//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om forsikringsmæglervirksomhed


Bunden af teksten Forige Næste Forside

KAPITEL 5

Uafhængighed

Det grundlæggende element, der adskiller en af den fremtidige lovregulering omfattet forsikringsmægler fra de øvrigt virkende forsikringsagenter på markedet, er forsikringsmæglerens uafhængighed af enhver forsikringsselskabsinteresse.

Spørgsmålet om den juridiske persons (forsikringsmægleraktieselskabet) uafhængighed af forsikringsgiverinteresser er behandlet i afsnittet Ejerforhold.

I dette afsnit behandles, hvilke krav der kan stilles til den fysiske persons (den i forsikringsmægleraktieselskabet ansatte eller den selvstændigt virkende forsikringsmæglers) uafhængighed.

Forsikringsmægleren er forsikringstagerens befuldmægtigede og forudsættes alene at varetage forsikringstagerens interesser, såvel ved forsikringsaftalens etablering, som ved forsikringssaftalens senere „servicering". Det er derfor af vigtighed, at der ikke kan rejses tvivl om forsikringsmæglerens uafhængighed.

Det er imidlertid ikke muligt udtømmende i en lovbestemmelse at angive, hvorledes denne uafhængighed sikres. Det bør i stedet overvejes, at lade praksis dannes ved en forvaltning af lovens krav eventuelt således, at tilsynsmyndigheden bemyndiges til at kunne udstede nærmere retningslinier om indholdet af dette krav.

Det anses dog for hensigtsmæssigt at forsøge begrebet afgrænset i relation til krav om, at

  1. den enkelte forsikringsmægler ikke må have retlige eller økonomiske bindinger til forsikringsselskaber eller virksomheder tilknyttet hertil eller på anden måde være involveret heri (kapitalmæssig uafhængighed),
  2. at den enkelte forsikringsmægler ikke må have en formaliseret tilknytning til forsikringsselskaber eller pengeinstitutter i koncerner, hvortil der indtegnes forsikringer (driftsmæssig uafhængighed), og
  3. at den enkelte forsikringsmægler skal kunne dokumentere, at have indhentet et vist antal - efter det enkelte forholds natur - realistiske tilbud på afdækning af kundens aktuelle forsikringsbehov (driftsmæssig uafhængighed).

Ad 1) Det følger af den afgrænsning af området for en lovregulering, der er foretaget, at en person, der via franchise,- agenturaftaler eller ansættelseskontrakt er bundet til et forsikringsselskab, pensionskasse eller pengeinstitut eller virksomheder, der kan udøve bestemmende indflydelse herover ikke omfattes af definitionen af en uafhængig forsikringsmægler.

For så vidt angår den kapitalmæssige uafhængighed bør det fastsættes at en forsikringsmægler, hverken direkte eller indirekte må have ejerinteresser i forsikringsselskaber eller dertil knyttede koncernselskaber, hvortil der mægles. Dette udelukker ikke, at en forsikringsmægler kan eje en ubetydelig post medarbejderaktier stammende fra en tid, hvor den pågældende var ansat i et forsikringsselskab, ligesom afhængighed heller ikke vil kunne statueres, såfremt en forsikringsmægler selv har et almindeligt kundeforhold i selskabet.

Ad 2) I sammenhæng med den kapitalmæssige uafhængighed må det kræves af den enkelte mægler, at denne ikke må indgå underhåndsaftaler eller loyalitetsaftaler med bestemte forsikringsselskaber eller koncernselskaber, der bringer uafhængigheden i fare.

Det må være således, at en forsikringsmægler ikke påtager sig hverv, der bringer uafhængigheden i fare, f.eks. ved ansættelse som direktør, bestyrelsesmedlem, funktionær eller lignende i forsikringsselskaber eller andre selskaber med koncerntilknytning til sådanne virksomheder. En opgave som taksator i et forsikringsselskab eller forsikringsselskabsejede taksatorsammen-slutninger, opgaver for Foreningen til Bedømmelse af Personforsikringsrisiko eller ansættelse i Rådet for Dansk Forsikring og Pension må tillige anses for udelukket.

