|
KAPITEL 5
Finland
Reglerne om overtagelsestilbud og tilbudspligt er fastlagt i den finske
værdipapirmarkedslov (Arvopaperimarkkinalaki/Värdepapparsmarknadslag 25.05.1989/495) med
senere ændringer, senest ved lov 10.07.1998/522. Ved lov 09.08.1993/740 er der foretaget
en række ændringer i og tilføjelser til reglerne om "takeovers", som findes i
lovens kapitel 6 med overskriften overtagelsestilbud og pligt til indløsning. Loven
forkortes i det følgende AML. Supplerende og uddybende krav og retningslinier er fastsat
af det finske finanstilsyn (Rahoitustarkastus/Finansinspektionen) i Anvisning nr. 204.1,
Dnr 17/279/97 af 11. november 1997, som trådte i kraft 1. april 1998 (i det følgende
blot Anvisningen eller forkortet ANV)1). Anvisningen er
udstedt med hjemmel i lovens kapitel 7 og derfor retlig bindende for de selskaber og
personer, som finanstilsynet fører tilsyn med, herunder tilbudsgivere, jf. SMA 7:1, stk.
2.2)
Den finske børsretlige regulering omfatter, dels frivillige tilbud der er reguleret i
AML 6:1 til 6:5, dels pligtmæssige tilbud med betegnelsen indløsningspligt, hvorom der
er opstillet særlige regler i AML 6:6 til 6:9. Anvisningen indeholder yderligere regler
om frivillige købstilbud i pkt. 4.1 til 4.8 og om indløsningspligt i pkt. 5.1 til 5.6.
Herudover fremgår de nærmere krav til tilbudsdokumentet af bilag 2 til Anvisningen.3)
Hverken værdipapirmarkedsloven eller Anvisningen indeholder derimod særlige regler
om, hvorledes ledelsen skal forholde sig ved overta
gelsestilbud. I så henseende må kravene primært udledes af den finske
aktieselskabslov, Osakeyhtiölaki 29.09.1978/734 med senere ændringer, herunder senest
med betydelige ændringer ved lov 14.03.1997/145 (i det følgende forkortet OYL).
Den finske værdipapirmarkedslov og hermed reglerne om frivillige og
pligtmæssige tilbud finder anvendelse på værdipapirer, der er genstand for offentlig
handel. Ifølge AML 1:3 er denne betingelse opfyldt i tre tilfælde: 1. når værdipapiret
er optaget til notering på en fondsbørs, det vil sige Helsinki Fondsbørs, 2. når
værdipapiret handles på et OTC-marked, hvor en finansiel mellemhandler via en
market-maker kontrakt med udstederen har forpligtet sig til kontinuerligt at stille
bindende købs- og salgspriser, samt 3. når værdipapiret handles på et andet marked,
hvor handelen gennemføres via en finansiel mellemhandler eller en sammenslutning af
mellemhandlere, der har opstillet faste procedurer for handelens gennemførelse. Selvom
det ikke er ganske dækkende, betegnes de tre typer af værdipapirer omfattet af AML i det
følgende som noterede værdipapirer.
Det afgørende for reglernes anvendelse er således, om værdipapirerne er noteret
og/eller handles på et finsk marked. Derimod er det uden betydning, om det udstedende
selskab er finsk eller udenlandsk, ligesom reglerne finder anvendelse, selvom
værdipapirerne samtidig er noteret på en finsk børs og på en eller flere udenlandske
børser.
Værdipapirbegrebet i AML kapitel 6 om overtagelsestilbud omfatter aktier og
konvertible gældsbreve, optioner, warrants m.v., som efter den finske aktieselskabslov4) giver ret til at erhverve aktier, forudsat de er genstand for
offentlig handel, jf. AML 6:1 samt ANV pkt. 4.1 og 5.1.
Tilbudspligten påhviler aktionærer, hvis stemmeandel i et selskab
overstiger 2/3 af de samlede stemmerettigheder i selskabet, jf. AML 6:6, stk. 1.
Ved at anvende en så høj grænse som 2/3 af stemmerettighederne for tilbudspligtens
indtræden har tilbudspligtsreglen nærmest karakter af en regel om indløsningspligt, og
det er da også den betegnelse, der anvendes i lovteksten. Reglerne i AML og Anvisningen
kan i vidt omfang betragtes som en udvidelse af de almindelige aktieselskabsretlige regler
om indløsningspligt. Den udvidede adgang til indløsning er begrundet i et ønske om at
beskytte en større minoritet af aktionærer i børsnoterede eller andre offentligt
handlede selskaber og hermed generelt medvirke til at sikre tilliden til
værdipapirmarkedet.
