B I L A G 1
Resultatkontrakt 2001 - 2004
Indholdsfortegnelse
0. Indledning
Finanstilsynet skal bidrage til, at tilliden til den danske finansielle sektor
bevares, både i samfundet og hos den enkelte, ved:
- at påse, at den finansielle lovgivning overholdes, herunder at forebygge
eventuelle lovovertrædelser på særlige områder, bl.a. solvens- og likviditetsområderne
- at deltage i udformningen af den finansielle lovgivning
- at indsamle og formidle information om den finansielle sektor.
Finanstilsynet er en styrelse i Økonomiministeriet. Tilsynet udøver selvstændigt
sin virksomhed inden for rammerne af den finansielle lovgivning og i overensstemmelse
med denne resultatkontrakt og orienterer kun i sager af større politisk betydning
departementet om sine afgørelser.
I tilknytning til Finanstilsynets virksomhed er oprettet Fondsrådet, Forsikringsrådet,
Forsikringsmæglerudvalget og Pensionsmarkedsrådet. Finanstilsynet varetager
sekretariatsfunktionen for disse råd og udvalg. Endvidere varetager tilsynet
på særlige områder opgaver for Arbejdsministeriet, Socialministeriet og Erhvervsministeriet.
Finanstilsynets virksomhed afspejler udviklingen i omverdenen og i den finansielle
sektor, og Finanstilsynet prioriterer sin indsats i overensstemmelse hermed.
De centrale udviklingstræk i den danske finansielle sektor er:
- Sektoren præges af øget koncentration og koncerndannelser på tværs af sektorer
og landegrænser.
- Øget internationalisering i form af grænseoverskridende aktiviteter og fusioner
hen over landegrænser. Definitionen af det traditionelle hjemmemarked er under
forandring.
- Den teknologiske udvikling betyder ændrede konkurrencevilkår, idet nye aktører
får lettere adgang til de finansielle markeder.
- En gunstig konjunkturudvikling siden 1993 har givet sig udslag i en generelt
set velkonsolideret finansiel sektor.
- Kapitalforvaltning er i stærk vækst og har udviklet sig til et centralt
forretningsområde.
- Kapitalformidling via værdipapirmarkederne får stigende betydning.
Finanstilsynets målsætninger
Finanstilsynet ønsker at være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige
niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling. Dette sikres gennem jævnlige
evalueringer og kvalitetsmålinger.
En del af tilsynets indsats for at leve op til denne målsætning er at overholde
internationale standarder udstedt af Basel-Komiteen, IAIS, IOSCO, FESCO, IMF
m.fl.
Finanstilsynet skal i de kommende år lægge øget vægt på formidling af information
om den finansielle sektor som et middel til at styrke sektoren og tilliden til
den. Endvidere skal Finanstilsynet i sin tilsynsvirksomhed og sit regelarbejde
sætte fokus på effektive markeder, internationalisering og forbrugeraspekter.
Hensigten med den strategiske målsætning er:
- at styrke markedets rolle som disciplinerende faktor via øget gennemsigtighed
- at skærpe virksomhedsledelsernes opmærksomhed på deres risikoprofil
- at forbedre forbrugernes muligheder for at sammenligne virksomhedernes priser
og produkter.
Resultatkontraktens struktur
Resultatkontrakten tager udgangspunkt i hvert af de hovedvirksomhedsområder,
som Finanstilsynet arbejder med inden for sit virksomhedsgrundlag, dvs.
- Tilsynsvirksomhed
- Reguleringsvirksomhed
- Informationsvirksomhed
- Intern administration.
Finanstilsynet har følgende 8 faglige hovedmål:
- Løbende overvågning
- Undersøgelser af virksomheder under tilsyn
- Generelle tilsynssager, herunder forsikringsråd, fondsråd og pensionsmarkedsråd
- Regelarbejde og ministerbetjening
- Internationalt arbejde
- Udviklingsarbejde
- Informationsvirksomhed
- Generel ledelse og administration samt personaleudvikling.
Flere af disse faglige hovedmål er tværgående i forhold til virksomhedsgrundlaget,
f.eks. udviklingsarbejde og internationalt arbejde. I kontrakten kan et fagligt
hovedmål derfor være henført til flere virksomhedsområder.
Informationsvirksomhed er både et virksomhedsområde og et fagligt hovedmål.
Det er valgt at behandle informationsvirksomheden som et hele i stedet for at
fordele det faglige hovedmål på flere virksomhedsområder. Informationsvirksomhed
er underopdelt i information om den finansielle sektor og information om Finanstilsynet
og dets virksomhed.
Sammenhængen mellem virksomhedsgrundlaget og de faglige hovedmål er illustreret
i bilag I på side 85.
1. Tilsynsvirksomhed
Tilsynsvirksomheden er opdelt i et virksomhedstilsyn og et markedstilsyn, som
omfatter et særligt tilsyn med virksomhederne på værdipapirmarkederne og løbende
overvågning af øvrige markedsdeltagere.
Finanstilsynet deltager ikke i ledelsen af de finansielle virksomheder og giver
ikke anbefalinger eller henstillinger til enkelte finansielle virksomheder.
Det er den enkelte virksomheds ledelse, der er ansvarlig for virksomhedens drift
og overholdelse af den finansielle lovgivning.
Finanstilsynets opgave er at påse, at den finansielle lovgivning overholdes
og at søge at forhindre eventuelle lovovertrædelser. Det sidste sker bl.a. ved,
at ledelsen i en virksomhed gøres opmærksom på, hvis mindre ændringer i virksomhedens
forhold vil indebære lovovertrædelser.
Den øgede koncerndannelse i den finansielle sektor, herunder dannelse af finansielle
konglomerater med selskaber, der driver forskellige former for finansiel virksomhed,
samt virksomhedernes stigende adgang til at anvende egne (interne) risikomodeller
til kapitaldækning, indebærer et mere individuelt tilsyn med de finansielle
virksomheder og koncerner.
Uden for sit normale virkeområde skal Finanstilsynet være forberedt på - efter
anmodning fra Økonomiministeriet - at kunne medvirke til at udnytte de begrænsede
muligheder, der er for at undgå en betalingsstandsning i nødlidende finansielle
virksomheder.
1.1. Virksomhedstilsyn
Foruden grænseoverskridende virksomhed fra - og filialer af finansielle virksomheder
fra andre lande inden for EU er det kun virksomheder, som er oprettet i henhold
til lovgivningen eller godkendt af Finanstilsynet, der har tilladelse til at
drive finansiel virksomhed i Danmark. Finanstilsynet kan inddrage en tilladelse
på grund af
1)manglende økonomisk styrke
2)ledelsens manglende egnethed eller hæderlighed
3)grove eller gentagne lovovertrædelser.
