//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Virksomhedsregnskab og beretning fra Finanstilsynet 1999


Bunden af teksten Forrige Næste Forside

 

B I L AG 1

Resultatkontrakt 2000

1. Indledning

Økonomiministeriet og Finanstilsynet har indgået en etårig resultatkontrakt, der dækker kalenderåret 2000.

Finanstilsynet har haft gode erfaringer med resultatkontrakten for 1999 og har på den baggrund besluttet at udvide styringskonceptet, således at der i 2000 tillige er udarbejdet resultatkontrakter for samtlige kontorer i Finanstilsynet. Derved opnås en klarere ansvarsfordeling og et større "ejerskab" til de enkelte resultatkontrakter. Denne resultatkontrakt er udarbejdet på baggrund af kontorresultatkontrakterne.

Resultatkravene er fastsat dels med udgangspunkt i "Grundlag for strategisk planlægning", der blev præsenteret september 1998, dels på baggrund af konkrete drøftelser med de enkelte kontorer. Kontorerne har således været involveret i udvælgelsen og formuleringen af de enkelte resultatkrav.

Finanstilsynets bevilling på finansloven følger 9 hovedmål. Idet der ses bort fra hovedmålet "Fravær, herunder ferie, efteruddannelse m.v." er det tilstræbt at dække alle hovedmålene med resultatkrav.

2. Finanstilsynets virksomhedsgrundlag

Finanstilsynet skal bidrage til, at tilliden til den finansielle sektor bevares -både i samfundet og hos den enkelte - ved at:

- føre tilsyn med, at den finansielle lovgivning overholdes,
- deltage i udformning af den finansielle lovgivning,
- indsamle og formidle information om den finansielle sektor.

Finanstilsynet udøver selvstændigt sin tilsynsvirksomhed i overensstemmelse med den med Departementet fastlagte samarbejdsprocedure/strategi og orienterer kun i sager af større politisk betydning Departementet om sine afgørelser.

Uden for Finanstilsynets sædvanlige virksomhedsområde vil Finanstilsynet påtage sig opgaver, der følger af mandat fra Økonomiministeriet.

3. Finanstilsynets målsætninger

3.1. Overordnet målsætning
Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling.

3.2. Strategisk målsætning
Finanstilsynet skal i de kommende år lægge vægt på formidling af aktuel og relevant information om den finansielle sektor som et middel til at styrke sektoren og tilliden til den. Samtidig skal kendskabet til Finanstilsynets virksomhed øges gennem elektronisk adgang til ikke-tavshedsbelagte oplysninger.

3.3. Virksomheds- og strategiplan
Finanstilsynet skal have en fireårig strategiplan, som sikrer opfyldelsen af virksomhedsgrundlaget samt den overordnede- og strategiske målsætning. Grundlaget for strategisk planlægning skal være kendt og accepteret af Finanstilsynets ledelse og medarbejdere. Samtidig skal Finanstilsynet have en årlig virksomhedsplan, som sikrer opfyldelsen af målsætningerne - inden for de givne indre og ydre rammer.

4. Finanstilsynets virksomhedskultur

Finanstilsynet skal være en arbejdsplads med én virksomhedskultur. Én virksomhedskultur forudsætter, at der er klare, kendte og fælles værdier og målsætninger blandt ledelse og medarbejdere. Forholdet mellem Finanstilsynets ledelse og medarbejdere - samt inden for disse grupper -skal bygge på gensidig tillid og respekt.

Finanstilsynet har endvidere som målsætning at bidrage til at aktivere de "skjulte" ressourcer, der ligger i den gruppe personer, der er blevet mere eller mindre udstødt af den aktive arbejdsstyrke. Finanstilsynet ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Det tilstræbes derfor at ansætte såvel kvinder som mænd, uanset etnisk baggrund.

For at fastholde den enkelte medarbejders engagement skal arbejdet i Finanstilsynet være karakteriseret ved den størst mulige grad af selvstændighed og udvikling. Medarbejdernes arbejdsopgaver skal tilpasses den enkeltes erfaring og viden samtidig med, at overførslen af erfaring og viden blandt medarbejderne skal styrkes.

