B I L AG 1
Resultatkontrakt 2000
1. Indledning
Økonomiministeriet og Finanstilsynet har indgået en etårig resultatkontrakt,
der dækker kalenderåret 2000.
Finanstilsynet har haft gode erfaringer med resultatkontrakten for 1999 og
har på den baggrund besluttet at udvide styringskonceptet, således at der i 2000 tillige er udarbejdet resultatkontrakter for samtlige kontorer i
Finanstilsynet. Derved opnås en klarere ansvarsfordeling og et større "ejerskab"
til de enkelte resultatkontrakter. Denne resultatkontrakt er udarbejdet
på baggrund af kontorresultatkontrakterne.
Resultatkravene er fastsat dels med udgangspunkt i "Grundlag for strategisk
planlægning", der blev præsenteret september 1998, dels på baggrund af
konkrete drøftelser med de enkelte kontorer. Kontorerne har således været
involveret i udvælgelsen og formuleringen af de enkelte resultatkrav.
Finanstilsynets bevilling på finansloven følger 9 hovedmål. Idet der ses bort
fra hovedmålet "Fravær, herunder ferie, efteruddannelse m.v." er det tilstræbt
at dække alle hovedmålene med resultatkrav.
2. Finanstilsynets virksomhedsgrundlag
Finanstilsynet skal bidrage til, at tilliden til den finansielle sektor bevares -både
i samfundet og hos den enkelte - ved at:
- føre tilsyn med, at den finansielle lovgivning overholdes,
- deltage i udformning af den finansielle lovgivning,
- indsamle og formidle information om den finansielle sektor.
Finanstilsynet udøver selvstændigt sin tilsynsvirksomhed i overensstemmelse
med den med Departementet fastlagte samarbejdsprocedure/strategi
og orienterer kun i sager af større politisk betydning Departementet om sine
afgørelser.
Uden for Finanstilsynets sædvanlige virksomhedsområde vil Finanstilsynet
påtage sig opgaver, der følger af mandat fra Økonomiministeriet.
3. Finanstilsynets målsætninger
3.1. Overordnet målsætning
Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige
niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling.
3.2. Strategisk målsætning
Finanstilsynet skal i de kommende år lægge vægt på formidling af aktuel og
relevant information om den finansielle sektor som et middel til at styrke
sektoren og tilliden til den. Samtidig skal kendskabet til Finanstilsynets
virksomhed øges gennem elektronisk adgang til ikke-tavshedsbelagte
oplysninger.
3.3. Virksomheds- og strategiplan
Finanstilsynet skal have en fireårig strategiplan, som sikrer opfyldelsen af
virksomhedsgrundlaget samt den overordnede- og strategiske målsætning. Grundlaget for strategisk planlægning skal være kendt og accepteret af
Finanstilsynets ledelse og medarbejdere. Samtidig skal Finanstilsynet have
en årlig virksomhedsplan, som sikrer opfyldelsen af målsætningerne - inden
for de givne indre og ydre rammer.
4. Finanstilsynets virksomhedskultur
Finanstilsynet skal være en arbejdsplads med én virksomhedskultur. Én
virksomhedskultur forudsætter, at der er klare, kendte og fælles værdier og
målsætninger blandt ledelse og medarbejdere. Forholdet mellem
Finanstilsynets ledelse og medarbejdere - samt inden for disse grupper -skal
bygge på gensidig tillid og respekt.
Finanstilsynet har endvidere som målsætning at bidrage til at aktivere de "skjulte" ressourcer, der ligger i den gruppe personer, der er blevet mere
eller mindre udstødt af den aktive arbejdsstyrke. Finanstilsynet ønsker en
medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund. Det tilstræbes
derfor at ansætte såvel kvinder som mænd, uanset etnisk baggrund.
For at fastholde den enkelte
medarbejders engagement skal arbejdet i
Finanstilsynet være karakteriseret ved den størst mulige grad af selvstændighed
og udvikling. Medarbejdernes arbejdsopgaver skal tilpasses den
enkeltes erfaring og viden samtidig med, at overførslen af erfaring og viden
blandt medarbejderne skal styrkes.