Nye tilladelser gives kun til virksomheder, hvor Finanstilsynet vurderer, at
risikoen for, at tilladelsen må inddrages igen, er lav.
Tilsynet med de finansielle virksomheder foregår på grundlag af indberetninger
fra de finansielle virksomheder og deres revisorer samt gennem undersøgelser
på stedet.
Formålet med det løbende tilsyn er at vurdere, om de finansielle virksomheder
opfylder betingelserne for at bevare deres tilladelse. Risikoen for, at Finanstilsynet
inddrager en tilladelse, består af en generel risiko for den pågældende virksomhedstype
og en specifik risiko for den enkelte virksomhed.
Den generelle risiko er i vid udstrækning bestemt af de områder, som den pågældende
type af finansiel virksomhed har adgang til at drive forretning indenfor. Den
specifikke risiko i den enkelte virksomhed er bestemt af de risici, virksomheden
løber, ledelsens egnethed og hæderlighed samt virksomhedens økonomiske styrke.
Tilsynet med den enkelte virksomhed kan enten være almindeligt eller skærpet.
Det almindelige tilsyn er bestemt af den generelle risiko for branchen samt
virksomhedens betydning for den øvrige finansielle sektor. Virksomheder, hvor
den specifikke risiko for, at tilladelsen bliver inddraget, er højere end “lav”,
er underkastet skærpet tilsyn.
Oversigt
over den generelle risiko |
|
Pengeinstitutter |
Høj |
Genforsikringsselskaber |
Over middel
|
Fonds-
og børsmæglerselskaber |
Over middel |
Visse kreditinstitutter |
Over middel |
Realkreditinstitutter |
Middel |
Skadesforsikringsselskaber
(1) |
Middel |
Livsforsikringsselskaber |
Under middel |
Fondsbørser,
værdipapircentraler m.v. |
Under middel |
Tværgående
pensionskasser (2) |
Lav |
Firmapensionskasser |
Lav |
Investeringsforeninger
(3) |
Meget lav
|
|
|
1. Inkl.
AES |
|
2. Inkl.
ATP |
|
3. Inkl.
LD |
|
Forholdet mellem de risici, som virksomheden løber, og dens økonomiske styrke,
er i det følgende betegnet risikoprofil. Den finansielle virksomhed kan løbe
to typer af risici: For det første risici knyttet til de aktiviteter og risikoområder,
som virksomheden driver forretning indenfor, og for det andet risici forbundet
med håndteringen af disse risici. Risici skal vægtes ud fra deres mulige og
sandsynlige påvirkning af årets resultat (solvens) og ændring i likvide beholdninger
(likviditet).
Der er således en sammenhæng mellem en virksomheds risikoprofil og dens generelle
og specifikke risiko.
1.1.1. Løbende overvågning (Hovedmål 1)
Principper
Tilsynet med de finansielle virksomheder kan grundlæggende inddeles i to typer
af aktiviteter:
1)Vurdering af indberetninger fra virksomhederne
2)Undersøgelser på stedet.
Formålet er i begge tilfælde at kontrollere, om virksomheden overholder lovgivningen
(med fokus på, om betingelserne for at opretholde tilladelsen fortsat er opfyldt)
– samt at vurdere virksomhedens risikoprofil.
Indberetninger skal derudover bidrage til en bedre vurdering af, hvor tilsynsindsatsen
skal prioriteres, ligesom de danner grundlag for Finanstilsynets information
om de finansielle virksomheder og markeder.
4-årige målsætninger
- Indberetninger fra de finansielle virksomheder skal i højere grad indeholde
oplysninger om virksomhedernes risikoprofil, dvs. forholdet mellem de risici,
virksomhederne påtager sig, og deres økonomiske styrke.
- Finanstilsynet skal videreudvikle sine metoder til årligt at vurdere den
enkelte virksomheds risikoprofil.
- For hver virksomhedstype skal Finanstilsynet fortsat arbejde med at identificere
de risikoområder, der tilsammen har betydning for den enkelte virksomheds
risikoprofil. Målsætningen er at kunne vurdere, om en virksomhed har en væsentlig
højere risikoprofil end andre virksomheder af samme type. En væsentlig del
af virksomhedens samlede risikoprofil vil være bestemt af ledelsens egnethed
og hæderlighed, herunder evner og vilje til at styre virksomheden inden for
de væsentlige risikoområder.
- Alle typer af løbende indberetninger skal gennemgås for at sikre, at indberetninger,
der ikke er nødvendige for, at tilsynet kan leve op til sit virksomhedsgrundlag,
afskaffes.
- Alle løbende skema-indberetninger til tilsynet skal ske elektronisk.
Resultatkrav 2001
- 80 % af sagerne inden for hovedgruppen Specifikke tilsynssager skal overholde
følgende krav:
- Brevbesvarelsestiden på 1. og efterfølgende akter må ikke overstige
25 arbejdsdage.
- Sagsbehandlingstiden må ikke overstige 30 arbejdsdage. Der ses bort
fra perioden mellem en udgående og en indgående høringsakt.
Følgende sagsgrupper er på grund af deres karakter undtaget fra resultatkravet:
- Undersøgelser
- Regnskabsindberetninger.
- Inden 25 arbejdsdage efter modtagelsen skal alle aktuarberetninger prioriteres
på grundlag af læsning af det indledende afsnit. Behandlingen skal være afsluttet
efter i alt 120 arbejdsdage. Inden udgangen af 2001 skal der udarbejdes en
evaluering af systemet.
- Inden 25 arbejdsdage skal alle revisionsprotokollater gennemgås med henblik
på at identificere de revisionsprotokollater, som kræver yderligere behandling.
Behandlingen skal være afsluttet efter senest 120 arbejdsdage.
- 85 % af sagerne inden for sagsgruppen Stiftelse og vedtægter skal overholde
følgende krav:
- Brevbesvarelsestiden på 1. og efterfølgende akter må ikke overstige
25 arbejdsdage.
- Sagsbehandlingstiden må ikke overstige 120 arbejdsdage. Der ses bort
fra perioden mellem en udgående og en indgående høringsakt.
Følgende sagsgrupper er på grund af deres karakter undtaget fra resultatkravet:
- Stiftelse og vedtægter vedrørende investeringsforeninger
- Stiftelse, koncession og vedtægter vedrørende forsikringsmæglere.
1.1.2. Undersøgelser af institutter under tilsyn (Hovedmål
2)
Principper
Undersøgelser på stedet anvendes først og fremmest på områder, hvor det er vanskeligt
at udarbejde indberetninger, eller når der er tvivl om indberetningernes pålidelighed.
