Påbud til PensionDanmark for urimelige kundevilkår

Finanstilsynet har undersøgt PensionsDanmarks vilkår og kommunikation til sine medlemmer og giver på den baggrund tre påbud. Pensionsselskabet må ikke fastholde kunderne med urimelige vilkår, eller forsøge at overtale kunderne til at blive, når kunderne har besluttet sig for at flytte deres hvilende pension til et andet selskab.

Undersøgelsen af PensionDanmark og afgørelsen er en del af Finanstilsynets strategiske indsats for en ordentlig finansiel sektor og gode finansielle produkter til forbrugerne. Derfor får

PensionDanmark tre påbud om at;

  • Fjerne vilkår i forsikringsbetingelserne, der på urimelig måde hindrer medlemmerne i at flytte deres pensionsordninger til andre selskaber.
  • Orientere alle medlemmer om, at vilkåret har været i strid med god skik, så medlemmer som tidligere har afholdt sig fra eller er blevet afvist i at overføre deres pensionsordning med henvisning til dette vilkår, får mulighed for at anmode herom på ny
  • Gennemføre et medlems anmodning om overførsel af deres pensionsordning uden at kontakte pensionstageren, medmindre der er risiko for, at pensionstageren ved overførslen mister væsentlige rettigheder.

Læs afgørelsen