Såfremt det foreliggende forslag til 13. selskabsdirektiv vedtages, er det tvivlsomt,
om man i Finland kan fastholde en grænse på 2/3 for tilbudspligtens indtræden, idet
direktivet i art. 3, stk. 1 kræver tilbudspligt, når der erhverves så mange aktier, at
den pågældende "overtager kontrollen med dette selskab".5)
5.3.1 Tilbudspligtens indtræden og omfang
Tilbudspligten indtræder på det tidspunkt, hvor en aktionær besidder så mange aktier,
at de hertil knyttede stemmerettigheder udgør mere end 2/3 af stemmerne i målselskabet.
Der skal straks ske offentliggørelse heraf, jf. AML 6:6, stk. 1 og AML 6:6, stk. 4.
Har selskabet flere aktieklasser, som ikke alle er noterede6),
er det for tilbudspligtens indtræden uden betydning, om stemmerettighederne hidrører fra
de børsnoterede eller fra de unoterede aktier. Har selskabet alene noteret værdipapirer,
der efter den finske aktieselskabslov giver ret til at erhverve aktier, kan der også
indtræde tilbudspligt, men ved beregningen af stemmeandelen skal den stemmeret, som ved
sådanne værdipapirer kan erhverves, først medregnes, når værdipapirerne konverteres
m.v. til aktier, jf. ANV pkt. 5.3, stk. 3 forudsætningsvis.
Er 2/3's majoriteten opnået, inden selskabets værdipapirer er blevet noteret/handlet
offentligt, fremgår det udtrykkeligt af AML 6:6, stk. 1, at der ikke er tilbudspligt.
Såfremt grænsen på 2/3 passeres i forbindelse med, at der er fremsat et frivilligt
tilbud, indtræder pligten til at fremkomme med et tilbud først, når tilbudsperioden for
det frivillige tilbud er udløbet, jf. AML 6:6, stk. 5, 1. pkt.
Det pligtmæssige tilbud skal omfatte alle selskabets aktier og andre værdipapirer,
som giver ret til at erhverve aktier, uanset om de pågældende værdipapirer er
børsnoterede eller i øvrigt handles offentligt, jf. AML 6:6, stk. 1 in fine, og der er
ikke mulighed for at begrænse eller betinge et pligtmæssigt tilbud.
Det skal supplerende bemærkes, at en række finske selskaber noteret på Fondsbørsen
i Helsingfors i vedtægterne har bestemmelser, som indebærer, at der indtræder
tilbudspligt tidligere end ved erhvervelse af 2/3 af stemmerne, eksempelvis ved 50 pct. En
sådan vedtægtsbestemt tilbudspligt (eller indløsningspligt) indeholder normalt tillige
nærmere regler om fastsættelse af tilbudsprisen, procedureregler m.v.7)
5.3.2 Undtagelser fra tilbudspligten
Det finske finanstilsyn kan, når der foreligger særlige forhold, undtage en erhverver af
2/3 af stemmerne fra kravet om at skulle give et tilbud til de resterende aktionærer m.v.
Mulighederne for at fritage fra tilbudspligten er dog stærkt begrænsede, jf. AML 6:9.
For det første er det en betingelse for fritagelse, at erhvervelsen er ment som
værende af midlertidig karakter, og at formålet hermed ikke er at udøve en
kontrollerende indflydelse over selskabet. Denne begrænsning indebærer blandt andet, at
erhververen vil være afskåret fra at foretage større ændringer i selskabets
aktiviteter og drift, ligesom der ikke ved hjælp af de erhvervede stemmer kan
gennemføres vedtægtsændringer og andre væsentlige beslutninger på
generalforsamlingen.
For det andet kan fritagelse kun gives for en begrænset og bestemt periode. Dette
indebærer, at erhververen inden fritagelsesperiodens udløb skal afhænde så mange
aktier, at vedkommende ikke længere besidder 2/3 af stemmerne, eller også må der ved
fritagelsesperiodens udløb fremsættes et tilbud.
Som eksempler på tilfælde, hvor der, forudsat at de netop nævnte betingelser er
opfyldt, kan forventes fritagelse for tilbudspligt, nævner Anvisningen i pkt. 5.6
erhvervelse gennem arv, gave eller som følge af inddrivelse af et krav eller fusion.
5.3.3 Den tilbudspligtige
Tilbudspligten påhviler enhver - finsk som udenlandsk - erhverver af mere end 2/3 af
stemmerne i et selskab, jf. AML 6:6, stk. 1.
Ved opgørelsen af en aktionærs stemmerettigheder skal ikke alene medregnes egne
besiddelser, men også, jf. AML 6:6, stk. 2, stemmerettigheder fra;
- aktier som ägs av aktieägaren och av sammanslutningar och stiftelser som står under
dennes ägarkontroll samt av dessas pensionsstiftelser och pensionskassor
- aktier som ägs av aktieägaren eller av en annan sådan sammanslutning eller stiftelse
som avses i 1 punkten tillsammans med någon annan, samt
- aktier som ägs av andra sådana fysiska personer, sammanslutningar och stiftelser som
tillsammans med aktieägaren eftersträvar bestämmanderätt i bolaget.