Finanstilsynets medarbejdere er kendetegnet ved et højt fagligt niveau, som skal fastholdes og videreudvikles i takt med Finanstilsynets behov.

5. Finanstilsynets hovedmål

Finanstilsynet har følgende 8 faglige hovedmål:

- Løbende overvågning
- Undersøgelser af institutter under tilsyn
- Generelle tilsynssager, herunder forsikringsråd, fondsråd og pensionsmarkedsråd
- Regelarbejde og ministerbetjening
- Internationalt arbejde
- Udviklingsarbejde
- Informationsvirksomhed
- Generel ledelse og administration samt personaleudvikling

6. Finanstilsynets resultatkrav

6.1. Hovedmål 1 - Løbende overvågning

6.1.1. Sagsbehandlingstider
Baggrund og formål: Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling. Finanstilsynet udvalgte i 1999 3 indsatsområder, hvortil der var knyttet krav til sagsbehandlingstiderne. Indsatsen vedrørende sagsbehandlingstiderne er blevet udvidet i år 2000, således at væsentligt flere sagsområder er blevet omfattet af resultatkrav.

Resultatkrav:
85% af sagerne inden for hovedgruppen "specifikke tilsynssager" skal besvares, eller såfremt behandlingen kræver indhentning af yderligere oplysninger, bekræftes inden 30 dage.

Enkelte sagsgrupper i hovedgruppen "specifikke tilsynssager" er på grund af deres karakter enten omfattet af særlige resultatkrav eller undtaget fra det generelle resultatkrav.

Følgende sagsgrupper er omfattet af særlige resultatkrav:

- Undersøgelser
- Insiderhandel og kursmanipulation
- Aktuarberetninger
- Revisionsprotokollater
- Regnskabsindberetninger
- Stiftelse, koncession og vedtægter vedr. forsikringsmæglere

Følgende sagsgrupper er undtaget fra resultatkrav:

- Tilladelse, vedtægter, ændring af tilladelsens omfang vedr. fondsmæglerselskaber
- Vedtægtssager vedrørende investeringsselskaber

6.1.2. Ansøgninger fra forsikringsmæglere
Baggrund og formål:
Som følge af at lov om forsikringsmæglervirksomhed træder i kraft i år 2000, forventer Finanstilsynet at modtage ca. 650 ansøgninger fra forsikringsmæglere.

Resultatkrav: Senest den 1. juli skal der foreligge en plan for behandling af ansøgninger fra forsikringsmæglere. Planen skal bl.a. indeholde:

- Angivelse af tidsperspektivet for behandlingen.
- Angivelse af måltal for det antal ansøgninger, der skal behandles i år 2000.

6.2. Hovedmål 2 - Undersøgelser af institutter under tilsyn

6.2.1. Undersøgelsesplanen
Baggrund og formål: Undersøgelser af institutter udgør en meget væsentlig aktivitet i tilsynet med den finansielle sektor. Finanstilsynet gennemfører undersøgelser af finansielle virksomheder - dels for at få et førstehåndskendskab til virksomhedernes forretningspraksis og økonomiske situation - dels for at sikre, at de indberetninger, som Finanstilsynet i øvrigt baserer sit tilsyn på, giver et dækkende billede af virksomhedens økonomiske situation.

Resultatkrav: 
Undersøgelsesplanen af 1.2.2000 gennemføres i 2000. Undersøgelser skal gennemføres med høj kvalitet og i overensstemmelse med fastlagte forretningsgange. Hvis der sker omprioritering i undersøgelsesplanen, anses planen for overholdt, såfremt niveauet for undersøgelser er fastholdt.

6.3. Hovedmål 3 - Generelle tilsynssager, herunder forsikringsråd, fondsråd og pensionsmarkedsråd

6.3.1. Sagsbehandlingstider
Baggrund og formål: 
Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling. Finanstilsynet udvalgte i 1999 3 indsatsområder, hvortil der var knyttet krav til sagsbehandlingstiderne. Indsatsen vedrørende sagsbehandlingstiderne er blevet udvidet i år 2000, således at væsentligt flere sagsområder er blevet omfattet af resultatkrav.

