BERETNING FRA FONDSRÅDET 2001


Fondsrådets virksomhed i 2001

Bekendtgørelsen om god værdipapirhandelsskik med en tilhørende vejledning blev efter flere års arbejde udstedt i 2001. Ligeledes blev bekendtgørelsen om indberetning af handler ændret. Behandlingen af flere enkeltsager af principiel karakter indgik også i Fondsrådet arbejde i 2001. I dette afsnit er visse af enkeltsagerne beskrevet, ligesom der er en kortere omtale af de to bekendtgørelser. Bekendtgørelserne er desuden begge emner for to særskilte artikler i denne beretning. 

Fondsrådets bekendtgørelse om god værdipapirhandelsskik  

I 1998 nedsatte Fondsrådet en arbejdsgruppe, der fik til opgave at udarbejde et udkast til en bekendtgørelse om god værdipapirhandelsskik. Arbejdsgruppen havde en bred sammensætning, hvor såvel værdipapirhandlere, udstedere som investorer – herunder de private forbrugere – var repræsenterede. 

Arbejdsgruppen afleverede sin rapport til rådet i december 2000, og efter en høringsfase og behandling på flere møder udstedte Fondsrådet i maj 2001 bekendtgørelse om god værdipapirhandelsskik ved handel med visse værdipapirer. Bekendtgørelsens indhold er udtryk for et kompromis mellem de forskelligrettede interesser på værdipapirområdet. 

Det afgørende for Fondsrådet var – og er stadig – at reglerne skal medvirke til en større gennemskuelighed med deraf følgende skarpere konkurrence og at sikre de private investorers tillid til markedet. Det var endvidere vigtigt at sikre den enkelte investors frie valg af handelstype. 

Fondsrådet vurderede, at der var behov for en vejledning til bekendtgørelsen, og en sådan blev udstedt i efteråret 2001. Dette skete for at skabe størst mulig sikkerhed for, at værdipapirhandlerne lever op til bekendtgørelsens krav. 

Bekendtgørelsens titel er: Fondsrådets bekendtgørelse nr. 429 af 28. maj 2001 om god værdipapirhandelsskik ved handel med visse værdipapirer, og vejledningens titel er: Fondsrådets vejledning af 17. september 2001 til bekendtgørelse om god værdipapirhandelsskik ved handel med visse værdipapirer. 

Der kan læses mere om bekendtgørelsens tilblivelse, indhold og forholdet til markedsføringsloven m.v. i en særskilt artikel i denne beretning. Fondsrådets afgørelser i henhold til bekendtgørelsen kan i anonymiseret form læses på Finanstilsynets hjemmeside (http://www.finanstilsynet.dk). 

Ændring af Fondsrådets bekendtgørelse om indberetning af handler med værdipapirer, der er noteret på en fondsbørs m.v.  

På baggrund af en henvendelse fra og efterfølgende drøftelser med Københavns Fondsbørs A/S har Fondsrådet i foråret 2001 foretaget en ændring af ovennævnte bekendtgørelse. Fondsbørsens henvendelse indeholdt en anmodning om at få ændret de såkaldte »dobbeltindberetninger« for visse handelstyper. »Dobbeltindberetninger« indebærer, at alle handler, uanset om det er delhandler, der samlet skal afregnes overfor en enkelt kunde, skal indberettes, ligesom den endelige handel over for kunden skal indberettes særskilt. Hermed indberettes de samme handler flere gange. Årsagen til anmodningen var, at dobbeltindberetninger ofte giver en uaktuel information til værdipapirmarkedet, og at denne indberetningspraksis på visse områder afveg fra praksis på andre europæiske fondsbørser. 

Bekendtgørelsen er nu ændret, så der ikke længere skal ske dobbeltindberetning af visse handelstyper, ligesom handler foretaget på baggrund af offentliggjorte gennemsnitskurser nu først skal indberettes inden der åbnes for handel næste handelsdag. Indberetningen af sådanne handler skulle inden ændringen ske senest 15 minutter efter offentliggørelsen af gennemsnitskursen. 

