//Pyntelogo//
//Pyntelogo//

Rapport om de forsikringsmæssige hensættelser i arbejdsskade


Bunden af teksten Forrige Næste Forside

KAPITEL 1

Indledning

1.1 Udvalgets opgave

Arbejdskadeforsikringsområdet i Danmark bliver den 1. januar 1999 omfattet af 3. skadeforsikringsdirektiv. I denne forbindelse bortfalder hovedparten af de forsikringstekniske særbestemmelser, der findes på området; erhvervssygdomme vil fremover blive administreret uden for forsikringsregi, og tilsynet med arbejdsskadeforsikringsselskaberne bliver primært en vurdering af det enkelte selskabs solvensmæssige situation.1

De forsikringsmæssige hensættelser udgør den væsentligste passivpost i selskabernes årsregnskaber, hvorfor en afgrænsning og opgørelse af disse er afgørende ved Finanstilsynets vurdering af selskabernes solvensmæssige situation.

Tilsynet nedsatte på denne baggrund i august 1996 et sagkyndigt udvalg, der skulle undersøge, hvorledes de forsikringsmæssige hensættelser i arbejdsskadeforsikring kan afgrænses og opgøres. Udvalgets kommissorium fremgår af bilag 1.

Kommissoriet blev udarbejdet under den forudsætning, at selskaber, som tegner erhvervssygdomsforsikringer inden 1. januar 1999 ved lov pålægges at overføre disse bestande til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES). I kommissoriet pålægges udvalget derfor at fastlægge ensartede principper og metoder for opgørelse af de forsikringsmæssige forpligtelser, der skulle overføres. Denne forudsætning bristede imidlertid, idet det enkelte selskab som nævnt kan vælge enten selv at afvikle skader, der er anmeldt inden 1. januar 1999, eller overføre disse skader til AES.

Vilkårene ved eventuelle overførsler af bestande fastlægges efter forhandling mellem det enkelte selskab og AES. Aftalen mellem det enkelte selskab og AES skal herefter forelægges for Finanstilsynet. Udvalget har på baggrund af denne udvikling ikke anset det for sin opgave at fastsætte ensartede principper og metoder for opgørelse af de overførte forpligtelser.

1. Folketinget ophævede ved lov nr. 278 af 13. maj 1998 ovennævnte særregler på arbejdsskadeområdet pr. 1. januar 1999. Af loven fremgår endvidere, at erhvervssygdomme anmeldt efter denne dato administreres af en af arbejdsmarkedets parter styret selvejende institution, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES). Endelig fremgår det af loven, at de forsikringsselskaber, som har tegnet erhvervssygdomsforsikring før 1. januar 1999, kan vælge at afvikle disse bestande selv, eller indgå aftale om, at AES overtager og afvikler bestandene.


Toppen af teksten Forrige Næste Forside

Udgivet af Finanstilsynet august 1999
Elektronisk version ved Net Bureauet