Virksomheder, som er under almindeligt tilsyn, bør som udgangspunkt ikke undersøges
oftere, end det er nødvendigt som følge af virksomhedens generelle risiko eller
dens betydning for den øvrige finansielle sektor. For at sikre indberetningernes
pålidelighed skal ingen dansk finansiel virksomhed dog være sikker på ikke at
blive undersøgt.
For hver virksomhedstype skal der løbende foretages en vurdering af (fastsættes
en grænse for), hvornår den enkelte virksomhed har en vis betydning for den
øvrige finansielle sektor.
For hver virksomhedstype skal tilsynet identificere de væsentligste risikoområder
og kunne foretage en undersøgelse af, om den enkelte virksomhed foretager grove
eller gentagne lovovertrædelser, som kan give anledning til, at tilladelsen
inddrages.
Risikoområder i de finansielle virksomheder er følgende:
- Kreditrisiko
- Markedsrisiko
- Ejendomsrisiko
- Forsikringsrisiko (tegningsrisiko)
- Genforsikringsrisiko (selvbeholdningsrisiko)
- Kapitalstrukturrisiko
- Skatterisiko
- Koncernrisiko
- Kapitalforvaltningsrisiko.
Finanstilsynet fører et risikobaseret tilsyn. Det betyder, at undersøgelsesindsatsen
prioriteres i forhold til de risici, der kan føre til, at den enkelte finansielle
virksomhed får sin tilladelse inddraget. Finanstilsynet kan derigennem sætte
færre ressourcer ind på at undersøge virksomheder, hvor Finanstilsynet vurderer,
at der er lav risiko for, at tilladelsen må inddrages.
Undersøgelser skal derudover i videst mulig udstrækning være baseret på stikprøvekontrol.
Det betyder, at Finanstilsynet skal anvende lige netop den tid, det tager for
at kunne foretage en begrundet vurdering af, om virksomheden på det pågældende
risikoområde begår gentagne eller grove lovovertrædelser eller har en risikoprofil,
der kan bringe tilladelsen i fare.
Stikprøvens omfang skal være bestemt af den risikovurdering, som Finanstilsynet
har foretaget forinden. Hvis risikovurderingen viser en relativ stor sandsynlighed
for at finde gentagne eller grove lovovertrædelser – eller en risikoprofil,
der kan bringe tilladelsen i fare – gennemføres som udgangspunkt en større undersøgelse.
Omvendt gennemføres en mindre undersøgelse, hvis risikovurderingen viser en
relativ lille sandsynlighed for at finde noget sådant.
Hvis der under forløbet af en undersøgelse er grundlag for at konkludere, at
den risikovurdering, som Finanstilsynet har foretaget inden undersøgelsen, ikke
er korrekt, skal undersøgelsen – afhængig af om risikoen nu vurderes at være
lavere eller højere – indskrænkes eller udvides.
Denne fremgangsmåde giver Finanstilsynet mulighed for at kontrollere sine metoder
til vurdering af en virksomheds risiko før en undersøgelse.
Undersøgelse af en dansk finansiel virksomhed omfatter også om nødvendigt filialer
og finansielle datterselskaber i udlandet.
4-årige målsætninger
- Det skal sikres, at virksomheder, der har en generel risiko, som er middel
eller derover, og er af en vis betydning for den øvrige finansielle sektor,
får undersøgt alle deres væsentligste risikoområder mindst hver fjerde år
(almindeligt undersøgelsesprogram).
- For de største af disse virksomheder (koncerner) skal samtlige risikoområder
ikke undersøges samtidigt. I stedet skal der undersøges mindst ét risikoområde
hvert år (særligt undersøgelsesprogram).
- Det skal sikres, at virksomheder med en risikoprofil, der vurderes at kunne
bringe tilladelsen i fare, undersøges én gang årligt. Undersøgelsen skal gennemføres
med fokus på det risikoområde, der er årsag til den højere risikoprofil (udvidet
undersøgelsesprogram).
- Det skal sikres, at et antal virksomheder hvert år udtages tilfældigt til
undersøgelse (forebyggende undersøgelsesprogram).
Resultatkrav 2001
- Undersøgelsesplanen for 2001 gennemføres. Undersøgelser skal gennemføres
med høj kvalitet og overensstemmelse med fastlagte forretningsgange. Hvis
der sker omprioritering i undersøgelsesplanen, anses planen for overholdt,
såfremt niveauet for undersøgelser er fastholdt.
- Inden undersøgelsesplanen for 2002 udarbejdes, skal der udarbejdes en risikovurdering
med henblik på at vurdere, hvilke institutter og hvilke risikoområder i de
pågældende institutter der skal undersøges. Risikovurderingen skal indarbejdes
i undersøgelsesplanen.
1.1.3. Generelle tilsynssager (Hovedmål 3)
Principper
Finanstilsynet skal være respekteret for sin upartiskhed, sit høje faglige niveau
samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling.
4-årig målsætning
- Offentligheden og den finansielle sektor skal have større indsigt i, hvad
der får Finanstilsynet til at reagere og stille krav til de finansielle virksomheder,
herunder i forbindelse med at give tilladelse til at drive finansiel virksomhed
(krav til ledelsens egnethed og hæderlighed etc.) og konkrete afgørelser.
Resultatkrav 2001
- 80 % af sagerne inden for hovedgruppen Generelle tilsynssager skal overholde
følgende krav:
- Brevbesvarelsestiden på 1. og efterfølgende akter må ikke overstige
25 arbejdsdage.
- Sagsbehandlingstiden må ikke overstige 30 arbejdsdage. Der ses bort
fra perioden mellem en udgående og en indgående høringsakt.
Følgende sagsgruppe er på grund af sin karakter undtaget fra resultatkravet:
1.1.4. Internationalt arbejde (Hovedmål 5)
Principper
Internationaliseringen styrker behovet for samarbejde med tilsynsmyndighederne
i andre lande, både direkte og gennem de internationale organisationer. Dertil
kommer, at international regulering og tilsynsstandarder får stigende betydning
for den finansielle sektor i Danmark.
I takt med, at finansielle koncerner, der opererer og har virksomheder i flere
lande, vokser i betydning, er det konsoliderede tilsynsansvar med danske finansielle
virksomheder i øget omfang overtaget af udenlandske tilsynsmyndigheder, ligesom
Finanstilsynet i øget omfang har fået det konsoliderede tilsynsansvar for udenlandske
finansielle virksomheder, der indgår i en dansk finansiel koncern. Af hensyn
til overvågningen af de finansielle virksomheders aktiviteter og risikoprofil
er et øget tilsynssamarbejde derfor nødvendigt.