Tilbudspligtens indtræden kan således også være baseret på indirekte
ejerskab/indflydelse, ligesom samarbejdsaftaler mellem flere aktionærer kan udløse
tilbudspligt.
Det må afgøres konkret, om der foreligger et sådant samarbejde mellem flere
aktionærer, at det udløser tilbudspligt, jf. ANV pkt. 5.3. Det forhold, at en række
større aktionærer på generalforsamlingen stemmer ens, er normalt ikke tilstrækkeligt
til at statuere tilbudspligt efter AML 6:6, stk. 2, nr. 3. Derimod vil samtidig opkøb af
aktier blandt aktionærer med indbyrdes relationer tale for, at dette sker med henblik på
opnåelse af kontrol over selskabet. Som et eksempel på sammenlægning af
stemmerettigheder nævner ANV pkt. 5.3, stk. 2 besiddelser inden for en koncern. Det er i
øvrigt antaget, at AML 6:6, stk. 2, normalt omfatter de samme situationer, som falder ind
under The City Code on Takeovers and Mergers Rule 9, stk. 1, litra b, om "persons
acting in concert".8)
Når tilbudspligtsgrænsen på 2/3 af stemmerne passeres på grund af flere personers
eller selskabers besiddelser, påhviler tilbudspligten normalt den største aktiebesidder
(den der reelt bestemmer, hvorledes der skal stemmes). Opstår der tvivl om, hvem af flere
mulige tilbudspligten påhviler efter AML 6:6, stk. 2, træffer det finske finanstilsyn
afgørelse herom, jf. AML 6:6, stk. 3.
Den tilbudspligtige er forpligtet til straks at offentliggøre, på hvilket grundlag
tilbudspligten er indtrådt. Tilsvarende meddelelse skal gives til det udstedende selskab,
og den som er ansvarlig for den offentlige handel med aktierne, jf. AML 6:6, stk. 4.
5.3.4 Tilbudsprisen
Ved fastsættelsen af tilbudsprisen er udgangspunktet det børsretlige grundprincip om
ligelig behandling, som er centralt placeret i AML 6:1 og ANV pkt. 4.3, se nærmere
nedenfor under 5.4.
I modsætning til en række andre lande, som anvender højestekurs princippet ved
fastsættelse af tilbudsprisen, skal et pligtmæssigt tilbud efter de finske regler være
til "gängse pris", der er udtryk for en gennemsnitspris.
Efter AML 6:7, stk. 1, skal tilbudsprisen svare til den gennemsnitspris, som
tilbudsgiveren (og hermed associerede parter efter AML 6:6, stk. 2) inden for 12 måneder
før tilbudspligtens indtræden har betalt for de værdipapirer, som er omfattet af
tilbuddet. Prisberegningen skal som udgangspunkt ske efter vægtet volumen, og såvel køb
i som uden for markedet skal medregnes. Det er dog udtrykkeligt i ANV pkt. 5.4.2
fremhævet, at der ikke er tale om en strikt matematisk beregning af gennemsnitsprisen
inden for de seneste 12 måneder, men derimod en konkret vurdering hvor særlige forhold i
de enkelte tilfælde kan begrunde en anden - typisk højere - pris.
Omfatter tilbuddet såvel noterede som unoterede aktieklasser eller forskellige typer
af værdipapirer indeholder værdipapirmarkedsloven ikke særlige regler om fastsættelse
af tilbudsprisen. Efter ANV pkt. 5.4 skal der i disse situationer fastsættes en pris for
hvert enkelt værdipapir, og prisfastsættelsen baseres på kravet om "gängse
pris". For unoterede aktier skal tilbudsprisen afspejle eventuelle forskelle i
rettigheder i forhold til de noterede aktier, og i øvrige tilfælde er udgangspunktet for
prisfastsættelsen, at vederlaget skal "... stå i rimlig och rättvis proportion til
varandra", jf. ANV pkt. 5.4.3.
Såfremt et pligtmæssigt tilbud er en følge af, at tilbudsgiveren gennem et
frivilligt tilbud har opnået mere end 2/3 af stemmerne i målselskabet, skal de
aktionærer, som tidligere har accepteret det oprindelige - frivillige - tilbud have andel
i den overpris, som tilbudsprisberegningen efter AML 6:7 eventuelt vil medføre. Efter AML
6:6, stk. 5, 2. pkt., skal tilbudsgiveren i disse tilfælde betale forskellen mellem det
pligtmæssige tilbuds pris og prisen i det frivillige tilbud til de aktionærer, der har
accepteret det frivillige tilbud. Betalingen skal ske inden udløbet af tilbudsproceduren.
En følge af det generelle ligebehandlingsprincip i AML 6:1 er, at tilbudsgiveren i
tilbudsperioden og straks derefter er afskåret fra at opkøbe værdipapirer på bedre
vilkår, herunder til en højere pris, end tilbuddets, jf. ANV pkt. 4.3, stk. 1 in fine.
