Undersøgelse af pengeinstitutters håndtering af EU-sanktioner

I februar 2022 indledte Rusland en militær invasion af Ukraine. EU har som konsekvens heraf siden den 24. februar 2022 vedtaget en lang række forordninger med indgribende sanktioner mod Rusland og Belarus. Forordningerne gælder direkte i EU's medlemsstater. Det betyder, at virksomheder, offentlige myndigheder, privatpersoner mv. skal overholde reglerne, uden at der skal fastsættes særskilt dansk lovgivning.

Kontakt

Kommunikationschef

Jesper Christiansen
41 93 35 06
jech@ftnet.dk

Det kræver igen, at virksomhederne løbende skal tilpasse deres sanktionsberedskab for at sikre, at de overholder eksisterende såvel som nye sanktioner. 

Manglende overholdelse af sanktionerne er en overtrædelse af straffeloven og kan medføre bøde eller fængselsstraf. 

Det fremgår af hvidvasklovens § 47, stk. 1, at Finanstilsynet påser, at virksomheder omfattet af hvidvasklovens § 1, stk. 1, nr. 1-12, 18 og 22-26, overholder love og forordninger indeholdende regler om finansielle sanktioner mod lande, personer, grupper, juridiske enheder eller organer. 

Hvis en virksomhed ikke overholder sanktionerne, kan Finanstilsynet påbyde de omfattede virksomheder at rette op herpå og indgive politianmeldelse om overtrædelse af sanktionerne. 

Finanstilsynet har øget sit fokus på, at de finansielle virksomheder overholder sanktionerne, ikke mindst EU-sanktionerne mod Rusland og Belarus. 

Finanstilsynet gennemførte som følge heraf i første halvår af 2022 en temaundersøgelse af en række pengeinstitutters håndtering af EU’s sanktionsforordninger mod Rusland og Belarus. 

Undersøgelsen omfattede følgende 12 pengeinstitutter:

1. Danske Bank A/S
2. Nykredit A/S
3. Jyske Bank A/S
4. Nordea Danmark, Filial af Nordea Bank Abp, Finland
5. Sydbank A/S
6. Aktieselskabet Arbejdernes Landsbank
7. Spar Nord Bank A/S
8. Handelsbanken, filial af Svenska Handelsbanken AB (Publ), Sverige 
9. SEB Kort Bank, Danmark, filial af SEB Kort Bank AB, Sverige
10. Saxo Bank A/S
11. Lunar Bank A/S
12. Middelfart Sparekasse

Pengeinstitutterne blev blandt andet udvalgt med henblik på, at Finanstilsynet kan få et forholdsvist bredt billede af danske pengeinstitutters arbejde med overholdelsen af EU's sanktionsforordninger.

Fokus for undersøgelsen

Finanstilsynet har i sin undersøgelse fokuseret på, hvordan de udvalgte pengeinstitutter sikrer overholdelse af de til enhver tid gældende EU-sanktioner. Det omfatter bl.a. pengeinstitutternes screening af kunder og reelle ejere mod de gældende sanktionslister. Fokus har også været på pengeinstitutternes overordnede håndtering og kontroller på området samt ledelsens beslutninger. 

De spørgsmål, Finanstilsynet bad pengeinstitutterne om at redegøre for, omfattede blandt andet

  • hvordan pengeinstitutterne holder sig orienteret om nye EU-sanktioner
  • hvordan nye EU-sanktioner implementeres i pengeinstitutternes procedurer og it-systemer
  • hvilke kontroller pengeinstitutterne udfører for at sikre, at EU-sanktionerne overholdes
  • hvordan pengeinstitutterne sikrer, at deres eksterne udbydere og datacentraler overholder EU-sanktionerne
  • hvorvidt pengeinstitutternes kontroller har ført til, at de indenfor de seneste tre år har stoppet transaktioner med henvisning til, at der var tale om en sanktionsbelagt overførselhvilke overvejelser og beslutninger pengeinstitutterne har gjort på ledelsesniveau i relation til de nye EU-sanktioner.  

For de pengeinstitutter, som benytter en datacentral eller andre eksterne IT-udbydere, har fokus været på, hvordan pengeinstitutterne har sikret, at udbyderne løser deres opgaver tilstrækkeligt for institutterne.

Pengeinstitutterne tager opgaven alvorligt

Finanstilsynets undersøgelse viser, at pengeinstitutterne hele vejen rundt arbejder seriøst med den opgave, de har i forhold til overholdelse af EU's sanktionsforordninger.

Pengeinstitutterne holder sig orienteret og opdateret
Nye sanktionspakker, der indeholder enten nye forbud eller ændringer til allerede eksisterende forbud, kræver indgående kendskab til sanktionerne og til deres betydning og konsekvens. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne identificerer de sanktionsbestemmelser, der berører dem, deres arbejde, produkter mv. og tilpasser arbejdet derefter.

Samtlige pengeinstitutter i undersøgelsen holder sig løbende orienteret og opdateret, dels ved hjælp af EU’s officielle sider, dels ved hjælp af nyhedsbreve og via hjemmesider fra relevante myndigheder som f.eks. Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet og Udenrigsministeriet. 

