|
KAPITEL 9
Storbritannien
De væsentligste regler vedrørende overtagelsestilbud findes i The City
Code on Takeovers and Mergers (i det følgende blot City Code), som senest foreligger i en
5. revideret udgave fra 16. december 1996.1)
Dette meget detaljerede regelsæt består af en indledning samt 38 Rules, hvortil der
er knyttet udførlige noter, samt yderligere 4 appendix som indeholder retningslinier om
udvalgte emner. Reglerne er baseret på en række generelle principper, som findes
opremset i indledningen til City Code. Der er ialt 10 generelle principper, hvoraf de fire
væsentligste er, at
- alle aktionærer tilhørende samme aktionærklasse skal behandles lige (nr. 1)
- aktionærerne skal modtage tilstrækkelige informationer samt rådgivning til at kunne
træffe en velfunderet beslutning (nr. 4)
- alle parter skal forsøge at undgå, at der skabes et kunstigt marked ("the
creation of a false market") (nr. 6)
- tilbuddet ikke må frustreres af selskabets ledelse, medmindre aktionærerne har
accepteret dette (nr. 7).
Hvor der mangler en detailregulering af et spørgsmål, skal de 10 generelle principper
finde anvendelse.
I tilslutning til City Code findes det supplerende regelsæt; Rules Governing
Substantial Acquisitions of Shares (hvilket normalt forkortes SAR's). Den seneste version
af dette regelsæt er ligeledes fra december 1996. Der er tale om et meget mindre
regelsæt, som regulerer visse større aktieerhvervelser, der ikke er omfattet af City
Code. Det drejer sig om erhvervelser, der bringer erhververen op på mellem 15 og 30 pct.
af stemmerettighederne. SAR's indeholder regler, der forsinker visse større opkøb af
aktier (stadig op til 30 pct.), men indeholder også regler om overtagelsestilbud på
aktier, der ikke bringer tilbudsgiveren over 30 pct. af stemmerettighederne, jf. nærmere
Rule 4.2) SAR's finder derimod ikke anvendelse i de
tilfælde, hvor tilbudsgiveren i forbindelse med erhvervelser op til 30% har intention om
at etablere kontrol. Disse tilfælde falder under City Code.
De to regelsæt er udstedt af og administreres af The Panel on Take-overs and Mergers,
i det følgende blot The Panel. The Panel er et egentlig selvregulerende organ, hvis
virksomhed ikke er reguleret ved lov, og som ikke er underlagt nogen administrativ
myndighed. Denne særlige status betyder, at afgørelser truffet af The Panel kun i
begrænset omfang kan prøves ved domstolene3), ligesom The
Panel kun har begrænsede sanktioner til rådighed, jf. herved nedenfor under 9.7.4)
I de mere end 6000 overtagelser, der har været gennemført de sidste 30 år, har
aktørerne i næsten 100 pct. af tilfældene dog rettet sig efter City Code samt
afgørelser truffet af The Panel.
I den engelske selskabslovgivning - Companies Act 1985 - findes der enkelte
bestemmelser, som regulerer særlige aspekter af overtagelser.
Det drejer sig for det første om reglerne i sec. 314-316, der regulerer de tilfælde,
hvor der i forbindelse med en overtagelse ydes medlemmerne af ledelsen (directors)
kompensation for tab af stilling. I så fald skal kompensationen enten offentliggøres i
tilknytning til tilbudsdokumentet, eller betalingen af beløbet skal godkendes på
generalforsamlingen. Overholdes denne forpligtigelse ikke, pålægges de pågældende
ledelsesmedlemmer en bøde, og det kompensationsbeløb, de har modtaget, skal betales til
de øvrige aktionærer.
For det andet indeholder Companies Act sec. 428-430F regler, der sikrer, at den, der
erhverver 90 pct. af aktiekapitalen i et selskab ved et overtagelsestilbud, har ret til at
kræve de resterende minoritetsaktionærer tvangsindløst på samme vilkår, som blev
tilbudt i overtagelsestilbuddet. Modsat indrømmes minoritetsaktionærerne også ret til
at kræve sig tvangsindløst på samme vilkår. Companies Act indeholder sine egne
definitioner blandt andet af, hvornår der foreligger et overtagelsestilbud, og er
således løsrevet fra indholdet af City Code.
I det følgende behandles alene reglerne i City Code.
Anvendelsesområdet for City Code er nærmere beskrevet i det indledende
afsnit, punkt 4(a)-(c). Den finder anvendelse på en række forskellige former for
transaktioner, hvorved der opnås kontrol over et selskab eller konsolideres kontrol over
et selskab. Dette omfatter et overtagelsestilbud, herunder partielle tilbud, de såkaldte
"Schemes of Arrangements"5), samt et moderselskabs
tilbud om køb af aktier i et datterselskab.
Tilbud eller transaktioner vedrørende "non-equity capital"6)
omfattes som udgangspunkt ikke af reglerne.
City Code finder anvendelse på alle tilbud, der omfatter aktierne i selskaber af
aktieselskabstypen (public companies), uanset om disse er noteret eller ej. Reglerne
finder endvidere i visse tilfælde anvendelse på tilbud rettet mod deltagerne i et
selskab af anpartsselskabstypen (private companies); dette er blandt andet tilfældet,
hvor et sådan selskab har været børsnoteret inden for de sidste 10 år, eller hvor
handlen med ejerandelene i et sådant selskab har været annonceret regelmæssigt i en
avis i en periode af mindst 6 måneder inden for de sidste 10 år.
Det er under alle omstændigheder en betingelse for anvendelsen af City Code, at
målselskabet af The Panel betragtes som hjemmehørende i enten Storbritannien, Channel
Islands eller Isle of Man.7) Det anføres, at The Panel
normalt vil anse et selskab som hjemmehørende i de angivne områder, hvis selskabet er
stiftet i disse områder, og "has its head office and place of central management in
one of those jurisdictions". Dette betyder, at selskaber stiftet i udlandet normalt
ikke omfattes af City Code, selvom de har aktier eller andre værdipapirer noteret i
London, og selvom de har deres hovedsæde (head office) i Storbritannien. På samme måde
vil selskaber stiftet i Storbritannien ikke længere være omfattet af City Code, såfremt
de flytter deres hovedsæde til udlandet. Selv om et selskab frivilligt ønsker at
underlægge sig City Code, vil dette ikke blive accepteret af The Panel, hvis selskabet
ikke opfylder betingelserne.8)
Hvor der opstår konflikt med reguleringen i et andet land, angives følgende løsning:
"In such cases, early consultation with the executive is strongly recommended so that
guidance can be given on how any conflicts between the relevant requirements may be
resolved".
Ifølge det 10. generelle princip skal en erhverver, der opnår kontrol
over et selskab, eller som konsoliderer en sådan kontrol, fremsætte et tilbud, der
omfatter alle de øvrige aktionærer. Dette princip er nærmere præciseret i City Code,
Rule 9.
