//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om forsikringsmæglervirksomhed


Bunden af teksten Forige Næste Forside

KAPITEL 9

Offentligt register 

En væsentlig konsekvens af en lovregulering af forsikringsmæglernes virksomhed er, at der opbygges et register over de forsikringsmæglere,der opfylder kravene i lovgivningen til at drive forsikringsmæglervirksomhed. Dette følger også af Henstillingens artikel 5, hvoraf det fremgår, at der skal føres et register over forsikringsmæglerne.

Henstillingens artikel 5, stk. 2, åbner muligheden for, at anerkendte branchesammenslutninger kan administrere et sådant register under forudsætning af, at tilsynsmyndigheden har adgang til registeret.

Arbejdsgruppen foreslår, at oplysningerne i registeret vil være offentligt tilgængelige og, at Finanstilsynet som tilsynsmyndighed fører registeret, jf. afsnittet Tilsyn.

Det foreslås, at både den enkelte fysiske forsikringsmægler - selvstændig som ansat - samt forsikringsmægleraktieselskabet registreres.

Alene personer og virksomheder, som er optaget i registreret må benytte betegnelsen „forsikringsmægler". Der er således tale om en beskyttet titel, der skal give kunderne sikkerhed for, at indehaveren lever op til de fastsatte regler for faglig kompetence, uafhængighed, ansvarsforsikring, etik m.v..

Som ved andre erhverv, hvor der forud for påbegyndelsen af erhvervet kræves en autorisation eller registrering, vil en forsikringsmægler her i landet, som ikke er registreret i en anden EU-medlemsstat, først efter registrering hos Finanstilsynet kunne påbegynde sin virksomhed. En forsikringsmægler registeret i et andet EU-land kan ved indsendelsen af bevis for registreringen i hjemlandet umiddelbart optages i registeret administreret af Finanstilsynet, jf. afsnittet EU-retlige aspekter.

I forbindelse med registreringen vil der blive krævet bevis for opfyldelsen af forskellige krav. 

Til den selvstændige forsikringsmægler:

- Uddannelsesmæssige færdigheder, herunder kompetenceniveau (livsforsikringsmægling/skadesforsikringsmægling )

- Vandelskrav, herunder straffeattest

- Uafhængighed

- Ansvarsforsikring

- Klientkonto, evt. underslæbsforsikring, garantistillelse

- Arten af forsikringsmægling

Til forsikringsmægleraktieselskabet:

- A/S-formen, herunder kapital, aktionærkreds

- Ledelsen - Vandelskrav, herunder straffeattest

- Uafhængighed

- Ansvarsforsikring

- Klientkonto, evt. underslæbsforsikring, garantistillelse

- Arten af forsikringsmægling

Til forsikringsmægleren ansat i et forsikringsmægleraktieselskab vil det derimod være tilstrækkeligt at kunne dokumentere:

- Uddannelsesmæssige færdigheder, herunder kompetenceniveau (livsforsikringsmægling/skadesforsikringsmægling )

- Vandelskrav, herunder straffeattest

- Uafhængighed

Arbejdsgruppen foreslår , at der stilles krav om, at ansøgeren skal besidde en faglig kompetence af teoretisk og praktisk art, før der kan ske en registrering jf. afsnittet Uddannelse. Herved fastlægges et egentligt uddannelsesniveau for den fysiske forsikringsmægler, således at brugerne, når de henvender sig til en forsikringsmægler er sikret, at denne har en uddannelsesmæssig baggrund for at drive forsikringsmæglervirksomhed.

Herudover foreslås det, at der skal ske en registrering af, om den enkelte mægler foretager mægling af livs- eller skadesforsikring. Denne sondring synes hensigtsmæssig, da det som udgangspunkt vil være vanskeligt for en enkeltperson at opretholde et højt kompetenceniveau inden for såvel livsforsikringsområdet som skadesforsikringsområdet. Den hurtige produktudvikling samt den øgede internationalisering understreger behovet for specialisering.

Herudover må det naturligt følge, at den fysiske mægler i forbindelse med registreringen godtgør, at vedkommende ikke er under konkurs, vedlægger straffeattest samt godtgør, at der ikke kan stilles spørgsmål ved uafhængigheden. Disse krav er beskrevet nærmere i afsnittet om Fit and proper samt Ejerforhold og Uafhængighed.

Forud for registreringen af et forsikringsmægleraktieselskab, der ønsker at mægle såvel livsforsikring som skadesforsikring, foreslås det ligeledes, at det sandsynliggøres, at den fornødne kompetence er til stede i selskabet, således at begge forsikringsområder beherskes.

Ved registreringen må det kunne dokumenteres, at vedkommende forsik-ringsmægler eller forsikringsmægleraktieselskab er dækket af en behørig ansvarsforsikring og at klientkonto m.m. er oprettet, jf. afsnittet om Ansvarsforsikring m.m.

Forsikringsmægleren eller forsikringsmægleraktieselskabet må tilsvarende kunne statuere sin uafhængighed af forsikringsselskabsinteresser jf. afsnittet om Ejerforhold og Uafhængighed.

Når en kunde henvender sig til et forsikringsselskab eller opsøges af en assurandør eller en anden person i ansættelsesretlig henseende tilknyttet forsikringsselskabet, vil det som følge af pligten til at oplyse om tilknytningsforholdet, være klart for kunden, at det er selskabets ansvar, at der leveres en professionel ydelse, jf. afsnittet Området for en lovregulering. Kunden vil ved modtagelsen af en mangelfuld ydelse i disse tilfælde kunne rette sit krav mod forsikringsselskabet. Der vil derfor ikke af forbrugerhensyn være behov for at udvide registreringsordningen til, udover de selvstændige forsikringsmæglere, at omfatte de af selskaberne ansatte assurandører og forsikringsagenter.

Inddragelse af forsikringsmægeraktieselskabets tilladelse kan komme på tale, når visse forhold foreligger. Idet den enkelte fysiske mægler ligeledes registreres, vil det give Finanstilsynet mulighed for at gribe direkte ind over for denne, såfremt der foreligger forhold, der kan give anledning til inddragelse af tilladelsen. 

Forhold som findes at give anledning til en inddragelse af tilladelsen vil for fysiske personer være, når den fordrede uafhængighed ikke længere kan dokumenteres eller forsikringsmægleren eller forsikringsmæglerselskabets ledelse ikke længere kan opfylde de opstillede „fit and proper" krav. Herudover vil inddragelse af tilladelsen tillige forekomme ved manglende tegning af ansvarsforsikring, tab af aktiekapitalen. Manglende overholdelse af god forsikringsmæglerskik bør derimod sanktioneres med bøde, dog således, at oftere gentagen overtrædelse heraf bør kunne medføre inddragelse af registreringen.

Arbejdsgruppen foreslår , at det skal være muligt for den fysiske forsikringsmægler at „deponere" registeringen i en periode, hvor den pågældende enten ikke er ansat i et forsikringmægleraktieselskab og derfor ikke udøver forsikringsmæglervirksomhed eller blot ønsker at drive andet erhverv. En sådan mulighed svarer således til advokater og revisorers mulighed for at deponere deres bestalling i en periode og foreslås indført således, at det for forsikringsmægleren vil være administrativt ukompliceret at genoptage forsikringsmæglererhvervet.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet juni 1998
Elektronisk version ved Net Bureauet