Forbuddet mod sideløbende opkøb gælder i øvrigt ved såvel pligtmæssige som
frivillige tilbud.
Aktionærerne kan ved det pligtmæssige tilbud forlange, at tilbudsprisen fastsættes
til et pengebeløb, og er således ikke forpligtet til at acceptere en aktieombytning.
For at sikre at prisfastsættelsen er korrekt, skal tilbudsgiveren (og hermed
associerede parter, jf. AML 6:6, stk. 2) give det finske finanstilsyn oplysninger om pris
og volumen for deres handel inden for de seneste 12 måneder med de værdipapirer, som er
omfattet af tilbuddet, jf. AML 6:7, stk. 2. Disse informationer skal tillige optages i
tilbudsdokumentet, jf. ANV pkt. 5.5, stk. 2.
5.3.5 Tilbuddets fremsættelse og proceduren i forbindelse hermed
Tilbudspligten indtræder, når der erhverves 2/3 af stemmerne, og på dette tidspunkt
skal den tilbudspligtige offentliggøre en meddelelse om, på hvilket grundlag
tilbudspligten er indtrådt. Meddelelsen skal samtidig gives til målselskabet og den, som
er ansvarlig for den offentlige handel med målselskabets værdipapirer (typisk
fondsbørsen), jf. AML 6:6, stk. 4.
Tilbudsgiveren skal herefter udarbejde et tilbudsdokument efter de samme regler, som
gælder for frivillige tilbud, jf. AML 6:8, stk. 2 og AML 6:3 samt nærmere nedenfor under
5.5. Tilbuddet med tilbudsdokument skal fremsættes senest en måned efter tilbudspligtens
indtræden, og selve proceduren skal påbegyndes senest en måned herefter, jf. AML 6:8,
stk. 1.
Acceptperioden skal være på mindst 1 måned, jf. AML 6:8, stk. 1, 1. pkt. Derimod er
der ikke fastsat en øvre grænse til acceptperioden.
Med hensyn til effektueringen af tilbuddet er det i ANV pkt. 5.4.1 bestemt, at
tilbudsgiveren er forpligtet til at betale vederlaget kontant til sælgeren mod
overgivelse af aktierne, og kun såfremt det med hver enkel sælger aftales, kan
betalingen udskydes.
Reglerne i AML 6:1 til 6:5 om frivillige tilbud om at overtage
børsnoterede eller på anden måde offentligt handlede aktier eller værdipapirer, som
giver ret til at erhverve aktier, finder anvendelse på tilbud, som fremsættes
offentligt. Det er ikke i loven præciseret, hvad der nærmere skal forstås ved
offentligt fremsat, men i bemærkningerne til loven og i ANV pkt. 4.2, stk. 1 er det
fremhævet, at dette ikke alene er tilfældet, såfremt tilbuddet fremsættes via
offentligt tilgængelige medier, som aviser, tidsskrifter, radio og tv. Også hvor
tilbuddet fremsættes gennem brev til en gruppe af personer, som hverken er snæver eller
forud bestemt, skal kravene i AML opfyldes. Retter tilbuddet sig derimod til en navngiven
og begrænset kreds af aktionærer i målselskabet eller optages der særskilte
forhandlinger om tilbuddets vilkår med en gruppe af aktionærer, skal reglerne om
frivillige tilbud ikke iagttages. I ANV pkt. 4.2, stk. 2 fremhæves det, at finanstilsynet
forbeholder sig ret til at foretage en konkret vurdering i de enkelte situationer, og
foreligger der forsøg på at omgå reglerne om frivillige tilbud, vil tilsynet stille
krav om, at reglerne iagttages.
Et meget centralt element i reguleringen er reglen i AML 6:1, hvorefter den, der
fremsætter et overtagelsestilbud, ikke må forskelsbehandle de aktionærer eller
indehavere af andre værdipapirer, som tilbuddet er rettet imod. Forbuddet mod
forskelsbehandling omfatter såvel frivillige som pligtmæssige tilbud. Det har dog
størst selvstændig betydning ved de frivillige tilbud, og er da også i denne relation
uddybet i ANV pkt. 4.3, der især omtaler ligebehandlingsprincippets betydning for
fastsættelse af det frivillige tilbuds vilkår m.v., jf. straks nedenfor under 5.4.1.
5.4.1 Tilbuddets vilkår - betingede og begrænsede tilbud
Som udgangspunkt kan tilbudsgiveren frit fastsætte de nærmere vilkår for det
frivillige tilbud. Det gælder tilbuddets pris9),
acceptperiodens længde, betalingsform, afregning m.v., og der er principielt intet til
hinder for, at det frivillige tilbud betinges eller begrænses. Dog må vilkårerne ikke
udformes eller virke således, at de indebærer en forskelsbehandling mellem de
aktionærer, som tilbuddet er rettet til, jf. forbuddet mod forskelsbehandling i ALM 6:1.