9.3.1 Tilbudspligtens indtræden og omfang
Tilbudspligten indtræder som udgangspunkt, hvor en aktionær besidder aktier, hvortil
der er knyttet 30 pct. af de samlede stemmerettigheder i selskabet. Endvidere indtræder
den, hvor en aktionær besidder mere end 30 pct. af stemmerettighederne, men mindre end 50
pct., og erhverver yderligere aktier, hvortil der er knyttet stemmerettigheder, jf. Rule
9.1.9)
Noterne til Rule 9.1 indeholder en række præciseringer af, hvordan det beregnes, om
de angivne erhvervelser er opnået. Det fremgår blandt andet, at erhvervelsen af
konvertible værdipapirer, tegningsrettigheder og køberettigheder som udgangspunkt ikke
vil tælle med, før de konverteres, tegnes m.v., jf. nærmere note 10. Endvidere fremgår
det af note 13, at erhvervelser af stemmerettigheder (løsrevet af aktien) samt andre
former for erhvervelse af kontrol over stemmerettigheder, som udgangspunkt betragtes som
en erhvervelse, der kan udløse tilbudspligt. Dog anføres det, at en banks pant i aktier
normalt ikke betragtes som en sådan erhvervelse.
Note 5 beskriver en situation, hvor erhvervelsen af aktier med stemmerettigheder, der
udgør mindre end 30 pct., kan udløse tilbudspligt. Dette er tilfældet, hvor sælgeren
kun sælger en del af sine aktier (knap 30 pct.) og efterfølgende samarbejder med
køberen, således at køberen sikres kontrol over selskabet.
Indirekte erhvervelser - det vil sige erhvervelse af kontrol over et selskab, der ejer
aktier i målselskabet - udløser som udgangspunkt ikke tilbudspligt. Ifølge note 7 til
Rule 9.1 kan The Panel dog pålægge tilbudspligt ved indirekte erhvervelser, når
"(a) the shareholding in the second company constitutes a substantial part of the
assets of the first company; or (b) one of the main purposes of acquiring control of the
first company was to secure control of the second company".
Tilbudspligten omfatter alle aktieklasser, uanset om de har tilknyttet stemmeret eller
er stemmeløse. Dog omfattes en klasse af "non-equity shares" alene, hvis
tilbudsgiveren selv besidder aktier af denne type. Som udgangspunkt skal tilbuddet også
omfatte konvertible værdipapirer samt tegningsrettigheder, jf. Rule 15.
Det pligtmæssige tilbud skal afgives uden betingelser og forbehold. Dog er det tilladt
at betinge tilbuddet af, at erhververen efter tilbuddets gennemførelse besidder mindst 50
pct. af stemmerettighederne i målselskabet, jf. Rule 9.3. Herudover har The Panel
mulighed for at give tilladelse til at indsætte betingelser, men denne mulighed anvendes
kun i ganske særlige tilfælde, jf. nærmere note 3 til Rule 9.3.
9.3.2 Undtagelser fra tilbudspligten
Hvis en overtagelse bliver forbudt af de engelske konkurrencemyndigheder (The
Monopolies and Merger Commission) eller forbydes af EU-Kommissionen i overensstemmelse med
Fusionskontrolforordningen (Fdr. 4064/89) bortfalder tilbudspligten, jf. nærmere Rule 9.4
samt 9.12. I denne situation kan The Panel pålægge tilbudsgiveren at reducere sin
aktiebesiddelse til mindre end 30 pct., jf. note 1 til Rule 9.4.
I tilknytning til Rule 9 findes "Notes on dispensations from Rule 9", der
beskriver seks situationer, hvor der kan indrømmes dispensation af The Panel. Det drejer
sig om situationer, hvor;10)
- en aktieudstedelse vil resultere i, at tilbudspligten udløses for en af dem, der tegner
aktier, og der blandt de øvrige aktionærer foretages en uafhængig afstemning, der
accepterer, at der ikke er tilbudspligt (en såkaldt 'Whitewash'11))
- tilbudspligten udløses af, at en långiver må tiltræde sin sikkerhedsstillelse i
aktier i målselskabet
- der sker en rekonstruktion af målselskabet
- det skyldes en fejltagelse ('inadvertent mistake'), at erhververen har udløst
tilbudspligten
- en anden person er indehaver af 50 pct. af stemmerettighederne, eller såfremt der
foreligger erklæring fra mindst 50 pct. af de stemmeberettigede aktier, hvoraf fremgår,
at disse ikke vil acceptere et tilbud, samt hvor
- kontrollen er opnået som følge af, at hidtil stemmeløse aktier tillægges stemmeret,
og aktionærer ved erhvervelsen af disse aktier ikke var klar over, at de ville blive
tillagt stemmeret.
9.3.3 Den tilbudspligtige
Den tilbudspligtige er i Rule 9.1 blot omtalt som "any person", således at
der kan være tale om en fysisk eller juridisk person. Nationaliteten er underordnet.
Ved beregningen af om grænserne i Rule 9.1. er overskredet, skal en potentiel
tilbudsgiver medregne aktier, som indehaves af "persons acting in concert with
him".12) Fastlæggelsen af dette begreb har givet
anledning til mange afgørelser, og en nærmere præcisering af begrebet findes i City
Code, dels i det indledende afsnit, hvor begrebet er defineret, dels i noterne til Rule
9.1.
Indledningen til City Code indeholder følgende definition:
"Persons acting in concert comprise persons who, pursuant to an agreement or
understanding (whether formal or informal), actively co-operate, though the acquisition by
any of them of shares in a company, to obtain or consolidate control (as defines below) of
that company".
Definitionen udbygges derved, at der i visse tilfælde opstilles en formodning for, at
visse personer og visse selskaber er omfattet af begrebet, og derfor antages at
samarbejde. Det er tilfældet med koncernforbundne selskaber, men formodningen gælder
også imellem selskaber, som alene er associeret, det vil sige hvor et selskab ejer 20
pct. af kapitalen i et andet selskab. Et selskab og dets ledelse (directors) samt et
selskab og dets pensionsfond omfattes også af formodningen. Endvidere er der opstillet
regler for, hvornår en rådgiver og dennes klient formodes at samarbejde i relation til
tilbudspligtens indtræden.
En række grænsetilfælde er behandlet i noterne til Rule 9.1. Det fremgår blandt
andet heraf, at aktionærer, der først indleder et samarbejde, efter at de har erhvervet
deres aktier, normalt ikke omfattes af tilbudspligten, medmindre de senere erhverver
yderligere aktier. Det forhold, at aktionærer stemmer sammen, er ikke uden videre
ensbetydende med, at de samarbejder om at opnå kontrol, men det kan efter
omstændighederne være en indikation herfor.
Der er i note 4 til Rule 9.1 opstillet særlige regler, der regulerer de tilfælde,
hvor der internt i en samarbejdende gruppe handles aktier. Da gruppen som udgangspunkt
betragtes som én aktionær, vil sådanne interne handler som hovedregel ikke udløse
tilbudspligt, selvom pct.-grænserne i Rule 9.1 overskrides.
Tilbudspligten påhviler den person, der erhverver den aktie/aktiepost, som udløser
tilbudspligten - det vil sige normalt den aktie der bringer besiddelsen over 30 pct. Efter
Rule 9.2 kan pligten udvides til at omfatte "...each of the principal members of the
group of persons acting in concert".