4-årige målsætninger
- Koncernovervågning og tilsynssamarbejde skal konkret styrkes i forbindelse
med grænseoverskridende finansielle fusioner.
- Memorandum of Understanding (MoU)-aftaler, som tilsynet indgår med udenlandske
tilsynsmyndigheder, skal udbygges i takt med internationaliseringen med henblik
på at lette adgangen til oplysninger om og undersøgelser af danske finansielle
virksomheders udenlandske enheder.
- MoU-aftaler skal som standard udvides med et kapitel om udveksling af statistik
for grænseoverskridende virksomhed.
- Finanstilsynet skal løbende arbejde for konvergens af international tilsynspraksis.
Resultatkrav 2001
- Forud for deltagelse i internationale møderækker af særlig betydning skal
der foreligge en skriftlig plan. Forud for hvert møde skal det vurderes, om
planen skal revideres.
Hvert kontor udarbejder en oversigt over, hvilke internationale arbejdsgrupper
m.v. af særlig betydning som kontoret deltager i.
1.1.5. Udviklingsarbejde (Hovedmål 6)
Principper
Finanstilsynet skal til enhver tid anvende de bedste metoder og højeste standarder
i forbindelse med tilsynsvirksomheden. Dette kræver et stadigt udviklingsarbejde,
så Finanstilsynet kan være ajour med udviklingen på de finansielle markeder.
Finanstilsynet skal have tilstrækkeligt kendskab til udviklingen i den finansielle
sektor til at kunne forstå drivkræfterne bag den – herunder at forstå årsagerne
til den risikoprofil, der er i de enkelte virksomheder.
4-årige målsætninger
- For hver type af finansielle virksomheder skal der fortsat udvikles og vedligeholdes
metoder til at vurdere den specifikke risiko for den enkelte virksomhed. Metoderne
skal i størst muligt omfang være de samme for de forskellige typer af virksomheder.
- For virksomheder eller koncerner, som i kraft af deres art og størrelse
ikke kan sammenlignes med andre danske virksomheder eller koncerner, skal
tilsynet kunne tage stilling til, om de pågældende virksomheders risikoprofil
afviger fra deres internationale konkurrenters.
Resultatkrav 2001
- Projekt om gennemgang af regler på kreditrisikoområdet i hele tilsynslovgivningen
med henblik på en harmonisering.
Resultatkrav: Inden udgangen af 3. kvartal 2001 skal der udarbejdes en rapport/et
notat, hvori de væsentligste regler på kreditrisikoområdet i den finansielle
lovgivning gennemgås, og behovet for en harmonisering vurderes.
- Projekt om gennemgang af internationale tilsynsstandarder.
Resultatkrav: Der skal udarbejdes rapporter på følgende områder:
- Kreditinstitutområdet
- Forsikringsområdet
- Værdipapir- og børsområdet
- Betalings- og værdipapirafviklingssystemer
- Regnskabsområdet.
På grundlag af delrapporterne udarbejdes en samlet rapport.
Projektet skal være færdigt senest 15. august, således at konklusionerne eventuelt
kan indgå i lovprogrammet og den interne budgettering for 2002.
1.2. Markedstilsyn
Samfundet har en væsentlig interesse i effektiv formidling af kapital via værdipapirmarkedet.
Fondsrådet og Finanstilsynet skal virke for et velfungerende dansk værdipapirmarked,
som har en sådan effektivitet, gennemskuelighed og konkurrencedygtighed, at
det er attraktivt for udstedere, investorer og værdipapirhandlere, og som lever
op til internationale standarder.
Tilliden til markedet baseres på, at udstederen lever op til sine oplysningsforpligtelser,
herunder at udstederen aflægger retvisende, relevante og pålidelige regnskaber,
og at der ikke foregår insider-handel eller kursmanipulation.
1.2.1. Løbende overvågning (Hovedmål 1)
Principper
Tilsynet bidrager til en effektiv prisfastsættelse på værdipapirmarkederne bl.a.
ved at modvirke kursmanipulationer og insider-handel. Potentielle lovovertrædere,
som den tekniske udvikling har givet nye muligheder, skal afskrækkes gennem
fortsat skærpet overvågning af værdipapirmarkedet. Den skærpede overvågning
skal være kendt af markedsdeltagerne.
Rollen som børstilsyn indebærer tilsyn med markedet og med markedsdeltagerne.
4-årig målsætning
- EU’s regnskabsstrategi forudsætter, at der foretages en kontrol af, om alle
børsnoterede virksomheder overholder regnskabsreglerne. Det skal sikres, at
denne opgave løses.
Resultatkrav 2001
- 80 % af sagerne inden for hovedgruppen Specifikke tilsynssager skal overholde
følgende krav:
- Brevbesvarelsestiden på 1. og efterfølgende akter må ikke overstige
25 arbejdsdage.
- Sagsbehandlingstiden må ikke overstige 30 arbejdsdage. Der ses bort
fra perioden mellem en udgående og en indgående høringsakt.
Følgende sagsgrupper er på grund af deres karakter undtaget fra resultatkravet:
- Undersøgelser
- Regnskabsindberetninger.
- I 80 % af sagerne om insiderhandel og kursmanipulation skal der inden 120
arbejdsdage være truffet beslutning om, hvorvidt sagen skal overgives til
politiet.
1.2.2. Generelle tilsynssager (Hovedmål 3)
Principper
Som sekretariat for Fondsrådet arbejder Finanstilsynet for at øge både konkurrencen
og likviditeten på værdipapirmarkedet. Finanstilsynet støtter anvendelsen af
internationale regnskabsstandarder og andre standarder om afgivelse af oplysninger.
4-årig målsætning
- Lovgivningen og dermed grundlaget for Fondsrådets og tilsynets arbejde bygger
implicit på ideen om nationale værdipapirmarkeder og et nationalt tilsyn.
En mulig udvikling er, at handlen med danske værdipapirer om få år ikke foretages
i Danmark, eller at kun de mindste selskaber vil være noteret i Danmark. Tilsynet
skal udarbejde et strategisk grundlag for det fremtidige børstilsyn.
Resultatkrav 2001
- 80 % af sagerne inden for hovedgruppen Generelle tilsynssager skal overholde
følgende krav:
- Brevbesvarelsestiden på 1. og efterfølgende akter må ikke overstige
25 arbejdsdage.
- Sagsbehandlingstiden må ikke overstige 30 arbejdsdage. Der ses bort
fra perioden mellem en udgående og en indgående høringsakt.
