En af hjørnestenene i skabelsen af Det indre Marked er adgangen
til den fri etableringsret og tjenesteydelsesvirksomhed. Medborgere og selskaber i
EUs medlemslande skal kunne tilbyde og købe tjenester i de andre medlemslande.
Retten til at etablere sig i en anden medlemsstat og til at udøve fri
tjenesteydelsesvirksomhed kommer til udtryk i artikel 52 og 59 i Romtraktaten. Ifølge
artikel 52 skal de restriktioner, der hindrer den fri etableringsret gradvist ophæves.
Ifølge artikel 59 skal restriktioner, der hindrer den fri udveksling af tjenesteydelser
inden for fællesskabet gradvist afskaffes i løbet af overgangsperioden for så vidt
angår statsborgere i medlemsstaterne, der er bosat i et andet af fællesskabets lande end
modtageren af den pågældende ydelse.
Bestemmelserne i artikel 52 og 59 har direkte virkning. Det indebærer, at den enkelte
medborger kan støtte ret mod en medlemsstat direkte
på grund af artiklen. Retten til at etablere sig eller udøve fri
tjenesteydelsesvirksomhed er altså ikke afhængig af, at et direktiv udfærdiges for
virksomheden eller for tjenesteydelsessektoren, og at direktivet derefter omsættes i
hjemlandets lovgivning. Udfærdigelsen af et direktiv kan derimod ofte lette
gennemførelsen af friheden til at etablere sig eller udøve tjenesteydelsesvirksomhed.
Indskrænkninger i retten til at etablere sig eller udøve fri
tjenesteydelsesvirksomhed kan alene tillades i det omfang de forsikringsformidlere eller
forsikringsmæglere, som ønsker at etablere sig eller at yde fri
tjenesteydelsesvirksomhed på deres territorium skal opfylde særlige krav som
værtslandet stiller til egne forsikringsformidlere, f.eks. angående kvalifikationer,
organisation, god forsikringsmæglerskik og ansvarsforsikring, behøver det ikke at være
i strid med Romtraktaten, såfremt medlemslandets krav ikke er diskriminerende overfor
tjenesteyderne, står i rimeligt forhold til det formål, der skal opnås ved kravene,
samt er objektivt nødvendige og ikke indebærer en unødig dublering af de krav, som den
erhvervsdrivende opfylder ifølge sit hjemlands lovgivning.
Tjenesteydelsesvirksomhed antages at foreligge, når tjenesteyderen er eta-bleret i en
anden stat end modtageren af tjenesteydelsen, hvilket f.eks. for så vidt angår
skadesforsikringskontrakter vil sige, at tjenesteyderen skal være etableret i et andet
land end der, hvor risikoen er beliggende, og for så vidt angår
livsforsikringskontrakter skal tjenesteyderen være etableret i en anden stat end der,
hvor den fysiske person har sin sædvanlige bopæl, eller hvis forsikringstageren er en
juridisk person i den medlemsstat, hvor denne juridiske persons virksomhed som
forsikringsaftalen vedrører, er beliggende.
Retten for forsikringsmæglere, som er etablerede i de øvrige EU-lande til at etablere
sig eller udøve tjenesteydelsesvirksomhed her i landet indebærer, at de som danske
forsikringsmæglere kan tilbyde tjenesteydelser til forsikringstagere, der har sin
sædvanlige bopæl her i landet eller vedrører risici beliggende her i landet.
De krav, der i den kommende lovgivning vil blive stillet til forsikringsmæglerne her i
landet, kan anvendes i et vist omfang på de udenlandske forsik-ringsmæglere, forudsat at
de krav, der skal opfyldes, tilgodeser det almene vel, ikke er diskriminerende, er
objektivt nødvendige og ikke indebærer en form for dublering af de krav, som mæglerne
er underkastet i deres hjemlands lovgivning.
