|
KAPITEL 12
Schweiz
Lovgivningen vedrørende overtagelsestilbud i Schweiz er relativ ny. De
grundlæggende regler findes i Bundesgesetz über die Börsen und den Effektenhandel fra
24. marts 1995 (i det følgende blot BEHG). Denne lov indeholder en række
rammebestemmelser vedrørende overtagelsestilbud, jf. artiklerne 22-35. Med hjemmel i
denne lov er der vedtaget flere bekendtgørelser, hvoraf to har særlig relevans for
overtagelsestilbud. Det drejer sig dels om Verordnung der Übernehmekommission über
öffentliche kaufangebote af 21. juli 1997 (også benævnt Übernahmeverordnung, i det
følgende blot ÜV), som indeholder i alt 63 bestemmelser med detailregler om
overtagelsestilbud. Dernæst drejer det sig om Verordnung der Eidgenössischen
Bankenkommission über die Börsen und den Effektenhandlen (også benævnt
Börsenverordnung, i det følgende blot BEHV), som i artiklerne 24-43 indeholder en
detailregulering af tilbudspligt-situationen. Begge bekendtgørelser trådte i kraft 1.
januar 1998.1)
Eidgenössische Bankenkommission er den overordnede tilsynsmyndighed, men den daglige
administration af reglerne vedrørende overtagelsestilbud er overdraget til
Übernahmekommission. Kommissionens sammensætning er reguleret i BEHG art. 23, og de
nærmere regler for dets virke er reguleret i den omtalte ÜV.
Før denne lovgivning trådte i kraft, havde man et frivilligt regelsæt, der var
vedtaget i 1989 (Schweizer Übernahme-Kodex).2) Allerede i
1990 påbegyndte man arbejdet med at udarbejde en lovregulering af emnet, og dette blev
realiseret med den i 1995 vedtagne BEHG. Lovgivningen er tydelig inspireret af det forslag
til et 13. selskabsdirektiv om overtagelsestilbud, som Kommissionen fremlagde i 1990, jf.
EFT 1990 C 240/7.
BEHG og de sekundære regler finder anvendelse på offentlige
overtagelsestilbud, der i BEHG art. 2, litra e defineres som "...any offer to
purchase or exchange share, participation or bonus certificates or any other participation
rights ('equity securities') which is made public to the holders of shares or other equity
securities of Swiss companies whose equity securities are, in whole or in part, listed on
an exchange in Switzerland."
Selv om det ikke fremgår klart af ordlyden, omfattes også den situation, at et
noteret selskab erhverver egne aktier.3)
Art. 2 i ÜV præciserer, at også tilbud rettet mod optionsrettigheder, samt
værdipapirer der kan konverteres til de nævnte aktietyper, er omfattet af reglerne.
Udgangspunktet er således, at tilbud rettet mod schweiziske selskaber, der - helt
eller delvist - er noteret i Schweiz, er omfattet af reglerne, jf. også BEHG art. 22,
stk. 2, som definerer et målselskab. Men art. 22 indeholder mulighed for, at et selskab i
dets vedtægter kan indsætte en klausul om, at en erhverver ikke skal være forpligtet
til at opfyldte tilbudspligtbestemmelserne efter schweizisk lovgivning. Dette betyder, at
aktionærerne accepterer, at der kan flyttes eller etableres kontrollerende aktieposter,
uden at dette udløser tilbudspligt. Muligheden benævnes derfor oftest opting
out. Det antages særligt at kunne være aktuelt for mindre familiekontrollerede
selskaber. Et sådant forbehold skal indsættes i selskabets vedtægter senest i
forbindelse med, at det bliver noteret. For allerede noterede selskaber var der i en to
årig periode mulighed for at indføre denne type vedtægtsbestemmelser. Aktionærer, der
efterfølgende erhverver aktier på børsen, bliver 'advaret' ved, at selskaber, der har
denne type opting out bestemmelser, er noteret i en gruppe for sig.
De overordnede regler vedrørende tilbudspligten findes i BEHG art. 32,
mens en mere detaljeret regulering findes i BEHV.