Følgende sagsgruppe er på grund af sin karakter undtaget fra resultatkravet:
1.2.3. Internationalt arbejde (Hovedmål 5)
Principper
Internationaliseringen af værdipapirhandlen styrker behovet for samarbejde med
tilsynsmyndighederne i andre lande. Tilsynet deltager i FESCO og FESCOPOL og
har et veletableret samarbejde med børstilsyn i de andre EU-lande. Effektiviteten
i markedet fastholdes eller styrkes ved at modvirke “tilsyns-arbitrage” (at
handlen flytter ind under det svageste tilsyn).
4-årig målsætning
- I takt med, at det danske værdipapirmarked indgår i grænseoverskridende
børssamarbejde, skal der udarbejdes grænseaftaler med de respektive landes
børstilsyn.
Resultatkrav 2001
- Forud for deltagelse i internationale møderækker af særlig betydning skal
der foreligge en skriftlig plan. Forud for hvert møde skal det vurderes, om
planen skal revideres.
Hvert kontor udarbejder en oversigt over, hvilke internationale arbejdsgrupper
m.v. af særlig betydning som kontoret deltager i.
1.2.4. Udviklingsarbejde (Hovedmål 6)
Principper
Tilsynet vil i videst muligt omfang benytte sig af elektroniske indberetninger.
4-årig målsætning
- Finanstilsynet skal i takt med udviklingen i handelsmønstrene på værdipapirhandelsmarkedet
tilpasse sine metoder til at efterforske sager om kursmanipulation og insider-handel.
Resultatkrav 2001
- Projekt om gennemgang af internationale tilsynsstandarder.
Resultatkrav: Der skal udarbejdes rapporter på følgende områder:
- Kreditinstitutområdet
- Forsikringsområdet
- Værdipapir- og børsområdet
- Betalings- og værdipapirafviklingssystemer
- Regnskabsområdet.
På grundlag af delrapporterne udarbejdes en samlet rapport.
Projektet skal være færdigt senest 15. august, således at konklusionerne eventuelt
kan indgå i lovprogrammet og den interne budgettering for 2002.
2. Reguleringsvirksomhed
Finanstilsynet deltager i udformningen af den finansielle lovgivning og udsteder
administrative forskrifter. Tilsynet rådgiver Økonomiministeriet om snitfladerne
til anden lovgivning.
2.1. Generelle tilsynssager (Hovedmål 3)
Principper
Finanstilsynet skal forholde sig til anden tilstødende lovgivning, som kan have
betydning for de finansielle virksomheder eller tilsynet med disse.
4-årige målsætninger
- Finanstilsynet skal videreudvikle og vedligeholde interne ekspertisecentre
for skatte-, register-, forbruger- og konkurrencelovgivning vedrørende den
finansielle sektor.
- Finanstilsynet skal etablere et internt ekspertisecenter for statsstøtte
til finansielle virksomheder.
Resultatkrav 2001
- 80 % af sagerne inden for hovedgruppen Generelle tilsynssager skal overholde
følgende krav:
- Brevbesvarelsestiden på 1. og efterfølgende akter må ikke overstige
25 arbejdsdage.
- Sagsbehandlingstiden må ikke overstige 30 arbejdsdage. Der ses bort
fra perioden mellem en udgående og en indgående høringsakt.
Følgende sagsgruppe er på grund af sin karakter undtaget fra resultatkravet:
2.2. Regelarbejde og ministerbetjening (Hovedmål 4)
Principper
Den finansielle lovgivning bør fremtidssikres gennem rammelovgivning med tilhørende
bekendtgørelser. Lovgivningen bør harmoniseres så meget, det er muligt og hensigtsmæssigt.
Den finansielle lovgivning bør være nødvendig og afstemt med tilstødende lovgivning.
Den internationale regelskabelse, bl.a. på EU-niveau, foregår i samarbejde
med andre tilsynsmyndigheder.
Ministerbetjening og betjening af råd skal være hurtig og af høj kvalitet.
4-årige målsætninger
- Finanstilsynet skal bidrage til, at lovgivningen løbende tilpasses i lyset
af markeds- og strukturudviklingen. Endvidere skal Finanstilsynet bidrage
til, at de finansielle tilsynsregler er “up-to-date” som følge af udviklingen
af nye finansielle forretningsområder eller internationaliseringen.
- Finanstilsynet skal - under forudsætning af, at den nødvendige hjemmel tilvejebringes
- udstede regler om redelig forretningsskik og god praksis med henblik på
at sikre, at forbrugerne ikke behandles urimeligt. Reglerne skal endvidere
bidrage til øget gennemsigtighed og sammenlignelighed i de finansielle produkter
samt fastlægge et generelt højt niveau for virksomhedernes information til
kunderne.
- Finanstilsynet skal arbejde for, at forbrugerinteresser i højere grad inddrages
i forbindelse med udarbejdelsen af nye regelsæt.
- Regnskabsreglerne bør bygge på de samme principper for alle typer af finansielle
virksomheder. Arbejdet sker under hensyntagen til EU’s regnskabsstrategi og
dermed inden for rammerne af IASC framework. Værdiansættelsesregler bør i
videst mulig udstrækning bygge på markedsværdier.
- Regnskabsregler skal bidrage til en relevant og retvisende måling af de
finansielle virksomheders økonomiske styrke. Solvensregler skal sikre, at
kapitalgrundlaget er tilstrækkeligt i forhold til de risici, virksomhederne
påtager sig.
- Der skal udarbejdes regler om offentliggørelse af flyttegebyrer og indtrædelsesomkostninger
på liv- og pensionsområdet.
- De finansielle virksomheder skal pålægges at offentliggøre forbrugerrelaterede
nøgletal.
- Der skal udarbejdes krav om offentliggørelse af målsætninger for egenkapitalforrentning
i livsforsikringsselskaber og krav om offentliggørelse af realiseret egenkapitalforrentning.
Resultatkrav 2001
- Det 4-årige lovprogram af 1. februar 2001 gennemføres i overensstemmelse
med den fastlagte tidsplan for 2001.
- De prioriterede bekendtgørelser, jf. plan af 1. februar 2001, skal udstedes
i 2001.
- Lovbekendtgørelser skal udstedes senest 3 måneder efter en lovs vedtagelse.
- Finanstilsynets bidrag til lovprogrammet, lovforslag og besvarelse af folketingsspørgsmål
til alm. del skal være af god kvalitet, være umiddelbart anvendelige og forståelige,
samt udarbejdes inden for tidsfristen. Kvalitetsmålinger skal gennemføres
med et gennemsnit på mindst 3.
