Ansøgning – Tilladelse til kreditservicevirksomhed

Hvis du som virksomhed ønsker at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal du være opmærksom på, at du skal ansøge om tilladelse jf. lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Nedenfor finder du information til virksomheder som ønsker at søge om tilladelse til at drive kreditservicevirksomhed, samt information til kreditkøbere og kreditinstitutter om deres oplysningspligt.

Ansøgningsprocedure

Finanstilsynet har en frist på 90 dage til at behandle din ansøgning forudsat, at ansøgningen er fuldstændig. Finanstilsynet vurderer inden for 45 arbejdsdage fra modtagelsen af ansøgningen om tilladelse, om ansøgningen er fuldstændig.

Sådan ansøger du

Vil du ansøge om tilladelse til at drive kreditservicevirksomhed, skal du sende ansøgningen via vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk

 

 

Krav til ansøgning om tilladelse

Ansøgning om tilladelse skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige til brug for Finanstilsynets vurdering af, om betingelserne er opfyldt. 

Ansøgning skal som minimum indeholde:

  • En beskrivelse af kreditservicevirksomhedens forretningsmodel.
  • Dokumentation for ansøgerens retlige status samt en kopi af stiftelsesdokument og vedtægter, jf. lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere § 5, stk. 1, nr. 1.
  • Adresse på ansøgerens hovedkontor eller vedtægtsmæssige hjemsted, jf. lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere § 5, stk. 1, nr. 2.
  • Identiteten på medlemmerne af ansøgerens ledelsesorgan og de personer, som besidder kvalificerede andele jf. § 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed.
  • Dokumentation for, at ansøgeren opfylder betingelserne i § 3, stk. 2, nr. 2.
    • Dette indebærer:
      • at der skal indsendes en ansøgning på virksomhedens bestyrelsesmedlemmer og direktører, indehaveren (hvis virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed) eller de ledelsesansvarlige (hvis virksomheden ikke har en bestyrelse eller direktion), jf. fanen om Fit & Proper
      • at virksomheden skal redegøre for, hvordan bestyrelsen og direktionen som helhed opfylder kravene i § 7.
  • Dokumentationen for, at de personer, som besidder kvalificerede andele, jf. § 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, opfylder betingelserne om ikke at være pålagt strafansvar for overtrædelse af straffeloven og om ikke at have indgivet konkursbegæring m.v., jf. § 3, stk. 2, nr. 3 i lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere.
  • Dokumentation for governanceordningerne og de interne kontrolmekanismer nævnt i § 3, stk. 2, nr. 4 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.
    • Virksomheden skal indsende væsentlige politikker for ledelse og styring, herunder de interne kontrolmekanismer. Desuden skal vedlægges en beskrivelse af virksomhedens organisation, samt fordeling af ansvar- og opgaver samt en beskrivelse af de væsentlige interne kontrolmekanismer, herunder for risikostyring og regnskabsmæssig praksis.

  • Dokumentation for politikken om god skik nævnt i § 3, stk. 2, nr. 5 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

    • Virksomheden skal indsende en politik, som sikrer, at navnlig regler om forbrugerbeskyttelse og databeskyttelse overholdes, og som sikrer at låntagerne behandles på en fair og omhyggelig måde, herunder med hensyntagen til deres finansielle situation og behovet for henvisning til gældsrådgivning eller sociale tjenesteydelser, hvis der er adgang til sådanne.
  • Dokumentation for de interne procedurer om klager nævnt i § 3, stk. 2, nr. 6 i lov om kredit-servicevirksomheder og kreditkøbere.

    • Virksomheden skal indsende dokumentation for, at virksomheden har indført passende og særlige interne procedurer til sikring af, at klager fra låntagere registreres og behandles. EBA er ved at udarbejde guidelines herom, og indtil disse guidelines er på plads, kan virksomheden søge inspiration i bekendtgørelse nr. 1219 af 20. november 2019 og den dertilhørende vejledning

     

  • En oversigt over eventuelle outsourcingaftaler som nævnt i § 10, stk. 1 i lov om kreditservice-virksomheder og kreditkøbere.

  • Virksomhedens seneste årsregnskab 

Desuden skal det oplyses, hvorvidt virksomheden har til hensigt at modtage og opbevare midler fra låntagere som led i sin forretningsmodel som kreditservicevirksomhed. Hvis dette er tilfældet, skal ansøgningen, udover ovenstående dokumentation, indeholde:
  • Dokumentation for, at der findes en særskilt konto i et kreditinstitut, jf. § 4, stk. 1, nr. 1 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.
 
