Den 31. marts 1998 fremsatte økonomiministeren lovforslag nr. L 40 om ændring af lov
om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love. Forslaget blev vedtaget af
Folketinget i juni 1998 og trådte i kraft 1. juli 1998, jf. lov nr. 414 af 26. juni 1998.
Med hensyn til værdipapirhandelslovens regler om overtagelsestilbud, som findes i §
31 og § 32, blev det i lovforslagets § 1, nr. 6 foreslået og nu vedtaget, at
værdipapirhandelslovens § 32, stk. 3 affattes således:
I de almindelige bemærkninger til lovforslaget anføres det vedrørende
værdipapirhandelslovens § 31:
"Økonominiministeriet har afgivet en redegørelse vedrørende baggrunden for
udformningen af § 31 om overtagelsestilbud. Fondsrådet har på den baggrund i skrivelse
af 15. december 1997 til økonomiministeren anbefalet, at indholdet af § 31 tages op til
fornyet overvejelse i lyset af de hidtidige erfaringer fra såvel Danmark som udlandet.
Ministeren har endvidere orienteret Folketingets Erhvervsudvalg om Fondsrådets
anbefaling og anmodet Finanstilsynet om at undersøge, hvordan reglerne er udformet i en
række lande.
Finanstilsynet har igangsat denne undersøgelse, som skal omfatte både en lovteknisk
sammenligning og den fortolkning, der knytter sig hertil i de undersøgte lande. På
baggrund af omfanget af denne undersøgelse, samt at det kan blive nødvendigt at følge
op på de enkelte landes svar på de stillede spørgsmål, forventes undersøgelsen
tilendebragt i september 1998."
Specielt med hensyn til den foreslåede ændring af værdipapirhandelslovens § 32,
stk. 3 hedder det i bemærkningerne:
"Det foreslås, at det præciseres i § 32, stk. 3, at Fondsrådet ved
fastsættelse af de nærmere procedureregler for overtagelsestilbud kan fastsætte en
særlig forpligtelse for ledelsen i det tilbudsmodtagende selskab til at fremkomme med en
objektiv vurdering af det fremsatte tilbud over for aktionærerne. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen forudsættes hørt, forinden sådanne bestemmelser udstedes."
Indledning
Ved telefax af 19. januar 1998 har Økonomiministeriets departement meddelt:
"Økonomiministeriet finder ..., at en større undersøgelse af reglerne om
tilbudspligt er nødvendig og skal anmode Finanstilsynet om at iværksætte en
undersøgelse, hvorved der kan opnås et samlet overblik over relevante regler om
tilbudspligt i Europa."
I lovforslag L 40 af 31. marts 1998 om ændring af lov om værdipapirhandel m.v. og
forskellige andre love er opgaven nærmere præciseret således:
"Finanstilsynet har igangsat denne undersøgelse, som skal omfatte både en
lovteknisk sammenligning og den fortolkning, der knytter sig hertil i de undersøgte
lande. På baggrund af omfanget af denne undersøgelse, samt at det kan blive nødvendigt
at følge op på de enkelte landes svar på de stillede spørgsmål, forventes
undersøgelsen tilendebragt i september 1998."
Undersøgelsen sker ved, at Finanstilsynet indhenter sagkyndig bistand.
Undersøgelsens tilrettelæggelse og omfang
Med udgangspunkt i seneste forslag til 13. selskabsdirektiv foretages i en række lande,
jf. nedenfor, en gennemgang af følgende centrale punkter:
1) Gældende regulering og den retlige karakter heraf.
2) Tilbudspligt, herunder
- kriterier for tilbudspligtens indtræden
- omfanget af tilbudspligten
- begrænsede/betingede tilbud
- procedure m.v.
3) Frivillige tilbud, herunder
- omfanget af et eventuelt krav
- betingede/begrænsede tilbud
- konkurrerende tilbud, tilbagekaldelse m.v.
4) Tilbudsdokument, herunder
- indhold og form
- godkendelse, offentliggørelse m.v.
5) Ledelsens rettigheder og pligter
- udtaleret/udtalepligt
- begrænsning i beslutningskompetence, særlige procedureregler m.v.
6) Særlige forhold i de enkelte lande.
Endvidere redegøres for den fortolkning, der knytter sig til ovennævnte spørgsmål.
Oplysninger til brug ved undersøgelsen kan indhentes gennem Finanstilsynet, der kan
fremsende spørgsmålene til de relevante myndigheder.
Undersøgelsen omfatter følgende lande:
Sverige
Norge
Finland
Frankrig
Holland
Tyskland
Storbritannien
Spanien
Belgien
Schweiz
Italien
Østrig
USA
Undersøgelsen skal være tilendebragt 1. september 1998."
I overensstemmelse med kommissoriet er undersøgelsen for de enkelte
lande begrænset til den særlige børsretlige regulering af - eventuel - tilbudspligt og
af frivillige overtagelsestilbud samt direkte hertil knyttede selskabsretlige regler.