Resultatkrav:
85% af sagerne inden for hovedgruppen "generelle tilsynssager" skal besvares, eller såfremt behandlingen kræver indhentning af yderligere oplysninger, bekræftes inden 30 dage.

Enkelte sagsgrupper i hovedgruppen "generelle tilsynssager" er på grund af deres karakter enten omfattet af særlige resultatkrav eller undtaget fra det generelle resultatkrav.

Følgende sagsgrupper er omfattet af særlige resultatkrav:

- Uafdækkede pensionstilsagn Følgende sagsgrupper er undtaget fra resultatkrav:
- Udvalgsarbejde

6.4. Hovedmål 4 - Regelarbejde og ministerbetjening

6.4.1. Lovprogrammet
Baggrund og formål: Finanstilsynet skal bidrage til, at lovprogrammet 2000/2001 har en høj kvalitet og følger den fastsatte tidsplan.

Resultatkrav: Tidsplanen pr. 1.2.2000 for lovudkast i folketingsåret 2000/2001, der er aftalt med Departementet, skal overholdes, med mindre planens indhold ændres.

6.4.2. Opfølgning på "Betænkning om den finansielle sektor efter år 2000"
Baggrund og formål:
I september 1999 udkom "Betænkning om den finansielle sektor efter år 2000". I betænkningen er opregnet en række anbefalinger til initiativer og indsatsområder. En betydelig del af anbefalingerne er enten implementeret eller under udarbejdelse. Enkelte områder udestår dog.

Resultatkrav: Inden 1.7.2000 udarbejdes et notat til Departementet. Notatet skal indeholde:

- En gennemgang af betænkningens anbefalinger.
- En beskrivelse af status for arbejdet.
- En plan for det videre arbejde.

6.4.3. Folketingsspørgsmål
Baggrund og formål: 
Finanstilsynet bidrager med den tekniske og faglige besvarelse af spørgsmål, som Økonomiministeren modtager fra Folketinget.

Resultatkrav: 
Finanstilsynet skal bidrage til, at besvarelser på folketingsspørgsmål har en høj kvalitet, herunder er umiddelbart anvendelige og forståelige, samt besvares indenfor den angivne eller aftalte tidsfrist.

6.4.4. Udarbejdelse af lovbekendtgørelser
Baggrund og formål: 
For at sikre let adgang til gældende regelgrundlag, skal lovbekendtgørelser udarbejdes hurtigt efter en lovs vedtagelse.

Resultatkrav: 
Lovbekendtgørelser for love vedtaget i år 2000 skal udarbejdes senest 3 måneder efter en lovs vedtagelse.

6.4.5. Udstedelse af bekendtgørelser
Baggrund og formål: 
Finanstilsynet ønsker at de bekendtgørelser, som gives særlig prioritet, udstedes inden udgangen af 2000.

Resultatkrav: 
De prioriterede bekendtgørelser, jf. plan af 1.2.2000, skal være udstedt inden udgangen af år 2000.

6.5. Hovedmål 5 - Internationalt arbejde

6.5.1. IAIS-reassurance subkomité
Baggrund og formål: 
IAIS (International Association of Insurance Supervisors) har nedsat en arbejdsgruppe, hvor Finanstilsynet har formandskabet. Arbejdsgruppen har bl.a. til opgave at udarbejde udkast til en standard om tilsynsmyndighedernes vurdering af forsikringsselskabers genforsikringsdækning.

Resultatkrav: 
I følge tidsplanen skal der inden udgangen af år 2000 udarbejdes udkast til standard for tilsynsmyndighedernes vurdering af forsikringsselskabernes genforsikringsdækning samt påbegyndes drøftelser om udviklingen af en database over genforsikringsselskaber.

6.5.2. Deltagelse i internationale møder
Baggrund og formål: 
Den stigende internationalisering i den finansielle sektor nødvendiggør, at Finanstilsynet samarbejder på tværs af landegrænser og i internationale fora. Formålet hermed er bl.a. at øge kendskabet til udenlandske markeder samt at medvirke til udviklingen af internationale regulerings- og tilsynsmetoder.

