Vedtagelsen af en lov til regulering af forsikringsmæglerne samt
etableringen af et offentligt register for forsikringsmægleraktieselskaber og for såvel
ansatte som selvstændige forsikringsmæglere indebærer tilstedeværelsen af en
myndighed, hvortil administrationen af loven og registeret kan overlades.
Arbejdsgruppen foreslår tilsynsopgaven varetaget af Finanstilsynet som en naturlig
forlængelse af de opgaver, der allerede i dag udføres af Fi-nanstilsynet suppleret med
bistand fra et rådgivende udvalg vedrørende forsikringsformidling.
Fra et brugersynspunkt er det vigtigt, at erhvervet alene udøves af virksomheder og
personer, der opfylder de krav, det er anset formålstjenligt ved lov at stille som
forudsætning for at opnå tilladelse og registrering og dermed opnå en offentlig
blåstempling".
Tilsynet med forsikringsmæglererhvervet bør være af begrænset omfang set i forhold
til f.eks. den tilsynsvirksomhed, der udøves overfor forsikringsselskaber. Med de krav,
der foreslås stillet til afklaring af ansvarsforhold og forsikringsmæglererhvervets
håndtering af kundemidler, vil et solvenstilsyn med forsikringsmæglerne være
unødvendigt.
Arbejdsgruppen foreslår, at tilsynsvirksomheden med forsikringsmæglererhvervets
udøvere derfor hovedsageligt skal bestå af et såkaldt adfærdstilsyn.
Bedømmelsen af om forsikringsmægleren udfører sine opgaver i overensstemmelse med
lovens krav om god forsikringsmæglerskik er en opgave, der ligeledes varetages af
Finanstilsynet overfor f.eks. forsikringsselskaber i forbindelse med bedømmelsen af, om
disse udøver deres virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god
forsikringspraksis.
Tilsynsmyndigheden skal overvåge, at de registrerede forsikringsmægleraktieselskaber
og selvstændige forsikringsmæglere udøver deres virksomhed i overensstemmelse med god
forsikringsmæglerskik.
I dette begreb vil f.eks. være indeholdt pligten for forsikringsmæglerne til at
rådgive forsikringstageren om den bedst mulige forsikringsdækning, at indhente de bedst
mulige forsikringstilbud, at oplyse uopfordret om provision og anden aflønning, der
modtages fra de mulige forsikringsgivere samt til såvel at informere forsikringstagerne i
fornødent omfang om forsikringsaftalens indhold og konsekvenser som at behandle de fra
forsikringstageren modtagne oplysninger med fortrolighed.
Opgaverne for en administrativ myndighed foreslås herudover koncentreret om en
vurdering af, om de stillede betingelser for optagelse i registeret over
forsikringsmægleraktieselskaber, ansatte og selvstændige forsik-ringsmæglere er til
stede, om de allerede registrerede overholder loven om forsikringsmæglervirksomhed og
forskrifter udstedt i henhold hertil samt endelig at træffe beslutning om egnede
sanktioner ved overtrædelse af loven og dennes forskrifter.
For så vidt angår de til registeret tilmeldte udenlandske
forsikringsmægleraktieselskaber og fysiske forsikringsmæglere vil et direkte tilsyn ikke
blive udøvet udover spørgsmålet om overholdelse af god forsikringsmæglerskik og dansk
lovgivning begrundet i almene hensyn. Det må derimod forudsættes, at disse
forsikringsmægleraktieselskaber og fysiske forsikringsmæglere er registreret og under
tilsyn i hjemlandet, hvorfor der i lighed med, hvad der gælder indenfor den finansielle
tilsynsvirksomhed etableres rutiner mellem de finansielle tilsynsmyndigheder i EU med
henblik på gensidig information og samarbejde.
Hertil kommer indgriben overfor personer, der uretmæssigt måtte drive
forsikringsmæglervirksomhed uden at iagttage lovens krav.