12.3.1 Tilbudspligtens indtræden og omfang
Tilbudspligten indtræder, hvor en aktionær erhverver 33 1/3 pct. af
stemmerettighederne i målselskabet. For aktionærer, der ved lovens ikrafttræden besad
mellem 33 1/3 og 50 pct., indtræder tilbudspligten først, hvis aktionæren opnår mere
end 50 pct. af stemmerettighederne, jf. overgangsbestemmelsen i BEHG art. 52.
BEHG art. 32, stk. 1 åbner mulighed for, at selskaberne i vedtægterne kan forhøje
grænsen for tilbudspligtens indtræden, således at tilbudspligten først indtræder,
når en aktionær erhverver helt op til 49 pct. af stemmerettighederne. Denne mulighed for
opting up, fjerner ikke - som reglen i art. 22 - selve tilbudspligten - og
dermed minoritetsbeskyttelsen - men hæver blot loftet for pligtens indtræden. Reglen
antages særligt at være til fordel for mindre børsnoterede selskaber, der har behov for
en vis flexibilitet.
Ved vurderingen af, om der er indtrådt tilbudspligt, skal visse former for indirekte
aktieerhvervelser medtages, jf. nærmere BEHV art. 26 sammenholdt med art. 9, stk. 3. Det
drejer sig blandt andet om tredjemands erhvervelser for tilbudsgivers regning,
erhvervelser foretaget af koncernforbundne selskaber samt erhvervelse af kontrollen over
et selskab, der besidder aktier i målselskabet. Endelig omfattes alle dispositioner, der
kan give adgang til at råde over stemmeretten på aktierne, dog undtagen stemmefuldmagter
der alene omfatter én generalforsamling.
Erhververen er alene forpligtet til at fremsætte et tilbud på de noterede aktier i
målselskabet. Unoterede aktier omfattes således ikke. Tegningsrettigheder og konvertible
værdipapirer med ret til at erhverve noterede aktier omfattes derimod, såfremt de
tegnes/konverteres inden tilbuddet udløber, jf. nærmere BEHV art. 29.
Et pligtmæssigt tilbud skal som udgangspunkt fremsættes uden, at der er knyttet
betingelser til det. Dog kan vigtige omstændigheder ("wichtige Gründe",
"important reasons") begrunde en betingelse, jf. hertil BEHV art. 32, stk. 2.
Som eksempler herpå nævnes betingelse om, at der opnås en - nødvendig -
myndighedstilladelse samt en betingelse om, at virksomhedens konkret beskrevne centrale
aktivitet ("wirtschaftliche Substanz","economic substance") ikke
forandres.
12.3.2 Undtagelser fra tilbudspligten
Som nævnt i afsnit 12.2 har selskaberne mulighed for i vedtægterne at indsætte en
klausul om, at reglerne om tilbudspligt ikke finder anvendelse for dette selskab (en
såkaldt "opting out"-klausul). Er denne indsat, gælder tilbudspligten ikke i
det pågældende selskab.
BEHG art. 32, stk. 3, og BEHV art. 33 indeholder en opremsning af nogle generelle
undtagelser, det vil sige tilfælde som uden videre er undtaget fra tilbudspligten. Dette
gælder, hvor;
- erhvervelsen er sket som gave, arv, bodeling ved skilsmisse samt ved tvangsfuldbyrdelse4)
- overskridelse af tilbudspligtsgrænsen er sket i forbindelse med en rekonstruktion, der
indebærer, at kapitalen nedsættes til inddækning af underskud og straks forhøjes ved
en kapitalforhøjelse
- en bank eller lignende i forbindelse med en emissionsgaranti har forpligtet sig til at
aftage aktierne, forudsat aktierne afstås senest 3 måneder efter, at
tilbudspligtsgrænsen er overskredet.