Finanstilsynets medarbejdere er kendetegnet ved et højt fagligt niveau, som
skal fastholdes og videreudvikles i takt med Finanstilsynets behov.
5. Finanstilsynets hovedmål
Finanstilsynet har følgende 8 faglige hovedmål:
- Løbende overvågning
- Undersøgelser af institutter under tilsyn
- Generelle tilsynssager, herunder forsikringsråd, fondsråd og
pensionsmarkedsråd
- Regelarbejde og ministerbetjening
- Internationalt arbejde
- Udviklingsarbejde
- Informationsvirksomhed
- Generel ledelse og administration samt personaleudvikling
6. Finanstilsynets resultatkrav
6.1. Hovedmål 1 - Løbende overvågning
6.1.1. Sagsbehandlingstider
Baggrund og formål:
Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige
niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling. Finanstilsynet udvalgte i 1999 3 indsatsområder, hvortil der var knyttet krav til
sagsbehandlingstiderne. Indsatsen vedrørende sagsbehandlingstiderne er blevet udvidet i år 2000,
således at væsentligt flere sagsområder er blevet omfattet af resultatkrav.
Resultatkrav:
85% af sagerne inden for hovedgruppen "specifikke tilsynssager" skal
besvares, eller såfremt behandlingen kræver indhentning af yderligere
oplysninger, bekræftes inden 30 dage.
Enkelte sagsgrupper i hovedgruppen "specifikke
tilsynssager" er på grund
af deres karakter enten omfattet af særlige resultatkrav eller undtaget fra det
generelle resultatkrav.
Følgende sagsgrupper er omfattet af særlige resultatkrav:
- Undersøgelser
- Insiderhandel og kursmanipulation
- Aktuarberetninger
- Revisionsprotokollater
- Regnskabsindberetninger
- Stiftelse, koncession og vedtægter vedr. forsikringsmæglere
Følgende sagsgrupper er undtaget fra resultatkrav:
- Tilladelse, vedtægter, ændring af tilladelsens omfang vedr. fondsmæglerselskaber
- Vedtægtssager vedrørende investeringsselskaber
6.1.2. Ansøgninger fra forsikringsmæglere
Baggrund og formål:
Som følge af at lov om forsikringsmæglervirksomhed træder i kraft i år 2000, forventer Finanstilsynet at modtage ca. 650 ansøgninger fra forsikringsmæglere.
Resultatkrav:
Senest den 1. juli skal der foreligge en plan for behandling af ansøgninger
fra forsikringsmæglere. Planen skal bl.a. indeholde:
- Angivelse af tidsperspektivet for behandlingen.
- Angivelse af måltal for det antal ansøgninger, der skal behandles i år 2000.
6.2. Hovedmål 2 - Undersøgelser af institutter under tilsyn
6.2.1. Undersøgelsesplanen
Baggrund og formål:
Undersøgelser af institutter udgør en meget væsentlig aktivitet i tilsynet
med den finansielle sektor. Finanstilsynet gennemfører undersøgelser af
finansielle virksomheder - dels for at få et førstehåndskendskab til virksomhedernes
forretningspraksis og økonomiske situation - dels for at sikre,
at de indberetninger, som Finanstilsynet i øvrigt baserer sit tilsyn på, giver
et dækkende billede af virksomhedens økonomiske situation.
Resultatkrav:
Undersøgelsesplanen af 1.2.2000 gennemføres i 2000. Undersøgelser skal
gennemføres med høj kvalitet og i overensstemmelse med fastlagte forretningsgange.
Hvis der sker omprioritering i undersøgelsesplanen, anses planen
for overholdt, såfremt niveauet for undersøgelser er fastholdt.
6.3. Hovedmål 3 - Generelle tilsynssager, herunder forsikringsråd,
fondsråd og pensionsmarkedsråd
6.3.1. Sagsbehandlingstider
Baggrund og formål:
Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige
niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling. Finanstilsynet udvalgte i 1999 3 indsatsområder, hvortil der var knyttet krav til
sagsbehandlingstiderne. Indsatsen vedrørende sagsbehandlingstiderne er blevet udvidet i år 2000,
således at væsentligt flere sagsområder er blevet omfattet af resultatkrav.