Mens aktionærerne ved det pligtmæssige tilbud kan forlange, at tilbuddet opgøres til
et pengebeløb, kan vederlaget ved det frivillige tilbud omfatte en aktieombytning. Er det
tilfældet, skal tilbuddet dog indeholde sådanne væsentlige og tilstrækkelige
oplysninger, at aktionærerne har mulighed for at vurdere vederlaget, jf. ANV pkt. 4.6.1
og nedenfor under 5.5.
Kravet om ligelig behandling er ikke til hinder for, at et tilbud begrænses,
eksempelvis til kun at omfatte en bestemt aktieklasse, men tilbuddet må da rettes til
alle aktionærer inden for den pågældende aktieklasse, jf. ANV pkt. 4.3, stk. 1 og 2.
Det er derimod i strid med kravet om ligelig behandling, såfremt et tilbud begrænses til
kun at omfatte aktionærer, som ejer mere end en bestemt procentdel eller et vist antal af
aktierne i målselskabet, eller til aktionærer med en særlig tilknytning, eksempelvis
familiemæssig, til tilbudsgiveren eller målselskabet.
Omfatter tilbuddet flere aktieklasser eller typer af værdipapirer, vil der kunne
tilbydes forskellige vilkår, herunder pris, for de enkelte aktieklasser. Men
ligebehandlingsprincippet betyder, at alle indehavere af samme værdipapir skal tilbydes
ens vilkår, jf. ANV pkt. 4.3, stk. 3.
Der findes en særlig regel for tilbud, der er betinget af, at tilbudsgiveren efter
tilbudsperiodens udløb opnår en bestemt ejerandel eller andel af stemmerettighederne i
målselskabet. Opfyldes sådanne betingelser ikke, er udgangspunktet, at de aktionærer,
som allerede har accepteret tilbuddet, er bundet af accepten, og tilbudsgiveren kan ved
tilbuddets udløb selv bestemme, om de indkomne accepter skal fastholdes. Tilbudsgiveren
kan herved på bekostning af aktionærerne få mulighed for at spekulere i eventuelle
kursudsving.
For at begrænse denne spekulationsmulighed og option for tilbudsgiveren er det i AML
6:5 bestemt, at såfremt tilbudsgiveren ikke ved tilbudsperiodens udløb har erhvervet den
ønskede ejer- eller stemmeandel, kan de aktionærer, som har accepteret tilbuddet træde
tilbage fra accepten. Meddelelse om tilbagetrædelse skal gives til tilbudsgiveren inden
en måned efter, at resultatet af tilbuddet er offentliggjort.
Aktionærernes tilbagetrædelsesret består dog ikke, hvis tilbudsgiveren
tilkendegiver, at han er villig til at betale en - højere - pris for aktierne end den,
som vil kunne opnås hos trediemand.10)
5.4.2 Tilbuddets fremsættelse
Fremsættelsen og offentliggørelse af et frivilligt tilbud omfatter tre elementer.
For det første skal tilbudsgiveren straks offentliggøre selve beslutningen om, at der
vil blive fremsat et tilbud. Meddelelse herom skal samtidig gives til målselskabet (og
den som forestår handlen med de berørte værdipapirer), jf. AML 6:2, stk. 1. Meddelelsen
skal indeholde oplysninger om, hvilke værdipapirer og mængden heraf, der er omfattet af
tilbuddet, tilbudsperioden, pris og betalingstid og -sted, samt hvilken procedure der vil
blive anvendt, såfremt de indkomne accepter overstiger det antal aktier, som
tilbudsgiveren måtte have begrænset sit tilbud til, jf. AML 6:2, stk. 2.
For det andet skal tilbudsgiveren udarbejde og have godkendt et tilbudsdokument i
overensstemmelse med kravene i AML 6:3, omtalt nedenfor under 5.5. Tilbudsdokumentet skal
offentliggøres inden acceptperiodens begyndelse og være tilgængeligt i hele
tilbudsperioden, jf. AML 6:3, stk. 1.
For det tredie skal tilbudsgiveren efter tilbudsperiodens udløb uden ophold
offentliggøre resultatet af tilbuddet. Denne meddelelse skal angive, hvilken ejerandel og
stemmeretsandel, tilbudsgiveren har opnået gennem selve tilbuddet, samt de besiddelser
som tilbudsgiveren allerede ejer eller har erhvervet på anden måde, jf. AML 6:4.
5.4.3 Konkurrerende tilbud, tilbagekaldelse m.v.
Der findes ikke i AML eller i Anvisningen særlige regler om, hvorledes en tilbudsgiver
kan og skal forholde sig, såfremt der, mens tilbuddet løber, fremsættes konkurrerende
tilbud. Der er ej heller særlige regler om tilbagekaldelse og ændring af allerede
fremsatte tilbud.
Reglerne om tilbudsdokumentets indhold, godkendelse og offentliggørelse
er ens for frivillige og pligtmæssige tilbud, jf. AML 6:3 og henvisningen hertil i AML
6:8, stk. 2.