Såfremt de i loven stillede krav til optagelse i forsikringsmæglerregisteret er til
stede har den pågældende virksomhed eller fysiske person et retskrav på at blive
registreret. Der forudsættes ikke foretaget nogen behovsprøvelse, men i lighed med hvad
der f.eks. er gældende for forsikringsselskaber vil en registrering være gældende
indtil videre, kombineret med et krav om årligt at indsende dokumentation på gyldig
ansvarsforsikring/klient-konto og virksomhedsregnskab.
Ligesom en forsikringsmægler fra et andet EU-land har ret til at blive optaget i det
danske register, såfremt han kan dokumentere at være optaget i sit hjemlands register,
eller kan bevise at besidde færdigheder, der ækvivalerer de danske krav, ligesådan vil
tilsynsmyndigheden her i landet få til opgave at udstede bevis for, at en dansk
forsikringsmægler er optaget i registeret her i landet til brug for en tilmelding til et
andet EU-lands forsikringsmæglerregister. I begge situationer vil dog selve optagelsen i
et register ikke være det afgørende, men derimod myndighedens udstedte bevis for de
fornødne kvalifikationer. Et registreringsbevis vil alene lette"
bevisførelsen, men kan ikke hindre markedsadgangen, jf. afsnittet EU-retlige aspekter.
Tilbagekaldelse af en tilladelse til at drive forsikringsmæglervirksomhed er en meget
indgribende sanktionsmulighed, der af en tilsynsmyndighed ikke bør benyttes uden i ganske
særlige tilfælde. Tilbagekaldelse af en registrering vil kunne komme på tale, såfremt
de stillede betingelser for optagelsen ikke stedse opfyldes. Manglende vedligeholdelse af
en dækkende ansvarsforsikring, eller når kravet om uafhængighed ikke længere kan
dokumenteres, vil være eksempler på, hvornår en allerede foretagen registrering
tilbagekaldes.
I forbindelse med det løbende tilsyn med om de allerede registrerede fortsat opfylder
registreringskravene bør tilsynsmyndigheden have adgang til at indhente alle nødvendige
oplysninger fra forsikringsmægleraktieselskabet og forsikringsmæglerne i lighed med,
hvad der f.eks. er gældende for Finanstilsynets virksomhed overfor blandt andet
forsikringsselskaber.
Da tilsynsvirksomheden ikke foreslås at omfatte et særligt solvenstilsyn vil
årsregnskaber og revisionsprotokol ikke skulle indsendes til tilsynsmyndigheden med
henblik på en solvensmæssig kontrol af virksomheden. Regnskaberne vil derimod kunne
anvendes ved tilsynsmyndighedens kontrol af, om der til stadighed er den foreskrevne
uafhængighed af forsikringsgiverinteresser, jf. afsnittene Ejerforhold og Uafhængighed.
Som for andre tilsynsbelagte aktieselskabers vedkommende kan tilsynsmyndigheden derefter
fremsende årsregnskabet til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor det vil være offentligt
tilgængeligt.
En til enhver tid ajourført oversigt over de i registeret optagne
forsikringsmægleraktieselskaber og forsikringsmæglere foreslås tilgængelig elektronisk
på Internettet. De registrerede vil kunne anmode om Finanstilsynets bekræftelse på
optagelsen til brug for eventuelt grænseoverskridende EU-virksomhed.
Forsikringsmæglerne er som udgangspunkt forsikringstagernes fuldmægtig, hvorfor det
må være naturligt, at alle oplysninger forsikringsmægleren modtager fra sin kunde skal
behandles som fortrolige og kún benyttes i forbindelse med normal forhandling vedrørende
etablering, vedligeholdelse eller fornyelse af den pågældende forsikringstagers
forsikringer. Enhver anden benyttelse af modtagne oplysninger kræver forsikringstagerens
udtrykkelige tilladelse.
Overtrædelse af denne tavshedspligt foreslås strafbelagt i lighed med hvad der f.eks.
er gældende efter lov om forsikringsvirksomhed for forsikringsselskabers m.fl.
uberettigede videregivelse af fortrolige oplysninger.