For selskabets ledelse (directors) er der opstillet en række regler, der i visse
situationer skærper ledelsens forpligtigelser i relation til tilbudspligten.
For det første gælder der en formodning for, at ledelsesmedlemmerne samarbejder ('act
in concert'), når ledelsesmedlemmer erhverver aktier, mens der er fremsat et
overtagelsestilbud eller på et tidspunkt, hvor det er klart, at et sådant tilbud vil
blive fremsat. Det betyder, at hvis ledelsen vil imødegå et overtagelsesforsøg ved
personligt at erhverve aktier i selskabet, kan de risikere at udløse tilbudspligt.
En anden vidtgående forpligtigelse følger af Rule 9.6, som omfatter de tilfælde,
hvor et medlem af ledelsen (eller en person/selskab tæt knyttet til denne) sælger den
aktiepost, som udløser tilbudspligt for erhververen. I denne situation har
ledelsesmedlemmet pligt til at sikre, at erhververen opfylder sin tilbudspligt, ligesom
medlemmet ikke uden samtykke fra The Panel kan fratræde sin stilling indtil efter det
tidspunkt, hvor tilbuddet er gennemført.
For det tredje indeholder Rule 37 en særregel for det tilfælde, at et selskab
erhverver egne aktier eller indløser aktier. Sådanne tiltag vil normalt forøge den
procentdel af stemmerettighederne, som eksisterende aktionærer besidder. Hvor
ledelsesmedlemmerne selv besidder aktier, vil en sådan stemmeforøgelse for deres
vedkommende blive betragtet som en erhvervelse, der kan udløse tilbudspligt efter Rule 9.
Resultatet er derfor, at indløsning af aktier og erhvervelse af egne aktier kan udløse
tilbudspligt, hvor ledelsen i forvejen har aktier, hvortil der er knyttet knap 30 pct. af
stemmerettighederne.
9.3.4 Tilbudsprisen
Det fremgår af Rule 9.5, at tilbuddet skal omfatte et kontanttilbud. Der kan også
være pligt til at fremsætte et - supplerende - tilbud om aktieombytning eller ombytning
med andre værdipapirer ('securities'), hvor tilbudsgiveren har erhvervet større
aktieposter i selskabet mod betaling af sådanne værdipapirer.
Den kontantpris, der skal tilbydes, skal være en kurs svarende til den højeste kurs,
som tilbudsgiveren har betalt for at erhverve aktier i de forudgående 12 måneder. Af
noterne til bestemmelsen fremgår de nærmere retningslinier for, hvordan købsprisen
beregnes blandt andet i tilfælde, hvor erhvervelser er sket ved en aktieombytning samt,
hvor erhvervelser er sket ved konvertering, ved udnyttelse af tegningsrettigheder og/eller
køberettigheder.
Det fremgår af noterne til Rule 9.5, at der er mulighed for, at The Panel kan
dispensere fra højeste-pris princippet.
Hvor der er flere aktieklasser, skal tilbudsgiveren konsultere The Panel. Som
udgangspunkt bestemmes prisen for den enkelte aktieklasse ud fra højeste kurs princippet.
Hvis der ikke er sket erhvervelser inden for en klasse, bestemmes prisen i samarbejde med
The Panel.
Rule 14 - som gælder såvel frivillige som pligtmæssig tilbud - fastslår, at "a
comparable offer must be made for each class whether such capital carries voting rights or
not."13)Forpligtigelsen er præciseret i note 1 til
Rule 14 som fastslår, at "the ratio of the offer values should normally be equal to
the average of the ratios of the middle market quotations taken from the Stock Exchange
Daily Official list over the course of the six months preceding the commencement of the
offer period".
Hvor en klasse ikke er noteret, fremgår det blot, at prisen må retfærdiggøres over
for The Panel. Der er ikke nogle nærmere retningslinier for prisfastsættelsen i disse
tilfælde, og The Panel synes at tage stilling fra sag til sag.
Ifølge Rule 15 er der også en pligt til at lade tilbuddet omfatte konvertible
værdipapirer og tegningsrettigheder. Der skal i disse tilfælde gives et
"...appropriate offer". I praksis volder denne bestemmelse visse problemer, men
en løsning, der accepteres i praksis, er, at der som minimum tilbydes en 'see-through
price' - det vil sige der tilbydes en pris, som svarer til den pris, der tilbydes den
aktieklasse, der til sin tid kan konverteres til eller tegnes i.14)
9.3.5 Tilbuddets fremsættelse og proceduren i forbindelse hermed
Efter Rule 2.1 har erhververen pligt til at give en meddelelse straks efter, at den
pågældende har erhvervet den aktiepost, der udløser tilbudspligten.
Hvor en erhverver under et frivilligt tilbud overskrider pct.-grænserne i Rule 9.1,
skal der også gives meddelelse efter Rule 2.2. Meddelelsen skal ledsages af en
bekræftelse fra en finansiel rådgiver eller lignende om, at der er midler til at
gennemføre tilbudspligten, jf. Rule 2.5(c). I denne situation er det muligt, at
tilbudspligtens opfyldelse kan ske uden en revision af tilbuddet, jf. note 4 til Rule
32.1.
Efter Rule 9.7 har erhververen begrænsede muligheder for at udøve indflydelse på
målselskabet i perioden frem til fremsættelsen af det
pligtmæssige tilbud. Den tilbudspligtige er således afskåret fra at udøve stemmeret
på sine aktier, og er yderligere afskåret fra at udnævne repræsentanter til
ledelsesorganet (board of directors).
Bortset fra de nævnte regler gælder der samme procedureregler som ved frivillige
tilbud, jf. nedenfor under 9.4.2.
Som nævnt indledningsvis i afsnit 9.2 regulerer City Code en række
forskellige transaktioner, hvorved der etableres eller konsolideres kontrol over et
selskab. En af de måder, hvorpå der kan erhverves kontrol, er ved at fremsætte tilbud
om at købe aktier i målselskabet. City Code indeholder ikke nogen nærmere definition
af, hvornår der er tale om et sådant frivilligt tilbud. Overtagelsestilbud, der ikke har
til hensigt at bringe erhververens aktiebesiddelse over 30 pct. af stemmerettighederne,
reguleres af SAR, jf. ovenfor under 9.1.
9.4.1 Tilbuddets vilkår - betingede og begrænsede tilbud
Ved frivillige tilbud er der som udgangspunkt fri adgang til at indsætte betingelser.
Der kan for det første indsættes betingelser for overhovedet at fremsætte et tilbud.
Disse såkaldte 'pre-conditions' er ikke særlige udbredte, men der har forekommet
tilfælde, hvor der er opstillet betingelser om, at der fremskaffes visse oplysninger, at
konkurrencemyndighederne på forhånd godkender overtagelsen, eller at der fremskaffes
tilstrækkelig finansiering. Som det vil fremgå af det efterfølgende afsnit, er
tilbudsgiver - efter at have meddelt sin intention om at afgive et tilbud - som
udgangspunkt forpligtet til at gøre dette, jf. Rule 2.7. Denne forpligtelse gælder dog
ikke, såfremt en "pre-condition" ikke opfyldes.