Herudover er der mulighed for at opnå en dispensation hos Übernahmekommissionen ud
fra en vurdering af de konkrete omstændigheder. Som eksempler på situationer, hvor en
dispensation kan gives, nævnes i BEHG art. 32, stk. 2, og BEHV art. 34 situationer, hvor;
- stemmerettigheder overdrages inden for en såkaldt organiseret gruppe. En organiseret
gruppe er det samme som samarbejdende grupper, jf. nærmere herom nedenfor i afsnit 12.3.3
- tærsklen overskrides, som følge af at antallet af stemmerettigheder reduceres. Dette
kan eksempelvis være tilfældet, hvor nogle aktionærer fratages stemmeretten på en
generalforsamling
- tærsklen kun overskrides midlertidigt
- aktierne i forbindelse med en kapitalforhøjelse erhverves vederlagsfrit eller ved
udøvelse af fortegningsretten
- erhvervelsen er en del af en sanering af selskabet. Herved tænkes særligt på
rekonstruktioner i forbindelse med økonomiske vanskeligheder
- erhververen ikke kan kontrollere selskabet, for eksempel fordi en anden aktionær råder
over flere stemmerettigheder end den pågældende
- der erhverves kontrol over et selskab, der besidder aktier i målselskabet (hvorved
tærsklen overskrides), men således at hovedformålet med at erhverve aktier i
førstnævnte selskab ikke er at erhverve kontrol over aktierne i målselskabet.
Listen over situationer, hvor der kan indrømmes dispensation, er ikke udtømmende.
Hvor der indrømmes en dispensation, kan Übernahmekommissionen udstede pålæg, som
erhververen skal følge, herunder forpligtelser vedrørende fremtiden, jf. BEHV art. 34,
stk. 3. En dispensation skal offentliggøres, og derefter kan målselskabets aktionærer
inden for en frist af 10 dage få prøvet afgørelsen ved tilsynsmyndigheden
(Bankenkommission), jf. art. 34, stk. 4.
12.3.3 Den tilbudspligtige
En erhverver er tilbudspligtig uanset dennes nationalitet, og uanset om der er tale om
en person eller et selskab.
Herudover påhviler tilbudspligten en gruppe, såfremt denne samarbejder ("acting
in concert and organized groups"), jf. BEHG art. 32, stk. 1. Dette begreb er nærmere
defineret i BEHV art. 15, jf. art. 27. Overordnet drejer det sig om grupper, som har
afstemt deres handlemåde ved aftale eller på anden organiseret måde. Der er en særlig
formodning for, at der foreligger et samarbejde, hvor der er etableret;
- et retsforhold med henblik på erhvervelse af aktier
- et retsforhold med det formål i fællesskab at udøve stemmerettighederne på aktierne;
- en sammenslutning mellem personer eller selskaber baseret på erhvervelsen af flertallet
af stemmerettigheder eller erhvervelse af kontrol på anden måde. Dette omfatter ikke
alene koncerner, men også selskaber ejet af samme
person samt en person og de af den pågældende kontrollerede selskaber.
Ikke blot tilbudspligten, men alle andre pligter, der påhviler en tilbudsgiver,
påhviler de enkelte medlemmer af gruppen, jf. BEHG art. 24, stk. 3.
12.3.4 Tilbudsprisen
Tilbudsprisen reguleres i BEHG art. 32, stk. 4-5 samt i flere detaljer i BEHV art.
37-43.
Den overordnede regel er (1), prisen skal mindst svare til børskursen, og (2) prisen
kan ikke være mere end 25% under den højeste pris, erhververen har betalt for aktier i
målselskabet i de forudgående 12 måneder.
Denne regel specificeres på forskellig vis. Blandt andet foreskrives det, at prisen
for hver aktieklasse mindst skal svare til gennemsnittet af de seneste 30 dages
børskurser i perioden frem til tilbuddets offentliggørelse. Er kursen i denne periode
væsentligt påvirket af visse forhold, for eksempel udlodning af dividende, tages der
hensyn hertil ved beregningen, jf. BEHV art. 37.
Ved fastlæggelse af højesteprisen skal der ske en opgørelse for hver aktieklasse
omfattet at tilbudspligten - det vil sige kun de børsnoterede værdipapirer, jf. ovenfor
afsnit 12.3.1. Herudover er det et krav, at tilbudsprisen for de forskellige aktieklasser
er i passende forhold ("appropriate relationship").
