Orientering om nye ESMA retningslinjer

ESMA har udarbejdet retningslinjer vedrørende markedsføringsmateriale i henhold til forordningen om grænseoverskridende distribution af fonde. Retningslinjerne finder anvendelse fra den 2. februar 2022.

Retningslinjerne er udstedt i medfør af artikel 16, stk. 1, i ESMA-forordningen. Formålet med retningslinjerne er at præcisere anvendelsen af kravene til markedsføringsmateriale, som er omhandlet i forordningen om lettere grænseoverskridende distribution af kollektive investeringsinstitutter. Retningslinjerne har ikke til hensigt at erstatte gældende nationale krav vedrørende information, der bør inkluderes i markedsføringsmateriale, for så vidt disse er forenelige med gældende harmoniserede EU-regler.

Retningslinjerne gælder for investeringsforvaltningsselskaber, herunder selvadministrerende UCITS, forvaltere af alternative investeringsfonde, forvaltere af EuVECA’er og forvaltere af EuSEF’er, der markedsfører sig over for investorer og potentielle investorer i UCITS’er, AIF’er, herunder når de oprettes som EuVECA-er, EuSEF’er, ELTIF’er og pengemarkedsforeninger.

Retningslinjerne indeholder fælles principper vedrørende identificeringen af markedsføringsmateriale, principper for beskrivelsen af risici og afkast ved køb af andele eller aktier i en AIF eller andele i et UCITS på en måde, der er lige fremtrædende, og principper for at sikre, at markedsføringsmaterialet er fair, tydeligt og ikkevildledende.

Læs retningslinjerne her på dansk.

Læs retningslinjerne her på engelsk.