Finanstilsynet ønsker, at der foreligger en strategi forud for deltagelse i internationale arbejdsgrupper og komiteér. For at efterprøve kravets operationalitet er 2 kontorer udvalgt til at være omfattet af et resultatkrav på området.

Resultatkrav: 
For koncernkontoret og kontoret for forsikringsteknik lægges én gang årligt en strategi for deres deltagelse i internationale arbejdsgrupper og komiteér.

Hvis kontorerne i løbet af året påbegynder deltagelse i nye arbejdsgrupper eller komiteér, lægges en strategi for disse.

6.5.3. Dansk formandskab for EU efteråret 2002
Baggrund og formål: 
Danmark overtager formandskabet for EU i efteråret 2002. Som formandsland får Danmark mulighed for på en særlig måde at sætte sit præg på beslutningsprocessen i EU.

Resultatkrav: 
Inden 1. oktober 2000 skal der udarbejdes en oversigt over hvilke emner indenfor det finansielle område, der forventes og/eller ønskes at være på dagsordenen under formandsperioden. Der skal desuden angives en prioritering af emnerne.

6.6. Hovedmål 6 - Udviklingsarbejde

6.6.1. Gennemgang af undersøgelses- og vurderingsmetoder
Baggrund og formål: 
Finanstilsynet ønsker at anvende de til enhver tid bedste undersøgelsesmetoder.

I den forbindelse skal der gennemføres et projekt der gennemgår de nuværende undersøgelses- og vurderingsmetoder. Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 skal der udarbejdes en analyse/vurdering af Finanstilsynets undersøgelses- og vurderingsmetoder for risikoområderne:

- Markedsrisiko
- Porteføljepleje
- Kreditrisiko
- Koncernrisiko
- Ejendomsrisiko 

Følgende væsentlige aktiviteter indenfor området vurderes:

1. Aktiviteter som kræver en tilsynsindsats.
2. Tilsynets forretningsgange, herunder anvendte metoder for området.
3. Eventuelle forslag til ændringer.

6.6.2. Overgang til elektronisk indberetning
Baggrund og formål: 
Formålet er at etablere yderligere elektroniske indberetningsmuligheder fra institutterne til Finanstilsynet, således at forskellige typer indberetninger, herunder regnskabsindberetninger, kan håndteres på en hurtig og enkel måde. Finanstilsynet ønsker at tilbyde institutterne en prisbillig og nem indberetningsmulighed. Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 skal Finanstilsynets elektroniske indberetningssystem udvikles og tilpasses, således at det er muligt at modtage indberetninger ad flere kanaler og på flere formater.

6.6.3. Opbygning af indberetningssystem for forsikringsmæglere
Baggrund og formål: 
Finanstilsynets tilsyn med forsikringsmæglere pr. 1. januar 2000 vil basere sig på kontrol af de løbende indberetninger det pålægges forsikringsmæglerne at indsende. For at håndtere dette, opbygges et indberetningssystem.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 etableres et indberetningssystem for forsikringsmæglere.

Systemet skal kunne håndtere de årlige indberetninger samt kunne beregne forsikringsmæglernes bidrag til dækning af udgifterne ved tilsynet.

6.6.4. Hensættelser i skadesforsikringsselskaber
Baggrund og formål: 
Formålet med projektet er at udvikle systemer, metoder, procedurer og dokumentationsstandarder til vurdering af hensættelser i skadesforsikringsselskaber.

Udviklingen af projektet vil dels foregå ved deltagelse i konkret tilsynsvirksomhed og dels ved studier og analyser af de problemer, der opstår i forbindelse med den konkrete tilsynsvirksomhed. Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 skal følgende delopgaver være afsluttet:

- Videreudvikling af eksisterende systemer til vurdering af hensættelserne, herunder edbsystemer.
- Aktuarmæssig deltagelse i undersøgelse af 2 store skadesforsikringsselskaber og 4 mindre brancheselskaber.