Derimod vil det ikke umiddelbart bringe uafhængigheden i fare, såfremt en mægler modtager underskriftsfuldmagt fra et eller flere forsikringsselskaber uden samtidig at være forpligtet til kun at formidle forsikringer hertil. Derimod kan f.eks. adgang for mægleren til, udover at foretage almindelig servicering af forsikringstageren i en skadessituation, også at træffe bindende afgørelse på forsikringsselskabets vegne af erstatningsbeløbets størrelse, kunne aktualisere spørgsmålet om mæglerens uafhængighed.

Som retlig standard for hvilken virksomhed, der vil kunne udøves af en forsikringsmægler udover forsikringsmæglervirksomheden, kan anføres mulighed for at forsikringsmægleren driver virksomhed, der kan anses for direkte forbunden med forsikringsmæglervirksomheden, eller hvor der ikke er tale om varetagelse af interesser, der er til hinder for at drive forsikringsmæglervirksomheden på betryggende vis. Et sådant krav følger i en vis forstand også af forslaget om, at forsikringsmægler virksomhed skal udøves i overensstemmelse med god forsikringsmæglerskik, jf. afsnittet Tilsyn.

Ad 3) Forsikringsmægleren aflønnes for sin tjenesteydelse som udgangspunkt via provision (tegnings og/eller pasningsprovision) fra de forsikringsgivere, hvormed mægleren har indgået samarbejdsaftaler. Der er intet grundlag for at statuere, at selve aflønningsformen indebærer, at der etableres et særligt afhængighedsforhold mellem forsikringsmægleren og forsikringsgiver.

Det må dog erkendes, at såfremt et forsikringsmæglerselskabs eller den selvstændigt virkende forsikringsmæglers hele indtjening kan henføres til ganske få forsikringsselskaber giver det anledning til tvivl om forsikringsmæglerselskabet eller den selvstændigt virkende forsikringsmægler kan siges at agere uafhængigt af forsikringsselskabsinteresser.

At fastsætte særlige maksimumkrav til hvor mange % af årets indtjening, der må hidrøre fra det enkelte forsikringsselskab er formentlig ikke nogen farbar vej, såfremt et sådant krav alene gælder forsikringsmægleraktieselskabet. Den enkelte ansatte mægler kunne da hver især tilføre provisionsindtægter, på baggrund af blot få forsikringsgiverkontrakter uden at dette samlet set ville bringe spredningskravet til mæglerselskabets indtjening i fare. Et maksimum krav ville dog kunne virke regulerende på den selvstændigt vir- kende forsikringsmæglers spredning af indtjeningen.

Det vil derfor være mere operationelt at forlange, at forsikrings-mægleren kan dokumentere at have afsøgt en relevant del af forsikringsmarkedet, med henblik på at kunne præsentere forsikringsta- geren for muligheden for at vælge den optimale løsning af det aktuelle dækningsbehov. Dette krav kombineret med et krav til mægleren om i denne forbindelse klart at angive, hvilke tilbud der udløser provision samt størrelsen heraf, giver kunden mulighed for at tage disse oplysninger med ved valget af den endelige forsikringsafdækning, og vil således ikke kunne siges at svække mæglerens uafhængighed.

Forsikringsmæglernes brancheforeninger finder det ikke tilstrækkeligt begrundet at stille krav om, at forsikringsmæglere uopfordret - også til den heri uinteresserede kunde - skal give oplysning om provision og dens størrelse. Det er tilstrækkeligt at stille krav om, at forsikringsmæglere, inden arbejdet påtages, skal indgå skriftlig aftale med kunden om, hvorledes aflønningen finder sted, hvad enten dette sker i form af provision, honorar eller på anden måde, eller i kombinationer, og at forsikringsmægleren på opfordring fra den kunde, der måtte være interesseret deri, skal oplyse størrelsen af de beløb, som forsikringsmægleren måtte modtage fra andre end kunden selv. Kravet om uopfordret oplysning om provisionens størrelse er konkurrenceforvridende i forhold til forsikringsselskaberne, der ikke er forpligtet til at oplyse deres tilsvarende salgs- og serviceringsomkostninger.