Resultatkrav:
85% af sagerne inden for hovedgruppen "generelle tilsynssager" skal besvares,
eller såfremt behandlingen kræver indhentning af yderligere oplysninger,
bekræftes inden 30 dage.
Enkelte sagsgrupper i hovedgruppen "generelle tilsynssager" er på grund af
deres karakter enten omfattet af særlige resultatkrav eller undtaget fra det
generelle resultatkrav.
Følgende sagsgrupper er omfattet af særlige resultatkrav:
- Uafdækkede pensionstilsagn
Følgende sagsgrupper er undtaget fra resultatkrav:
- Udvalgsarbejde
6.4. Hovedmål 4 - Regelarbejde og ministerbetjening
6.4.1. Lovprogrammet
Baggrund og formål:
Finanstilsynet skal bidrage til, at lovprogrammet 2000/2001 har en høj kvalitet
og følger den fastsatte tidsplan.
Resultatkrav:
Tidsplanen pr. 1.2.2000 for lovudkast i folketingsåret 2000/2001, der er
aftalt med Departementet, skal overholdes, med mindre planens indhold
ændres.
6.4.2. Opfølgning på "Betænkning om den finansielle sektor
efter år 2000"
Baggrund og formål:
I september 1999 udkom "Betænkning om den finansielle sektor efter år 2000". I betænkningen er opregnet en række anbefalinger til initiativer og
indsatsområder. En betydelig del af anbefalingerne er enten implementeret
eller under udarbejdelse. Enkelte områder udestår dog.
Resultatkrav:
Inden 1.7.2000 udarbejdes et notat til Departementet. Notatet skal indeholde:
- En gennemgang af betænkningens anbefalinger.
- En beskrivelse af status for arbejdet.
- En plan for det videre arbejde.
6.4.3. Folketingsspørgsmål
Baggrund og formål:
Finanstilsynet bidrager med den tekniske og faglige besvarelse af spørgsmål,
som Økonomiministeren modtager fra Folketinget.
Resultatkrav:
Finanstilsynet skal bidrage til, at besvarelser på folketingsspørgsmål har en
høj kvalitet, herunder er umiddelbart anvendelige og forståelige, samt
besvares indenfor den angivne eller aftalte tidsfrist.
6.4.4. Udarbejdelse af lovbekendtgørelser
Baggrund og formål:
For at sikre let adgang til gældende regelgrundlag, skal lovbekendtgørelser
udarbejdes hurtigt efter en lovs vedtagelse.
Resultatkrav:
Lovbekendtgørelser for love vedtaget i år 2000 skal udarbejdes senest 3
måneder efter en lovs vedtagelse.
6.4.5. Udstedelse af bekendtgørelser
Baggrund og formål:
Finanstilsynet ønsker at de bekendtgørelser, som gives særlig prioritet,
udstedes inden udgangen af 2000.
Resultatkrav:
De prioriterede bekendtgørelser, jf. plan af 1.2.2000, skal være udstedt
inden udgangen af år 2000.
6.5. Hovedmål 5 - Internationalt arbejde
6.5.1. IAIS-reassurance subkomité
Baggrund og formål:
IAIS (International Association of Insurance Supervisors) har nedsat en
arbejdsgruppe, hvor Finanstilsynet har formandskabet. Arbejdsgruppen har
bl.a. til opgave at udarbejde udkast til en standard om tilsynsmyndighedernes
vurdering af forsikringsselskabers genforsikringsdækning.
Resultatkrav:
I følge tidsplanen skal der inden udgangen af år 2000 udarbejdes udkast til
standard for tilsynsmyndighedernes vurdering af forsikringsselskabernes
genforsikringsdækning samt påbegyndes drøftelser om udviklingen af en
database over genforsikringsselskaber.
6.5.2. Deltagelse i internationale møder
Baggrund og formål:
Den stigende internationalisering i den finansielle sektor nødvendiggør, at
Finanstilsynet samarbejder på tværs af landegrænser og i internationale
fora. Formålet hermed er bl.a. at øge kendskabet til udenlandske markeder
samt at medvirke til udviklingen af internationale regulerings- og tilsynsmetoder.