6.6.5. Anvendelse af markedsværdier i livsforsikring
Baggrund og formål: 
Ved overgangen til anvendelse af markedsværdier i livsforsikring vil der ske en harmonisering med den øvrige finansielle lovgivning. Endvidere vil analyserne af margenerne i livsforsikring øge gennemsigtigheden samt tilsynets muligheder for at vurdere risici i livsforsikringsselskaberne. Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.

Resultatkrav: 
Senest medio 2000 skal et underudvalg under markedsværdiudvalget have vurderet om livsforsikringsdirektiverne kan være til hinder for, at de regnskabsmæssige forpligtelser kan opgøres til markedsværdi. Herefter skal underudvalget inden udgangen af år 2000 udarbejde principperne for en regnskabsmodel, der kan videreudvikles med henblik på regnskabsaflæggelsen for 2002.

6.6.6. Anvendelse af genforsikring inden for livsforsikring
Baggrund og formål: 
Formålet er at afdække omfanget af og formålet med anvendelsen af genforsikring inden for livsforsikring i Danmark, herunder genforsikringens betydning for størrelsen af solvensmargenen. Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 skal der gennemføres et projekt om anvendelse af genforsikring inden for livsforsikring. Projektet skal resultere i en rapport med eventuelle anbefalinger om ændring af undersøgelses- og vurderingsmetoder i relation til livsforsikring, herunder revision af de relevante forretningsgange.

6.6.8. Koncernregnskabsregler
Baggrund og formål: 
Formålet er at fastlægge regler for udarbejdelse af koncernregnskaber for finansielle konglomerater, dvs. finansielle virksomheder med aktiviteter, der i henhold til lovgivningen ikke kan rummes inden for samme koncession.

Projektet sigter mod at opfylde en målsætning om at sikre bedre og mere sammenlignelig information om de finansielle virksomheder. Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.

Resultatkrav: 
Der skal udarbejdes en rapport, der beskriver problemstillinger og løsningsmuligheder på området. Rapporten skal være færdiggjort inden den 1. april 2001.

Ved udgangen af år 2000 skal der udarbejdes en kort statusrapport til forelæggelse for direktionen. Statusrapporten skal indeholde:
1. Kort redegørelse for hovedtrækkene i de initiativer, der er taget i sagen.
2. Kort beskrivelse af, hvilke opgaver som udestår.
3. Tidsforbruget i 2000 samt forventet tidsforbrug i 2001.

6.7. Hovedmål 7 - Informationsvirksomhed

6.7.1. Securitynøgletal
Baggrund og formål: 
En securityværdi er et mål for kvaliteten af de reassurandører, som et skadesforsikringsselskab anvender. Finanstilsynet har til hensigt til hvert skadesforsikringsselskab, der indberetter dets reassuranceafdækning, at udsende både forsikringsselskabets egen samlede securityværdi og den samlede securityværdi for markedet.

Securityværdien beregnes ved at vægte rating for den enkelte reassurandør med den enkelte reassurandørs hæftelse. Securityværdier vil blive udsendt til selskabernes ledelse.

Resultatkrav:
Securitynøgletal skal udsendes inden 30.6.2000.

6.7.2. Engelsk version af Finanstilsynets hjemmeside
Baggrund og formål:
Ca. 40% af de besøgende på Finanstilsynets hjemmeside er engelsksprogede. På den baggrund ønskes en udbygning af en engelsk version af hjemmesiden. Dette vil desuden muliggøre, at man i større udstrækning kan henvise engelske forespørgsler til hjemmesiden.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 skal der ske en udbygning af en engelsk version af Finanstilsynets hjemmeside. Der skal desuden udarbejdes en samlet politik for Finanstilsynets oversættelser til engelsk.