Det overordnede krav til tilbudsdokumentets indhold er, at det skal indeholde
oplysninger, som er væsentlige og tilstrækkelige til, at modtagerne har mulighed for at
foretage en velbegrundet vurdering af, om tilbuddet bør accepteres, jf. AML 6:3, stk. 1.
Tilbudsdokumentet skal offentliggøres, og sendes til målselskabet (og den som
forestår handelen med målselskabets værdipapirer). Før offentliggørelsen skal
tilbudsdokumentet godkendes af det finske finanstilsyn, der inden tre hverdage efter
modtagelsen af tilbudsgiverens udkast til tilbudsdokument skal træffe beslutning om,
hvorvidt dokumentet kan offentliggøres, jf. AML 6:3, stk. 2.
De nærmere krav til tilbudsdokumentets indhold fastsættes i medfør af AML 6:3, stk.
3 af finansministeriet. Ministeriet har dog endnu ikke fastsat sådanne krav, og indtil
dette sker, skal tilbudsdokumentet indeholde de oplysninger , som fremgår af bilag 2 til
Anvisningen, jf. ANV pkt. 4.6, stk. 1.11) Det fremgår
heraf, at tilbudsdokumentet skal indeholde;
- det bolag som emitterat de värdepapper som anbudet avser
- anbudsgivaren och personer, sammanslutningar och stiftelser som står i sådant
förhållande till anbudsgivaren som avses i 2 kap. 8 § värdepappersmarknadslagen
- de värdepapper som är föremål för anbudet, det antal värdepapper anbudet avser,
anbudets giltighetstid, det vederlag som erbjuds, den säkerhet som ställs för betalning
av vederlaget, om betalningen inte erbjuds mot överlåtelse av värdepapperet,
betalningstiden och betalningsorten
- hur mottagaren av anbudet skall förfara när han antar anbudet och tar emot det
erbjudna vederlaget
- anbudsgivarens röste- och ägarandel i det bolag som har emitterat värdepapperen och
motsvarande uppgifter om personer, sammanslutningar och stiftelser som står i sådant
förhållande till anbudsgivaren som avses i 2 kap. 8 § värdepappersmarknadslagen
- de uppgifter som avses i 6 kap. 7 § mom. värdepappersmarknadslagen
- om anbudsgivaren är ett aktiebolag, det antal aktier och röstetal i bolaget som
innehas av det bolag som har emitterat de värdepapper som är föremål för anbudet och
detta bolags innehav av värdepapper som berättigar till sådana aktier, inklusive
röstetalet, i den mån anbudsgivaren har kännedom om innehavaren
- om avsiken är att, om anbudet fullföljs, ansöka om att den offentliga handeln med de
värdepapper som är föremål för anbudet skall upphöra, uppgift om detta
- finansieringen av anbudet och dess eventuella verkningar på verksamheten och
förbindelserna i det bolag som har emitterat värdepapperen när anbudet fullföljs
- anbudsgivarens planer gällande målbolagets fortsatta verksamhed, användningen af
medel och ledningen och de anställdas framtida ställning
- sådana avtal om utövande av rösträtten som gäller det bolag som har emitterat de
värdepapper som anbudet avser och som anbudsgivaren har kännedom om
- om aktier eller värdepapper som berättigar till sådana erbjuds som vederlag,
grunderna enligt vilka anbudets bytesförhållande har slagits fast
- om värdepapper som avses tas upp för offentlig handel erbjuds som vederlag, uppgift om
detta
- målbolagets senaste bokslut och delårsrapporter enligt 2 kap. 5 §
värdepappersmarknadslagen som publiceras efter bokslutet
- om värdepapper erbjuds som vederlag, emittentens senaste bokslut och de
delårsrapporter enligt 2 kap. 5 § värdepappersmarknadslagen som publicerats efter
bokslutet, om emittentens aktier eller värdepapper som berättigar till sådana är
föremål för offentlig handel
- övrige villkor som hänför sig till anbudet
Er der tale om et frivilligt tilbud, hvor vederlaget består i en hel eller delvis
aktieombytning, skal der efter ANV pkt. 4.6.1 gives "sådana väsentliga och
tillräckliga upplysningar om vederlaget som gör det möjligt att bedöma anbudets
förmånlighet". Omfatter aktieombytningen tilbudsgiverens egne aktier, eller aktier
fra selskaber som tilbudsgiveren er koncernforbundet med eller har kontrol med, indebærer
dette, at der efter reglerne i AML 2:3 skal udarbejdets et egentligt emissionsprospekt,
jf. ANV pkt. 4.6.1 in fine.
Som nævnt indledningsvist findes der ikke i den finske
værdipapirmarkedslov eller i Anvisningen nærmere regler om, hvorledes målselskabets
ledelse skal forholde sig, såfremt der fremsættes tilbud om at overtage selskabets
aktier. Den finske aktieselskabslov indeholder ej heller særregler om denne
problemstilling.
