//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om forsikringsmæglervirksomhed


Bunden af teksten Forige Næste Forside

KAPITEL 8

Fit and proper 

Af såvel direktivet om forsikringsmæglere som Forsikringsmægler-henstillingen fremgår, at der skal stilles krav til forsikringsmæglerens uddannelse, erhvervserfaring og hæderlighed (fit and proper-krav).

I den finansielle lovgivning findes stort set enslydende bestemmelser om, at Finanstilsynet kan nægte et selskab tilladelse til at drive virksomhed, hvis et medlem af den finansielle virksomheds direktion eller bestyrelse må skønnes ikke at have fyldestgørende erfaring til at udøve stillingen eller hvervet, er dømt for strafbart forhold, og det udviste forholdbegrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen, eller i stilling eller erhverv har udvist en sådan adfærd, at der er grund til at antage, at den pågældende ikke vil varetage stillingen eller hvervet på forsvarlig måde. Ligeledes kan Finanstilsynet nægte et selskab tilladelse, hvis en aktionær skønnes at modvirke en forsvarlig drift.

Bestemmelserne lægger op til, at vurderingen skal ske løbende dvs. ikke alene ved en virksomheds start, men også ved senere udskiftninger i ledelsen. „Fit"-bedømmelsen vil naturligvis bestå uændret i relation til den pågældende finansielle virksomhed, hvorimod „proper"-bedømmelsen senere kan ændres, hvis en person involveres i økonomisk kriminalitet eller kommer under insolvensbehandling.

Arbejdsgruppen finder, at det ved udarbejdelse af en lov om forsikringsmæglere vil være naturligt, at stille ensartede krav til såvel den enkelte registrerede mægler som til ejere af kvalificerede andele og ledelsen i forsik-ringsmægleraktieselskaber, da der ikke ses at være forhold, der kan begrunde, at andre krav skal være gældende for den enkelte forsikringsmægler end for forsikringsmægleraktieselskabet som sådan.

I praksis foreslås kravene til fit and proper udmøntet ved, at den omhandlede personkreds skal erklære sig over for tilsynsmyndigheden i forbindelse med stiftelsen samt ved senere ændringer. Dette sker ved indsendelse af et oplysningsskema omhandlende faktuelle oplysninger om den pågældendes uddannelse og tidligere beskæftigelse samt bilagt personens straffeattest. Det er herefter op til tilsynsmyndigheden at tage stilling til de indkomne oplysninger.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet juni 1998
Elektronisk version ved Net Bureauet