Anden børsretlig regulering, som eksempelvis regler om insiderhandel, kursmanipulation
samt storaktionærernes og andres oplysningspligt, der kan have særlig betydning i
forbindelse med eller for udformning af overtagelsestilbud, behandles ikke. Der er i
gennemgangen lagt mindre vægt på en beskrivelse af tilsynsmyndighedernes sammensætning
m.v., ligesom værdipapirmarkedets funktion og indretning ikke behandles. Tilsvarende
gælder for anden selskabs-, regnskabs- eller konkurrenceretlig regulering, herunder
fusionskontrol, som kan være af betydning i forbindelse med majoritetsovertagelser og
overtagelsestilbud. Særregler for virksomheder inden for bestemte sektorer, eksempelvis
den finansielle, er ikke inddraget i undersøgelsen.
De problemstillinger og selskabsformer, som gøres til genstand for behandling i
rapporten, svarer i alt væsentligt til dem, som berøres i EU-Kommissionens seneste
forslag af 10. november 1997 til 13. selskabsdirektiv om overtagelsestilbud KOM(97) 565
endelig udg.
Til brug for udarbejdelsen af rapporten har Finanstilsynet fra relevante myndigheder og
fondsbørser søgt at indhente gældende lovgivning, regulering af anden karakter samt
redegørelser for den hertil knyttede praksis. Dette materiale, som ikke fuldt ud har
kunnet indhentes inden for de opstillede tidsmæssige rammer, er i det væsentligste
tilvejebragt på engelsk eller tysk, hvorfor vi ikke i alle tilfælde har anvendt den
officielle tekst eller en officielt autoriseret tekst. Vi har herudover - under
hensyntagen til de snævre tidsmæssige rammer for udredningens færdiggørelse - via
danske og udenlandske biblioteker søgt at fremskaffe relevant litteratur. Dette
materiale, som alene grundet vore sprogmæssige begrænsninger og tidshorisonten ikke er
udtømmende, er lagt til grund ved udarbejdelsen af rapporten.
Som følge af at der pr. 1. juli 1998 er trådt nye regler om overtagelsestilbud i
kraft i Italien, har det ikke været muligt at fremskaffe og oversætte det fornødne
materiale inden fristen for aflevering af undersøgelsen. Efter aftale med Finanstilsynet
udgår Italien derfor af nærværende undersøgelse.
Rapporten er opbygget som en Länderbericht med sammenfatning i kapitel 1.
I kapitel 2 redegøres der nærmere for det foreliggende forslag til 13.
selskabsdirektiv om overtagelsestilbud. Uanset om og hvornår dette direktivforslag måtte
blive vedtaget, er reguleringen og igangværende overvejelser om ændringer heri i de
enkelte europæiske lande i betydelig grad præget af de forskellige forslag til 13.
selskabsdirektiv. Direktivforslaget er en naturlig referenceramme for gennemgangen af
reguleringen i de enkelte lande.
De følgende kapitler - 3 til 14 - indeholder en redegørelse for reguleringen og
retsstillingen i de tolv lande, som er omfattet af udredningen. Der er tilstræbt anvendt
en ensartet systematik i de enkelte kapitler, således at samtlige centrale punkter nævnt
i kommissoriet omtales ved de enkelte lande, herunder om tilbudspligt foreligger. Forskel
i art og omfang af reguleringen og ikke mindst den foreliggende administrative praksis og
retspraksis i de enkelte lande har betydet, at redegørelsen for de enkelte lande ikke er
lige omfattende, ligesom adgangen til supplerende litteratur m.v. kan have medført
forskelle.
Systematikken er følgende:
x.1 Gældende regulering og dens karakter
x.2 Anvendelsesområde
x.3 Pligtmæssige tilbud
x.3.1 Tilbudspligtens indtræden og omfang
x.3.2 Undtagelser fra tilbudspligten
x.3.3 Den tilbudspligtige
x.3.4 Tilbudsprisen
x.3.5 Tilbuddets fremsættelse og proceduren i forbindelse hermed
x.4 Frivillige tilbud
x.4.1 Tilbuddets vilkår - betingede og begrænsede tilbud
x.4.2 Tilbuddets fremsættelse
x.4.3 Konkurrerende tilbud, tilbagekaldelse m.v.
x.5 Tilbudsdokumentet
x.6 Ledelsens rettigheder og pligter
x.6.1 Ledelsens udtalelse
x.6.2 Defensive foranstaltninger
x.7 Sanktioner
Sluttelig indeholder udredningen en liste over den litteratur, som er anvendt i
forbindelse med udarbejdelsen.
Odense og Århus, august 1998
Professor, lic.jur.
Nis Jul Clausen, LL.M.
Odense Universitet |
Lektor, Ph.D.
Karsten Engsig Sørensen LL.M.
Handelshøjskolen i Århus |