//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om fastsættelse af maksimal grundlagsrente


Bunden af teksten Forige Næste Forside

6.4 Præmiestigninger

Nogle tværgående pensionskasser ansøgte om tilladelse til at regulere pensionstilsagn for medlemmer, der er optaget før 1. januar 1997, på de hidtil anvendte grundlag med grundlagsrente* 41/4 % p.a. eller 5 % p.a. Det oplystes, at den årlige bidragsstigning forventedes at være under 1 ‰ af livsforsikringshensættelsen*, og at udgifterne ved etablering af et system, der kan håndtere, at der anvendes forskellig grundlagsrente for dele af samme medlemstilsagn, vil føre til omkostninger, der er urimeligt store i forhold til styrkelsen af livsforsikringshensættelserne. Finanstilsynet accepterede dette.

En tværgående pensionskasse er opdelt i flere afdelinger, hvoraf en, der er lukket for tilgang for flere år siden, hidtil har anvendt et beregningsgrundlag* med grundlagsrente* 41/2 % p.a., mens de øvrige anvender grundlagsrente 3 % p.a. Da bestanden i den førstnævnte afdeling er lille, og da omkostningerne ved, at reguleringer skulle etableres med grundlagsrente 3 % p.a., ville være uforholdsmæssigt store, har Finanstilsynet tilladt, at reguleringer forsat beregnes med en grundlagsrente på 41/2 % p.a.

Et selskab havde gennem længere tid ført drøftelser om individuelt at overføre en gruppe forsikringstagere* til en eksisterende pensionsordning* med virkning fra ultimo 1995, således at overførslen skete med anvendelse af den for pensionsordningen hidtidige anvendte grundlagsrente, jf. pkt. 5 i Finanstilsynets midlertidige vejledning af 5. juni 1994 (bilag 5). Selskabet henvendte sig i november 1995 til Finanstilsynet og forespurgte, om tilsynet havde indvendinger mod, at visse af overførslerne ­ af administrative grunde ­ først ville ske i foråret 1996, men fortsat med virkning fra ultimo 1995. Selskabet anførte, at det havde bagatelagtig betydning for selskabet. Finanstilsynet accepterede dette.

Et andet selskab havde tilsvarende gennem længere tid ført drøftelser om ændring af en pensionsordning med virkning fra ultimo 1996. Ændringen medførte en forhøjelse af præmien på op til 25 % af, hvad der var kontraktligt aftalt inden 1. juli 1994, jf. undtagelsesbestemmelsen i § 8, stk. 3 i grundlagsrentebekendtgørelsen. Selskabet forespurgte i 1996 tilsynet, om man havde indvendinger imod, at ændringen først ­ af administrative grunde ­ blev gennemført i foråret 1997, men fortsat med virkning fra ultimo 1996, og uden at dette havde grundlagsrentemæssige* konsekvenser. Selskabet anførte, at det havde bagatelagtig betydning for selskabet. Finanstilsynet accepterede dette.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet 11. december 1997
Elektronisk version ved Net Bureauet