Med de ændringer, der er foretaget af bekendtgørelsen, er det Fondsrådets opfattelse, at gennemsigtigheden i markedet er blevet forbedret. 

Den ændrede bekendtgørelse har følgende titel: Fondsrådets bekendtgørelse nr. 414 af 21. maj 2001 om indberetning af handler med værdipapirer, der er noteret på en fondsbørs m.v. 

I en artikel i denne beretning skrevet af adm. direktør Hans-Ole Jochumsen fra Københavns Fondsbørs A/S gives der en nærmere gennemgang af baggrunden for og effekten af ændringerne for Københavns Fondsbørs A/S. 

Afgørelser efter bekendtgørelsen om indberetning af handler med værdipapirer, der er noteret på en fondsbørs m.v.  

Ansøgning om dispensation  
Et pengeinstitut ansøgte om dispensation fra indberetningspligten i henhold til bekendtgørelsens § 1, stk. 1. Baggrunden var, at pengeinstituttet A, der var medlem af Københavns Fondsbørs A/S, ville etablere et datterselskab B, der ligeledes skulle være medlem af Københavns Fondsbørs A/S, og som skulle forestå alle kunderelaterede aktiehandler. Pengeinstituttet skulle efter oprettelsen af datterselskabet B kun forestå handler med andre værdipapirer. Denne fremgangsmåde ville fremgå af A’s betingelser for værdipapirhandel, hvorved kunderne ville være informeret. 

En kundes ordre om aktiekøb ville fortsat skulle afgives til A, som imidlertid ville udføre handelen via B. Når handelen var udført, ville den gå via A tilbage til kunden, som A afregner overfor. 

Denne konstruktion ville medføre, at både A og B efter bekendtgørelsens § 1, stk. 1, skulle indberette de kunderelaterede aktiehandler til Københavns Fondsbørs A/S, medmindre Fondsrådet gav en dispensation efter bekendtgørelsens § 1, stk. 2. 

Under hensyntagen til, at A’s henlæggelse af al aktiehandel til B afstedkom, at alle aktiehandler ville blive indberettet to gange, hvilket efter Fondsrådets opfattelse kunne give et ukorrekt billede af den faktiske omsætning på Københavns Fondsbørs A/S, og henset til, at der ville ske indberetning på anden måde af en selvstændig indberetningspligtig værdipapirhandler, meddelte Fondsrådet A dispensation i medfør af bekendtgørelsens § 1, stk. 2. Dispensationen blev gjort tidsbegrænset og betinget af, at A afregner kunder på identiske vilkår, hvilket bl.a. indebærer, at A ikke har en kursrisiko på de foretagne handler. 

Overtrædelse af indberetningspligten
Fondsrådet har givet en værdipapirhandler en påtale for manglende overholdelse af indberetningspligten i henhold til bekendtgørelsens § 1, stk. 1. 

Sagens omstændigheder var, at værdipapirhandleren havde gennemført en handel i størrelsesordenen 10-13 mio. kr. med en aktie, der er optaget til handel på Dansk Autoriseret Markedsplads A/S, uden at indberette denne handel til markedspladsen. Årsagen til den manglende indberetning var, at værdipapirhandleren ikke havde kendskab til, at den pågældende aktie var optaget til handel på markedspladsen. 

På Dansk Autoriseret Markedsplads A/S er der børspligt, hvilket indebærer, at alle handler skal foregå over markedspladsen. Den pågældende handel blev foretaget uden om markedspladsens handelssystemer. 

Henset til at en værdipapirhandler bør have kendskab til de selskaber, der er optaget til handel på Dansk Autoriseret Markedsplads A/S og denne markedsplads’ regler, og henset til at værdipapirhandleren burde have undersøgt dette – handelens størrelse taget i betragtning – fik værdipapirhandleren en påtale for den manglende overholdelse af indberetningspligten. 