Da der imidlertid ikke kan ses bort fra, at forsikringsmægleren kan have en særlig økonomisk og eller personlig interesse i forsikringstagerens valg af produkter eller forsikringsselskab, finder flertallet, at det vil være betænkeligt, hvis forsikringsmægleren ikke har en lovfæstet pligt til at oplyse om provision eller andre ydelser fra forsikringsselskabets side.

Bevis for at forsikringsmægleren har levet op til kravet om at indhente flere relevante forsikringstilbud, vil kunne løftes vedat stille krav om, at f.eks. en forsikringsmægler indhenter et vist antal tilbud afpasset efter markedsvilkårene.

Arbejdsgruppen finder det imidlertid mere relevant at give tilsynsmyndigheden mulighed for at stille krav om dokumentation for en vis spredning af den af forsikringsmægleraktieselskabet/den selvstændigt virkende forsikringsmæglers tegnede forretning. Som grundlag for bedømmelsen af dette spredningskrav skal kunne kræves årlig indberetning af forsikringsmæglerselskabets/den selvstændigt virkende forsikringsmæglers indtjente provisioner og andre vederlag, der viser en rimelig fordeling heraf på flere forsikringsselskaber, jf. Forsikringsmæglerhenstillingens artikel 3. Et spredningskrav må dog fortolkes under hensyn til, hvad der til enhver tid er muligt. En større spredning kan kræves i et stort marked med mange forsikringsselskaber, der udbyder ensartede ydelser, end i et mindre marked med få udbydere af konkurrencedygtige ydelser, som f.eks. typisk er tilfældet inden for livs- og pensionsforsikringsmarkedet.

Såfremt det ikke umiddelbart antages, at det pågældende mæglerselskab/den selvstændigt virkende forsikringsmægler lever op til et spredningskrav, må det kunne kræves, at der kan redegøres for de forhold (specielle forsikringsarter og begrænsede udbud), der er grunden til den ringe spredning af indtjeningen. I modsat fald vil en tilbagekaldelse af forsikringsmægleraktieselskabets eller den selvstændigt virkende forsikringsmæglers tilladelse, kunne komme på tale, jf. afsnittene Offentligt register og Tilsyn.

Det såkaldte Tjenesteydelsesdirektiv (Rådsdirektiv 92/50/EØF) om offentlige tjenesteydelser medfører, at alle tjenesteydelser der erhverves af offentlige myndigheder m.v., og hvor prisen overstiger en fastsat tærskelværdi, som udgangspunkt skal udbydes i EU-udbud.

Det gælder bl.a. forsikringsydelser, herunder forsikringsmæglernes rådgivningstjenesteydelser, hvor f.eks. en kommune kan vælge at benytte sig af en forsikringsmægler i forbindelse med et udbud.

Klagenævnet for Udbud har imidlertid i en konkret sag udtalt, at en offentlig udbyder (forsikringstager) er berettiget til at foretage en opsplitning mellem selve nettoforsikringsydelsen og serviceringen, og er berettiget til at antage en forsikringsmægler som rådgiver i forbindelse med udbuddet uden, at dette kan karakteriseres som en teknisk specifikation, der diskriminerer de bydende forsikringsselskaber. På forsikringsområdet er der tradition for, at mægleren aflønnes af forsikringsselskaberne på provisionsba- sis. Klagenævnet for Udbud udtalte endvidere, at det i mangel af præcis aftale om hvem det påhvilede at honorere forsikrings- mægleren fandtes bedst stemmende med almindelige principper for udbud, at honoreringen af mægleren var sket direkte fra den offentlige udbyder og ikke fra forsikringsselskabet.

Klagenævnet for Udbud har således ikke udtalt sig om selve afløn ningsformens forhold til spørgsmålet om forsikringsmæglernes uafhængighed.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet juni 1998
Elektronisk version ved Net Bureauet