Et tilbud er typisk betinget af, at der opnås 90 pct. af aktierne i hver aktieklasse
omfattet af tilbuddet, idet dette åbner mulighed for at tvangsindløse de resterende
aktionærer, jf. ovenfor under 9.1.
I de tilfælde, hvor et frivilligt tilbud - hvis det accepteres fuldt ud - kan
resultere i, at tilbudsgiver opnår mere end 50 pct. af stemmerettighederne, foreskriver
Rule 10, at det kan eller skal stilles som en betingelse, at der opnås accept fra aktier
med mindst 50 pct. af stemmerettighederne (incl. eventuelle stemmerettigheder, som
tilbudsgiveren allerede besidder). The Panel kan dispensere fra denne bestemmelse og
således tillade tilbud, der kan få virkning, selv om 50 pct.-grænsen ikke nås, men
dette sker kun undtagelsesvis.
Efter Rule 14 kan man ikke fastsætte forskellige acceptgrænser for forskellige
aktieklasser.
Hvor tilbudsgiveren er et selskab, og tilbuddets fremsættelse eller gennemførelse
forudsætter generalforsamlingens godkendelse (for eksempel af en kapitalforhøjelse), vil
tilbuddet normalt udtrykkeligt være betinget af en sådan godkendelse. Der kan også
stilles betingelser vedrørende målselskabets økonomi eller aktiviteter, hvilket
særligt kan være aktuelt, hvor det ikke har været muligt at foretage en "due
diligence" forud for meddelelsen om overtagelsestilbuddet.
Rule 12 tillader, at tilbuddet kan gøres betinget af, at de engelske
konkurrencemyndigheder eller EU-Kommissionen ikke indleder en undersøgelse af
overtagelsen.
Det er normalt ikke tilladt at stille subjektive betingelser. Det vil sige betingelser,
hvor det er overladt til tilbudsgivers skøn at vurdere, om betingelserne er opfyldt,
eller andre betingelser hvis opfyldelse fuldt ud kan kontrolleres af tilbudsgiver, jf.
Rule 13. Note 2 til samme bestemmelse understreger i denne forbindelse, at betingelser
ikke må påberåbes mere eller mindre vilkårligt, idet det bestemmes: "An offeror
should not invoke any condition so as to cause the offer to lapse unless the circumstances
which give rise to the rise to invoke the condition are of material significance to the
offeror in the context of the offer".
Hvis et tilbud bortfalder, som følge af at en eller flere betingelser ikke opfyldes,
har det den konsekvens, at tilbudsgiveren i en periode på 12 måneder er afskåret fra at
fremsætte et nyt tilbud, ligesom den pågældende er afskåret fra at erhverve aktier i
målselskabet, hvis dette vil udløse tilbudspligt efter Rule 9, jf. nærmere Rule 35.
Tilbudsgiver kan som udgangspunkt frit bestemme, hvilken ydelse og hvilken pris der
skal tilbydes aktionærerne ved frivillige tilbud. Der gælder dog følgende undtagelser:
Rule 11. Der skal i visse tilfælde gives et kontanttilbud, som svarer til den højeste
pris betalt ved erhvervelse af aktier inden for de seneste 12 måneder. Dette er
tilfældet, hvor tilbudsgiveren i de 12 måneder, der går forud for tilbuddet mod kontant
betaling har købt aktier, hvortil der er knyttet mindst 10 pct. af stemmerettighederne
inden for en bestemt aktieklasse. Endvidere kan The Panel pålægge en sådan
forpligtigelser, hvor det findes nødvendigt for at iagttage princippet om ligehandling af
aktionærerne, jf. City Codes generelle princip nr. 1.
Rule 6.1. I tilfælde, hvor tilbudsgiveren i en periode på 3 måneder forud for
tilbudsperiodens begyndelse har erhvervet aktier i målselskabet, er der pligt til at
tilbyde aktionærerne i samme aktieklasse ens vilkår. I modsætning til hvad der gælder
efter Rule 11, skal dette tilbud ikke nødvendigvis være et kontanttilbud, medmindre der
rent faktisk er erhvervet aktier mod kontant betaling.
Rule 6.2. Hvis tilbudsgiveren i perioden, hvor tilbuddet er åbent, køber aktier til
en højere pris end tilbudt, skal de øvrige aktionærer have tilbudt denne højere pris.15) I sådanne tilfælde stilles der krav om, at The Panel
orienteres straks - "immediately" - om købet af tilbudsgiveren, og der
foreligger afgørelser, hvor The Panel ikke anså en orientering 45 minutter efter købet
for rettidig.
Rule 14. Der gælder en pligt til at sikre, at den pris, der tilbydes forskellige
aktieklasser, er "comparable", jf. ovenfor under 9.3.4.
Rule 15. Tilbuddet skal også omfatte konvertible værdipapirer samt
tegningsrettigheder.
Partielle tilbud er nærmere reguleret i Rule 36. Det foreskrives, at The Panels
samtykke altid er påkrævet ved sådanne tilbud. Hvor et tilbud ikke kan resultere i, at
tilbudsgiveren erhverver mere end 30 pct., kan et samtykke forventes. Hvor der derimod er
mulighed for at erhverve mere end 30 pct. af stemmerettighederne, er betingelserne
strengere.16) Der vil normalt blive stillet krav om, at
aktionærer, som repræsenterer 50 pct.eller mere af stemmerne i målselskabet, godkender
det partielle tilbud, hvilket ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at de accepterer at
sælge deres aktier. Dernæst er det en betingelse, at der ved tilbud på mellem 30 og 50
pct. opnås accept til salg fra mindst det antal aktionærer, som det var målsætningen.
Har tilbudsgiver eksempelvis givet et partielt tilbud på 40 pct., skal der opnås accept
fra 40 pct., og tilbudsgiver kan ikke som ved andre betingelser vælge at frafalde kravet
om 40 pct. I praksis er der få tilfælde af partielle tilbud.17)
9.4.2 Tilbuddets fremsættelse
Det første skridt i forbindelse med en planlagt overtagelse er, at tilbudsgiveren
orienterer målselskabets ledelse eller dets rådgivere. Dernæst skal der udsendes en
offentlig meddelelse om planerne.
Pligten til at orientere målselskabet eller dets rådgivere følger af Rule 1. Hvor
der er tale om en fjendtlig overtagelse - det vil sige at tilbudsgiver ikke ønsker eller
ikke påregner ledelsens støtte - sker denne orientering i praksis fem minutter før, der
udsendes en offentlig meddelelse. Derved forhindres ledelsen reelt i at iværksætte
foranstaltninger til ulempe for tilbudsgiver.
Forud for den offentlige meddelelse skal der iagttages fuldstændig tavshed, jf. Rule
2.1. Dette påbud skal sikre, at der så vidt muligt ikke sker handel på baggrund af
insiderviden.18)
Rule 2.2 præciserer, hvornår der skal ske offentliggørelse af en meddelelse. Der er
angivet seks situationer:
- Der er en fast intention om fremsætte et tilbud ("firm intention to make an
offer")
- Straks efter at en erhverver har erhvervet aktier, der udløser tilbudspligt efter Rule
9, jf. ovenfor under 9.3.1
- Når målselskabet, efter at tilbudsgiver har kontaktet målselskabets ledelse, er
genstand for rygter og spekulation, eller der er et væsentlig udsving i kursen på
målselskabets aktier ("untoward movement in its share price"). Væsentlig
udsving i kursen fortolkes i praksis som udsving på 10 pct.