Samtlige pengeinstitutter angiver desuden, at de abonnerer på nyhedsbreve fra andre aktører på sanktionsområdet, navnlig Europarådet og EU, f.eks. EU’s Sanctions Map. 

Pengeinstitutterne har indrettet sig for at sikre overholdelse
For til stadighed at sikre overholdelse af de til enhver tid gældende sanktioner kræver det ressourcer og fokus på organisering af arbejdet i de virksomheder, der er forpligtet til at overholde sanktionerne. 

Den enkelte virksomhed har selv ansvar for at etablere foranstaltninger og sikre kontrol, når nye sanktionspakker gennemføres. 

Undersøgelsen viser, at pengeinstitutterne på ledelsesniveau har truffet beslutninger om at have stort fokus på at overholde EU-sanktions-forordningerne. Undersøgelsen viser, at flere af pengeinstitutterne har afholdt flere ekstraordinære sanktionsmøder, og flere af pengeinstitutterne har nedsat særlige udvalg, afdelinger og medarbejdergrupper, som arbejder på at sikre overholdelse, kontrol og implementering af sanktionsforordningerne og ændringer i disse. Flere af pengeinstitutterne har svaret, at de har øget deres fokus på blandt andet indsamlinger og donationer med relation til Ukraine, idet det kan være vanskeligt at fastslå formål og modtager af de indsamlede midler. Det samme gør sig gældende for den ukrainske region Donbass, hvor pengeinstitutternes ledelse har truffet afgørelse om at begrænse og/eller have øget fokus på transaktioner til og fra disse regioner. 

En række af pengeinstitutterne har desuden svaret, at man fra et ledelsesperspektiv har valgt at have ekstra fokus på eventuel omgåelse af EU-sanktionerne. Det betyder, at pengeinstitutterne har øget deres fokus på ændrede transaktionsmønstre, især til de såkaldte BRIKS-lande, idet institutterne har vurderet, at der kan være øget risiko for, at de nogle af de øvrige BRIKS-lande vil acceptere, at transaktioner til Rusland sendes via dem med henblik på at sløre den endelige modtager. 

Endelig understreger et flertal af institutterne desuden, at etableringen af underafdelinger, der udelukkende beskæftiger sig med sanktioner, medvirker til, at institutterne er på forkant med og har mulighed for at forberede sig på potentielle nye eller ændrede sanktionspakker, som måtte blive vedtaget og træde i kraft indenfor kort tid. 

Finanstilsynets samlede konklusion
Finanstilsynet kan på baggrund af undersøgelsen konstatere, at samtlige af de undersøgte pengeinstitutters risikovurdering af Rusland og Belarus medfører, at transaktioner stoppes og underlægges en manuel kontrol. Denne kontrol gennemføres for at sikre overholdelsen af nye sanktioner mod Rusland og Belarus og for at sikre, at pengeinstitutterne ikke gennemfører transaktioner, der er i strid med sanktionerne. 

Finanstilsynet har i medfør af sin undersøgelse ikke fundet forhold, der giver anledning til reaktioner på nogen af spørgsmålene. 

Finanstilsynets fokus fremover

Finanstilsynet vil fremhæve vigtigheden af, at pengeinstitutterne fortsætter deres arbejde og vedholder fokus på at overholde sanktionsforordningerne. 

Der er derfor også fortsat behov for, at virksomhederne afsætter de nødvendige ressourcer til at overholde sanktionerne.

Dette gælder naturligvis også de øvrige finansielle virksomheder, som Finanstilsynet fører tilsyn med.

Finanstilsynet følger løbende situationen, og sanktionsområdet vil i den kommende tid udgøre en vigtig del af tilsynsaktiviteten på hvidvaskområdet.

Finanstilsynet vil gennem sin informationsvirksomhed fortsat bestræbe sig på at understøtte virksomhedernes arbejde i relation til sanktioner, bl.a. gennem et særligt site på Finanstilsynets hjemmeside.

Hvis du vil vide mere

Finanstilsynet og andre myndigheder opdaterer løbende information om sanktioner på deres hjemmesider. Nedenfor finder du en række links til relevante hjemmesider og vejledning.

Vejledning om sanktioner
Du kan finde vejledning om sanktioner mod Rusland og Belarus på Finanstilsynets hjemmeside. 

Hjemmesiden indeholder også links til en række andre nyttige informationer, som virksomheder kan bruge i deres arbejde. Finanstilsynet opdaterer hjemmesiden i takt med vedtagelsen af nye sanktionspakker i EU, og du kan løbende holde dig opdateret her.

Du kan finde yderligere vejledning om sanktioner på Erhvervsstyrelsens og på Udenrigsministeriets hjemmeside. 

Finanstilsynets vejledning til hvidvaskloven
Finanstilsynet har udgivet en vejledning til hvidvaskloven. Vejledningen indeholder et særskilt punkt om forordninger om forhøjet risiko og finansielle sanktioner. Vejledningens formål er at støtte virksomhederne i arbejdet med at leve op til lovgivningen på hvidvask- og sanktionsområdet, herunder EU's sanktionsforordninger.