Finanstilsynet: Mangler i investeringsforeningers beslutning om at øge investeringsforvaltningsomkostninger

Finanstilsynet har i en ny rapport set nærmere på 12 udvalgte clean fonde fordelt på tre investeringsforeninger, hvor omkostningerne til investeringsforvaltning er steget.

I 2018 offentliggjorde Finanstilsynet en undersøgelse, hvor det kunne påvises, at der for et betydeligt antal provisionsfrie (clean) fonde er sket en stigning i omkostningerne til investeringsforvaltning i perioden marts til september 2017.

 

På baggrund af erfaringerne fra 2018, har Finanstilsynet gennemført en undersøgelse af 12 udvalgte clean fonde fordelt på tre investeringsforeninger, hvor omkostningerne til investeringsforvaltning er steget. Undersøgelsen sætter fokus på, hvordan de respektive bestyrelser og investeringsforvaltningsselskaber for investeringsforeningerne har levet op til gældende regulering på området i forbindelse med ændringer af aftaler med investeringsforvalterne.

 

Det er Finanstilsynets vurdering, at de modtagne bestyrelsesprotokollater fra to foreninger ikke lever op til disse krav om at afspejle bestyrelsens forhandlinger og redegøre for grundlaget for bestyrelsens beslutninger og varetagelsen af investorernes interesser, hvorfor Finanstilsynet har givet foreningerne påbud herom.

 

Ove Feddersen udtaler: ”Bestyrelserne skal have en kritisk tilgang til valget af investeringsforvaltere og ændringer i forvaltningsomkostninger, fordi valget af forvalter, og herunder omkostningsniveauet, er helt centralt i forhold til varetagelse af investorernes interesser.”

 

Manglerne i beslutningsgrundlag og bestyrelsesprotokoller medfører, at omkostningsforøgelserne i forhold til investeringsforvaltning fremstår uforklarede, hvorfor det ikke er muligt for Finanstilsynet at vurdere, om disse to foreninger har varetaget investorernes interesser.

 

”Der er ikke noget i det modtagne materiale, som viser, at bestyrelserne, som er omfattet af undersøgelsen, har fået forelagt saglige begrundelser for, hvorfor priserne for investeringsforvaltning for netop disse afdelinger skulle stige.”

 

”Finanstilsynet vil fremover have et øget fokus på, om bestyrelser varetager investorernes interesser ved ændring af eksisterende og indgåelse af nye aftaler på foreningernes vegne”, udtaler Ove Feddersen.

Om undersøgelsen
Gældende regulering tilsiger bl.a., at bestyrelsen for en investeringsforening skal varetage investorernes interesse og agere i overensstemmelse med redelig forretningsskik og god praksis.

 

Undersøgelsen bygger på redegørelser fra de tre investeringsforeninger, hvor baggrunden og beslutningsgrundlaget for bestyrelsens beslutning om at øge investeringsforvaltningsomkostningerne for de udvalgte afdelinger bl.a. er undersøgt.

 

Finanstilsynet bad investeringsforeningerne om at redegøre for, hvilken orientering foreningen har fået fra det selskab, der forestår investeringsforvaltning om omkostningsstigningen fra marts til september 2017, samt årsagen til denne stigning. Endvidere skulle redegørelsen anføre, hvilke overvejelser foreningens bestyrelse har gjort sig i forbindelse med prisændringerne.

 

Læs hele rapporten: Investeringsforvaltningsomkostninger