- Hvor målselskabet endnu ikke er blevet kontaktet af tilbudsgiver, men målselskabet
alligevel er genstand for rygter og spekulation eller væsentlige udsving, og der er grund
til at antage, at anledningen hertil er handlinger foretaget af en potentiel tilbudsgiver.
Dette kan eksempelvis være tilfældet, såfremt tilbudsgiver ikke har opretholdt
fuldstændig tavshed, eller når denne har foretaget opkøb af aktier i målselskabet på
en måde, der røber hans intention om overtagelsesforsøg
- Når forhandlingerne om overtagelsen bliver udvidet til at omfatte mere end et meget
begrænset antal personer. Dette har historisk været fortolket som værende omkring seks
personer
- Endelig er der pligt til at give meddelelse i nogle situationer, hvor der søges en
køber til en aktiepost, hvortil der er knyttet mindst 30 pct. af stemmerettighederne,
eller hvor selskabets ledelse søger en potentiel tilbudsgiver.
Pligten til at fremsætte en meddelelse påhviler i første omgang den potentielle
tilbudsgiver. Efter at denne har kontaktet målselskabets ledelse, jf. Rule 1, har
ledelsen i målselskabet også pligt til at iagttage reglerne om meddelelse, jf. nærmere
Rule 2.3.
Når der indtræder pligt til at fremsætte en offentlig meddelelse, kan der i
princippet gives tre forskellige slags meddelelser, jf. nærmere Rule 2.4-2.8:
- En meddelelse kan indeholde en fast intention om at fremsætte et tilbud (firm
intention).
En sådan meddelelse er indledningen til gennemførelsen at et frivilligt
overtagelsestilbud. Meddelelsen skal indeholde en række detaljer om tilbuddet, herunder
oplysninger om eksisterende aktiebesiddelser og om de betingelser, som eventuelt vil blive
knyttet til tilbuddet.
Virkningen af en sådan meddelelse er, at tilbudsgiveren forpligter sig til at
gennemføre tilbuddet, medmindre The Panel frigør den pågældende herfra, jf. Rule 2.7.
I praksis kan tilbudsgiveren kun forventes at blive frigjort, såfremt der er knyttet
betingelser til tilbuddet, og disse ikke opfyldes, såfremt der fremsættes et højere
konkurrerende tilbud, eller såfremt målselskabets aktionærer beslutter at modarbejde
tilbuddet, jf. Rule 21 omtalt nedenfor under 9.6.2. Dette betyder også, at tilbudsgiver
normalt må søge at gennemføre en eventuel "due diligence"- undersøgelse,
inden intentionen offentliggøres, idet oplysninger om målselskabet, der måtte dukke op
efterfølgende, ikke uden videre fører til, at tilbudsgiver frigøres. The Panel kan
forventes at indtage det synspunkt, at tilbudsgiver burde have undersøgt forholdene til
bunds inden intentionen om et tilbud offentliggøres.
Efter Rule 30 skal tilbuddet normalt fremsættes senest 28 dage efter, at tilbudsgiver
har meddelt sin faste intention om at fremsætte et tilbud.
- En meddelelse om at der pågår drøftelser, der kan resultere i et muligt tilbud, jf.
Rule 2.4.
Denne type meddelelse anvendes normalt, når der er sluppet oplysninger ud om
forhandlinger på et tidspunkt, hvor den potentielle tilbudsgiver endnu ikke er parat til
at forpligte sig, eller hvor et tilbud er særligt kompleks. En sådan meddelelse har
ingen egentlige retsvirkninger, men The Panel vil ikke tillade, at denne uvished
forsætter i længere tid, og derfor vil det på et tidspunkt blive forlangt, at den
potentielle tilbudsgiver tydeliggør sine intentioner.
- En meddelelse om ikke at afgive et tilbud, jf. Rule 2.8.
Denne type meddelelse har ikke umiddelbart retsvirkninger. Af noterne til Rule 2.8
fremgår det dog, at The Panel alene tillader, at den pågældende kan ændre opfattelse
og fremsætte et tilbud, efter at der er gået en vis periode ("significant amount of
time has elapsed"), idet meddelelsen ellers må betragtes som en vildledning af
aktionærerne. I praksis betyder dette, at den pågældende er afskåret fra at fremsætte
et tilbud i en periode på mellem 3 og 12 måneder.
Ledelsen i målselskabet skal også iagttage en række regler i forbindelse med
tilbuddet fremsættelse. Disse regler vil blive omtalt nedenfor under 9.6.
City Code indeholder i Rule 31 de nærmere tidsmæssige rammer for afviklingen af et
tilbud.
Et tilbud skal mindst være åbent i 21 dage. Det kan forlænges, men senest på dag 60
efter fremsættelsen bortfalder tilbuddet, medmindre det bliver erklæret for ubetinget.
At et tilbud erklæres ubetinget ("unconditional to acceptance") betyder, at
tilbudsgiveren ikke længere tager forbehold om opfyldelsen af forskellige betingelser
indeholdt i tilbuddet. Når et tilbud erklæres ubetinget, skal tilbuddet være åbent i
endnu 14 dage, hvor yderligere aktionærer kan acceptere tilbuddet.
Rule 32 regulerer de situationer, hvor der sker ændringer i tilbuddet
("revision"), hvilket eksempelvis aktualiseres, hvor der er fremsat et
konkurrende tilbud. Efter en sådan ændring skal tilbuddet være åbent i mindst 14 dage.
Aktionærer, der har accepteret et tidligere tilbud, skal have mulighed for i stedet at
acceptere det ændrede tillbud, jf. Rule 32.4. Efter Rule 34 har aktionærerne også ret
til at trække deres accept tilbage i en periode, efter at tilbuddet er lukket. Retten til
at tilbagekalde accepten bortfalder dog, hvis tilbudsgiveren har erklæret sit tilbud for
ubetinget.
Dagen efter at tilbuddet er lukket, eller dagen efter at et tilbud er erklæret
ubetinget, har tilbudsgiver pligt til at offentliggøre oplysninger om, hvor mange
accepter der er opnået, jf. Rule 17.1.
I tilbudsperioden skal der efter Rule 8 ske indberetning til The Panel af handler
vedrørende målselskabets aktier, som foretages af tilbudsgiver, personer der samarbejder
med denne samt af målselskabet.
Såfremt tilbudsgiver efter tilbuddets gennemførelse ejer mere end 50 pct. af
stemmerettighederne, kan denne ikke i en periode af 6 måneder efter tilbuddets udløb
erhverve aktier til en bedre pris end tilbudt i det forudgående overtagelsestilbud, jf.
art. 35.3.
