De i direktivets art. 2, stk. 1 omfattede erhvervsudøvere har
ikke hidtil været underkastet en særskilt regulering her i landet.
Forsikringsformidling foretages her i landet ikke alene af de i direktivets art. 2,
stk. 1, litra a) angivne forsikringsmæglere, der er karakteriseret ved - som fuldmægtige
for forsikringstageren og dermed uafhængige af et enkelt forsikringsselskab - søger at
tilvejebringe dækning af risici ved formidling til frit valgte forsikringsselskaber.
Formidling udøves tillige af personer der i mere eller mindre tydeligt omfang handler
på et forsikringsselskabs vegne, jf. direktivets art. 2, stk. 1, litra b) og c).
Erhvervsudøvelse under grupperne i direktivets art. 2, stk. 1, litra b) og c) omfatter
f.eks.:
- Ansatte:
a) assurandører,
b) personer, der som ansatte foretager direkte salg for selskaberne,
enten fra hovedkontor eller lokale salgskontorer. Herunder også medarbejdere i
pengeinstitutter, der sælger forsikringer for forsikringsselskaber tilhørende samme
koncern som pengeinstituttet,
c) fritidsagenter, tillidsmænd".
- I ansættelsesretlig henseende selvstændige, men ellers ikke uafhængige formidlere:
a) agenter, der udadtil betegner sig som agenturer for det pågældende eller de
pågældende forsikringsselskaber, hvad enten der er tale om enkeltmandsvirksomhed eller
virksomhed i selskabsform. Disse indehavere af agenturer vil ofte have egne ansatte
medarbejdere,
b) agenter, der ikke udadtil tilkendegiver at være bundet til bestemte
forsikringsselskaber, men i praksis har indgået aftaler, der i større eller mindre grad
binder dem til be- stemte selskaber, herunder franchiseaftaler,
c) forsikringsformidlere, der er freelance" men hvor der er indgået
samarbejdsaftaler med meget få og måske ikke særligt repræsentative selskaber,
d) forsikringsformidlere, der fra nogle selskaber har modtaget bindende fuldmagt til inden
for mere eller mindre snævre grænser at give dækningstilsagn.
- Særlige branchebestemte salgskanaler:
a) autoforhandlere,
b) rejsebureauer,
c) pengeinstitutter/ejendomsmæglere,
d) liberale erhvervsudøvere.
For forbrugerne er det ikke let at gennemskue, om den enkelte forsikringsformidler er
fast tilknyttet til et enkelt eller nogle få forsikringsselskaber med henblik på tegning
af forsikringer alene til disse selskaber eller, om den pågældende formidler står frit.
Det er imidlertid afgørende, at brugerne er vidende om pågældende bliver betjent af
en person, der er uafhængig af et forsikringsselskab eller om der i stedet er tale om en
person, der har et fast tilknytningsforhold til et eller flere forsikringsselskaber,
således at der ikke opstår tvivl om, hvor ansvaret for eventuelle ansvarspådragende
handlinger eller undladelser efter dansk rets almindelige erstatningsregler i forbindelse
med hvervets udførelse kan placeres.
Ad kategori 1)
a) Assurandører er som hovedregel defineret ved at være ansat helt eller delvist i et
forsikringsselskab og således forpligtet til først og fremmest at varetage dette
selskabs interesser. Ansvarspådragende fejl og undladelser fra assurandørens side vil
være omfattet af arbejdsgiverens ansvar bl.a. ifølge Danske lov
3.19.2.Forsikringstageren vil i sådanne tilfælde kunne rejse krav mod
forsikringsselskabet overfor eventuelle økonomiske tab, der kan henføres til
forsikringsformidlingen.
Ad kategori 2)
a)-d) Agenter, der som anført kan være mere eller mindre bundet til et eller flere
forsikringsselskaber ved aftale, kan ikke defineres som uafhængige. Her vil
aftaleforholdet mellem forsikringsselskabet og agenten som udgangspunkt indebære, at
ansvarspådragende handlinger bl.a. i medfør af Danske Lov 3.19.2 påhviler selskabet.
