I takt med stigende politisk interesse for at beskytte den
enkelte bruger og erhvervslivet mod den useriøse del af udøvere inden for en bred vifte
af liberale erhverv, er det fundet naturligt at foretage en regulering af udøvelsen af
forsikringsformidling.
I forbindelse med tegning af forsikringer er det af vigtighed, at formidlingen af
forsikringer mellem den potentielle forsikringstager og forsikringsgiver foretages af
fagmænd d.v.s. assurandører eller forsikringsmæglere, der med baggrund i en relevant
teoretisk og praktisk uddannelse vil have bedre forudsætninger for at vurdere det
konkrete forsikringsbehov, og at rådgive om ofte komplicerede police- og
præmievilkår samt for forsikringsmæglernes vedkommende fremskaffe de bedst mulige
tilbud fra flere frit valgte forsikringsselskaber.
I EU blev der i 1976 vedtaget et direktiv med henblik på at fremme etableringsretten
og retten til udveksling af fri tjenesteydelser for forsikringsagenter og
forsikringsmæglere (77/92/EØF).
Direktivet henvender sig alene til medlemsstater, der stiller krav til
forsik-ringsagenter og forsikringsmæglere om besiddelse af generelle handelsmæssige
eller faglige kundskaber og færdigheder. Medlemsstater, der stiller sådanne krav til
egne erhvervsudøvere, skal som sidestillet hermed acceptere bevis for relevant praktisk
erfaring erhvervet af agenter og mæglere fra andre medlemsstater, såfremt disse agter at
drive virksomhed i et andet medlemsland end hjemlandet. Direktivet sigter således ikke
mod harmonisering eller samordning af de vidt forskellige nationale lovgivninger
vedrørende adgang til og udøvelse af forsikringsagent og mæglervirksomhed.
Som opfølgning på direktivet har Kommissionen den 18. december 1991 vedtaget en
henstilling om forsikringsmæglere (92/48/EØF). Det henstilles heri, at medlemslandene
sikrer, at forsikringsmæglere der er etableret på deres område, underkastes
erhvervsmæssige betingelser og registreres efter nærmere fastsatte retningslinier.
Hverken direktivet eller henstillingen forpligter Danmark til at vedtage regler for
alle de kategorier af forsikringsformidlere, som er omfattet heraf. Det tilkendegives
alene, at såfremt et land følger direktiv og henstilling op med lovgivning for alle
eller udvalgte grupper i overensstemmelse med kategoriseringen i direktiv samt
henstilling, er landet forpligtet til at acceptere og anerkende, at andre medlemsstaters
regler for disse udøvere anses ligeværdige til opfyldelse af egne krav til udøvelsen af
erhvervet.
På grund af de forskelle der består mellem medlemslandene med hensyn til
afgrænsningen af virksomhed som forsikringsagent og som forsikringsmægler, er det i
direktivet i stedet forsøgt at angive de former for virksomhed, for hvilke direktivet
finder anvendelse, jf. art. 2, stk. 1, litra a)-c). Direktivets anvendelsesområde angives
således:
- erhvervsudøvelse af personer, som med henblik på ved forsikring eller genforsikring at
tilvejebringe dækning af risici optræder som formidlere mellem forsikringstagere og frit
valgte forsikrings- og genforsikringsforetagender, som tilrettelægger tegning af
forsikringer, og som eventuelt medvirker ved administration og gennemførelse af disse,
navnlig i skadestilfælde;
- erhvervsudøvelse af personer, som i henhold til en eller flere kontrakter eller
fuldmagter har til opgave at forelægge, foreslå og tilrettelægge eller afslutte
forsikringskontrakter eller at medvirke ved administrationen og gennemførelsen af
sådanne kontrakter, navnlig i skadestilfælde, i et eller flere forsikringsforetagenders
navn og for deres regning eller alene for deres regning;
- virksomhed udøvet af andre personer end dem, der er nævnt under litra a) og b), men
som handler for sådanne personers regning og navnlig udfører forberedende arbejde,
forelægger forsikringskontrakter eller opkræver præmier, uden at disse handlinger kan
indebære overtagelse af forpligtelser over for offentligheden eller af dennes
forpligtelser."
Personer, der udøver den her beskrevne virksomhed skal have adgang til at udøve denne
form for virksomhed i de øvrige medlemslande på basis af bevis for den henholdsvis
teoretiske og/eller faktiske udøvelse af virksomheden, der har været krævet af
hjemlandet.