Ansøgning om egnethed og hæderlighed (Fit & Proper)

Det er et krav for at få tilladelse som kreditservicevirksomhed, at virksomhedens bestyrelse og direktion, eller indehaveren, hvis virksomheden drives som en enkeltmandsvirksomhed, eller den eller de ledelsesansvarlige, såfremt virksomheden drives som en juridisk person uden bestyrelse eller direktion, opfylder kravene om egnethed og hæderlighed i § 7, jf. § 3, stk. 2, nr. 2 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. 

Det er ligeledes et krav, at de personer, som besidder kvalificerede ejerandele, jf. § 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, opfylder kravene i § 7, stk. 1, nr. 3 og 4, jf. § 3, stk. 2, nr. 3 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. 

Virksomheder, som ansøger om tilladelse til at drive kreditservicevirksomhed, skal ledsage deres ansøgning med dokumentation herfor, jf. § 5, stk. 1, nr. 4 og nr. 5 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Der er ikke nogen formkrav til ansøgningen, men Finanstilsynet opfordrer til at anvende oplysningsskemaet på virk.dk: Fit & proper-oplysningsskema

 
Grænseoverskridende kreditserviceringsaktiviteter

En kreditservicevirksomhed, der har opnået tilladelse, og som ønsker at levere tjenesteydelser i form af kreditserviceringsaktiviteter i et andet land i EU, skal meddele dette til Finanstilsynet via vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk

Meddelelsen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Hvilket værtsland kreditservicevirksomheden ønsker at levere tjenesteydelser i, og, hvis kreditservicevirksomheden allerede har kendskab til oplysningen, den medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller værtslandet.
  • Adressen på filialen af kreditservicevirksomheden, hvis der er etableret en sådan i værtslandet.
  • Identiteten og adressen på kreditserviceleverandøren, hvis der anvendes en sådan i værtslandet.
  • Identiteten på de personer, der er ansvarlige for styring af kreditserviceringsaktiviteterne i værtslandet. 
  • De foranstaltninger, der er truffet for at tilpasse kreditservicevirksomhedens interne procedurer, governanceordninger og interne kontrolmekanismer med henblik på at sikre overholdelse af den lovgivning, som finder anvendelse på en kreditgivers rettigheder i henhold til en kreditaftale eller selve kreditaftalen.
  • At kreditservicevirksomheden kan kommunikere på værtslandets sprog, eller på det sprog, kreditaftalen er udfærdiget på.
  • Om kreditservicevirksomheden har tilladelse til at modtage og besidde midler fra låntagere. 

Kreditservicevirksomheden kan påbegynde levering af tjenesteydelser i værtslandet, fra det tidligste af følgende tidspunkter:

  • Ved modtagelse af oplysning fra Finanstilsynet om, at værtslandet har bekræftet, at meddelelsen er modtaget
  • 2 måneder fra datoen for indgivelsen af oplysningerne til Finanstilsynet

En kreditservicevirksomhed skal oplyse Finanstilsynet om eventuelle efterfølgende ændringer i oplysningerne. 

 
Indberetninger
Kreditinstitutter, som overfører en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale til en kreditkøber, skal to gange årligt indberette udvalgte oplysninger til Finanstilsynet, jf. § 15, stk. 2 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

En kreditkøber eller dennes eventuelle repræsentant, jf. § 18 i lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere, som overfører en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale, skal to gange årligt oplyse Finanstilsynet om udvalgte oplysninger, jf. § 19, stk. 1 og stk. 2 i lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere.

Vejledning og indberetningsskema for indberetning for kreditinstitutter og kreditkøbere er under udarbejdelse. Finanstilsynet forventer at den første indberetning skal ske pr. ultimo juni 2024.

Hvis du har spørgsmål til indberetninger, kan du sende dem til vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk
 
Spørgsmål og svar
Spørgsmål Svar

Hvilken klageinstans skal angives i henhold til §21, stk. 2, nr. 9?


Der er endnu ikke etableret en klageinstans. Vi vil snarest komme med en afklaring på dette.

Skal der benyttes en blanket til ansøgningen om tilladelse?

Der findes ikke nogen ansøgningsblanket til ansøgning om tilladelse til kreditservicevirksomhed. Ansøgningen skal indsendes via vores hovedpostkasse: finanstilsynet@ftnet.dk


Der findes en blanket til Fit & Proper ansøgninger. Se fanen ”Ansøgning om egnethed og hæderlighed (Fit & Proper)”


Regler

Danske regler
Lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere 

EU-regler
NPL-direktivet 

EBA’s retningslinjer vedr. ledelsesmedlemmer i kreditservicevirksomheder
(Retningslinjerne er ved at blive udarbejdet på dansk. Retningslinjerne vil være gældende fra 3 måneder efter offentliggørelsen af de danske retningslinjer)
EBA BS 2017 XXX (Final GL on the assessment of suitability of MB members and KFH).docx (europa.eu)