|
K A P I T E L II
Driftsregnskab, bevillingsafregning og opsparingsoversigt
De økonomiske rammer for Finanstilsynets virksomhed fastsættes af Folketinget
gennem de årlige bevillingslove.
Ifølge tilsynslovene skal de tilsynsbelagte virksomheder dække udgifterne
ved Finanstilsynets virksomhed. Udgifterne fordeles mellem de enkelte
typer af finansielle virksomheder på grundlag af størrelsen af de ressourcer,
der er anvendt på tilsynet med de forskellige virksomhedstyper. I tilsynslovene
er fastsat, hvorledes udgifterne i form af afgifter skal fordeles mellem
institutterne inden for den enkelte type af finansiel virksomhed.
Driftsregnskab
Tabel II.1 indeholder driftsregnskabet for Finanstilsynet for årene 1997
- 2000 samt budget for 2001.
Udgifter i 2000
Af tabel II.1 fremgår det, at der stort set har været balance mellem de
samlede udgifter og bevillinger. Dette er resultatet af et mindre forbrug
af løn på 2,8 mio.kr. og et merforbrug på øvrig drift på 0,4 mio.kr.
Finanstilsynet er ikke omfattet af statens ordning med selvstændig likviditet.
Staten finansierer løbende Finanstilsynets virksomhed, indtil Finanstilsynet
ultimo året opkræver afgifter fra virksomhederne under tilsyn. Herved
lider staten et rentetab. Dette rentetab er for 2000 opgjort til 2,5 mio.kr.,
som Finanstilsynet skal godtgøre staten. For at modvirke rentetabet er
Finanstilsynets bevilling på finansloven for 2000 forøget med 2,5 mio.kr.
Herved er Finanstilsynets driftsudgifter ikke blevet beskåret.
Ifølge lov om forsikringsvirksomhed skal Finanstilsynet senest ved udgangen
af september meddele forsikringsselskaberne størrelsen af deres bidrag
for det pågældende finansår. På dette tidspunkt foretages en fordeling
af udgifterne mellem hovedområderne: Forsikringsområdet, pengeinstitutområdet
(herunder investeringsforeninger og specialforeninger samt øvrige virksomheder)
og realkreditområdet.
Finanstilsynets regnskab indeholder købsmoms, mens bevillingen er eksklusive
moms. Købsmomsen indgår i Finanstilsynets afgiftsopkrævning.
Eventuelle forskelle mellem Finanstilsynets realiserede indtægter og
udgifter overføres og indregnes i det efterfølgende års afgifter. Der
er derfor altid balance mellem indtægter og udgifter i driftsregnskabet.
Indtægter i 2000
Salg af varer og tjenesteydelser omfatter indtægter fra salg af tilsynets
trykte publikationer. Det samlede salg udgør imidlertid kun et beløb på
1.554 kr. i 2000. De faldende indtægter på dette område afspejler, at
Finanstilsynets publikationer nu er til rådighed på Internettet og kun
i mindre omfang trykkes med salg for øje.
Renter m.v. er renteindtægter, Finanstilsynet har haft. Faldet i renteindtægten
fra 1999 til 2000 skyldes nogle tekniske omlægninger i forbindelse med
Finanstilsynets udtræden af den statslige ordning med selvstændig likviditet.
Bevilling for 2001
Bevillingen for 2001 falder med omkring 0,4 mio.kr. i forhold til den
samlede bevilling for 2000. Faldet dækker over stigninger i lønsummen
på 0,6 mio.kr. og et fald i øvrige driftsudgifter på 1,0 mio.kr.
Stigningen i bevillingerne til løn skyldes tilførsel af nye tilsynsopgaver
samt generelle reguleringer.
Hertil kommer, at Finanstilsynet med virkning fra 2000 har fået en ændret
ordning vedrørende selvstændig likviditet. Det rentetab, den nye ordning
påfører staten, er beregnet til 2,4 mio.kr. for 2001.
Tabel II.1
Finanstilsynets driftsregnskab 1997 - 2000 og budget for 2001
Mio.kr.
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
2000
|
2000
|
2000
|
2001
|
|
Regnskab
|
Regnskab
|
Regnskab
|
Bevilling
|
Tillægs-bevilling
(1
|
Bevilling
|
Regnskab
|
Bevilling
|
|
Lønudgifter
|
56,1
|
57,3
|
59,9
|
65,6
|
0,1
|
65,7
|
62,9
|
66,2
|
Øvrige
driftsudgifter (2 |
36,8
|
36,0
|
42,6
|
43,2
|
0,1
|
43,3
|
43,7
|
42,2
|
Betalt
moms (3 |
5,1
|
5,0
|
6,4
|
-
|
-
|
-
|
6,2
|
-
|
|
Kontrol-
og tilsyns-afgifter |
98,0
|
97,9
|
108,3
|
108,7
|
0,2
|
108,9
|
112,7
|
108,3
|
Salg
af varer og tjenesteydelser |
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,1
|
0,0
|
0,1
|
0,0
|
0,1
|
Renter
m.v. |
-
|
0,4
|
0,6
|
-
|
-
|
-
|
0,1
|
-
|
|
i
alt |
98,0
|
98,3
|
108,9
|
108,8
|
0,2
|
109,0
|
112,8
|
108,4
|
|
Årets
resultat |
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Med vedtagelsen af lov om ændring af realkreditloven og ophævelse
af lov om Dansk Landbrugs Realkreditfond forøgedes den bevillingsmæssige
ramme med i alt 0,2 mio.kr. for 2000.