- Krav om offentliggørelse af målsætninger for egenkapitalforrentningen i
livsforsikringsselskaber og krav om offentliggørelse af realiseret egenkapitalforrentning.
Delmål for 2001:
- overvejelser om rammerne for regelsættet (bekendtgørelser)
- definition af mål for egenkapitalforrentning
- overvejelser om forholdet til kontributionsprincippet
- drøftelser med branchen.
Inden 1. oktober 2001 afgives et statusnotat på baggrund af arbejdet. Projektet
er afhængig af, at arbejdet i Markedsværdiudvalget udvikler sig efter planen.
- Offentliggørelse af livsforsikringsselskabers aktiebesiddelser og kapitalandele
på selskabsniveau i forbindelse med årsregnskabet.
Inden 1. oktober 2001 skal der udarbejdes et forslag om krav til offentliggørelsen,
som kan drøftes med branchen.
2.3. Internationalt arbejde (Hovedmål 5)
Principper
Reguleringsarbejdet er stærkt påvirket af EU-regulering og anden international
regelskabelse (IAIS, Basel-Komiteen etc.). Finanstilsynet deltager aktivt i
arbejdet med udformning af disse regler.
Finanstilsynet skal i højere grad prioritere sin indsats i internationale fora.
Hovedindsatsen lægges på de områder, hvor betydningen for dansk lovgivning og
den danske finansielle sektor er størst, og/eller på de områder, hvor mulighederne
for indflydelse er størst. Indsatsen minimeres, hvor disse betingelser ikke
er opfyldt.
4-årig målsætning
- På værdipapirområdet skal tilsynet følge udviklingen inden for fjernhandel,
især handel på tværs af landegrænser. Det skal konkret vurderes, om der er
behov for tilpasninger af regelgrundlaget af hensyn til overvågningen af fjernhandel.
Resultatkrav 2001
- Forud for deltagelse i internationale møderækker af særlig betydning skal
der foreligge en skriftlig plan. Forud for hvert møde skal det vurderes, om
planen skal revideres.
Hvert kontor udarbejder en oversigt over, hvilke internationale arbejdsgrupper
m.v. af særlig betydning som kontoret deltager i.
- Forberedelse af det danske EU-formandskab i efteråret 2002.
Opgaven under formandskabet vil være at gennemføre de forslag, der indgår
i handlingsplanen for de finansielle markeder. Finanstilsynet udarbejder inden
den 1. februar 2001 en handlingsplan over de opgaver, som tilsynet skal varetage
i løbet af 2001 som forberedelse til det danske EU-formandskab i efteråret
2002. Handlingsplanen skal indeholde:
- En oversigt over de forslag, som forventes drøftet under det danske
formandskab. Oversigten skal indeholde en prioritering af/strategi for
gennemførelsen af de enkelte forslag.
- Herunder en oversigt over, hvor i beslutningsprocessen de forslag, som
forventes drøftes, forventes at befinde sig under det svenske, belgiske
og spanske formandskab.
Handlingsplanen revideres løbende med en stigende detaljeringsgrad, efterhånden
som det danske formandskab rykker nærmere. Oversigten og tidsplanen revideres
første gang senest 15. juli 2001. Der foretages herefter en tilsvarende opdatering
efter hvert formandsskifte.
- Der udarbejdes et system til kvalitetsmålinger af direktivarbejde. Kvalitetsmålingssystemet
sættes i værk 2002.
2.4. Udviklingsarbejde (Hovedmål 6)
4-årig målsætning
- Finanstilsynet skal i de kommende år arbejde på at styrke forbrugernes stilling
på det finansielle område.
Resultatkrav 2001
- Åbenhed om aktiebesiddelser.
Finanstilsynet deltager i departementets arbejdsgruppe vedrørende åbenhed
om aktiebesiddelser og bidrager i den forbindelse med sekretariatsbistand.
- Projekt om tilsynets tavshedspligt, del 2.
På grundlag af beskrivelsen af Finanstilsynets tavshedspligt, del 1
- analyseres Finanstilsynets praksis i forbindelse med offentliggørelse
af informationer om tilsynets virksomhed,
- udbygges del 1 med henblik på opbygning af en praktisk vejledning om
tilsynets praksis med hensyn til offentliggørelse/udlevering af fortrolige
oplysninger,
- beskrives og analyseres de tilsvarende nordiske regelsæt, forarbejder
og praksis i forbindelse med offentliggørelse af information,
- udarbejdes forslag til metoder til at offentliggøre oplysninger.
Resultatkrav: Projektet færdiggøres inden 1. oktober.
- Projekt om "god skik"
Projektet er en opfølgning på forslaget om, at Finanstilsynet kan udstede
retningslinier, som udfylder begrebet “god skik”. Det skal indgå i overvejelserne,
hvordan retningslinierne kan bidrage til, at de finansielle virksomheder handler
forsvarligt og ikke misbruger deres økonomiske styrke til at give forbrugerne
en urimelig behandling.
Rapporten skal:
- afdække behovet for retningslinier
- komme med oplæg til prioritering af, hvilke emner der skal indgå i retningslinierne.
Resultatkrav: Rapporten afleveres senest 1. oktober.
- Sidestillelse af pant i fast ejendom med offentlig garanti.
Projektet skal afklare, om realkreditinstitutter skal kunne yde lån på basis
af offentlige garantier.
Resultatkrav: Senest 1. april 2002 afleveres en endelig rapport. 1. oktober
2001 afleveres en statusrapport.
- Markedsværdier i livsforsikring
Arbejdet udmøntes i en eller flere rapporter samt udarbejdelse af flere retsforskrifter.
Delmål for 2001:
- Regler for værdiansættelse af forpligtelserne (detaljeret udmøntning
af de i 2000 fastsatte principper)
- Overvejelser vedrørende genkøbsproblematik
- Overvejelser om bonusopgørelse og -politikker
- Fastsættelse af regnskabsregler (bekendtgørelse).
Inden 1. oktober 2001 afgives et statusnotat på baggrund af arbejdet.
3. Informationsvirksomhed
Finanstilsynet skal i de kommende år lægge øget vægt på formidling af information
om den finansielle sektor som et middel til at styrke sektoren og tilliden til
den.
Informationen retter sig både mod virksomhedernes ledelse, forbrugere og professionelle
kunder og investorer.
3.1 Information om den finansielle sektor (Hovedmål 7)
Principper
Det kan være vanskeligt for kunder og investorer at vurdere den enkelte virksomheds
risikoprofil. Dette forhold kan virke konkurrencebegrænsende mellem de finansielle
virksomheder. Finanstilsynet skal modvirke dette gennem en øget formidling af
sammenlignelig information om virksomhedernes risikoprofil. Finanstilsynet skal
samtidig gennem en øget formidling af tværgående information om de finansielle
virksomheder bidrage til at skærpe opmærksomheden hos ledelsen i en virksomhed,
der har en risikoprofil, der er højere end andre virksomheder af samme type.