Hvor der er erlagt særligt vederlag ved køb af aktier, for eksempel ved at der er
ydet supplerende ydelser, kan dette begrunde, at anskaffelsesprisen sættes højere,
ligesom den efter omstændighederne kan sættes lavere, hvis erhververen har påtaget sig
særlige forpligtigelser i forbindelse med handlen, jf. nærmere BEHV art. 38, stk. 3. Der
er endvidere retningslinier for, hvordan anskaffelsesprisen for aktierne skal beregnes,
når der er sket en indirekte erhvervelse af aktier i målselskabet gennem erhvervelsen af
kontrol med et selskab, der ejer aktier i målselskabet.
Tilbuddet kan lyde på en kontantpris, men kan også lyde på en ombytning med aktier
eller andre værdipapirer. Der kan tilbydes ombytning, selv om der ikke tidligere er
erhvervet aktier ved ombytning, jf. BEHV art. 39, stk. 2.6)
Den prøvelse, der sker af overtagelsestilbuddet, jf. nedenfor under 12.5, omfatter
også en prøvelse af den tilbudte pris.
12.3.5 Tilbuddets fremsættelse og proceduren i forbindelse hermed
Tilbuddet skal fremsættes senest 2 måneder efter, at man har overskredet den procentdel
af stemmerettighederne, som udløser tilbudspligten. Der kan dog gives en
fristforlængelse af Übernahmekommission, jf. hertil BEHV art. 36
Er en erhverver i tvivl om, hvorvidt der er udløst tilbudspligt, kan den pågældende
rette henvendelse til Übernahmekommissionen, som kan afgive en udtalelse herom, jf. BEHV
art. 35.
Såfremt en erhverver undlader at fremsætte et pligtmæssig tilbud, har
Bankenkommission, målselskabet eller målselskabets aktionærer mulighed for at anmode
domstolene om, at erhververens stemmeret suspenderes, indtil tilbudspligten overholdes,
jf. BEHG art. 32, stk. 7.
I øvrigt gælder der de samme procedureregler som ved frivillige tilbud, jf.
bemærkningerne nedenfor under 12.4.2.
Frivillige tilbud er defineret i BEHG art. 2, litra e, jf. ovenfor
afsnit 12.2. De overordnede bestemmelser vedrørende frivillige tilbud findes i BEHG, men
de mere detaljerede regler er fastsat i ÜV.
12.4.1 Tilbuddets vilkår - betingede og begrænsede tilbud
Et frivilligt tilbud skal omfatte samtlige noterede aktieklasser samt
tegningsrettigheder til noterede aktier, såfremt retten udnyttes inden tilbuddets udløb,
jf. ÜV art. 10, stk. 3.
Såfremt tilbuddet er rettet mod aktier, som vil udløse en tilbudspligt, gælder de
regler, herunder reglerne om tilbudsprisen, som er beskrevet ovenfor under 12.3.
Er tilbuddet ikke rettet mod aktier, der udløser tilbudspligt, er udgangspunktet, at
tilbudsgiver selv fastsætter tilbudsprisen. Dog gælder der også her en pligt til at
sikre et passende forhold imellem den pris, der tilbydes forskellige aktieklasser.
Endvidere vil en erhvervelse af aktier i tilbudsperioden til en pris, der overstiger den
tilbudte, medføre en pligt til at tilbyde alle aktionærer den gunstigere pris, jf. ÜV
art. 10, stk. 6.
Et frivilligt tilbud, der ikke omfattes af reglerne om tilbudspligt, kan som
udgangspunkt være betinget, idet der dog er visse begrænsninger i, hvilke betingelser
der kan indsættes. For det første kan der ikke indsættes subjektive betingelser, det
vil sige betingelser hvis opfyldelse tilbudsgiver selv har væsentlig indflydelse på.
Herudover er det udgangspunktet, at betingelserne skal være af en sådan karakter, at det
efter tilbudsfristens udløb kan konstateres, om de er opfyldt. Såfremt en betingelse
først kan afklares på et senere tidspunkt, kræves der et samtykke fra
Übernahmekommission til at indsætte betingelsen, jf. ÜV art. 13, stk. 4.
Det fremgår forudsætningsvis af ÜV art. 21, at det er muligt at fremsætte et
partielt tilbud, men der er ingen særregler, der regulerer denne form for tilbud.
