Rapport om julebrev fra 2016 om teknologi og nye forretningsmuligheder

Finanstilsynet sendte den 14. december 2016 det årlige såkaldte ”julebrev” til selskaberne på forsikrings- og pensionsvirksomhedsområdet. Bestyrelserne blev bedt om at redegøre for deres strategi i forhold til den teknologiske udvikling og konsekvenserne for forretningsmodellen.

Kontakt

Chefkonsulent

Camilla Neuenschwander
33 55 82 12
cne@ftnet.dk

Underdirektør

Per Plougmand Bærtelsen
33 55 83 45
ppb@ftnet.dk

Finanstilsynet har skrevet en kort rapport om selskabernes tilbagemeldinger. Det var Finanstilsynets overordnede indtryk, at skadesforsikringsselskaberne generelt var længst fremme i processen med at anvende nye teknologier. Livsforsikringsselskaberne var generelt ikke kommet helt så langt og de tværgående pensionskasser havde taget mindst højde for nye teknologier.

Rapporten giver bl.a. anledning til at præcisere, at selskaberne:

• løbende bør have fokus på de teknologirelaterede risici, der påvirker forretningsmodellen, 

• skal have opmærksomhed på de operationelle risici forbundet med processer baseret på algoritmer, machine learning og kunstig intelligens. De skal forebygge og afhjælpe eventuelle programmerings- og systemfejl. De skal tage stilling til teknologirelaterede, operationelle risici, når de udarbejder den årlige vurdering af egen risiko og solvens, 

• skal have de nødvendige kompetencer til at opdage og håndtere de teknologirelaterede risici og

• skal sikre sig, at de har hjemmel til det, hvis de anvender kundedata til salg og rådgivning. Håndteringen af data skal ske betryggende. Endvidere har selskaberne en løbende forpligtelse til at minimere fejl i deres data. 

Finanstilsynet konstaterer, at inddragelse af big data og machine learning i beregningen af risici kan føre til, at der kan vise sig at være segmenter af kunder, som ingen vil forsikre.

Læs Finanstilsynets rapport ”Opfølgning på julebrev fra 2016 om InsurTech

Læs julebrevet fra 2016.