De retlige krav til og grænser for ledelsens ageren må derfor udledes
af almindelige selskabsretlige grundprincipper kombineret med enkelte
bestemmelser, som kan få særlig betydning i forbindelse med især ledelsens muligheder
for at modarbejde de såkaldte "hostile" eller fjendtlige "takeovers".12) På dette punkt adskiller de finske krav sig ikke
væsentligt fra de krav, som hidtil er blevet anset for gældende i Danmark.
Det lovreformarbejde, som p.t. pågår i Finland, skal blandt andet overveje og
fremkomme med forslag til regulering af ledelsens rettigheder og pligter i forbindelse med
"takeovers".
5.6.1 Ledelsens udtalelse
Selvom der ikke stilles udtrykkelig krav om, at ledelsen i målselskabet skal
fremkomme med en udtalelse, når der foreligger et overtagelsestilbud, vil ledelsen i
praksis næsten altid fremkomme med en udtalelse som reaktion på tilbudsdokumentets
offentliggørelse.
For at mindske risikoen for at det holdes skjult for markedet, at en aktionær har
påbegyndt opkøb af aktier med henblik på en senere overtagelse ("creeping
takeover"), er det ved ændringen i 1993 af AML 2:7
om udstedernes kontinuerlige oplysningsforpligtelse i lovbemærkningerne præciseret,
at udstederen har en selvstændig forpligtelse til at informere markedet, såfremt
udstederen bliver bekendt med, at der er sket ændringer i besiddelsesforholdet
vedrørende større aktiebeholdninger. Denne forpligtelse for udstederen gælder ved siden
af storaktionærernes egen oplysningsforpligtelse efter AML 2:9.
5.6.2 Defensive foranstaltninger
Debatten og overvejelserne om mulighederne for at anvende defensive foranstaltninger i
forbindelse med - især fjendtlige - overtagelsesforsøg har dels vedrørt muligheder for
på forhånd (typisk gennem vedtægtsbestemmelse) at vanskeliggøre overtagelser, dels
ledelsens muligheder for, når et tilbud først er fremsat, på egen hånd at træffe
foranstaltninger, som lægger hindringer i vejen for en overtagelse.
I førstnævnte situation antages der i almindelighed ikke at være begrænsninger i
mulighederne for at lægge hindringer i vejen for overtagelser. Det vil kunne ske ved
vedtægtsbestemmelse om flere aktieklasser, særlig regler om kvalificeret majoritet ved
visse generalforsamlingsbeslutninger, ligesom det er accepteret, at et selskabs vedtægter
kan indeholde indløsningspligt til en særlig pris for aktionærer, der erhverver mere
end 1/3 af stemmerne i selskabet. Bestemmelser om golden parachutes i
direktørkontrakter m.v., hvor afskedigelse af direktører udløser særlige
fratrædelsesgodtgørelser, er ligeledes i et vist omfang blevet accepteret. I praksis
anvendes "crossholdings" med besiddelse af ikke-kontrollerende aktieposter ofte
som middel til at undgå uønskede overtagelser.
Når der først er fremsat et overtagelsestilbud, må opstilling af de retlige grænser
for ledelsens beslutningskompetence uden forudgående tilslutning fra generalforsamlingen
ske med udgangspunkt i den basale pligt, som ledelsen har til at varetage selskabets og
aktionærernes interesse. Ledelsens beslutninger må således ikke været styret af
personlig interesse i at forblive i ledelsen eller lignende, og visse beslutninger kan
være af så vidtrækkende karakter, at de normalt ikke vil kunne træffes uden
aktionærernes tilslutning på en generalforsamling.
Men da der ikke er opstillet nærmere regler for ledelsens beslutningskompetence, er
det vanskeligt at opstille præcise grænser herfor. Vælger ledelsen eksempelvis at
udnytte en bemyndigelse fra generalforsamlingen til at udstede yderligere aktier, kan de
eksisterende aktionærers fortegningsret efter OYL 4:2 a, stk. 3 (som udformet ved lov
14.02.1997/145) kun fraviges, hvis vægtige finansielle forhold hos selskabet foreligger.
Det fremgår udtrykkeligt af lovforarbejderne, at dette krav vil kunne få særlig
betydning i forbindelse med overtagelsesforsøg.13)
Det antages desuden, at ledelsen ikke uden generalforsamlingens godkendelse kan træffe
beslutninger, som er af særlig vidtrækkende betydning for selskabet og ikke led i den
daglige drift. Hertil henregnes eksempelvis salg af aktiver, hvis værdi udgør mere 1/3
af selskabets samlede aktiver.14)
I modsætning til de andre nordiske lande og de fleste europæiske lande
findes der i den finske børslovgivning en bestemmelse, som udtrykkeligt giver hjemmel til
at pålægge erstatningsansvar i forbindelse med tilsidesættelse af den børsretlige
regulering, herunder ved overtrædelse af reglerne om overtagelsestilbud og tilbudspligt.