Formidlingen og kvaliteten af risikooplysninger om de finansielle virksomheder
og om det finansielle marked skal tilpasses den øgede koncerndannelse og de
øgede grænseoverskridende aktiviteter, f.eks. når forskellige virksomhedstyper
og forretningsområder lægges sammen i en finansiel koncern.
Tilpasning og udvikling af regnskabsregler (herunder værdiansættelsesregler)
og informationspolitik kan ikke ses isoleret fra hinanden. Krav om informative
regnskaber er ligeså vigtige som selve formidlingen af oplysninger om de finansielle
virksomheder. Regnskaberne skal være retvisende, relevante, pålidelige og gennemsigtige.
Relevant regnskabsinformation er information, der gør en forskel for interessenterne
i en beslutningssituation.
4-årige målsætninger
- For at øge gennemsigtigheden i den finansielle sektor skal der tilvejebringes
øget elektronisk adgang til alle ikke-tavshedsbelagte oplysninger (dvs. som
hovedregel enten anonymiserede eller offentliggjort af virksomheden selv).
Det skal herigennem være muligt i øget omfang at sammenligne nøgletal og andre
oplysninger fra de enkelte finansielle virksomheder.
- På Finanstilsynets hjemmeside skal der via links til relevante hjemmesider,
f.eks. private ankenævn, gives forbrugerne generel vejledning om klagemuligheder
m.v.
- På Finanstilsynets hjemmeside skal der være lettilgængelig information samt
links til relevante oplysninger for de offentligt udpegede repræsentanter
i bestyrelserne i de finansielle virksomheder.
- Flyttegebyrer og indtrædelsesomkostninger på liv- og pensionsområdet skal
offentliggøres.
- De finansielle virksomheder skal pålægges at offentliggøre forbrugerrelaterede
nøgletal.
- Regnskabstal til markedet skal formidles hurtigere, dvs. tidsfrister for
aflæggelse af regnskab skal forkortes.
- Målsætninger for egenkapitalforrentning i livsforsikringsselskaber og krav
om offentliggørelse af realiseret egenkapitalforrentning skal offentliggøres.
- For hver art af finansielle virksomheder skal der videreudvikles nøgletal,
der afspejler den enkelte virksomheds risikoprofil.
- Der skal udvikles forbrugerrettede nøgletal og statistikker, herunder oplysninger
og nøgletal for kapitalforvaltning og puljeordninger på bank- og forsikringsområdet.
- Finanstilsynet skal opbygge et statistisk grundlag til at vurdere omfanget
og arten af grænseoverskridende finansiel virksomhed ud og ind af Danmark.
Resultatkrav 2001
- Videreudvikling af nøgletal for forsikringsselskaber og investeringsforeninger.
Resultatkrav: Inden 1. oktober skal der foreligge et internt forslag til,
hvilke eventuelle ændringer af nøgletallene for skadesforsikringsselskaber
og investeringsforeninger Finanstilsynet skal foreslå over for branchen.
- Periodevis offentliggørelse af flyttegebyrer og indtrædelsesomkostninger.
Resultatkrav: Inden 1. oktober 2001 defineres et system for periodevis offentliggørelse
af livsforsikringsselskabers flyttegebyrer. Offentliggørelsen iværksættes
inden årets udgang.
3.2. Information om Finanstilsynet (Hovedmål 7)
Principper
Det skal stå klart for Finanstilsynets omverden (herunder pressen og det politiske
system), at Finanstilsynet ikke kan give garanti for, at ingen dansk finansiel
virksomhed bryder sammen, og at det er ledelsens ansvar, at den enkelte virksomhed
overholder den finansielle lovgivning.
Finanstilsynets målsætninger og strategiske grundlag skal være kendt og accepteret
i den finansielle sektor, det politiske system samt i pressen.
4-årige målsætninger
- Offentligheden og den finansielle sektor skal have større indsigt i, hvad
der får Finanstilsynet til at reagere og stille krav til de finansielle virksomheder
under tilsyn, ved at oplysninger fra Finanstilsynet (tilsynspolitik, regelgrundlag,
afgørelser, oplysninger om de finansielle virksomheder og om det finansielle
marked) gøres offentligt tilgængelige.
- Oplysninger fra Finanstilsynet skal i videre omfang gøres tilgængelige på
engelsk. Ud over hovedlovene, som allerede foreligger på engelsk, skal der
løbende tages stilling til, om sekundære love, bekendtgørelser og publikationer
skal oversættes til engelsk.
4. Intern administration m.v.
4.1. Udviklingsarbejde (Hovedmål 6)
Principper
Finanstilsynet skal være en moderne og effektiv virksomhed. Finanstilsynets
administrative systemer skal løbende udvikles, så de er brugervenlige, lette
at vedligeholde og understøtter det daglige arbejde.
Finanstilsynets opfyldelse af den overordnede målsætning om at være respekteret
for sin upartiskhed, sit høje faglige niveau samt sin hurtige og korrekte sagsbehandling
skal løbende følges.
4-årige målsætninger
- Der skal løbende (videre)udvikles og iværksættes evalueringer og kvalitetsmålinger,
der sikrer en høj standard for Finanstilsynets sagsbehandling.
- Mulighederne for en yderligere tilpasning mellem de interne systemer, hovedmålsstrukturen
og strategien skal undersøges.
- Finanstilsynets interne administrative systemer skal i videst muligt omfang
integreres.
- Som et led i Finanstilsynets arbejde for omstilling til digital forvaltning
skal mulighederne for og konsekvenserne af at indføre elektronisk arkiv undersøges.
- Alle tilsynets edb-systemer skal have en brugervenlig grænseflade.
Resultatkrav 2001
- Der skal udvikles og iværksættes en undersøgelse af medarbejdernes tilfredshed
inden udgangen af 2001.
- Der skal i løbet af 2001 gennemføres en undersøgelse af gruppe 1-3 pengeinstitutternes
tilfredshed med indberetningerne til Finanstilsynet.
- Der gennemføres kvalitetsmålinger af et antal udvalgte sager inden for hovedgruppen
generelle tilsynssager. Kvalitetsmålingssystemet skal evalueres på baggrund
af de opnåede erfaringer.
- SEKR udarbejder et oplæg til, hvordan der kan gennemføres kvalitetsmålinger
af undersøgelser og løbende overvågning i 2001.
