Redegørelse om påbud til Jyske Bank - Undersøgelse af lønpolitik og lønpraksis

Finanstilsynet har i forbindelse med en temaundersøgelse på aflønningsområdet i 2023 undersøgt Jyske Banks lønpolitik og lønpraksis. Formålet med undersøgelsen var at undersøge, om de omfattede institutters lønpolitikker og lønpraksis understøtter en sund og effektiv risikostyring.

Sammenfatning

Finanstilsynet vurderer overordnet, at Jyske Banks lønpolitik på en række centrale områder ikke lever op til aflønningsreglerne. Finanstilsynet har derfor udstedt fire påbud til Jyske Bank om at justere i lønpolitikken og eventuelt dertilhørende retningslinjer.

Kriterier for fastsættelse af fast løn

Et pengeinstitut skal gøre det klart i lønpolitikken, hvilke forhold der har betydning for fastsættelsen af den faste løn til samtlige ansatte i virksomheden. Det er med til at sikre en klar og transparent lønpolitik. Forhold af betydning kan f.eks. være relevant erfaring, særlige kompetencer og ansvar.

Finanstilsynet vurderer, at Jyske Banks lønpolitik ikke fastsætter kriterier for tildeling af fast løn til direktionen eller øvrige ansatte med ledelsesansvar, der ikke måtte omfattes af overenskomst. Jyske Bank har fået et påbud om at fastsætte kriterier i lønpolitikken for fastsættelse af fast løn til direktionen og øvrige ansatte med ledelsesansvar.[1]

Foranstaltninger der forebygger interessekonflikter

Et pengeinstitut skal kortlægge, hvilke aflønningsrisici der er forbundet med bestemte stillinger og kontrolfunktioner og i lønpolitikken opstille konkrete foranstaltninger, der forebygger interessekonflikter.

Finanstilsynet vurderer, at Jyske Bank i deres lønpolitik ikke har opstillet konkrete foranstaltninger til at forebygge interessekonflikter. Dette er særlig relevant, da Jyske Bank kan tildele variabel løn til direktion og andre væsentlige risikotagere. Jyske Bank har fået et påbud om at uddybe i lønpolitikken, hvilke konkrete foranstaltninger der er opstillet for at forebygge interessekonflikter.[2]

Klare kriterier retningslinjer for tildeling af variabel løn

Et pengeinstituts lønpolitik skal opstille klare og gennemsigtige kriterier for tildeling af variabel løn af hensyn til at sikre en effektiv risikostyring og sikre transparens omkring virksomheden lønforhold. Desuden skal instituttet fastlægge retningslinjer for tildeling af variabel løn.

Finanstilsynet vurderer, at Jyske Banks kriterier for tildeling af variabel løn i lønpolitikken er utilstrækkelige, da det alene fremgår, at variabel løn kan tildeles på baggrund af ekstraordinære resultater eller indsatser over det normale. Det uddybes dog ikke, hvad der menes med ekstraordinære resultater eller indsatser over det normale. Kriterierne i lønpolitikken er derfor ufuldstændige og skaber ikke et klart billede af bankens faktiske lønpraksis i forhold til brug af variabel aflønning. Jyske Bank har fået et påbud om at opdatere de konkrete retningslinjer i lønpolitikken, så banken har klare kriterier for tildeling af variabel løn.[3]

Fravigelse af lønpolitikken

Et pengeinstitut skal have en lønpolitik i overensstemmelse med instituttets forretningsstrategi, værdier og langsigtede mål, herunder en holdbar forretningsmodel.

Det er Finanstilsynets vurdering, at Jyske Banks lønpolitik ikke tilstrækkeligt fastsætter rammer for anvendelse af variabel løn, da det f.eks. fremgår, at koncernbestyrelsen under særlige omstændigheder kan fravige bestemmelser om beløbsgrænser og ydelser i politikken, hvis hensynet til koncernens langsigtede interesser tilsiger det. Det er ikke tilstrækkeligt, at bestyrelsen kan vælge at fravige rammerne i lønpolitikken efter et konkret skøn, da det vil indebære, at rammerne i lønpolitikken ikke er tilpasset Jyske Banks behov. Jyske Bank har fået et påbud om at tilpasse lønpolitikken, så den afspejler bankens reelle lønpraksis og behov for anvendelse af variabel løn, således at lønpolitikken ikke kan fraviges.[4]



[1] Påbuddet gives i medfør af § 9, stk. 3, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 1242 af 10. juni 2021 om lønpolitik og aflønning i pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber, investeringsforeninger og visse holdingvirksomheder (aflønningsbekendtgørelsen).

[2] Påbuddet er givet i medfør af § 9, stk. 3, nr. 3, i aflønningsbekendtgørelsen.

[3] Påbuddet er giver i medfør af § 9, stk. 3, nr. 5, i aflønningsbekendtgørelsen.

[4] Påbuddet er givet i medfør af § 9, stk. 3, nr. 1 og 5, i aflønningsbekendtgørelsen.