//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om fastsættelse af maksimal grundlagsrente


Bunden af teksten Forige Næste Forside

2.4 Konsekvenser for bestående forsikringer

Når der i en forsikringsaftale er afgivet et garanteret tilsagn, er dette sædvanligvis baseret ikke alene på allerede indbetalte præmier, men også på nutidsværdien* af de fremtidige allerede aftalte præmieindbetalinger. I nutidsværdiberegningen indgår bl.a. grundlagsrenten*, således som denne af selskabet er fastsat på tidspunktet for forsikringens tegning. Tilsagnet er derfor afhængigt af størrelsen af denne grundlagsrente. I den nævnte sammenhæng kan denne grundlagsrente derfor normalt ikke ændres, selv om den situation senere skulle opstå, at grundlagsrenten på tidspunktet for de fremtidige præmieindbetalinger overstiger den aktuelt gældende maksimale grundlagsrente. I så fald kan det dog eventuelt komme på tale, at selskabet må forøge de tilhørende livsforsikringshensættelser*.

Et selskabs bestand af forsikringer kan derfor indeholde forsikringsaftaler, som er tegnet på forskellige grundlagsrenter. Det mest almindelige for tiden er, at nogle forsikringer er tegnet på 5 % p.a., mens andre er tegnet på 3 % p.a. Da grundlagsrenten på tegningstidspunktet er fastsat betryggende, også ud fra at der kan ske ændringer i det fremtidige renteniveau, vil der sædvanligvis opstå et renteoverskud i selskabet. Dette overskud vil helt eller delvist blive udloddet til forsikringstagerne* i form af en rentebonus*, hvorfor bonusrenten* som oftest vil være større end den af selskabet anvendte grundlagsrente. Dog kan den situation opstå, at den højeste grundlagsrente vil være større end selskabets faktiske afkast, således at de forsikringstagere, der har den laveste grundlagsrente, vil komme til at betale ­ i form af mistet bonustilskrivning* ­ til de forsikringstagere med en højere grundlagsrente. Er dette ikke kun et forbigående fænomen, vil rimelighedsprincippet, som det er foreskrevet i § 31 i lov om forsikringsvirksomhed, ikke være opfyldt, og selskabet vil næppe kunne fortsætte med at tegne nye forsikringer, ligesom eventuelt andre indgreb vil kunne komme på tale.


Toppen af teksten Forige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet 11. december 1997
Elektronisk version ved Net Bureauet