Her kan du finde løsninger til typiske problemstillinger ved indberetning af selskabsmeddelelser til Finanstilsynet.
Til højre kan du se kontaktoplysninger, hvis du har spørgsmål af faglig eller teknisk karakter. Hvis du oplever tekniske problemer, så send gerne skærmdump med en beskrivelse af, hvad der forårsagede problemet.
NemID
Indberetningsløsningen kræver, at du har det gratis program Java installeret. Hvis du ikke har Java installeret, vil du få besked første gang, du prøver at logge på med NemID.
Du kan læse mere om Java og NemID her
Du kan teste, om du har/hvilken version af Java du har her
Digital Signatur
Indberetningsløsningen fungerer kun i en Internet Explorer browser.
Du kan tjekke, om din digitale signatur er installeret korrekt her
Du kan bestille en digital signatur her
Læs mere om digital signatur på Nets' hjemmeside
Brugernavn og kodeord
Som udgangspunkt skal du logge på med NemID eller digital signatur. Kun hvis det ikke er muligt at erhverve NemID, kan du anmode om at få et brugernavn og et kodeord.
Anmodningen sker elektronisk, hvor du skal angive, om du ønsker kode som en person eller en virksomhed. Hvis du ønsker kodeord på vegne af en virksomhed, skal du vedhæfte dokumentation på, at du har ret til at indberette for denne virksomhed. Finanstilsynet sagsbehandler din anmodning, og sender et brugernavn og en kode til dig.
Hvordan indberetter jeg?
Når du er logget ind (enten med NemID, digital signatur eller kodeord), vil dit navn fremgå ved siden af linket til "Log ud".
Herefter skal du vælge den type indberetning, som du skal foretage:
- Udsteder
- Storaktionær
- Shortselling
under menupunktet "Indberet meddelelse".
Der er 4 trin i indberetningsforløbet.
![]() |
Første log in
Ved første log in, skal du først give dit samtykke til aftalevilkår for brug af systemet, og herefter vil du blive guidet ind til en side med "Stamdata". Her skal du du tjekke, at oplysningerne er korrekte.
På denne side kan du også angive, om du ønsker at modtage kvitteringer for indberetninger via e-mail.
Herefter kan du via menupunktet "Indberet meddelelse" vælge den type indberetning, du skal foretage.
RSS-feeds
Finanstilsynet har defineret 5 forskellige RSS-feeds fra databasen for selskabsmeddelelser.
Desuden er det muligt at oprette dit eget specifikke RSS-feed. Det gør du fra en speciel søgeside, og her skal du huske at sætte 'perioden til' frem i tiden.