12.4.2 Tilbuddets fremsættelse
Tilbudsgiveren kan vælge at annoncere sit tilbud, inden der udarbejdes et egentlig
overtagelsestilbud. I denne situation indeholder ÜV art. 7, stk. 2, de nærmere krav til
indholdet af en sådan forannoncering, idet denne blandt andet skal omfatte prisen samt
eventuelle betingelser, der er knyttet til tilbuddet. Annonceringen skal ske i mindst to
landsdækkende aviser samt et elektronisk medie.
Det er som nævnt frivilligt, om man vil lave en sådan forannoncering. Men benyttes
forannonceringen, pålægges tilbudsgiveren særlige pligter, jf. ÜV art. 9. For det
første er der pligt til inden 6 uger at fremsætte det egentlige overtagelsestilbud.
Dernæst er det som udgangspunkt ikke muligt at ændre tilbudsprisen til skade for
aktionærerne. En undtagelse gælder dog, hvor ændringen er sket - og sagligt begrundet -
med henvisning til en gennemført "due dilligence" af målselskabet.
Inden offentliggørelsen af tilbudsdokumentet skal dette prøves af en sagkyndig, jf.
herved bemærkningerne i afsnit 12.5.
Offentliggørelsen af selve tilbuddet skal ske i mindst to aviser på både tysk og
fransk, samt i mindst et elektronisk medie. Offentliggørelsen skal omfatte alle
væsentlige informationer vedrørende tilbuddet, jf. ÜV art. 18. Samtidig skal der
fremsendes en kopi til Übernahmekommission.7)
Tilbudsfristen skal være mindst 20 dage og højst 40 dage. Som noget særligt kan
tilbuddet ikke accepteres i de første 10 dage, idet der her gælder en slags
karensperiode (cooling-off period), jf. ÜV art. 14, stk. 1. Denne regel skal
sikre, at aktionærerne tager en velovervejet beslutning og samtidig hindre det, som man
med et amerikansk udtryk betegner Saturday Night Special tilbud.8)
Mens tilbuddet er åbent, har tilbudsgiver pligt til at meddele de handler, som den
pågældende måtte foretage i målselskabets aktier, samt i tilfælde hvor der tilbydes
aktier som vederlag, tillige handler foretages i disse. Meddelelsen skal gives senest kl.
12 dagen efter handlens gennemførelse, jf. ÜV art. 41.
På den børsdag, der følger efter tilbuddets udløb, skal tilbudsgiveren
offentliggøre en foreløbig opgørelse over, hvor mange accepter, der er modtaget, samt
hvorvidt eventuelle betingelser er opfyldt. Såfremt tilbuddet ikke bortfalder på grund
af manglende opfyldelse af betingelser, skal der indrømmes samtlige aktionærer
yderligere 10 dage til at acceptere tilbuddet. Dette betegnes som en efterfrist
("nachfrist", "subsequent acceptance"). Det er ikke blot ved
betingede, men også ved tilbud, der hele tiden har været ubetinget, at aktionærerne
skal have en sådan sidste chance for at acceptere, jf. hertil ÜV art. 14, stk. 5.
Efter udløbet af denne efterfrist skal tilbudsgiver offentliggøre det endelig
resultat af tilbuddet.
En tilbudsgiver, der har opnået 98 pct. eller mere af stemmerettighederne i
målselskabet, kan inden for en periode på 3 måneder efter tilbuddet anmode domstolene
om at tvangsindløse de resterende minoritetsaktionærer. Tvangsindløsningen sker i denne
situation til samme pris som i tilbuddet blev tilbudt aktionærerne i samme aktieklasse,
jf. hertil BEHG art. 33.
12.4.3 Konkurrerende tilbud, tilbagekaldelse m.v.
Hvor der fremsættes konkurrerende tilbud er udgangspunktet, at den nye tilbudsgiver
skal opfylde de almindelige regler, idet der dog er fastsat visse særregler i ÜV art.
47-51.
Det er et grundlæggende princip, at når der fremsættes et konkurrerende tilbud, skal
aktionærerne frit kunne acceptere dette. Accept af et nyt tilbud indebærer, at de
frigøres fra en eventuel tidligere afgiven accept, jf. ÜV art. 47, stk 3.