Afgørelser efter lov om værdipapirhandel m.v. § 31, overtagelsestilbud  

Anke af Københavns Fondsbørs A/S’ afgørelse  
En mindretalsaktionær indbragte en afgørelse truffet af Københavns Fondsbørs A/S, efter hvilken Københavns Fondsbørs A/S fandt, at der i henhold til lov om værdipapirhandel m.v. § 31 ikke var grundlag for at pålægge en aktionær at afgive pligtmæssigt tilbud til aktionærerne i et selskab B. 

Mindretalsaktionæren gjorde gældende overfor Fondsrådet, at en kontrollerende indflydelse opnået gennem en rettet emission, hvilket var situationen i den pågældende sag, er omfattet af reglerne om overtagelsestilbud i lov om værdipapirhandel m.v. § 31. 

Fondsrådet udtalte generelt vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt bestemmende indflydelse opnået gennem fusion eller rettet emission er omfattet af reglerne om overtagelsestilbud i lov om værdipapirhandel m.v. § 31, at emnet havde været fremme under folketingsbehandlingen af forslaget til lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v. i 1999. Økonomiministeren henviste i den forbindelse til, at det fandtes mest nærliggende at fortolke § 31 således, at reglerne om indløsningspligt i almindelighed ikke finder anvendelse ved emissioner, idet ordlyden synes at forudsætte, at kontrol opnås ved overdragelse. På denne baggrund var det Fondsrådets vurdering, at § 31 i almindelighed alene finder anvendelse på egentlige overdragelser i markedet, og at reglerne ikke kan udstrækkes til kontrol opnået ved selskabsretlige dispositioner som f.eks. fusion eller emission, herunder rettede emissioner.

I relation til den konkrete sag udtalte Fondsrådet endvidere, at der ikke, sagens omstændigheder taget i betragtning, var baggrund for at kunne godtgøre, at reglerne om overtagelsestilbud i § 31 var blevet omgået.

 Fondsrådet stadfæstede derfor Københavns Fondsbørs A/S’ afgørelse. 

Ansøgning om dispensation  
Et selskab A ansøgte Fondsrådet om dispensation fra § 31, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v. til at give pligtmæssigt overtagelsestilbud til aktionærerne i et børsnoteret selskab B, subsidiært en forlængelse af fristen for afgivelsen af det pligtmæssige tilbud til efter udløbet af en fastsat frist for tvangsindløsning i henhold til B’s vedtægter. 

Af ansøgningen fremgik det, at der på en ekstraordinær generalforsamling i B var blevet vedtaget en ændring af vedtægterne, hvorefter selskab A kunne kræve, at aktionærerne i B skulle lade deres aktier indløse af A. Det fremgik endvidere, at A allerede havde udnyttet denne indløsningsret, og at afregning over for de pågældende aktionærer ville ske inden for en måned fra ansøgningstidspunktet til Fondsrådet. 

Fondsrådet fandt, at den nævnte ændring af B’s vedtægter ikke var et sådan særligt forhold, at det kunne begrunde en dispensation fra kravet om afgivelse af pligtmæssigt tilbud efter lov om værdipapirhandel m.v. § 31, stk. 1, eller begrunde en forlængelse af fristen herfor. 

Fondsrådet bemærkede endvidere, at det var opfattelsen, at det ikke var muligt at vælge at anvende aktieselskabslovens § 20 b omtvangsindløsning eller som her vedtægtsbestemte indløsningsbestemmelser frem for lov om værdipapirhandel m.v. § 31. Reglerne i lov om værdipapirhandel m.v. om pligtmæssige tilbud er baseret dels på hensynet til minoriteten, dels på hensynet til markedets information. 

Dispensationsansøgningen blev derfor ikke imødekommet. 

Afgørelser efter bekendtgørelsen om tilbudspligt, om frivillige overtagelsestilbud samt om aktionærers oplysningsforpligtelse (»take-over« bekendtgørelsen)  

Tilbudskurs  
Nogle mindretalsaktionærer rettede henvendelse til Fondsrådet i forbindelse med et selskab A's købstilbud til aktionærerne i et børsnoteret selskab B i januar 2001. 