9.4.3 Konkurrerende tilbud, tilbagekaldelse m.v.
Et af formålene med City Code er at fremme konkurrerende tilbud. Der er dog ikke
mange særregler herom, idet en konkurrerende tilbudsgiver som udgangspunkt skal følge de
samme regler, som er gældende for den oprindelige tilbudsgiver. Efter Rule 20.2 er
målselskabets ledelse forpligtet til at give en konkurrerende tilbudsgiver (eller
potentiel tilbudsgiver) samme adgang til oplysninger, som er indrømmet andre
tilbudsgivere.
City Code regulerer udover tilbudsdokumentet også andre former for
information, som skal gives til aktionærerne i tilknytning til et overtagelsestilbud. I
det følgende vil der blive fokuseret på tilbudsdokumentet. De oplysninger, som
målselskabets ledelse er forpligtet til at fremkomme med, er nærmere beskrevet i afsnit
9.6.
Generelt stilles der krav om, at aktionærerne skal gives de fornødne oplysninger og
råd til at tage en velfunderet beslutning, ligesom det foreskrives, at oplysninger skal
stilles til rådighed tids nok til, at der kan træffes en beslutning i god tid, jf. Rule
23.
En anden generel regel, som gælder al information (tilbudsdokumentet og andre
meddelelser) er, at denne i lighed med et prospekt skal "... satisfy the highest
standards of accuracy and the information given must be adequately and fairly
presented", jf. Rule 19.1.20) Det følger af noterne
til denne bestemmelse, at man f.eks. ikke må citere ud af sammenhæng eller præsentere
diagrammer, som er misvisende.
De nærmere krav til selve tilbudsdokumentet findes i Rule 24. Efter Rule 24.1 skal
tilbudsgiver redegøre for sine intentioner med selskabet i følgende henseender:
- its intentions regarding the continuation of the business of the offeree company
- its intentions regarding any major changes to be introduced in the business, including
any redeployment of the fixed assets of the offeree company
- the long-term commercial justification for the proposed offer and
- its intentions with regard to the continued employment of the employees of the offeree
companies and of its subsidiaries.
Rule 24.2 indeholder en lang liste over finansielle og andre oplysninger, som tilbuddet
skal indeholde om tilbudsgiver, målselskabet og tilbuddet. Der skal gives oplysninger om
tilbudsgiver, uanset om der tilbydes et kontant vederlag eller vederlag i form af aktier
eller andre værdipairer. Tilbydes der vederlag i form af noterede aktier, skal de
vidtgående prospektregler yderligere iagttages.
Rule 24.3 kræver en række detaljerede oplysninger om de aktier, som tilbudsgiver
(eller samarbejdende personer) ejer - eller har option på - i målselskabet. Det samme
gælder de aktier, der indehaves af ledelsen i et tilbudsgivende selskab. I det omfang de
nævnte grupper af personer har erhvervet aktier inden for en periode på 12 måneder
forud for tilbuddet, skal der gives detaljerede oplysninger om de enkelte handler
inklusive dato og pris.
Herudover følger en række yderligere offentliggørelseskrav af Rule 24.4-24.13.
Rule 26 indeholder en opremsning af de dokumenter, som skal stilles til rådighed for
aktionærerne.
Rule 28 og 29 indeholder nærmere regler for, hvordan man udarbejder og præsenterer
visse særlige økonomiske vurderinger (profit forecasts21)
og assets evaluations).
Ved offentliggørelse af tilbudsdokumentet skal der sendes en kopi til The Panel, jf.
Rule 19.7, ligesom der skal sendes kopi, når der sker offentliggørelse af andet
materiale med relation til tilbuddet, for eksempel. reklamer m.v. Der er ikke efter City
Code noget krav om, at der sker en forudgående godkendelse af dokumentet, men normalt vil
tilbudsgiveren have rådført sig med The Panel i fasen op til tilbuddets
offentliggørelse.The Panel lægger generelt stor vægt på, at tilbudsgivere forud for et
tilbuds fremsættelse og i tilbudsperioden tager kontakt til og rådfører sig med The
Panel.
Det fremgår af Rule 20.1, at der er pligt til at sikre, at alle aktionærer får de
samme oplysninger. Dette indebærer blandt andet, at der ikke må fremkomme nyt materiale
i forbindelse med interview og lignende. Hvor dette alligevel sker, er der pligt til at
give oplysningerne til alle aktionærer. På samme måde er det ikke tilladt at fremkomme
med nyt materiale eller nye meningstilkendegivelser under møder, der afholdes med
aktionærer i selskabet. Med mindre The Panel samtykker hertil, er det et krav for
afholdelse af sådanne møder, at en repræsentant fra et mæglerfirma eller fra en
finansiel rådgivningsvirksomhed inden kl. 12 den følgende dag over for The Panel
skriftligt bekræfter, at der ikke er fremkommet nye informationer, jf. note 3 til Rule
20.1.
Efter at ledelsen i målselskabet er blevet kontaktet af tilbudsgiveren,
jf. Rule 1 har den pligt til at sikre, at der gives meddelelse i overensstemmelse med Rule
2.2, jf. ovenfor under afsnit 9.4.2.
Rule 3 forpligter ledelsen til at indhente uafhængig sagkyndig rådgivning i
forbindelse med et tilbud. Hermed menes finansiel rådgivning. Kravet om uafhængighed
understreges i Rule 3.3, dermed at rådgivervirksomheden ikke må have forbindelse med
tilbudsgiver eller på anden måde have en væsentlig interesse i tilbudsgiver. En
interessekonflikt kan ikke løses ved opbygning af kinesiske mure, hvorved rådgiveren
internt forsøger at hindre, at der udveksles oplysninger mellem forskellige afdelinger.22)
Det generelle informationsansvar, som følger af Rule 19, jf. ovenfor afsnit 9.5,
påhviler også målselskabets ledelse, når den afgiver informationer, og ledelsen skal
ligeledes sikre aktionærerne ens informationer, jf. Rule 20. Herfra gælder der dog den
vigtige undtagelse, at der godt kan gives fortrolige oplysninger til tilbudsgiveren, jf.
note 1 til bestemmelsen. Denne bestemmelse gør det muligt at forsyne tilbudsgiveren med
de oplysninger, der er nødvendige for at denne kan træffe en endelig beslutning
vedrørende tilbuddets fremsættelse, herunder ved gennemførelsen af en due dilligence.
Tilbudsgiveren vil ofte have kontaktet målselskabets ledelse forud for den offentlige
meddelelse om tilbuddet, jf. Rule 1. Dette sker normalt med henblik på at opnå ledelsen
tilslutning til overtagelsestilbuddet, således at der kan ske offentliggørelse heraf
(betegnet et recommended offer). I denne forbindelse vil tilbudsgiveren ofte
ønske at indgå en såkaldt lock-out aftale, hvorved ledelsesmedlemmerne
forpligter sig til at acceptere tilbuddet for deres personlig ejede aktier, ligesom de
forpligter sig til ikke at opfordre eller hjælpe andre til at lave konkurrende tilbud.
Sådanne aftaler skal oplyses, når tilbudsgiver offentliggør sin intention om at
fremsætte et tilbud, jf. herved Rule 2.5.