Et konkurrerende tilbud kan senest offentliggøres tre børsdage før det oprindeligt
fremsatte tilbud udløber. Det konkurrerende tilbud skal udløbe på samme tidspunkt, som
det oprindelige tilbud, dog skal aktionærerne sikres mindst 10 dage til at acceptere de
to tilbud. Hvor det konkurrerende tilbud herved ville løbe længere end det oprindelige
tilbud, vil acceptperioden for det oprindelige tilbud automatisk blive forlænget. Disse
regler indebærer, at tilbudsperioden kan løbe i længere tid, hvor der gang på gang
fremsættes nye tilbud. Efter ÜV art. 47, stk. 4 må den samlede tid til gennemførelsen
af tilbuddene ikke trække uforholdsmæssigt langt ud. Derfor kan Übernahmekommission
forkorte de frister, der normalt gælder for at ændre tilbud og tilbagekalde tilbud.
Såfremt en tilbudsgiver ønsker at ændre sit tilbud - hvilket særligt vil være
tilfældet, hvor der er fremkommet et konkurrerende tilbud - er det en betingelse, at
dette sker mindst fem dage før tilbuddet udløber. Det er kun muligt at ændre tilbuddet
til aktionærernes fordel, jf. ÜV art. 15.
Målselskabet har pligt til at ligebehandle alle tilbudsgivere, og skal derfor som
udgangspunkt indrømme disse samme oplysninger. En forskelsbehandling kan kun ske,
såfremt dette accepteres af Übernahmekommission, jf. ÜV art. 48.
Et tilbud kan alene tilbagekaldes af tilbudsgiveren, såfremt der er indsat en
betingelse, og denne ikke opfyldes, jf. ÜV art. 16.
Tilbudsgiver skal offentliggøre et dokument, som i Schweiz benævnes et
tilbudsprospekt. Overordnet stilles der krav om, at dette skal indeholde "...true and
complete information", jf. BEHG art. 24, stk. 1. De nærmere krav til indholdet
fremgår af ÜV art. 19-24.
Art. 19 kræver visse oplysninger om tilbudsgiver. Dette omfatter blandt andet
oplysninger om de personer og selskaber, som den pågældende samarbejder med, den
pågældendes aktiebesiddelser, samt hvilke erhvervelser i målselskabet tilbudsgiveren
har foretaget de seneste 12 måneder, herunder den højeste pris der er betalt.
Desuden kræves oplysninger om, hvordan tilbuddet finansieres. Tilbydes der aktier som
vederlag, skal der redegøres for, hvordan disse vil blive tilvejebragt. Efter art. 21
skal der medtages oplysninger om tilbudsprisen, herunder eventuelt ombytningsforholdet
samt ved partielle tilbud det højeste antal aktier der ønskes. I tilslutning hertil skal
der redegøres for, hvordan man er nået frem til de forskellige priser for de forskellige
aktieklasser.
Art. 23 kræver visse oplysninger om målselskabet. Der stilles krav om, at
tilbudsgiver redegør for sine væsentligste intentioner med målselskabet. Hvis der
foreligger en overenskomst mellem tilbudsgiver og målselskabet, mellem tilbudsgiver og
målselskabets ledelse eller mellem tilbudsgiver og målselskabets aktionærer, skal der
oplyses herom. Bestemmelsen præciserer ikke, hvilken form for overenskomst der tænkes
på. Endelig indeholder bestemmelsen et krav om, at tilbudsgiver afgiver en erklæring om,
at han hverken direkte eller indirekte har modtaget oplysninger fra målselskabet, som
ikke er offentligt tilgængelig, og som ville have væsentlig indflydelse på
aktionærernes stillingtagen til tilbuddet.
Slutteligt indeholder art. 24 en række yderligere krav til tilbud, hvor vederlaget
består i aktier. Der skal blandt andet gives oplysninger om de aktier, som gives i bytte,
de seneste tre års regnskaber og kursudviklingen. Er de ombyttede aktier unoterede, skal
der gives yderligere oplysninger, ligesom der skal afgives en sagkyndig erklæring
vedrørende disse aktier.