Ad kategori 3)
a)-d) Afhængighed vil ligeledes kunne statueres, såfremt et pengeinstitut eller en
ejendomsmægler indgår samarbejdsaftaler med bestemte forsikringsselskaber i eller uden
for koncern om formidling af forsikringsselskabernes produkter.
Automobilforhandlerens og rejsebureauets salg af forsikringer i forbindelse med salg af
bil eller rejse kan heller ikke betragtes som uafhængig forsikringsformidling, idet denne
distributionsform ligeledes antages at hvile på gensidige aftaler, men en sådan
fomidling af standardprodukter" betragtes som en accessorisk virksomhed til
distributørens hovederhverv, og som sådan foreslås denne virksomhed ikke omfattet af
den fremtidige regulering af forsik- ringsmæglere.
På tilsvarende vis vil f.eks. en revisors eller advokats lejlighedsvise rådgivning og
formidling af forsikringskontrakter for klienter i forbindelse med varetagelsen af
klientens interesser i øvrigt kunne henføres til udøvelse af accessorisk virksomhed i
tilknytning til hovederhvervet.
Sådanne personers rådgivning om og formidling af forsikringer falder ligeledes uden for
den påtænkte regulering og vil derfor for tiden være omfattet af dansk rets almindelige
regler om erstatningsansvar og eventuelt disse erhvervs regler om ansvar for
ansvarspådragende handlinger.
Arbejdsgruppen foreslår på denne baggrund for at tydeliggøre ansvarsforholdene, at
forsikringsselskaberne forpligtes til at udstyre de personer omfattet af kategori 1, a-c
og 2, a-d, der virker for forsikringsselskabet med et bevis for tilknytningsforholdet og,
at dette bevis uden opfordring skal fremvises for potentielle kunder. Forslaget
tydeliggør forsikringsselskabernes økonomiske ansvar over for de ansattes, herunder
assurandørernes og agenternes ansvarspådragende handlinger.
Disse personers virke for et forsikringsselskab vil tillige være omfattet af det
regelsæt, der gælder for selskabets tilladelse til at kunne drive forsikringsvirksomhed
her i landet, d.v.s. lov om forsikringsvirksomhed, herunder lovens § 7.
For så vidt de under kategori 3, a-c, anførte grupper anses det derimod for
tilstrækkeligt at pålægge disse en oplysningspligt om de konkrete samarbejdsaftaler med
forsikringsselskaber ved tydelig angivelse heraf i forretningslokalet, således som det
f.eks. er tilfældet allerede for ejendomsmæglernes samarbejdsaftaler med
realkreditinstitutter, og som det f.eks. er pålagt detailhandelen tydeligt at
skilte" med rabataftaler med indkøbsforeninger. Tab forårsaget ved
ansvarspådragende handlinger fra disse grupper i forbindelse med formidlingen vil på
tilsvarende måde belaste det konkrete forsikringsselskab.
Til forskel fra de i kategori 3, a-c, anførte grupper vil forsikringsformidling, der
ikke hviler på forudgående aftale med et forsikringsselskab udøvet af de liberale
erhvervsudøvere omfattet af kategori 3, d, derimod ikke blive omfattet af en tilsvarende
oplysningspligt.
Det foreslås, at der optages særskilte bestemmelser om oplysningspligten enten i lov
om forsikringsvirksomhed eller i den kommende regulering af forsikringsmæglere.
Det bør samtidig kræves, at forsikringsformidlingen sker på et erhvervs-mæssigt
grundlag, heri ligger, at der skal være tilstræbt en økonomisk fordel, og at der ikke
er tale om isolerede tilfælde. Herigennem udelukkes fra en kommende lovregulering f.eks.
en kommunes lejlighedsvise formidling af forsikringer, jf. lov om patientforsikring, en
koncerns egen ansatte risk-managementmedarbejder samt den rent private hjælp til
forsikringsformidling.