I A’s købstilbud blev aktionærerne i B tilbudt en kurs på x for deres aktier i B. Mindretalsaktionærerne anførte overfor Fondsrådet, at B i februar 2000 havde erhvervet egne aktier til en højere kurs, end den A nu tilbød, og aktionærerne anmodede på den baggrund Fondsrådet om at forhøje den tilbudte kurs i A’s købstilbud fra januar 2001. Anmodningen blev rettet i henhold til § 5, stk. 1, 2. pkt. i »take-over«bekendtgørelsen. 

Efter denne bestemmelse kan Fondsrådet fastsætte, at den tilbudte kurs skal være den samme, som en højere kurs tilbudsgiver (her A) måtte have erhvervet aktier til i målselskabet (her B) inden for et tidsrum på 12 måneder inden tilbuddets afgivelse. 

Fondsrådet udtalte, at man ikke fandt, at B’s erhvervelse af egne aktier i februar 2000 er omfattet af bestemmelsen i § 5, stk. 1, 2. pkt., da denne bestemmelse regulerer den situation, hvor det tilbudsgivende selskab har købt aktier i målselskabet. Derimod regulerer bestemmelsen ikke målselskabets opkøb af egne aktier. Dette selskabs opkøb af egne aktier har således ingen betydning for fastlæggelsen af kursen i et pligtmæssigt tilbud. 

Afgørelser om udbud af værdipapirer  

Prospektpligt?  
Et selskab påtænkte at lave en aktieordning, der tilsigtede at give direktører, bestyrelsesmedlemmer herunder et nærmere antal medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, andre ledere, samt øvrige medarbejdere i selskabet mulighed for at tegne aktier i selskabet. De enkelte bestyrelsesmedlemmer ville blive tilbudt hver især at kunne tegne aktier i selskabet for nominelt over 300.000 kr., mens de øvrige medarbejdere ikke ville kunne tegne for et beløb i samme størrelsesorden. 

Selskabet fremførte, at såfremt aktieordningen ikke omfattede bestyrelsesmedlemmer, ville ordningen være omfattet af undtagelsen i § 2, nr. 12 i Fondsrådets bekendtgørelse nr. 1207 af 15. december 2000 om prospekter ved første offentlige udbud af visse værdipapirer (udbudsbekendtgørelsen), ligesom der ikke ville være krav om offentliggørelse af et prospekt i det omfang, der alene var tale om en aktieordning for bestyrelsesmedlemmerne, da denne ordning ville være omfattet af undtagelsen i samme bekendtgørelses § 2, nr. 4. 

På denne baggrund anmodede selskabet Fondsrådet om at udtale sig om, i hvilket omfang den påtænkte aktieordning samlet set ville være omfattet af undtagelserne i bekendtgørelsens § 2, således at der ikke vil være krav om offentliggørelse af prospekt for ordningen. 

Fondsrådet bemærkede, at bestemmelsen i § 2, nr. 12, indebærer, at i det omfang der alene er tale om udbud af aktier til medarbejdere, det vil sige ansatte i selskabet, herunder medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, vil det ikke kræve offentliggørelse af et prospekt. Bestemmelsen § 2, nr. 4, indebærer, at i det omfang der alene er tale om udbud af aktier til bestyrelsesmedlemmer, hvor aktierne kun kan erhverves ved erlæggelse af en modydelse på minimum 300.000 kr. pr. investor, vil ordningen heller ikke kræve offentliggørelse af et prospekt. 

Imidlertid kan undtagelserne i udbudsbekendtgørelsens § 2 ikke kumuleres, jf. ordet »eller« i § 2, nr. 14, (den næstsidste undtagelse) i bestemmelsen. 

Den påtænkte aktieordning, der omfattede udbud af aktier til såvel ansatte medarbejdere som ikke-ansatte bestyrelsesmedlemmer, ville således ikke være omfattet af undtagelsesbestemmelserne i bekendtgørelsens § 2.