Inden dokumentet offentliggøres, skal det underkastes en undersøgelse fra en
sagkyndig, hvilket kan være en godkendt revisor eller en godkendt værdipapirsmægler,
jf. ÜV art. 25. Den sagkyndige skal afgive en erklæring om, at tilbuddet er i
overensstemmelse med lovgivningen, og denne erklæring skal offentliggøres i
tilbudsdokumentet. Efter ÜV art. 26 skal den sagkyndige særligt prøve, om
tilbudsdokumentet er fuldstændigt og korrekt, om der sker en ligebehandling af
aktionærerne samt, om der er sikret en forsvarlig finansiering af tilbuddet.
Den sagkyndige har også pligt til at påse tilbudsgiverens adfærd efter
offentliggørelsen af tilbuddet. Hvis der konstateres ulovligheder, har
den sagkyndige pligt til at underrette Übernahmekommission, jf. ÜV art. 28.
Tilbudsgiver har ingen pligt til at orientere eller på anden måde
inddrage målselskabets ledelse hverken før eller under tilbuddets fremsættelse.
Tilbudsgiver har dog mulighed for at rette henvendelse til Übernahmekommission og med
dennes medvirken søge at få gennemført forhandlinger med målselskabet. Målselskabet
har ingen pligt til at medvirke til sådanne forhandlinger.
12.6.1 Ledelsens udtalelse
Målselskabets ledelse ("Verwaltungsrat") har pligt til at afgive og
offentliggøre en udtalelse om tilbuddet. Denne udtalelse skal være sand og fuldstændig,
jf. BEHG art. 29, stk. 1 ("true and complete"). Udtalelsen kan indeholde en
anbefaling af, hvordan aktionærerne bør forholde sig, men ledelsen kan også nøjes med
at opregne fordele og ulemper ved tilbuddet.
Ledelsens udtalelse skal efter ÜV art. 30 redegøre for, hvordan de aktionærer, der
besidder mere end 5% af stemmerettighederne, forholder sig til tilbuddet, forudsat
ledelsen er bekendt med deres holdning. Såfremt generalforsamlingen har godkendt visse
afværgeforanstaltninger, jf. nedenfor under 12.6.2, skal der også redegøres herfor.
Ledelsens udtalelse skal redegøre for de interessekonflikter, som måtte bestå for
medlemmerne af den øverste ledelse i målselskabet, ligesom der skal redegøres for de
forholdsregler, der er truffet over for sådanne konflikter, jf. ÜV art. 31. Der skal
særligt redegøres for følgende forhold;
- whether any member have entered into an agreement or maintain other ties with the
offeror
- whether any members were appointed upon the offeror's proposal or
- whether any members are to be reappointed.
Udtalelsen kan offentliggøres i overtagelsestilbuddet, hvor dette fremsættes i
samarbejde mellem ledelsen og tilbudsgiver. Under alle omstændigheder skal udtalelsen
offentliggøres senest 15 børsdage efter tilbuddets offentliggørelse, og skal i så fald
også offentliggøres - eventuelt i ekstrakt - i mindst to af de aviser, hvor tilbuddet
tidligere er blevet offentliggjort.
Hvis der senere sker ændringer af tilbuddet, skal der udarbejdes en ny udtalelse, som
forholder sig hertil. Denne kan dog være ganske kort, jf. ÜV art. 33.
12.6.2 Defensive foranstaltninger
Efter tilbuddets offentliggørelse kan ledelsen ikke foretage foranstaltninger, der i
væsentlig omfang vil ændre målselskabets aktiver og passiver, jf. BEHG art. 29, stk. 2.
Dette gælder dog ikke foranstaltninger besluttet af generalforsamlingen, uanset om de er
besluttet før eller efter tilbuddets offentliggørelse.
Rækkevidden af denne bestemmelse er nærmere præciseret i ÜV art. 35. De
dispositioner, der væsentlig påvirker aktiver og passiver, omfatter blandt andet;
- aftaler, der indebærer en væsentlig risiko eller væsentlige forpligtigelser
- køb og salg af egne aktier i det omfang dette overstiger 10% af den regnskabsmæssige
balance
- salg eller pantsætning af aktier eller aktiver som udgør hovedbestanddelen af
selskabet og af tilbudsgiver bliver betragtet som sådan
- indgåelse af aftaler med ledelsesmedlemmer, hvorved disse sikres en usædvanlig høj
kompensation i tilfælde af afskedigelse
- gennemførelse af en kapitalforhøjelse uden fortegningsret, medmindre den
generalforsamlingsbeslutning der ligger til grund for forhøjelsen udtrykkelig har taget
højde for muligheden for at gennemføre forhøjelsen i tilfælde af, at der foreligger et
overtagelsestilbud.