Der foreslås ligeledes fastsat bestemmelser til regulering af
forsikringsmægleraktieselskabers og forsikringsmæglernes loyale oplysningspligt over for
den potentielle eller aktuelle forsikringstager, der kan tydeliggøre arten af de
oplysninger, der skal afgives før og under en forsikringsaftales løbetid. Udgangspunkt
vil kunne tages i de af Finanstilsynet udstedte bekendtgørelser om forsikringsselskabers
informationspligt overfor forsikringstagerne ved indgåelse af en forsikringsaftale.
Til dækning af tilsynets udgifter ved administrationen af loven og registeret
foreslås det, at såvel forsikringsmægleraktieselskaber som de selvstændige
forsikringsmæglere pålignes et beløb, hvis størrelse kan tage udgangspunkt i reglerne
for de små gensidige forsikringsselskaber i lov om forsikringsvirksomhed, jf. § 242,
stk. 6.
Afgørelser truffet af Finanstilsynet vedrørende ansøgning om optagelse i registeret,
afslag herpå, tilbagekaldelser samt ikke mindst afgørelser truffet over for personer
eller virksomheder, der vurderes uretmæssigt at drive forsikringsmæglervirksomhed uden
at iagttage lovens krav herom, foreslås omfattet af Erhvervsankenævnets kompetence.
Brugernes andre klager over forsikringsmæglerne foreslås derimod undergivet
afgørelse truffet af et særligt ankenævn for forsikringsmæglere, godkendt af
Forbrugerstyrelsen i henhold til de almindelige regler om oprettelse af
forbrugerklagenævn.
Endelig foreslås de gældende regler om tavshedspligt for de ansatte i Fi-nanstilsynet
at gælde tilsvarende for de oplysninger, der modtages som et led i tilsynsvirksomheden
med forsikringsmægleraktieselskaberne og for-sikringsmæglerne.
Arbejdsgruppen har overvejet, hvorledes personer og virksomheder, der i
erhvervsmæssigt øjemed gennem en årrække har ernæret sig ved at formidle kontakt
mellem frit valgte forsikringsselskaber og potentielle forsikringstagere, sikres en reel
mulighed for at kunne fortsætte hermed uanset en kommende lovs krav til udøvelse af
denne virksomhed.
I den kommende regulering af forsikringsmæglerne foreslår arbejdsgruppen derfor, at
der bør indgå overgangsregler for de personer og selskaber, der ved lovens ikrafttræden
driver forsikringsmæglervirksomhed og som i overgangsperioden enten skal etablere sig i
aktieselskabsform, foretage forhøjelse af aktiekapitalen eller foretage omdannelse af
eksisterende selskaber til aktieselskaber. Der må for disse tages særlige hensyn til de
skatteretlige og skatteprovenumæssige konsekvenser af en sådan tvungen omdannelse.
Centralforeningen for Danske Assurandører (CDA) tager afstand fra, at
overgangsreglerne udformes på en måde, der gør det muligt og sandsynligt, at en række
ikke-uddannede opnår en officiel registrering som forsikringsmæglere.
CDA finder, at det i lang tid efter lovens ikrafttræden vil bevirke, at registrering
som forsikringsmægler ikke i sig selv giver brugerne sikkerhed for, at
forsikringsmæglerens uddannelse og baggrund er i overensstemmelse med brugernes
berettigede forventninger.
Efter CDAs vurdering betyder det, at end ikke den meget beskedne del af
forsikringsformidlerne i Danmark, som mæglerne udgør, med sikkerhed har uddannelse inden
for det fag, de praktiserer.
Den samlede effekt af lovforslaget bliver derfor uønskelig beskeden.
Det er grundlæggende CDAs synspunkt, at lovens sigte burde være langt bredere,
dvs. at loven burde være udformet som en generel lov for alle forsikringsformidlere.
Efter CDAs opfattelse har brugerne krav på at blive betjent af
forsikringsformidlere, der er uddannet til netop den forsikringsformidling, de rent
faktisk udøver. Dette kunne blive resultatet ved at foretage en registrering af samtlige
forsikringsformidlere, eventuelt opdelt i kategorier, således som EU-direktivet af 13.
december 1996 lægger op til.