 gennemført en temainspektion med fokus på produktgodkendelsesprocedurer og produktstyringsordninger. Temainspektionen er gennemført som funktionsinspektioner i seks banker, der distribuerer investeringsprodukter og udbyder tjenesteydelser, herunder Danske Bank A/S.

Reguleringen vedrørende produktgodkendelsesprocedurer og produktstyringsordninger er en væsentlig del af investorbeskyttelsen. Reguleringen skal sikre, at kunder kun køber produkter, som er egnede for kunderne og passer til kundens investeringsbehov.

Banker skal afgrænse en positiv og en negativ målgruppe for alle investeringsprodukter og tjenesteydelser. Som et led i målgruppeafgrænsningen skal banken vurdere, om kunder i målgruppen kan forventes at få et afkast, der opvejer kundens omkostninger og står mål med risikoen. I vurderingen skal banken anvende afkastforventninger, som i forhold til den påtænkte målgruppes investeringshorisont er realistiske, sagligt funderede og veldokumenterede og dermed egnede til at sikre, at kundernes interesser varetages.

Danske Bank anvendte på inspektionstidspunktet en egenudviklet model til fastlæggelsen af det forventede afkast på et produkt eller en tjenesteydelse. I modellen var det samlede forventede afkast for aktivt forvaltede produkter og tjenesteydelser fastlagt som et forventet markedsafkast for den givne instrumentkategori tillagt et forventet merafkast fra den aktive forvaltning.

Det er Finanstilsynets vurdering, at den af banken anvendte model, herunder særligt anvendelsen af et merafkast fra den aktive forvaltning, ikke var tilstrækkeligt underbygget og dokumenteret til, at den kunne indgå i produktstyringsordningerne til fastlæggelse af afkastforventninger. Danske Bank fik derfor påbud om at sikre anvendelsen af realistiske, sagligt funderede og veldokumenterede afkastforventninger.

Danske Bank har oplyst, at banken siden oktober 2020 ikke længere anvender ovennævnte tilgang og ikke tillægger merafkast for aktiv forvaltning.