Netop fordi der kan opstå interessekonflikter af denne type understreges det i City
Codes generelle princip nr. 9;
"Directors of an offeror and the offeree company must always, in advising their
shareholders, act only in their capacity as directors and not have regard to their
personal or family shareholdings or to their personal relationships with the companies. It
is the shareholders' interests taken as a whole, together with those of employees and
creditors, which should be considered when the directors are giving advice to
shareholders. Directors of the offeree company should give careful consideration before
they enter into any commitment with an offeror (or anybody else) which would restrict
their freedom to advise their shareholders in the future. Such commitments may give rise
to conflicts of interest or result in a breach of the directors fiduciary duties".23)
9.6.1 Ledelsens udtalelse
Ledelsen har pligt til inden 14 dage efter tilbuddets offentliggørelse at
tilkendegive dens holdning over for aktionærerne, jf. Rule 30.2.
Efter Rule 25.1(a) skal ledelsen blandt aktionærerne cirkulere dens holdning til
tilbuddet og i forbindelse hermed videregive hovedindholdet af det råd, ledelsen har
fået af den uafhængige rådgiver i overensstemmelse med Rule 3. Hvis der ikke er enighed
blandt ledelsesmedlemmerne, bør minoriteten også tilkendegive sin holdning.
Ledelsen har også pligt til at kommentere de intentioner, som tilbudsgiver har angivet
i overensstemmelse med forpligtelsen efter Rule 24.1, jf. Rule 25.2.
Endelig indeholder Rule 25.3-25.6 en række detaljerede krav til indholdet af det
første store dokument, som målselskabet udsender. Der er blandt andet krav om
oplysninger om målselskabets ejerandele i tilbudsgiver, hvor denne er et selskab, og om
hvorvidt ledelsesmedlemmer i målselskabet har til hensigt at acceptere tilbuddet, for så
vidt angår deres eventuelle personligt ejede aktier i målselskabet. Efter Rule 25.4 skal
der gives nærmere oplysninger om ledelsesmedlemmernes ansættelseskontrakt i
målselskabet. Endelig skal der gives et referat af samtlige væsentlige eller
usædvanlige kontrakter, som målselskabet har indgået i de forudgående 2 år.
I lighed med tilbudsgiver må også målselskabet stille en række yderligere
oplysninger til rådighed for aktionærerne, jf. nærmere Rule 26. Ledelsens
tilkendegivelser er ikke begrænset til det dokument, som er beskrevet i Rule 25. Der kan
være flere dokumenter og anden form for information til aktionærerne. De generelle
regler om reklamer, telefonkampagner m.v., som er beskrevet i Rule 19, gælder også for
målselskabets ledelse, jf. nærmere herom under 9.5.
9.6.2 Defensive foranstaltninger
Det generelle princip nr. 7 i City Code foreskriver, at ledelsen ikke uden
aktionærernes samtykke må foretage handlinger, der kan hindre tilbuddets gennemføres
("...effectively result in any bona fide offer being frustrated"). Dette princip
er konkretiseret i Rule 21. Fordi Rule 21 ikke indeholder en opremsning af alle tænkelige
forsvarstiltag, har de generelle principper her en udfyldende funktion.
Ifølge Rule 21 må målselskabets ledelse (board of directors) ikke foretage følgende
dispositioner, uden at aktionærernes samtykke er indhentet på en generalforsamling;
- issue any authorised but unissued shares24)
- issue or grant options in respect of any unissued shares
- create or issue, or permit the creation or issue of, any securities carrying rights of
convertion into or subscription for shares
- sell, dispose of or acquire, or agree to sell, dispose of or acquire, assets of a
material amount or25)
- enter into contracts otherwise than in the ordinary course of business.26)
Hvis der indkaldes til generalforsamling med henblik på at opnå aktionærernes
samtykke, skal indkaldelsen indeholde oplysninger om tilbuddet.
Disse begrænsninger i ledelsens kompetence gælder fra det tidspunkt, hvor den
modtager oplysninger om tilbuddet eller dog har grund til at tro, at der vil blive afgivet
et tilbud.
Rule 37.3 forbyder indløsning af aktier og køb af målselskabets egne aktier uden
generalforsamlingens forudgående godkendelse.
Følgen af disse begrænsninger er, at målselskabets ledelse kun har tre mulige
forsvarsmekanismer. Den kan forsøge, at overbevise aktionærerne om ikke at acceptere
tilbuddet, at overtale konkurrencemyndighederne til at skride ind overfor overtagelsen, at
fremprovokere et konkurrende tilbud (en såkaldt white knight).
Som nævnt indledningsvis er The Panel et selvregulerende organ, og har
derfor kun begrænsede sanktionsmuligheder til sin rådighed. På egen hånd kan The Panel
kun udtale fordømmelser - direkte over for de berørte med eventuel offentliggørelse af
påtalen. En påtale over for en finansiel virksomhed kan efter omstændighederne medføre
en kollegial håndhævelse, hvorved mæglere/banker udsættes for en cold
shoulder fra de øvrige medlemmer af branchen. Hvor skrappere sanktioner er
nødvendig, kan The Panel henvende sig til andre organer og anmode disse om at
iværksætte sanktioner. Dette kan blive en henvendelse til for eksempel London Stock
Exchange, som i grove tilfælde eventuelt kan suspendere et noteret selskab fra
noteringen. I forhold til de finansielle aktører der skal have autorisation - det vil
sige visse mæglere/banker m.v. - har The Panel mulighed for at påvirke, hvordan
autorisationspraksis bliver.
1) Siden december 1996 er der sket
mindre revideringer/suppleringer af City Code. Der findes en del fremstillinger, der
omtaler City Code. Af større fremstillinger kan nævnes Laurence Rabinowitz,
Weinberg and Blank on Take-overs and Mergers, 5ed., leaves, Maurice Button og Sarah
Bolton (ed.), A practitioner's guide to the City Code on Takeovers and Merger, (1998)
samt Geoffrey Morse m.fl. (ed.), Palmer's Company Law, løsblad. Reglerne er
endvidere omtalt i de fleste selskabsretlige fremstillinger, blandt andet Paul L.
Davies, Gower's Principles of Modern Company Law, 6ed. (1997) samt Charlesworth
& Morse, Company Law, 15ed. (1995).
2) Denne type tilbud betegnes tender
offers. Rule 4 indeholder de nærmere regler om indholdet af
overtagelsestilbuddet samt regler om offentliggørelse af dette. Herudover fastslås
pligten til ligebehandling af aktionærer samt andre retningslinier for indholdet af det
frivillige tilbud.
3) Dette spørgsmål har flere gange
været forelagt de engelske domstole, jf. særligt sagerne R. v. Panel on Take-overs
and Mergers, ex parte Datafin [1987] Q.B. 815 (C.A.) og R. v. Panel on Take-overs
and Mergers, ex parte Guinness plc [1990] Q.B. 147 (C.A.).
4) Særligt det forhold, at The Panel
kan træffe hurtige og endelige afgørelser, betragtes ofte som en stor fordel. Derfor er
der i Storbritannien en del skepsis over for forslaget til det 13. selskabsdirektiv, idet
dette vil kræve, at bestemmelserne gennemføres i form af bindende regler. Direktivets
art. 4, stk. 5, forudser også, at der skal være adgang til "passende og
tilstrækkelige retsmidler", hvor der opstår tvister i forbindelse med et tilbud.
