BERETNING FRA FONDSRÅDET 2001


Det nordiske perspektiv i relation til værdipapirmarkedet

af Fondsrådets sekretariat

Det internationale perspektiv er af afgørende betydning på værdipapirmarkedet – simpelthen på grund af den rivende udvikling, der i disse år finder sted på tværs af grænserne, og det er ikke alene i EU-regi, at der finder et tæt samarbejde sted.

På baggrund af den øgede integration af værdipapirmarkederne – ikke mindst i Europa – blev der i 1998 i regi af Nordisk Ministerråd nedsat en såkaldt »Nordisk Styregruppe«. Gruppen refererer til MR-Finans, dvs. Nordisk Ministerråd med deltagelse af de nordiske økonomi- og finansministre.

Styregruppen fik – sammen med fire undergrupper – til opgave at udarbejde en nordisk udredning af forudsætningerne for et øget samarbejde mellem de nordiske børser samt i muligt omfang mellem de nordiske og de baltiske børser. Dette resulterede i rapporten »Förütsättningar för ökat nordiskt og nordisk- baltiskt börssamarbete« fra 1999, der kan læses på Nordisk Ministerråds hjemmeside (http://www.norden.org). Rapporten analyserede spørgsmål i relation til information og selskabsret, markedsregulering, finality-direktivet samt Baltikum.

Det fremgik bl.a. af rapporten, at »et tættere samarbejde mellem de danske, svenske og norske værdipapircentraler må antages at indebære et samarbejde ikke blot om clearing og afvikling, men også om registrering. I denne forbindelse har det betydning, at der ikke er for store forskelle mellem de nationale lovgivninger om registrering«.

Ingen af undergrupperne havde imidlertid haft tid til at se nærmere på området for registrering af værdipapirer, men en senere analyse omkring clearing, afvikling og registrering på det nordiske værdipapirhandelsmarked viste, at der var behov for at se nærmere på dette område.

Styregruppen, der i mellemtiden havde fået status af en permanent styregruppe, nedsatte derfor i eftersommeren 2000 en ny arbejdsgruppe. Finanstilsynet har fungeret som formand og sekretariat for gruppen. Gruppen fik til opgave at afdække forskellene mellem lovgivningen i de nordiske lande på nogle nærmere afgrænsede områder: Registrering af værdipapirer, corporate actions (værdipapircentralernes administration af såkaldte »selskabsbestemte hændelser« som f.eks. forhøjelse/nedsættelse af kapital, stemmeret og periodiske betalinger m.v.) og skattemæssige forhold. På baggrund heraf skulle gruppen overveje mulighederne for en tilnærmelse af reglerne inden for Norden.

Arbejdsgruppen afleverede »Rapport om registrering af værdipapirer i de nordiske lande« til Styregruppen i september 2001, der kan læses på Nordisk Ministerråds hjemmeside (http://www.norden.org). Den samlede konklusion i rapporten var, at der ikke er forskelle mellem de nordiske regler om registrering af værdipapirer, der kan hindre udviklingen og funktionen af et effektivt nordisk værdipapirmarked. Rapporten fastslog imidlertid samtidig, at der for så vidt angår retsvirkningerne af registrering består enkelte forskelle, som man på længere sigt bør overveje at fjerne. 

Det fremgik endvidere af rapporten, at det nordiske registreringssystem i sin opbygning afviger fra det system, der benyttes i resten af Europa. Udgangspunktet i de nordiske lande er det såkaldte »direct holding system«. Dette system indebærer, at kontohaver, dvs. den enkelte investor, normalt står som ejer af værdipapirer på »sin« konto. Der er i de nordiske lande to forskellige kontotyper: Den almindelige ejerkonto og forvalter-/nominee- kontoen.

I resten af Europa har man opbygget registreringssystemerne som såkaldte »indirect holding systems«. Dette system indebærer, at den enkelte kundes værdipapirer står på en konto, der tilhører en forvalter, f.eks. kundens pengeinstitut.

De såkaldte »forvalterkonti« eller »samlekonti« er også anvendt i alle de nordiske lande, og kontoførende institutter beliggende uden forNorden kan opnå medlemskab af de nordiske værdipapircentraler på samme vilkår som de kontoførende institutter hjemmehørende i de nordiske lande. På denne baggrund mente arbejdsgruppen, at de nordiske systemer er fuldt ud kompatible med de registreringssystemer, der anvendes i andre lande, dvs. at systemerne kan fungere sammen.

Alt i alt blev der ikke fundet anledning til at foreslå ændringer i de nordiske registreringssystemer.

Ministerrådet behandlede denne rapport i oktober 2001, og Styregruppen sendte efterfølgende rapporten i høring.

To af de emner, der var anført i arbejdsgruppens mandat – skattemæssige forhold og corporate actions – kunne ikke nå at blive behandlet inden for den givne tidsfrist. Disse to emner er derfor udskilt til behandling i en særskilt rapport, der skal foreligge i midten af 2002. Der vil herudover blive arbejdet videre med spørgsmålene omkring de omkostninger m.v., der er forbundet med registrering af værdipapirer, samt retsvirkningen af registrering.

Styregruppen blev oprindeligt nedsat for at koordinere arbejdet med rapporten »Förütsättningar för ökat nordiskt og nordisk-baltiskt börssamarbete«, men er nu som nævnt blevet en permanent styregruppe. Gruppens formål er nu at identificere barriererne for nordisk og nordisk-baltisk børssamarbejde generelt, ligesom gruppen – såfremt den måtte støde på sådanne barrierer – skal udarbejde forslag til fjernelse af disse. Gruppen vil endvidere se på forholdene i de nordiske lande i et EU-perspektiv.

Gruppen har samtidig kontakt til børsmyndighederne i Baltikum. Således blev der i november 2001 afholdt et seminar under overskriften »The future regulation of investment services in the EU«. Seminaret indeholdt bl.a. en workshop om »Recent Developments in the Field of Investment Services and Investor Protection in the Baltic Countries«. Samtlige nordiske samt baltiske lande deltog i dette arrangement.

Styregruppen mødes ca. 3 gange om året, og Danmark er repræsenteret ved Finanstilsynet og Danmarks Nationalbank. 

På det nordiske område foregår ligeledes et samarbejde i den Nordiske Værdipapirmarkedsgruppe. Gruppen består af tilsynsmyndighederne i de nordiske lande, der i dette forum mødes én gang om året. På møderne drøftes udviklingen og lovgivningen på værdipapirhandelsområdet, ligesom der udveksles erfaringer på tilsynsområdet generelt.


Udgivet af Finanstilsynet juni 2002
Elektronisk version ved Brandenborg a/s