- Inden udgangen af 2001 implementeres elektronisk arkiv som pilotprojekt
i et af Finanstilsynets fagkontorer.
- I løbet af 2001 færdigudvikles de elektroniske indberetningssystemer, således
at Finanstilsynet kan modtage indberetninger med digital signatur (XML-løsning).
4.2. Generel ledelse og administration samt personaleudvikling
(Hovedmål 8)
Principper
Grundlaget for strategisk planlægning og Finanstilsynets strategi skal være
kendt og accepteret af Finanstilsynets ledelse og medarbejdere.
Anvendelse af ekspertise- og videnscentre skal øge kvaliteten og afkorte sagsbehandlingstiden.
Der skal løbende tages stilling til, hvilke nye ekspertise- og videnscentre
der er behov for.
Finanstilsynet vil fortsat i videst muligt omfang foretage sine indkøb over
Internettet via Statens Indkøb.
Finanstilsynet skal være en arbejdsplads med én virksomhedskultur. Én virksomhedskultur
forudsætter, at der er klare, kendte og fælles værdier og målsætninger blandt
ledelse og medarbejdere. I tilknytning hertil er det vigtigt at understrege
chefgruppens rolle som “kulturbærere”. Dette indebærer bl.a., at ledelsesgrundlaget
skal efterleves.
Finanstilsynets medarbejdere er kendetegnet ved et højt fagligt niveau, som
skal fastholdes og videreudvikles i takt med Finanstilsynets behov. For at fastholde
den enkelte medarbejders engagement skal arbejdet i Finanstilsynet være karakteriseret
ved den størst mulige grad af selvstændighed og udvikling. I den forbindelse
tilstræbes en større anvendelse af projektarbejde og andet gruppearbejde.
Medarbejdernes arbejdsopgaver skal tilpasses den enkeltes erfaring og viden
samtidig med, at overførslen af erfaring og viden blandt medarbejderne skal
styrkes. Som et led i vidensoverførslen er det væsentligt, at oplysninger i
journal og arkiv er korrekte, fuldstændige og let tilgængelige.
Finanstilsynet ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende
samfund. Finanstilsynet vil derfor opfordre alle interesserede uanset alder,
køn, race, religion, eller etnisk tilhørsforhold til at søge ledige stillinger.
Forholdet mellem Finanstilsynets ledelse og medarbejdere - samt inden for disse
grupper - skal bygge på gensidig tillid og respekt.
4-årige målsætninger
- Det tilstræbes, at alle nyansatte efter de første 4 år skal have kvalifikationer,
der svarer til, at de har gennemgået Tilsynsskolens fælles moduler og fagmoduler.
- Der skal arbejdes på, at den gennemsnitlige ansættelsestid for unge ny-ansatte
AC-fuldmægtige stiger.
- Det tilstræbes at definere de stillinger på særlige vilkår, som er udmeldt
som led i regeringens strategi vedrørende det rummelige arbejdsmarked.
Resultatkrav 2001
- Finanstilsynet vil gøre en aktiv indsats for at få ansatte på særlige vilkår,
f.eks. i flex-job eller jobtræning. Finanstilsynet skal derfor i løbet af
2001
- have defineret 4 stillinger, der kan besættes på særlige vilkår
- have afholdt mindst 3 opsøgende møder med arbejdsformidlingen og/eller
formidlingsorganisationer.
Kontraktperiode, genforhandling og afrapportering
Kontrakten træder i kraft 1. januar 2001.
Denne 4-årige resultatkontrakt er en del af et samlet aftalesystem og indgås
mellem Økonomiministeriets departement og Finanstilsynet. Den 4-årige kontrakt
indeholder såvel 4-årige målsætninger for perioden 2001 - 2004 som 1-årige resultatkrav
for 2001.
Foruden den samlede kontrakt indgår departementschefen en 1-årig resultatkontrakt
med Finanstilsynets direktør. På samme måde indgår tilsynets direktør 1-årige
resultatkontrakter med vicedirektørerne og kontorcheferne. De 1-årige resultatkontrakter
understøtter den samlede 4-årige resultatkontrakt.
Ved udgangen af 2001 vil kontrakten blive genforhandlet med henblik på en rullende
fornyelse og justering af 4-årige mål for perioden 2002 - 2005. Samtidig aftales
nye 1-årige resultatkrav for 2002.
Parterne er enige om, at de 4-årige målsætninger ikke er bindende, men udgør
strategiske retningslinier for de kommende års arbejde. De 4-årige målsætninger
vil blive justeret under indtryk af forandringer i Finanstilsynets omverden
og strategi.
I 1. kvartal 2002 afrapporterer Finanstilsynet over for Økonomiministeriet
om opfyldelsen af resultatkravene. Nogle af de opnåede resultater vil endvidere
indgå i Finanstilsynets virksomhedsregnskab.
Genforhandling/justering af kontrakten kan finde sted ved væsentlige ændringer
af det grundlag, som kontrakten er indgået på, og i øvrigt når parterne er enige
herom.
Denne kontrakt er færdigforhandlet mellem parterne januar 2001.
|
|
|
København, den ________ 2001 |
|
København, den ________ 2001 |
|
|
|
Michael Dithmer
departementschef |
|
Henrik Bjerre-Nielsen
direktør |
Bilag I
Sammenhæng mellem virksomhedsgrundlaget og de faglige hovedmål
A: |
Områder inden for Finanstilsynets virksomhedsgrundlag |
B: |
Finanstilsynets 8 faglige hovedmål |
|
Tilsynsvirksomhed
|
Regulerings
virksomhed
|
Informationsvirksomhed
|
Intern
administra-tion
|
Virksomheds-tilsyn
|
Markedstilsyn
|
-
om den finansielle-sektor
|
-
om Finans-tilsynet
|
1. Løbende
overvågning |
(1.1.1.)
|
(1.2.1.)
|
|
|
|
|
2. Undersøgelser |
(1.1.2.)
|
|
|
|
|
|
3. Generelle
tilsynssager |
(1.1.3.)
|
(1.2.2.)
|
(2.1.)
|
|
|
|
4. Regelarbejde
og minister-betjening |
|
|
(2.2.)
|
|
|
|
5. Internationalt
arbejde |
(1.1.4.)
|
(1.2.3.)
|
(2.3.)
|
|
|
|
6. Udviklings-arbejde |
(1.1.5.)
|
(1.2.4.)
|
(2.4.)
|
|
|
(4.1.)
|
7. Informations-virksomhed |
|
|
|
(3.1.)
|
(3.2.)
|
|
8. Generel
ledelse og adm. samt personaleudv. |
|
|
|
|
|
|
|