- For 2000 (bevilling og regnskab) og 2001 (bevilling) omfatter
øvrige driftsudgifter forøgelsen af bevillingen til dækning af
statens rentetab.
- Finanstilsynets driftsudgifter indeholder i modsætning til bevillingen
ikke-fradragsberettiget købsmoms, som modsvares af opkrævning
gennem afgifter.
|
Bevillingsafregning og oversigt over reserver for 2000
Bevillingsafregningen viser afvigelserne mellem bevillingerne ifølge
finansloven (inkl. tillægsbevillingsloven) og de faktiske udgifter.
I løbet af 2000 fik Finanstilsynet forøget bevillingerne gennem en tillægsbevilling,
der blev givet som følge af Folketingets vedtagelse af lov om ændring
af realkreditloven og ophævelse af lov om Dansk Landbrugs Realkreditfond,
hvorved tilsynet med Dansk Landbrugs Realkreditfond overførtes fra Strukturdirektoratet
(Fødevareministeriet) til Finanstilsynet (Økonomiministeriet). Tillægsbevillingen
bestod af 0,1 mio.kr. til lønsum og 0,1 mio.kr. til driftsudgifter, i
alt 0,2 mio.kr.
Det samlede resultat for 2000 blev, at der i forhold til bevillingerne
(inkl. tillægsbevillinger) realiseredes et overskud på lønsummen på 2,8
mio.kr. og et underskud på 0,4 mio.kr. på den øvrige drift. Det samlede
resultat blev et overskud på 2,4 mio.kr., der overførtes til reserver.
Finanstilsynets reserver er uforbrugte bevillinger fra tidligere år,
der kan bruges i efterfølgende finansår. Først når reserverne anvendes,
opkræves de tilsvarende afgifter hos institutterne. Finanstilsynet får
dermed ikke forrentet sine reserver.
Af opgørelsen i tabel II.2 over reserver til videreførsel pr. 31. december
2000 fremgår det, at Finanstilsynet har reserver på knap 11,0 mio.kr.
Heraf består de 8,5 mio.kr. af reserver på lønsummen, mens reserverne
på øvrig drift udgør 2,5 mio.kr.
Tabel II.2
Bevillingsafregning og reserver for 2000
1.000
kr. |
Lønsum
|
Nettoudgifter
øvrig drift
|
I
alt
|
|
Bevilling
(inkl. tillægsbevilling) |
65.700
|
43.300
|
109.000
|
Regnskab |
62.906
|
41.162
|
104.068
|
|
Afvigelse
mellem bevilling og regnskab |
2.794
|
2.138
|
4.932
|
|
Korrektioner |
|
|
|
Renter
|
|
-2.500
|
-2.500
|
Omflytninger,
bevillingstekniske |
-
|
-
|
-
|
|
Årets
tilgang til reserver |
2.794
|
-362
|
2.432
|
|
Reserver
fra tidligere år |
5.721
|
2.835
1
|
8.556
|
Årets
tilgang til reserver |
2.794
|
-362
|
2.432
|
|
Reserver
til videreførsel |
8.515
|
2.473
|
10.988
|
|
|
|
|
1.
Korrigeret for renteindtægter på 579.000 kr. i 1999. |
Udviklingen i de akkumulerede reserver fremgår af tabel II.3
Tabel II.3
Reserver til videreførsel
1.000 kr. |
Årets
tilgang
|
Ultimo
reserver
|
|
Løbende priser |
|
|
|
|
1997 |
-2.689
|
3.510
|
|
1998 |
5.102
|
8.612
|
|
1999 1
|
-56
|
8.556
|
|
2000 |
2.432
|
10.988
|
|
|
|
|
|
1.
Korrigeret for renteindtægter på 579.000 kr. i 1999. |
I 2001 forventer Finanstilsynet at bruge af reserverne til udvikling
af nye tilsynsinstrumenter, kompetenceudvikling af medarbejdere (herunder
tilsynsskole) og opfyldelse af nye krav til arbejdspladsernes indretning
samt til individuelt tilpassede arbejdspladser.
Afgifter
Tabel II.4 viser afgifternes fordeling på følgende typer af finansiel
virksomhed: Pengeinstitutter m.v., realkreditinstitutter, forsikringsselskaber
m.v., investeringsforeninger og specialforeninger og øvrige virksomheder
(omfattende børsområdet samt ATP, LD og fra 1999 Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
[AES]).
Afgifterne fordeles mellem de forskellige brancher på basis af opgørelser
over aktiviteterne på områderne. De opkrævede afgifter er således udtryk
for den realiserede tilsynsindsats over for de forskellige brancheområder.
Af tilsynspolitiske årsager er der ikke opstillet budget for 2001 for
fordelingen af afgifter mellem de forskellige typer af finansielle virksomheder.
Tabel II.4
Afgifter fordelt efter instituttype
Mio.kr.
(løbende priser) |
|
|
|
|
|
Branche |
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
|
|
Pengeinstitutter
m.v. 1 |
47,2
|
46,6
|
48,2
|
49,6
|
|
Realkreditinstitutter |
10,8
|
11,4
|
14,3
|
14,0
|
|
Forsikringsselskaber
m.v. |
30,4
|
28,7
|
32,8
|
34,7
|
|
Investeringsforeninger
og specialforeninger |
3,4
|
3,8
|
4,8
|
5,1
|
|
Øvrige virksomheder |
6,2
|
7,4
|
8,2
|
9,3
|
|
|
I alt |
98,0
|
97,9
|
108,3
|
112,7
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
Ud over pengeinstitutter indgår Skibskreditfonden og Garantifonden
for indskydere og investorer. |
|