Finanstilsynet ønsker, at der foreligger en strategi forud for deltagelse i
internationale arbejdsgrupper og komiteér. For at efterprøve kravets operationalitet
er 2 kontorer udvalgt til at være omfattet af et resultatkrav på
området.
Resultatkrav:
For koncernkontoret og kontoret for forsikringsteknik lægges én gang årligt
en strategi for deres deltagelse i internationale arbejdsgrupper og komiteér.
Hvis kontorerne i løbet af året påbegynder deltagelse i nye arbejdsgrupper
eller komiteér, lægges en strategi for disse.
6.5.3. Dansk formandskab for EU efteråret 2002
Baggrund og formål:
Danmark overtager formandskabet for EU i efteråret 2002. Som formandsland
får Danmark mulighed for på en særlig måde at sætte sit præg på
beslutningsprocessen i EU.
Resultatkrav:
Inden 1. oktober 2000 skal der udarbejdes en oversigt over hvilke emner
indenfor det finansielle område, der forventes og/eller ønskes at være på
dagsordenen under formandsperioden. Der skal desuden angives en prioritering
af emnerne.
6.6. Hovedmål 6 - Udviklingsarbejde
6.6.1. Gennemgang af undersøgelses- og vurderingsmetoder
Baggrund og formål:
Finanstilsynet ønsker at anvende de til enhver tid bedste undersøgelsesmetoder.
I den forbindelse skal der gennemføres et projekt der gennemgår de
nuværende undersøgelses- og vurderingsmetoder. Projektet er udmeldt af
direktionen som et strategisk projekt.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 skal der udarbejdes en analyse/vurdering af
Finanstilsynets undersøgelses- og vurderingsmetoder for risikoområderne:
- Markedsrisiko
- Porteføljepleje
- Kreditrisiko
- Koncernrisiko
- Ejendomsrisiko
Følgende væsentlige aktiviteter indenfor området vurderes:
1. Aktiviteter som kræver en tilsynsindsats.
2. Tilsynets forretningsgange, herunder anvendte metoder for området.
3. Eventuelle forslag til ændringer.
6.6.2. Overgang til elektronisk indberetning
Baggrund og formål:
Formålet er at etablere yderligere elektroniske indberetningsmuligheder fra
institutterne til Finanstilsynet, således at forskellige typer indberetninger,
herunder regnskabsindberetninger, kan håndteres på en hurtig og enkel
måde. Finanstilsynet ønsker at tilbyde institutterne en prisbillig og nem indberetningsmulighed.
Projektet er udmeldt af direktionen som et strategisk
projekt.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 skal Finanstilsynets elektroniske indberetningssystem
udvikles og tilpasses, således at det er muligt at modtage indberetninger
ad flere kanaler og på flere formater.
6.6.3. Opbygning af indberetningssystem for forsikringsmæglere
Baggrund og formål:
Finanstilsynets tilsyn med forsikringsmæglere pr. 1. januar 2000 vil basere
sig på kontrol af de løbende indberetninger det pålægges forsikringsmæglerne
at indsende. For at håndtere dette, opbygges et indberetningssystem.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 etableres et indberetningssystem for forsikringsmæglere.
Systemet skal kunne håndtere de årlige indberetninger samt
kunne beregne forsikringsmæglernes bidrag til dækning af udgifterne ved
tilsynet.
6.6.4. Hensættelser i skadesforsikringsselskaber
Baggrund og formål:
Formålet med projektet er at udvikle systemer, metoder, procedurer og
dokumentationsstandarder til vurdering af hensættelser i skadesforsikringsselskaber.
Udviklingen af projektet vil dels foregå ved deltagelse i konkret
tilsynsvirksomhed og dels ved studier og analyser af de problemer, der opstår
i forbindelse med den konkrete tilsynsvirksomhed. Projektet er udmeldt
af direktionen som et strategisk projekt.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 skal følgende delopgaver være afsluttet:
- Videreudvikling af eksisterende systemer til vurdering af hensættelserne,
herunder edbsystemer.
- Aktuarmæssig deltagelse i undersøgelse af 2 store skadesforsikringsselskaber
og 4 mindre brancheselskaber.