Det er dog i den seneste version af direktivforslaget ikke foreskrevet, at der skal være
en egentlig adgang til at opnå domstolsprøvelse, og dette skal formodentlig ses som en
imødekommelse af den engelske skepsis.
5) "Schemes of Arrangement"
er nærmere reguleret i Companies Act sec. 425. Sådanne transaktioner kan blandt andet
anvendes til at opnå et resultat, som ligner resultatet af en fusion eller en spaltning.
6) Dette begreb er ikke defineret i
City Code eller i andre love. Det antages at omfatte aktier, som alene har begrænset ret
til dividende og/eller kapital, jf. hertil Geoffrey Morse m.fl. (ed.), Palmer's
Company Law, punkt 4.012.
7) I 1973 fusionerede The Irish Stock
Exchange og London Stock Exchange, hvilket blandt andet betød, at City Code også fandt
anvendelse på irske selskaber noteret i London eller Dublin. Siden 30. juni 1997 har
Irland haft deres egen City Code, der i høj grad svarer til den engelske, se nærmere Eileen
Grace & Ursula Early, The Irish Takeover Panel, 4 Journal og International Banking
Law 146, 1998.
8) Jf. Maurice Button og Sarah
Bolton (ed.), A practitioner's guide to the City Code on Takeovers and Mergers (1998)
s. 17.
9) Indtil august 1998 indtrådte der
alene tilbudspligt, hvis ejeren af mellem 30 og 50 pct. erhvervede yderligere 1 pct. af
stemmerettighederne over en 12 måneders periode. Ifølge en pressemeddelelse dateret 28.
august 1998 ændres reglen med øjeblikkelig virkning, således at tilbudspligten
indtræder ved enhver forøgelse af antallet af stemmerettigheder, med mindre The Panel
har dispenseret herfra.
10) Nærmere detaljer og betingelser
omtales ikke.
11) De nærmere retningslinier for,
hvordan en sådan Whitewash skal gennemføres, er givet i Appendix 1 til City Code.
12) Begrebet anvendes også i andre
sammenhænge, hvor en pligt, der påhviler tilbudsgiver, udstrækkes til også at omfatte
personer, som tilbudsgiver samarbejder med.
13) Bestemmelsen er begrænset til
aktieklasser, der består af "equity share capital", jf. note 6 ovenfor.
Typisk vil der være tale om aktieklasser med forskellig stemmeret. Det drejer sig om
færre og færre selskaber, idet det i dag ikke er normalt, at børsnoterede selskaber har
flere aktieklasser med differentieret stemmeret.
14) Se hertil Maurice Button og
Sarah Bolton (ed.): A practitioner's guide to the City Code on Takeovers and Mergers
(1998) s. 121.
15) I tilslutning hertil foreskriver
Rule 16, at der ikke i tilbudsperioden og lige op til dennes påbegyndelse kan indgås
særlige aftaler, hvorved aktionærer sælger deres aktier på særlige favorable vilkår
- "favourable conditions" - medmindre The Panel samtykker hertil. Dette
forbud rammer blandt andet de såkaldte 'top-up' aftaler, hvor det aftales, at hvis
der efterfølgende købes aktier til en bedre kurs, så skal en tidligere sælger have
efterbetalt en eventuel difference. Også aftaler, hvorved en tidligere aktionær for
eksempel køber visse af selskabets aktiver, samtidig med at aktierne sælges, skal
godkendes af The Panel, jf. nærmere om retningslinierne herfor i note 2 til Rule 16.
16) Accept af et sådant partielt
tilbud er i realiteten en accept af en fravigelse af reglerne om tilbudspligt.
17) Se hertil Maurice Button og
Sarah Bolton (ed.): A practitioner's guide to the City Code on Takeovers and Mergers
(1998) s. 135. Herudover stiller Rule 36 krav om, at der ikke i en periode på 12 måneder
forud for tilbuddet på selektiv vis er købt aktier i målselskabet. Under et partielt
tilbud, og 12 måneder herefter, kan tilbudsgiver ikke købe (yderligere) aktier i
målselskabet uden samtykke fra The Panel.
18) Af samme årsag indeholder Rule 4
nogle begrænsninger i, hvordan personer, der er knyttet til den potentielle tilbudsgiver,
kan handle i målselskabets aktier.
19) Rule 19.3-19.6 indeholder således
blandt andet regler om, hvornår reklamer er tilladt, hvem og hvordan der kan gennemføres
telefonkampagner, samt visse retningslinier for hvordan parterne skal forholde sig under
tv- og radiointerviews.
20) Informationsansvaret kodificeres
ved, at den samlede ledelse i et tilbudsgivende selskab i dokumentet m.v. afgiver en
erklæring om, at der "...to the best of their knowledge and belief (and taking
all reasonable care to ensure that such is the case), the information contained in the
document or advertisement is in accordance with the facts and, where appropriate, that it
does not omit anything likely to affect the import of such information."
21) Særligt ved fjendtlige
overtagelser samt, hvor der er konkurrerende tilbud, er det ikke ualmindeligt, at
tilbudsgivere fremkommer med meget optimistiske forudsigelser om tilbudsgivers indtjening,
hvor vederlaget består i en aktieombytning. Ved fjendtlige overtagelser kan
målselskabets ledelse tilsvarende have en interesse i at fremkomme med optimistiske
forudsigelser om målselskabets fremtidige indtjening.
22) Se hertil også retningslinierne
angivet i Appendix 3.
23) Bestemmelsen betyder, at lock-out
aftaler ikke altid er i strid med City Code. Der har foreligget en række sager, hvor
ledelsens habilitetsproblemer har været i fokus. Dette drejer sig blandt andet om den
situation, hvor der foreligger to eller flere konkurrerende tilbud, og hvor spørgsmålet
er, om ledelsen altid skal anbefale det højeste bud eller, om de kan lade sig påvirke af
andre kriterier. Se hertil gennemgangen af retspraksis hos Paul L. Davies: Gower's
Principles of Modern Company Law, 6ed. (1997) s. 785 ff.
24) Engelske selskaber har en
autoriseret kapital, som ikke nødvendigvis er tegnet fuldt ud. Derfor kan et selskab lade
aktionærer tegne disse aktier, uden at det er nødvendigt at gennemføre en
kapitalforhøjelse.
25) I note 2 til bestemmelsen er der
fastlagt nærmere retningslinier for begrebet "material amount". Lidt
forenklet foreligger der en sådan disposition, hvor aktivet eller vederlaget udgør 10
pct. af målselskabets samlede aktiver.
26) Det følger af note 6, at
ændringer i ledelsens ansættelseskontrakter vil være en sådan ikke-ordinær kontrakt.
27) Dette synes at være sket i mindst
et tilfælde, jf. herved Paul L. Davies: Gower's Modern Principles of Company Law,
6. ed. (1997) s. 776.
28) Disse regler findes i Financial
Service Act sec. 47A, jf. nærmere Paul L. Davies: Gower's Modern Principles of
Company Law, 6ed. (1997) s. 777.
Udgivet af Finanstilsynet november 1998
Elektronisk version ved Net Bureauet |