6.8. Hovedmål 8 - Generel ledelse og administration samt personaleudvikling

6.8.1. Undersøgelse af Finanstilsynets samspil med interessenterne
Baggrund og formål: Finanstilsynets interessenter er det politiske system, pressen og de finansielle virksomheder. Det er målsætningen i højere grad at komme i dialog med interessenterne om deres opfattelse af samspillet med Finanstilsynet. Der iværksættes derfor et forsøg, hvor man gennem en uformel drøftelse på de årlige møder med direktionen i de største finansielle koncerner danner sig et indtryk af, hvordan disse betragter samspillet med Finanstilsynet. Det er hensigten, at denne dialog på sigt skal udvides til også at omfatte den øvrige del af interessenterne.

Resultatkrav: 
Som led i moderne virksomhed iværksættes et forsøg på at vurdere, hvordan samspillet mellem Finanstilsynet og de største finansielle koncerner fungerer. Efter drøftelser med direktionen i de største finansielle koncerner evaluerer Finanstilsynets direktion resultatet.

6.8.2. Driftseffektiviteten på edbsystemet
Baggrund og formål: 
Finanstilsynet ønsker i videst muligt omfang af anvende edb i opgaveløsningen.

Resultatkrav: 
I år 2000 skal driftseffektiviteten for systemkomplekset som helhed være mindst 97% i tidsrummet 8.30 til 16.30. Edbkontoret opgør driftseffektiviteten hvert kvartal. Desuden skal der føres statistik over, hvordan oppetiden er udenfor tidsrummet 8.30 til 16.30.

"Systemkomplekset som helhed" skal ses i modsætning til et enkelt system. Hvis man kan bruge alle systemer på nær et enkelt, anses systemkomplekset ikke som "nede".

Driftseffektiviteten defineres som forholdet mellem tilgængelig driftstid og aftalt driftstid.

6.8.3. Sagsstyringssystemet
Baggrund og formål: 
Finanstilsynet ønsker en optimal og effektiv anvendelse af sagsstyringssystemet. Det skal sikres, at både sagsbehandlere og journalregistratorer kan udnytte systemets muligheder.

Resultatkrav: 
Inden udgangen af år 2000 skal der foretages en gennemgang af og undervisning i sagsstyringssystemet. Dette kan eventuelt ske i samarbejde med en ekstern konsulent.

6.8.4. Det rummelige arbejdsmarked
Baggrund og formål: 
Den aktive arbejdsstyrke vil i løbet af nogle år få sværere ved at imødekomme arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft. Det er derfor vigtigt at få aktiveret de "skjulte" ressourcer, der ligger i de grupper, der er blevet mere eller mindre udstødt af den aktive arbejdsstyrke, herunder etniske mindretal. Ansvaret for denne aktivering ligger hos den enkelte arbejdsgiver, herunder også de offentlige arbejdsgivere.

Resultatkrav: 
Finanstilsynet skal have mindst 2 medarbejdere på ansat særlige vilkår.

6.8.5. Finanstilsynets telefonbetjening
Baggrund og formål: 
Det er en målsætning at yde god service til Finanstilsynets eksterne interessenter. Det er en målsætning, at man hurtigt bliver stillet videre til den relevante sagsbehandler.

Resultatkrav: 
I år 2000 skal der gennemføres en test af hele Finanstilsynets telefonbetjening.

7. Kontraktperiode, afrapportering og mulighed for genforhandling

Kontrakten er gældende for perioden 1. januar 2000 til 31. december 2000.

Det er målsætningen næste år at udarbejde en længerevarende kontrakt.

I 1. kvartal 2001 afrapporterer Finanstilsynet over for Økonomiministeriet om opfyldelsen af resultatkravene i denne kontrakt. Nogle af de opnåede resultater vil endvidere indgå i Finanstilsynets virksomhedsregnskab for 2000.

Genforhandling/justering af kontrakten kan finde sted ved væsentlige ændringer af det grundlag, som kontrakten er indgået på, og i øvrigt når parterne er enige herom.

Denne kontrakt er indgået mellem parterne februar 2000.

Michael Dithmer
Departementschef
 Henrik Bjerre-Nielsen
Direktør

 


Toppen af teksten Forrige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet maj 2000
Elektronisk version ved Net Bureauet Araneum
Copyright Finanstilsynet. Må citeres med kildeangivelse