Manglende overholdelse af prospektpligt  
Et selskab indsendte efter reglerne i lov om værdipapirhandel m.v. § 45 et prospekt til Fondsrådet. Fondsrådet erfarede under sagens behandling, at der tidligere var sket kapitalforhøjelser i selskabet. I et tilfælde var kapitalforhøjelsen blevet tegnet af ca. 22 investorer, der var henholdsvis private, pengeinstitutter og lign.Der var ikke udarbejdet prospekt i forbindelse med denne kapitalforhøjelse, sådan som lov om værdipapirhandel m.v. § 44 foreskriver. 

Selskabet henholdt sig til, at der ved den pågældende kapitalforhøjelse ikke havde været tale om offentligt udbud af værdipapirer, samt at antallet af in- 13 vestorer ikke kunne danne grundlag for en afgørelse af, om der skulle have været udarbejdet prospekt. 

De situationer, hvor udsteder er undtaget fra pligten til at udarbejde prospekt i forbindelse med første udbud til offentligheden af værdipapirer, som ikke ønskes optaget til officiel notering på en fondsbørs, er nærmere reguleret i § 2 i bekendtgørelse nr. 1207 af 15. december 2000 om prospekter ved første offentlige udbud af visse værdipapirer (udbudsbekendtgørelsen). 

Her fremgår det af § 2, nr. 2, at reglerne om offentliggørelse af prospekter ikke omfatter udbud af værdipapirer til en mindre kreds af fysiske og/eller juridiske personer, som har en økonomisk eller personlig tilknytning til udbyderen eller udstederen. 

Fondsrådet anså ikke et udbud til ca. 22 investorer, der ikke havde økonomisk eller personlig tilknytning til udstederen, for at være omfattet af undtagelsen i bekendtgørelsens § 2, bl.a. henset til tidligere afgørelser, hvor Fondsrådet har statueret, at »en mindre kreds« er 10-15 personer, hvilke afgørelser Erhvervsankenævnet har stadfæstet. 

Fondsrådet afgjorde således, at selskabet havde overtrådt bestemmelsen i lov om værdipapirhandel m.v. § 44 ved ikke at have udarbejdet prospekt i forbindelse med den pågældende kapitalforhøjelse og foretog politianmeldelse af selskabet. 

Selskabet ankede Fondsrådets afgørelse til Erhvervsankenævnet, der har stadfæstet Fondsrådets afgørelse i januar 2002. Politiet har endnu ikke afsluttet sagen, der har været sat i bero, mens sagen har verseret for Erhvervsankenævnet. 

Lov om værdipapirhandel m.v. § 2  

Fondsrådet har på baggrund af en konkret forespørgsel afgjort, at vedvarende energi-beviser (VE beviser) ikke er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 12, i lov om værdipapirhandel m.v.. § 2, stk. 1, nr. 12, giver Fondsrådet mulighed for at afgøre, om visse finansielle instrumenter er omfattet af definitionen af et værdipapir. 

Anmeldelser  
Fondsrådet har i årets løb modtaget anmeldelser af ændrede regelsæt fra Københavns Fondsbørs A/S og FUTOP Clearingcentralen A/S. 

Københavns Fondsbørs A/S har bl.a. anmeldt ændrede handels- og medlemsregler, idet de anmeldte »NOREX Member Rules« er en harmonisering og sammenskrivning af de eksisterende regelsæt for børserne, der indgår i NOREX samarbejdet. Dette samarbejde er indgået mellem børserne i Sverige, Island, Norge og Danmark. Harmoniseringen af reglerne er sket i det omfang, national lovgivning har tilladt det. 

Københavns Fondsbørs A/S har ligeledes anmeldt nye regler for notering. Dette regelsæt indeholder både regler for betingelserne for notering på Københavns Fondsbørs A/S, herunder om udarbejdelse af prospekter, og regler for udstederes oplysningsforpligtelser. Reglerne omfatter alle udstedere, der har værdipapirer optaget til notering på Københavns Fondsbørs A/S uanset karakteren af værdipapiret. Regelsættet erstatter det tidligere regelsæt for udstedere.  

 

Udgivet af Finanstilsynet juni 2002
Elektronisk version ved Brandenborg a/s