Direktivet om forsikringsmæglere indeholder regler om gensidig anerkendelse af
medlemslandenes krav til disse personers erhvervserfaring, vandelskrav og konkursfrihed
med det formål at lette den effektive udnyttelse af retten til fri etablering og fri
udveksling af tjenesteydelser. Kommissionens henstilling om forsikringsmæglere har til
formål yderligere
at lette markedsadgangen for forsikringsformidlerne og at skabe et
minimumsbeskyttelsesniveau for forsikringstagerne. I henstillingen anbefales at de
forsikringsformidlere, som driver virksomhed på de respektive EU-landes territorier
opfylder visse kvalifikationer i henseende til erhvervserfaring, ansvarsforsikring, god
vandel, konkursfrihed og finansiel styrke, samt at de er registreret i deres hjemland.
Hverken forsikringsmæglerdirektivet eller forsikringsmæglerhenstillingen er udtryk
for en minimumsharmonisering af reglerne om forsikringsformidling, hvorfor der i de
enkelte medlemslande kan bestå forskelle i de regelsæt, som forsikringsmæglervirksomhed
er undergivet.
Nationalt opstillede minimumskrav til forsikringsmæglerne kan derfor indebære
problemer for en forsikringsmægler, der ønsker at udnytte retten til fri etablering
eller tjenesteydelsesvirksomhed i et andet EU-land, hvor f.eks. kravene til
ansvarsforsikring er forskellige fra hjemlandets. Spørgsmålet er, om værtslandets
eventuelle skrappere krav til egne forsikringsmægleres forsikringsdækning kan
håndhæves over for en EU-forsikringsmægler, eller om ikke de nuværende EU-regler
indebærer, at medlemslandene er forpligtede til gensidigt at anerkende de nationale krav
til ansvarsforsikringen.
Som anført ovenfor er udgangspunktet, at alene regler begrundet i varetagelsen af det
almene vel vil kunne håndhæves over for EU-tjenesteyderne. Dette indebærer mulighed for
en ulighed i forsikringstagernes beskyttelse, alt efter om der benyttes en EU"
eller en hjemlig" forsikringsmægler, og kan desuden medføre, at
forsikringsmæglervirksomheder vælger at etablere sig i lande med lavere krav til f.eks.
ansvarsforsikringen, og dermed gives der mulighed for at udøve tilsynsarbitrage.
En måde at imødegå dette på vil være vedtagelsen af et
minimumsharmoniseringsdirektiv om forsikringsmægleres virksomhed inden for EU. Et sådant
tiltag kan imidlertid ikke forudses inden for den nærmeste tid.
Et forsikringsmægleraktieselskab etableret i et andet land inden for EU eller en
fysisk forsikringsmægler, som i hjemlandet er registreret til at kunne drive
forsikringsmæglervirksomhed og som ønsker at udøve virksomhed her i landet, vil ikke
kunne mødes med et krav om at leve op til præcis de samme betingelser, der stilles til
de danske forsikringsmæglere, der ønsker optagelse i registeret.
Arbejdsgruppen foreslår, at der til brug for tilsynsmyndighedens indsigt med hvilke
forsikringsmæglere fra andre EU-lande, der ønsker at udøve virksomhed her i landet,
skal foretages anmeldelse af virksomheden hos den myndighed, der fører registeret over
forsikringsmæglere her i landet og enten indleveres et registreringsbevis fra hjemlandets
tilsynsmyndighed eller et af hjemlandets myndigheder udstedt bevis for erhvervserfaring,
god vandel og konkursfrihed. På dette grundlag vil tilsynsmyndigheden som udgangspunkt
optage den pågældende EU-tjenesteyder i registeret over forsikringsmæglere, der driver
virksomhed her i landet. Et sådant administrativt system vil i nogen grad være i
overensstemmelse med de samarbejdsprocedurer, der følges, når f.eks.
forsikringsselskaber fra andre EU-lande ønsker at udøve virksomhed her i landet via
filial eller fri tjenesteydelsesvirksomhed.