I AML 9:2 hedder det;
"Den som genom ett förfarande som strider mot denne lag eller mot stadganden
eller föreskrifter som har utfärdats med stöd av den orsakar skade, är skyldig att
ersätta denna.
Om jämkning av skadestånd samt ansvarsfördelningen mellan två eller flere
ersättningsskyldiga gäller 2 och 6 kap skadeståndslagen (412/74)."
1) Der henvises blandt andet til følgende litteratur: Ari
Savala: Hostile Takeovers and Directors (1998, unpublished draft), Matti J.
Sillanpää, Julkisesta Ostotarjouksesta (1994) med tysk resume, Tiina Astola,
Corporate Takeovers through the Public Markets i Antti Suviranta (ed.), Finnish
National Reports to the Fourteenth Congress of the International Academy of Comparative
Law Athens (1994) s. 70 ff, Matti J. Sillanpää, Enhancing Shareholders
Equality by a Take-over Bid Rule in the Articles of Association i Markku Suksi (ed.),
Law under Exogenous Influence (1994) s. 114 ff, samt Pekka Timonen, Different
Interests involved in Takeovers i Pekka Timonen, Nordic Perspectives on European
Financial Integration (1992) s 285 ff.
2) Det finske finanstilsyn er et selvstændigt organ
under Den Finske Centralbank og er efter lovændringen i 1993/740 uafhængigt af det
finske finansministerium.
3) I det følgende henvises der kun til Anvisningens
bestemmelser, hvis de i forhold til loven indeholder yderligere krav eller præciseringer.
4) De aktieselskabsretlige regler om konvertible
obligationer, optioner og andre værdipapirer, som giver ret til erhvervelse af aktier med
stemmeret, findes i OYL 4:12 a til 4:12 c.
5) For en nærmere diskussion heraf, se Nis Jul
Clausen og Karsten Engsig Sørensen, Takeover bids - The Danish, Norwegian and Swedish
regulation to be challenged by the 13th Company Law Directive (1998) s. 16 og 38.
6) Mulighederne for at anvende flere aktieklasser er
reguleret i OYL 3:1 til 3:1 c.
7) Vedtægtsmæssig tilbudspligt findes eksempelvis i
de finske selskaber Nokia, Repola, Outokumpu og Tamfelt. Vedtægtsbestemt
indløsningspligt , eksempelvis ved erhvervelse af mere end 1/3 af stemmerne er ligeledes
i et vist omfang blevet benyttet som en generelt forsvar mod takeovers, og om end med
nogen tøven synes dette at være accepteret.
8) Se nærmere Matti J. Sillanpää, Enhancing
Shareholders Equality by a Take-over Bid Rule in the Articles of Association i Markku
Suksi (ed.), Law under Exogenous Influence (1994) s. 137 ff og nedenfor under 9.3.3
vedrørende den engelske City Code.
9) Bemærk dog den særlige regel i AML 6:6, stk. 5, 2.
pkt. om efterbetaling af en eventuel merpris, såfremt et frivilligt tilbud efterfølges
af et pligtmæssigt tilbud. Regler er omtalt overfor under 5.3.4.
10) Det skal desuden bemærkes, at såfremt
tilbudsgiveren - mens et betinget tilbud løber -modtager aktier fra aktionærer, som har
accepteret tilbuddet, skal tilbudsgiveren lade aktierne opbevare hos trediemand, indtil
det viser sig, om tilbuddets vilkår opfyldes, jf. ANV pkt. 4.8.
11) De krav, som opstilles i Anvisningens bilag 2,
svarer til Värdepappersmarknads-kommissionens Utkast till Förordning om Anbudshandling,
jf. Kommittébetänkande 1991:48.
12) Se således Ari Savala: Hostile Takeovers
and Directors (1998, unpublished draft) kapitel 5.1 og Tiina Astola, Corporate
Takeovers through the Public Markets i Antti Suviranta (ed.), Finnish National
Reports to the Fourteenth Congress of the International Academy of Comparative Law Athens
(1994) s. 84 ff, som i øvrigt begge fremhæver, at denne problemstilling i Finland er
meget debatteret og langtfra endelig afklaret.
13) Jf. SOU 1997:22 s. 251.
14) Der henvises i denne sammenhæng blandt andet til
Den Finske Højesterets afgørelse i KKO 1960 II 139. Højesteret statuerede her, at et
selskabs ledelse ikke uden forudgående tiltrædelse fra generalforsamlingen kunne sælge
en betydelig del af selskabets maskiner. Det blev fremhævet, at salget ikke var et led i
selskabets normale drift. Se nærmere Ari Savala: Hostile Takeovers and Directors
(1998, unpublished draft) kapitel 5.8.
Udgivet af Finanstilsynet november 1998
Elektronisk version ved Net Bureauet |