//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om fastsættelse af maksimal grundlagsrente


Bunden af teksten Forige Næste Forside

3.3 Undtagelser vedrørende bestående forsikringer

Som omtalt i afsnit 2.3 gælder reglerne om maksimal grundlagsrente* ikke kun ved etablering af nye forsikringsaftaler, men som udgangspunkt også ved ændring af bestående aftaler. I visse tilfælde er det dog fundet rimeligt, at ændringer kan undtages fra reglerne. I nedenstående afsnit 3.3.1 ­ 3.3.4 er omtalt permanente undtagelsesbestemmelser vedrørende ændringer. Der henvises også til afsnit 4.2 og 4.3, hvori omtales nogle overgangsregler, samt til kapitel 5 og 6 om henholdsvis dispensationsadgang og principielle afgørelser.

3.3.1 Ændringer uden præmieforhøjelser

Der har i Grundlagsrenteudvalget været enighed om, at der i et vist omfang skal være mulighed for at imødekomme en forsikringstagers* ønske om at ændre en forsikringsaftale, uden at dette skal have konsekvenser for den tilknyttede grundlagsrente*. Udvalget har vurderet, at ved ændringer, hvor de forventede fremtidige præmiers nutidsværdi* ikke forøges, kan ændringen i selskabets investeringsrisiko være minimal.

Finanstilsynet har derfor besluttet, at sådanne ændringer kan ske ved brug af den hidtil anvendte grundlagsrente for aftalen. Denne beslutning er gennemført ved bekendtgørelsens bestemmelser i § 4, stk. 1, nr. 1 og stk. 2.

Eksempler på ændringer, der falder ind under denne undtagelse, er ændring af forsikringsformen med uændret præmie, præmienedsættelse, nedskrivning til fripolice og afløsning af løbende præmiebetaling med et éngangsindskud.

For visse typer af forsikringer skal selskaberne opkræve arbejdsmarkedsbidrag i præmierne, jf. § 8, stk. 1, litra c og § 11, stk. 5 i lov om arbejdsmarkedsfonde. Dette bidrag falder helt uden for forsikringsforholdet, og det er derfor besluttet, at den præmie, der tages hensyn til, er præmien efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag. Ønsker forsikringstageren at forhøje indbetalingen, så at forsikringsydelsen bliver uændret, kan dette altså ske med uændret grundlagsrente.

3.3.2 Genoptagelse af præmiebetalingen

Der kunne argumenteres for, at reglerne om maksimal grundlagsrente* ikke skulle gælde i den situation, at præmiebetalingen genoptages efter i en periode at have været afbrudt eller nedsat; i det tilfælde er der tale om indbetalinger, som selskabet kendte ved aftalens indgåelse.

Imidlertid kunne forsikringstagere* spekulere i at have en fripolice stående og genoptage præmiebetalingen på et tidspunkt, da det er rentemæssigt fordelagtigt. Finanstilsynet har derfor besluttet, at genoptagelse af præmiebetalingen kan ske med anvendelse af den tidligere grundlagsrente i to tilfælde, hvor dette spekulationsmoment er begrænset: dels hvis genoptagelsen sker højst ét år efter afbrydelsen, dels i den situation, hvor forsikringsaftalen er oprettet i et ansættelsesforhold, og hvor såvel afbrydelsen eller nedsættelsen som genoptagelsen skyldes overgang til og fra orlov, deltidsbeskæftigelse eller lignende. I begge tilfælde er det en forudsætning, at der ikke anvendes en grundlagsrente, der er højere end den, der anvendtes inden afbrydelsen af præmiebetalingen.

Undtagelsesbestemmelser for disse to tilfælde fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 2 og 3 samt stk. 2.

3.3.3 Bonustilskrivning

Som omtalt i afsnit 2.3 har Grundlagsrenteudvalget fundet, at bonustilskrivning* som udgangspunkt skal foretages med den til enhver tid gældende grundlagsrente* for nytegning. Udvalget fandt dog, at hvis den ansvarshavende aktuar i forbindelse med den løbende bonustilskrivning vurderer, at det vil være betryggende at foretage bonustilskrivning ved brug af den hidtil anvendte grundlagsrente for den enkelte forsikringsaftale, skal dette være muligt. Dette skal bekræftes i den årlige beretning, som den ansvarshavende aktuar ifølge § 89, stk. 6 i lov om forsikringsvirksomhed skal indsende til Finanstilsynet.

Finanstilsynet har derfor indført en bestemmelse herom i § 4, stk. 3 i bekendtgørelsen.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet 11. december 1997
Elektronisk version ved Net Bureauet