6.6.5. Anvendelse af markedsværdier i livsforsikring
Baggrund og formål:
Ved overgangen til anvendelse af markedsværdier i livsforsikring vil der ske
en harmonisering med den øvrige finansielle lovgivning. Endvidere vil analyserne
af margenerne i livsforsikring øge gennemsigtigheden samt tilsynets
muligheder for at vurdere risici i livsforsikringsselskaberne. Projektet
er udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.
Resultatkrav:
Senest medio 2000 skal et underudvalg under markedsværdiudvalget have
vurderet om livsforsikringsdirektiverne kan være til hinder for, at de regnskabsmæssige
forpligtelser kan opgøres til markedsværdi. Herefter skal
underudvalget inden udgangen af år 2000 udarbejde principperne for en
regnskabsmodel, der kan videreudvikles med henblik på regnskabsaflæggelsen
for 2002.
6.6.6. Anvendelse af genforsikring inden for livsforsikring
Baggrund og formål:
Formålet er at afdække omfanget af og formålet med anvendelsen af genforsikring
inden for livsforsikring i Danmark, herunder genforsikringens
betydning for størrelsen af solvensmargenen. Projektet er udmeldt af direktionen
som et strategisk projekt.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 skal der gennemføres et projekt om anvendelse
af genforsikring inden for livsforsikring. Projektet skal resultere i en rapport
med eventuelle anbefalinger om ændring af undersøgelses- og vurderingsmetoder
i relation til livsforsikring, herunder revision af de relevante forretningsgange.
6.6.8. Koncernregnskabsregler
Baggrund og formål:
Formålet er at fastlægge regler for udarbejdelse af koncernregnskaber for
finansielle konglomerater, dvs. finansielle virksomheder med aktiviteter, der
i henhold til lovgivningen ikke kan rummes inden for samme koncession.
Projektet sigter mod at opfylde en målsætning om at sikre bedre og mere
sammenlignelig information om de finansielle virksomheder. Projektet er
udmeldt af direktionen som et strategisk projekt.
Resultatkrav:
Der skal udarbejdes en rapport, der beskriver problemstillinger og løsningsmuligheder
på området. Rapporten skal være færdiggjort inden den 1. april 2001.
Ved udgangen af år 2000 skal der udarbejdes en kort statusrapport til forelæggelse
for direktionen. Statusrapporten skal indeholde:
1. Kort redegørelse for hovedtrækkene i de initiativer, der er taget i sagen.
2. Kort beskrivelse af, hvilke opgaver som udestår.
3. Tidsforbruget i 2000 samt forventet tidsforbrug i 2001.
6.7. Hovedmål 7 -
Informationsvirksomhed
6.7.1. Securitynøgletal
Baggrund og formål:
En securityværdi er et mål for kvaliteten af de reassurandører, som et skadesforsikringsselskab
anvender. Finanstilsynet har til hensigt til hvert skadesforsikringsselskab,
der indberetter dets reassuranceafdækning, at udsende
både forsikringsselskabets egen samlede securityværdi og den samlede
securityværdi for markedet.
Securityværdien beregnes ved at vægte rating for den enkelte reassurandør
med den enkelte reassurandørs hæftelse. Securityværdier vil blive udsendt
til selskabernes ledelse.
Resultatkrav:
Securitynøgletal skal udsendes inden 30.6.2000.
6.7.2. Engelsk version af Finanstilsynets hjemmeside
Baggrund og formål:
Ca. 40% af de besøgende på Finanstilsynets hjemmeside er engelsksprogede. På den baggrund ønskes en udbygning af en engelsk version af hjemmesiden.
Dette vil desuden muliggøre, at man i større udstrækning kan henvise
engelske forespørgsler til hjemmesiden.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 skal der ske en udbygning af en engelsk version
af Finanstilsynets hjemmeside. Der skal desuden udarbejdes en samlet politik
for Finanstilsynets oversættelser til engelsk.