Såfremt der ikke i hjemlandet er etableret en særlig regulering af
forsikringsmæglererhvervet, kan tilsynsmyndigheden i værtslandet kræve, at
forsikringsmæglerne respekterer de samme regler, som gælder for værtslandets egne
forsikringsmæglere og dermed undergivet et værtslandstilsyn.
De hjemlandsregistrerede forsikringsmæglere vil ikke blive undergivet
fuldt" tilsyn af tilsynsmyndigheden her i landet, idet disse forudsættes at
være undergivet tilsyn i hjemlandet.
Uanset at der ikke forudsættes udøvet et decideret tilsyn med disse udenlandske
forsikringsmæglere, der udøver virksomhed her i landet, skal det dog stadig være muligt
for tilsynsmyndigheden at kræve overholdt ikke alene kravet om uafhængighed og
ansvarsforsikring, men også at de pågældende udøver deres virksomhed i
overensstemmelse med god forsikringsmæglerskik. Disse krav kan stilles med støtte i
reglerne om almene hensyn.
Såfremt der f.eks. ikke i hjemlandet stilles noget krav om, at forsikringsmægleren
skal være uafhængig af forsikringsselskabsinteresser, vil der af den danske
tilsynsmyndighed kunne kræves bevis for denne uafhængighed på samme måde som overfor
de danske forsikringsmæglere. Det vil således være tilsynsmyndigheden her i landet, der
vil kunne tage stilling til, om den pågældende forsikringsmægler kan antages at være
uafhængig af forsikringsselskabsinteresser. Et særligt aspekt af kravet om
forsikringsmæglernes uafhængighed er omtalt i afsnittet Uafhængighed.
Hvis den pågældendes ansvarsforsikring ikke skønnes at være på et vist
minimumsniveau i forhold til de danske regler om ansvarsforsikring, og således ikke giver
forsikringstageren den fornødne beskyttelse, vil der tilsvarende med støtte i
varetagelsen af de almene hensyn kunne stilles krav om en form for
tillægsforsikring".
Ligeledes indebærer kravet om overholdelse af god forsikringsmæglerskik, at
forsikringsmæglerne uopfordret skal oplyse forsikringstagere her i landet om størrelsen
af den provision og eventuel anden aflønning, som de enkelte forsikringsselskaber
tilbyder forsikringsmægleren. Derimod anses det kun for aktuelt at kræve, at de
udenlandske forsikringsmæglere rapporterer fordelingen af deres provisionsindtægter og
anden aflønning i forbindelse med deres virksomhed her i landet til tilsynsmyndigheden
her i landet, såfremt forsikringsmægleren ikke er undergivet regulering i hjemlandet.
Overholdelsen af kravet om at forsikringsmægleren skal være uafhængig af
forsikringsselskabsinteresser antages for de øvrige forsikringsmæglere varetaget af den
hjemlige tilsynsmyndighed.
Såfremt den udenlandske forsikringsmægler opererer her i landet uden at overholde
gældende lovgivning, vil tilsynsmyndigheden kunne give pålæg direkte til
forsikringsmægleren eller henvende sig til forsikringsmæglerens hjemlandstilsyn med
henblik på en reaktion overfor forsikringsmægleren med den yderste konsekvens, at
forsikringsmægleren slettes af registeret her i landet.
Et her i landet registreret forsikringsmægleraktieselskab eller en registreret
forsikringsmægler, der driver selvstændig forsikringsmæglervirksomhed har på
tilsvarende vis adgang til fra Danmark at udøve grænseoverskridende virksomhed som
filial eller tjenesteydelsesvirksomhed i de øvrige EU-medlemslande.
Disse forsikringsmæglere vil til brug for anmeldelse af virksomheden hos den
pågældende EU-tilsynsmyndighed på begæring få udstedt et certifikat fra
tilsynsmyndigheden her i landet, der bekræfter virksomhedens eller personens optagelse i
Forsikringsmæglerregisteret.