Redegørelse om inspektion i Nykredit Bank A/S (kreditområdet)

Indledning

Finanstilsynet var i maj 2013 på inspektion i Nykredit Bank A/S. Inspektionen var en funktionsundersøgelse, det vil sige en undersøgelse af et eller flere udvalgte områder.

På inspektionen gennemgik Finanstilsynet kreditområdet vedrørende bankens store erhvervskunder. Inspektionen omfattede også engagementer med bankens ledelse.

Formålet med inspektionen var at vurdere bankens kreditstyring, anvendelse af ratings, nedskrivninger og kursreguleringer på kreditområdet.

Sammenfatning og risikovurdering

Finanstilsynet havde til inspektionen subjektivt udvalgt 97 engagementer større end 50 mio. kr.

Finanstilsynet vurderede, at bankens kreditstyring generelt var god, og at beslutningsgrundlaget med analyser af sagernes risici havde en god kvalitet. De gode analyser blev dog ikke i et passende omfang anvendt af banken i forbindelse med rating og konstatering af objektiv indikation for værdiforringelse (OIV), jf. nedenfor.

Banken havde i forhold til tidligere inspektioner øget fokus på at sikre en retvisende rating af udlånskunderne, herunder ved manuelle justeringer (overrides) af ratingen. Finanstilsynet havde dog stadig væsentlige bemærkninger til både bankens rangordning af kunderne i henhold til risiko og til niveauet for risikovægtningen til solvensformål. Finanstilsynet vurderede således, at ratingen i 24 ud af 97 engagementer var for positiv, svarende til 25 pct. 

Finanstilsynet vurderede, at bankens niveau for risikovægtning af svage kunder var for lavt. Selv hvis svage kunder fik en korrekt rating, ville den afsatte kapital i disse sager ikke tage fuldt højde for risikoen ved kunderne.

Banken havde selv konstateret svagheder ved de anvendte ratingmodeller og forventede derfor snart at ville ansøge Finanstilsynet om tilladelse til at anvende nye modeller for store erhvervskunder til kapitaldækningsformål. Finanstilsynet gav banken påbud om for de nye modeller at tage højde for Finanstilsynets observationer. Indtil Finanstilsynet har taget stilling til de nye modeller, skal banken tage højde for observationerne ved vurderingen af solvensbehovet.

Finanstilsynet konstaterede, at et engagement, der udgjorde over 2 pct. af bankens basiskapital, var svagt. Banken fik derfor påbud om, at den ved opgørelsen af solvensbehovet i henhold til 8+ metoden skulle afsætte kapital svarende til den del af engagementet, som ikke var afdækket af pant i fast ejendom eller andre sikkerheder.

Finanstilsynet fandt, at banken i en del tilfælde manglede at konstatere OIV eller for sent konstaterede, at der var indtruffet OIV. Det drejede sig hovedsagligt om engagementer med andelsboligforeninger og kommanditselskaber. Finanstilsynet gav banken påbud om at sikre, at der konstateres OIV efter reglerne, herunder at banken ændrer metode for værdiansættelse af andelsboligforeninger, så der i tide bliver udarbejdet en nedskrivningsberegning.

En del af bankens engagementer består af kreditrisiko ved renteswaps, som skulle afdække risikoen for rentestigninger. Da renten generelt er faldet siden indgåelsen af disse forretninger, er bankens risiko ved forretningerne steget. Bankens skønnede tab på swaps som følge af kundens manglende betalingsevne bogføres ikke som nedskrivninger men som kursreguleringer.  

Banken havde ikke for alle andelsboligforeninger med OIV foretaget fuld kursregulering af bankens positive markedsværdi af swaps fratrukket værdien af eventuelle sikkerheder mv. Finanstilsynet gav banken påbud herom.

Inspektionen viste for de gennemgåede engagementer og tilsvarende mindre engagementer et samlet behov for nedskrivninger og kursreguleringer på 788 mio. kr. Heraf er der taget højde for nedskrivninger og kursreguleringer på 169 mio. kr. i bankens regnskab pr. 30. juni 2013, mens banken oplyser at have taget højde for den resterende del i regnskabet pr. 30. september 2013.

Det var Finanstilsynets vurdering, at bestyrelsens behandling af ledelsesengagementer var mangelfuld. Banken fik påbud om, at engagementer med bestyrelse og direktion bevilges af bestyrelsen på grundlag af alle relevante oplysninger om kunderne samt oplysninger om betingelser og rentevilkår.

Ved de seneste års inspektioner i banken har Finanstilsynet haft bemærkninger til bestyrelsens forhandlingsprotokol. Finanstilsynet bemærkede ved inspektionen en forbedring af indholdet i referaterne i protokollen, men drøftelserne af bankens kreditrisici bør fortsat beskrives mere fyldestgørende. Finanstilsynet oplyste banken, at banken forventes at fortsætte sit forbedringsarbejde, så protokollen i højere grad afspejler væsentlige drøftelser og vurderinger af bankens risici.

Nykredit Bank koncernen har opgjort sit solvensbehov pr. 30. juni 2013 til 11,0 procent. Den faktiske solvens pr. 30. juni 2013 var 21,9 procent. Banken skal tage højde for effekterne af tilsynets konklusioner ved den kommende opgørelse af solvensbehovet.