6.8. Hovedmål 8 - Generel ledelse og administration samt
personaleudvikling
6.8.1. Undersøgelse af Finanstilsynets samspil med interessenterne
Baggrund og formål:
Finanstilsynets interessenter er det politiske system, pressen og de finansielle
virksomheder. Det er målsætningen i højere grad at komme i dialog
med interessenterne om deres opfattelse af samspillet med Finanstilsynet. Der iværksættes derfor et forsøg, hvor man gennem en uformel drøftelse på
de årlige møder med direktionen i de største finansielle koncerner danner
sig et indtryk af, hvordan disse betragter samspillet med Finanstilsynet. Det
er hensigten, at denne dialog på sigt skal udvides til også at omfatte den
øvrige del af interessenterne.
Resultatkrav:
Som led i moderne virksomhed iværksættes et forsøg på at vurdere, hvordan
samspillet mellem Finanstilsynet og de største finansielle koncerner
fungerer. Efter drøftelser med direktionen i de største finansielle koncerner
evaluerer Finanstilsynets direktion resultatet.
6.8.2. Driftseffektiviteten på edbsystemet
Baggrund og formål:
Finanstilsynet ønsker i videst muligt omfang af anvende edb i opgaveløsningen.
Resultatkrav:
I år 2000 skal driftseffektiviteten for systemkomplekset som helhed være
mindst 97% i tidsrummet 8.30 til 16.30. Edbkontoret opgør driftseffektiviteten
hvert kvartal. Desuden skal der føres statistik over, hvordan oppetiden
er udenfor tidsrummet 8.30 til 16.30.
"Systemkomplekset som helhed" skal ses i modsætning til et enkelt system.
Hvis man kan bruge alle systemer på nær et enkelt, anses systemkomplekset
ikke som "nede".
Driftseffektiviteten defineres som forholdet mellem tilgængelig driftstid og
aftalt driftstid.
6.8.3. Sagsstyringssystemet
Baggrund og formål:
Finanstilsynet ønsker en optimal og effektiv anvendelse af sagsstyringssystemet.
Det skal sikres, at både sagsbehandlere og journalregistratorer kan
udnytte systemets muligheder.
Resultatkrav:
Inden udgangen af år 2000 skal der foretages en gennemgang af og undervisning
i sagsstyringssystemet. Dette kan eventuelt ske i samarbejde med en
ekstern konsulent.
6.8.4. Det rummelige arbejdsmarked
Baggrund og formål:
Den aktive arbejdsstyrke vil i løbet af nogle år få sværere ved at imødekomme
arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft. Det er derfor vigtigt at få
aktiveret de "skjulte" ressourcer, der ligger i de grupper, der er blevet mere
eller mindre udstødt af den aktive arbejdsstyrke, herunder etniske mindretal. Ansvaret for denne aktivering ligger hos den enkelte arbejdsgiver, herunder
også de offentlige arbejdsgivere.
Resultatkrav:
Finanstilsynet skal have mindst 2 medarbejdere på ansat særlige vilkår.
6.8.5. Finanstilsynets telefonbetjening
Baggrund og formål:
Det er en målsætning at yde god service til Finanstilsynets eksterne interessenter.
Det er en målsætning, at man hurtigt bliver stillet videre til den
relevante sagsbehandler.
Resultatkrav:
I år 2000 skal der gennemføres en test af hele Finanstilsynets telefonbetjening.
7. Kontraktperiode, afrapportering og mulighed for genforhandling
Kontrakten er gældende for perioden 1. januar 2000 til 31. december 2000.
Det er målsætningen næste år at udarbejde en længerevarende kontrakt.
I 1. kvartal 2001 afrapporterer Finanstilsynet over for Økonomiministeriet
om opfyldelsen af resultatkravene i denne kontrakt. Nogle af de opnåede
resultater vil endvidere indgå i Finanstilsynets virksomhedsregnskab for 2000.
Genforhandling/justering af kontrakten kan finde sted ved væsentlige
ændringer af det grundlag, som kontrakten er indgået på, og i øvrigt når parterne
er enige herom.
Denne kontrakt er indgået mellem parterne februar 2000.
Michael Dithmer Departementschef |
Henrik Bjerre-Nielsen Direktør
|
Udgivet af Finanstilsynet maj 2000
Elektronisk version ved Net Bureauet Araneum
Copyright Finanstilsynet. Må citeres med kildeangivelse |