//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om fastsættelse af maksimal grundlagsrente


Bunden af teksten Forige Næste Forside

6.2 Garanterede tilsagn

En tværgående pensionskasse ønskede at indføre et nyt ydelsesmønster og i forbindelse hermed at indføre et nyt beregningsgrundlag* med grundlagsrente* 3 % p.a., mens der hidtil var blevet anvendt 41/4 % p.a. Ændringen skulle finde anvendelse for alle bidrag, der forfalder fra og med 1996. Finanstilsynet meddelte i overensstemmelse med sin daværende praksis pensionskassen, at i det omfang, ændringerne medførte nedsættelse af eksisterende medlemmers pensionstilsagn, krævede de vedtagelse såvel af parterne i de overenskomster, der foreskriver medlemskab af pensionskassen, som af pensionskassens bestyrelse og generalforsamling. Dette var baseret på den opfattelse, at parterne i de nævnte overenskomster kunne beslutte, at der skal oprettes en helt ny pensionskasse, og at pensionsbidrag for dem, der er omfattet af overenskomsterne, fremtidig skal indbetales til denne.

Efterfølgende blev det principielle spørgsmål om, under hvilke betingelser afgivne garanterede pensionstilsagn fra tværgående pensionskasser kan nedsættes, atter genstand for en del uformelle drøftelser mellem Finanstilsynet og branchen. Overvejelserne førte til, at Finanstilsynet besluttede at skærpe sin hidtidige praksis, således at nedsættelse af pensionstilsagn fremtidig kun kan ske med den enkeltes udtrykkelige accept.

Baggrunden for praksisændringen var dels de krav, der i den senere tid er stillet om præcis angivelse af, hvilke garantier der gives til forsikringstagere*, og som er udmøntet i Finanstilsynets bekendtgørelse nr. 609 af 14. juli 1995 om information fra forsikringsselskabet til forsikringstager ved indgåelse af en livsforsikringsaftale, dels en juridisk tvivl om, hvorvidt de af pensionskasser afgivne tilsagn er så bindende, at de ikke kan nedsættes. Det har dog hele tiden været Finanstilsynets praksis, at den del af pensionstilsagnet, der vedrører allerede indbetalte bidrag, ikke kan nedsættes uden den enkeltes accept.

De her nævnte overvejelser har betydning ikke kun ved grundlagsrentenedsættelser, men også ved andre ændringer i pensionstilsagnene, for eksempel på grund af ændrede ydelsessammensætninger.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet 11. december 1997
Elektronisk version ved Net Bureauet