Danskerne er dårlige til at forhandle bankaftaler

16.02.2015

Det ser ikke godt ud med danskernes bankkundskaber – og slet ikke i forhold til forhandlingsevnerne. Det slår en ny undersøgelse fast, der er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af danskerne af Penge- og Pensionspanelet. Hver anden dansker mener nemlig ikke, at han har den nødvendige viden til at forhandle med banken, og seks ud af 10 danskere savner information om, hvordan de får en god handel med banken. Alligevel mener 63 %, at der er muligt at opnå bedre pris og vilkår ved at forhandle med banken, men hver fjerde dansker gør aldrig noget aktivt for at prøve at forbedre sine aftaler.

Resultaterne taler for sig selv – danskerne mangler viden og gode råd om bankens spilleregler. Det er et forbrugerproblem, for danskerne er godt klar over, at det kan være muligt at opnå bedre aftaler, hvis man går i forhandling – de gør det bare ikke af flere årsager, og det er ærgerligt, for det er dem selv, der ikke får de gevinster, der kan være ved at gå i dialog med bankerne om at få de rette priser, produkter og service”, udtaler Morten Holm Steinvig, projektmedarbejder i Penge- og Pensionspanelet.

Uvidenhed og kompliceret stof er blandt forhandlingsbarriererne

Undersøgelsen peger på nogle af årsagerne til, at danskerne ikke går i dialog med banken. Fire ud af 10 danskere siger, at det kræver forberedelse, og det er svært, mens tre ud af 10 danskere indrømmer, at de ikke ved, hvordan de forhandler. Disse barrierer kan måske også være medvirkende til, at 64 % slet ikke tjekker andre banker, før de laver en aftale med deres nuværende bank.

 ”Det er overraskende, at så mange danskere ikke gør noget aktivt for at forhandle en favorabel bankaftale hjem – om det er med egen bank eller en konkurrerende bank, for måske kan man spare penge, finde løsninger, der passer bedre til ens økonomi, eller også får man i hvert fald den tilfredsstillelse at vide, at man faktisk allerede har det bedste tilbud. Vi vil i Penge- og Pensionspanelet meget gerne hjælpe danskerne til at stå stærkere i forhandlingssituationer med banken, og det er formålet med Bankspillet”, siger Morten Holm Steinvig.

Bankspillet er et online værktøj, som skal klæde danskerne på til mødet med banken. Bag Bankspillet står Penge- og Pensionspanelet, Finansforbundet, Finansrådet og Forbrugerrådet Tænk. Bankspillet er gratis og tilgængeligt fra alle computere og tablets. Penge -og Pensionspanelet er nedsat af Folketinget med det formål at gøre danskerne mere interesserede i finansielle emner, som fx lån, forsikringer, pension og privatøkonomi. 

For yderligere information, kontakt venligst:

Morten Holm Steinvig, fuldmægtig i Penge- og Pensionspanelet
Mail: mhs@ftnet.dk
Telefon: +45 33 55 84 37

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Userneeds for Penge- og Pensionspanelet i forbindelse med lanceringen af Bankspillet i december 2014. Undersøgelsen er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen på 1006 respondenter og kortlægger danskernes adfærd og holdninger i forhold til bankanliggender.

Find undersøgelsen om danskerne og banken