Når der lægges vægt på, at der i enhver erhvervsmæssig
forsikringsformidlingssituation er klarhed over ansvarsforholdene overfor
forsikringstageren, vil en regulering af erhvervsudøvelsen kunne begrænses til
regulering af de af direktivets art. 2, stk. 1, litra a) omfattede personer, som med
henblik på ved forsikring [eller genforsikring] at tilvejebringe dækning af risici
optræder som formidlere mellem forsikringstagere og frit valgte forsikrings- [og
genforsikrings] foretagender, som tilrettelægger tegning af forsikringer, og som
eventuelt medvirker til administration og gennemførelse af disse navnlig i
skadestilfælde."
En forsikringsmægler, der handler uafhængigt af forsikringsselskaberne, er i sagens
natur ikke dækket af forsikringsgiverens ansvarsforsikring i tilfælde af eventuelle
erstatningskrav fra forsikringstagerne. For at sikre brugernes tillid til de uafhængige
forsikringsmæglere er det påkrævet, at foretage en lovregulering af disse mæglere, der
indebærer, at der kan stilles betingelser for adgangen til og udøvelsen af denne form
for virksomhed.
Forskellige krav kan herefter stilles alt efter om forsikringsmægleren beskæftiger
sig med formidling af direkte skades- og/eller liv- og pensionsforsikringer. Det kan
f.eks. fastsættes, at der skal besiddes teoretiske og faglige færdigheder, at disse
personer skal kunne dokumentere deres uafhængighed af forsikringsselskaberne, kunne
fremlægge bevis for hæderlighed samt ikke mindst fremlægge bevis for tegning af
ansvars- og garantiforsikring m.m. Opfyldelsen af disse betingelser vil indebære, at den
pågældende kan drive virksomhed under betegnelsen forsikringsmægler, og at den
pågældende vil kunne optages i registeret over uafhængige forsikringsmæglere, såfremt
kravene hertil i øvrigt opfyldes, jf. afsnittet Offentligt register.
Dette betyder ikke, at andre udelukkes fra at rådgive og formidle kontakt mellem et
forsikringsselskab og potientielle kunder, men det foreslås, at sådanne personer, som
tidligere anført skal oplyse kunden om et eventuelt tilknytningsforhold til det
pågældende forsikringsselskab, hvor der foreslås tegnet forsikring og, at disse
personer ikke kan virke under betegnelsen forsikringsmægler. Denne titel vil blive
forbeholdt de personer, der optages i registeret over forsikringsmæglere. Andre udøvere
af erhvervsmæssig forsikringsformidling kan f.eks. i stedet benytte betegnelsen
assurandør eller forsikringsagent.
Arbejdsgruppen foreslår således i konsekvens af foranstående, at den kommende
lovregulering af forsikringsformidlingserhvervet begrænses til de
forsikringsmægleraktieselskaber og personer, der i uafhængighed af forsikringsselskaber
erhvervsmæssigt formidler direkte forsikringer til flere frit valgte
forsikringsselskaber, samt i tilknytning hertil evt. udøver administration og rådgivning
i forsikringsforhold. Herved vil f.eks. også en såkaldt forsikringsrevisor, der
uafhængigt af forsikringsselskaberne henvender sig til potentielle eller eksisterende
forsikringstagere med henblik på gennemgang og/ eller revision af forsikringsbehov,
udarbejdelse af udbudsmateriale og rådgivning om endelig etablering af
forsikringskontrakter, være omfattet af den fremtidige lovregulering.
Dette indebærer samtidig, at der i loven fastsættes et forbud mod anden
erhvervsmæssig forsikringsformidling, bortset fra den virksomhed, der udøves under et
forsikringsselskabs ansvar.
Arbejdsgruppen foreslår ligeledes, at en lovregulering begrænses til formidling af
direkte forsikringer, hvor aftaleparterne - forsikringstager-/forsik-ringsselskab - som
udgangspunkt ikke kan anses for jævnbyrdige. En særlig regulering af
reassuranceformidlingsvirksomhed falder uden for kommissoriet.
I de følgende afsnit vil blive behandlet spørgsmålene om
forsikringsmæglererhvervets organisation, om forsikringsmæglervirksomheden og den
enkelte forsikringsmæglers uafhængighed m.m. samt redegjort for de betingelser, der skal
være opfyldt for optagelse i et register over forsikringsmæglere.