Efter ÜV art. 34 skal enhver afværgeforanstaltning, som påtænkes gennemført,
forudgående anmeldes til Übernehmekommission. Dette giver kommissionen lejlighed til at
sikre, at reglerne om generalforsamlingsgodkendelse er iagttaget.
I tilfælde af at der konstateres overtrædelser, har tilsynsmyndigheden
(Bankenkommission) fået tillagt en række sanktionsmuligheder, herunder muligheden for
pålæggelse af bøder, fratagelse af autorisation m.v., jf. nærmere BEHG art. 36-37 samt
art. 40-44.
1) Se hertil Andreas H. Tuczka i Doralt, Nowotny og
Schauer (hg.), Takeover-Recht (1997) s. 125 ff, Anne Héritier Lachat i
Journée 1997 de droit bancaire et financier, vol. 4, 1997, s. 45 ff, Peter Nobel i
Wertpapier-Mitteilungen Heft 3/1996 s. 100 ff samt artiklerne af Hans Casper von der
Crone, Dieter Zobl og Alain Hirsch alle offentliggjort i Schweizerisches Zeitschrift
für Wirtschaftsrecht, Sondernummer 1997.
2) De tidligere regler er omtalt blandt andet af Christian
J. Meier-Schatz i Klaus J. Hopt og Eddy Wymeersch (ed.), European Takeovers - Law and
Practice (1992).
3) Dette blev fastslået af afgørelse af den
ovennævnte Bankenkommission af 4. marts 1998 (en såkaldt Verfügung)
i sagsforholdet vedrørende Pharma Vision 2000 AG m.fl.
4) Det antages, at der ikke indtræder tilbudspligt ved
overdragelser, der sker som følge af en selskabsretlig fusion, jf. således van der
Crone Schweizerisches Zeitschrift für Wirtschaftsrecht, Sondernummer 1997 s. 55.
5) Formålet med bestemmelsen er, at man i de
tilfælde, hvor tilbudspligten påhviler gruppen som helhed, giver mulighed for, at
gruppen kan handle indbyrdes, uden at dette udløser tilbudspligt. Dette kan eksempelvis
være hensigtsmæssigt, hvor et familiekontrolleret selskab er noteret, og der sker
omrokeringer af aktiebesiddelserne inden for de familiemedlemmer, der allerede besidder
aktier. I denne situation kan en dispensation forventes, idet situationen typisk ikke har
ændret sig for minoritetsaktionærerne.
6) For en meget kritisk holdning til denne mulighed, se
nærmere van der Crone, Schweizerisches Zeitschrift für Wirtschaftsrecht,
Sondernummer 1997 s. 59. Forfatteren er særligt kritisk, fordi det ikke er præciseret,
hvilke aktier der kan tilbydes som vederlag i den situation, hvor tilbudsgiver har
erhvervet kontrollen af selskabet mod kontantbetaling. Forfatteren anfører, at
bekendtgørelsens mulighed for at tilbyde ombytning i denne situation eventuelt strider
mod lovens art. 32, idet denne bestemmelse skulle give ret til et kontanttilbud eller som
minimum et tilbud mod ombytning med noterede aktier.
7) Übernehmekommission har pligt til at vurdere, om
tilbudsdokumentet overholder lovens krav. Efter ÜV art. 62 opkræves der et gebyr herfor,
som udgør 0,5 promille af den samlede tilbudssum, dog ikke mindre end 20.000 CHF og ikke
mere end 100.000 CHF.
8) Tilbudsgiver kan dog undgå denne karensperiode,
såfremt der før offentliggørelsen af tilbuddet foreligger tilbudsdokument samt
udtalelse fra målselskabets ledelse til godkendelse hos Übernahmekommission, jf. ÜV
art. 14, stk. 2.
Udgivet af Finanstilsynet november 1998
Elektronisk version ved Net Bureauet |